Nästa artikel
Usla vägar ska repareras – för 300 miljoner
Nyheter

Usla vägar ska repareras – för 300 miljoner

Publicerad 19 maj 2020
Regeringen skjuter till mer pengar till att underhålla vägar på landsbygden.

Det finns gott om dåligt underhållna vägar i Sverige. Och enligt en årlig undersökning av bilistorganisationen M Sverige blir många av vägarna dessutom allt sämre.

Andelen svenska vägsträckor som håller riktigt dålig kvalitet, och som i vissa situationer kan klassas som farliga, har mer än fördubblats på ett år, visade årets upplaga av vägundersökningen.

– Generellt sett håller det svenska vägnätet hög standard men det oroar oss att vi nu ser en sänkning av vägkvaliteten. I synnerhet skapar det problem i landets norra delar där standarden är påtagligt sämre, sa Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige när undersökningen presenterades.

Nu vill regeringen skjuta till ytterligare 300 miljoner kronor för att förbättra och underhålla vägnätet framför allt på landsbygden i en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

”En väl fungerande väginfrastruktur ökar landsbygdens tillgänglighet och konkurrenskraft, men säkrar också väl fungerande vägtransporter i hela landet vilket är viktigt för den regionala tillväxten”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-19 12:21
Styggavargen

Mycket bra!

#2 • Uppdaterat: 2020-05-19 13:23
EnannanRobban

Har du koll på hur dert fungerar med utsläppsrätter Milky?

#3 • Uppdaterat: 2020-05-19 17:13
Svenne60

Det som ofta inte nämns är att landets sämsta vägar har vi i Stockholm, i förhållande till trafikbelastningen. Många mindre vägar vid höghusområden har stora gropar. Men det är inte det värsta, vi har inte vägar alls som räcker till, inte ens i närheten, det vittnar den ständiga trafikinfarkten om. Men MP har lösning på det också, höj trängselskatten så att bara den allra rikaste delen av befolkningen kan köra bil. Eller ännu hellre förbjud den fria rörligheten. Cykla får man göra än så länge. Eller stå som en packad sill på tunnelbanan.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-19 17:39
bgl

Sammanlagd väglängd som klassas som farlig ökade från 2018 till 2019 med 950 mil.
Ska dessa 300 miljoner användas för att parera denna försämring blir det 30000kr per kilometer!
Vilken väglagning kan göras för 30 kronor/meter?

#5 • Uppdaterat: 2020-05-19 18:38
ibltv6

Det satsas miljarder på virusrelaterat hart när varenda dag. Men våra vägar får likt grindslanten en allmosa

#6 • Uppdaterat: 2020-05-19 20:00
PNI

Klart är att gökungen järnväg favoriseras ännu en gång av de folkvalda.
Trotts det minimala transportarbetet den utför mot landsvägarna.
Rimligt borde vara tvärtom.

#7 • Uppdaterat: 2020-05-20 12:51
fjodor

Härligt, 300 mille räcker ungefär till att fixa 3 meter väg.

#8 • Uppdaterat: 2020-05-20 14:30
systembolaget

Det var banne mej på tiden, bättre sent än aldrig.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-19 12:23
milkylainen

Var det inte MP som skrotade utsläppsrätter för en halv miljard?
Sverige med typ Europas renaste elmix kan inte låta bli att plåga sig själva...

Så det här är kaffepengar för MP. De slösar sånt innan arbetsdagen är slut.

#a • Uppdaterat: 2020-05-20 13:50
milkylainen

bgl: Det blir ingen lagning i korrupta Sverige. Det blir någon underleverantör till någon underleverantör till ett nystartat bolag. "AsfaltsAB. Kalle Kula och Co.". När alla mellanchefer har fått sitt, mellanorganisationer stulit sin "vinst" av kakan så är det någon stackars utlänning som står med sketen utrustning och fyller i någon grop innan bolaget går i konkurs och han inte får någon lön.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.