Bild
Nästa artikel

Uber stängde av Volvos säkerhetssystem

Nyheter

Den självkörande XC90 som orsakade dödsfallet i USA hade Volvos kollisionsundvikande teknik bortkopplad.

Förra veckan dog en kvinna i amerikanska delstaten Arizona efter att hon korsat vägen och blivit påkörd av en autonom Volvo XC90 som testades av samåkningsföretaget Uber. Nu går systemleverantören Aptiv ut och säger att fordonet inte hade Volvos standardmonterade förarassistanssystem inkopplat vid olyckan. Aptiv har tillverkat bilens radar och kamera.

– Vi vill inte att folk blir förvirrade eller tror att tekniken som vi levererar till Volvo fallerade, för så är inte fallet, säger en talesman för Aptiv till nyhetsbyrån Bloomberg.

En representant för Volvo säger till Bloomberg att företaget inte kan spekulera i vad som orsakat olyckan utan avvaktar istället tills att olycksutredningen från trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board blir färdig.

Uber har efter dödsolyckan stoppat sina autonoma tester och delstaten Arizona har dragit tillbaka deras tillstånd att testa självkörande bilar.


Volvos säkerhetssystem City Safety varnar och bromsar automatiskt om föraren riskerar att köra på en fotgängare, en cyklist eller annat fordon. I novermber förra året köpte Uber tiotusentals XC90 av Volvo för att sedan sätta i sina egenutvecklade sensorer och mjukvara för autonom körning.  

Diskutera: Tror du att samarbetet med Uber kan skada Volvos rykte?
 

Kommentarer

#1
2018-03-27 15:31

Självklart skadar det Volvos rykte. Redan att förknippas med Uber skadade Volvos rykte och att det var just Ubers självkörande bilar som orsakade den första dödsolyckan med självkörande bilar förvånar tyvärr inte.

#2
2018-03-27 15:48

Dessa autonoma Volvobilar är ett gemensamt projekt mellan Uber och Volvo, så Volvos ansvar kvarstår oförändrat!

#3
2018-03-27 17:05

Eller hur? Känns som en efterhandskonstruktion för att rädda Volvos anseende.

#5
2018-03-27 20:33

Hur är det ens möjligt för obehöriga (dvs icke-Volvo) att ens kunna koppla ur detta säkerhetssystem och ändå köra i auto-läge?

#6
2018-03-27 21:00

Hn, nu var det ju inte Volvos sensorer det gällde, de var ju urkopplade och Ubers eget system användes istället!

#7
2018-03-28 08:53

"Auto-läget" var ju inte heller volvos. Vad jag förstår är all typ av autonoma/autobromssystem i Ubers bilar Ubers egna. De har alltså inget/väldigt lite att göra med de system som Volvo säljer. Men det kompliceras ju av att Uber monterar sina system i en bil det står Volvo på..

#8
2018-03-28 08:58

Det är ju helt klart så att det är katastrof för Volvo att vara inblandad i sådana här historier, oavsett om man är skyldig eller ej. Om man under många år har byggt upp ett varumärke att stå för säkra och sunda produkter och har lyckats bra med det, så kommer alla skriverier om Volvos krånglande nya produkter till slut att skada dom. Men Volvo verkar inte bry sig, dom verkar mest vilja ta avstånd från sin historia och bli något nytt och stå för något annat, detta tror jag är vad den kinesiska ägaren har ställt som krav. Vilket är synd tycker jag.

#9
2018-03-28 10:38

Man kanske ska vänta tills utredningen är färdig...

#10
2018-03-28 17:27

saabnisse, nu läste jag bara artikeln där det står "Uber stängde av Volvos säkerhetssystem
Den självkörande XC90 som orsakade dödsfallet i USA hade Volvos kollisionsundvikande teknik bortkopplad."
och min kommentar var alltså varför Uber överhuvudtaget kunde stänga av systemet.

Att Uber använde (eller inte) egna sensorer är en annan fråga.

#11
2018-03-28 18:45

Volvo har nog friskrivit sej helt från sådana här situationer i den finstilta texten men folk ser en Volvo köra över en kvinna på ett förvånande sätt så går inte att utesluta att ryktet naggas i kanten. Tragisk historia för alla berörda... så här i påsktider. Av jord är du kommen.... Amen

#12
2018-03-28 21:31

Hn, ja den frågan är relevant, men förmodligen är det inte så svårt för ett proffs.
Men kanske är det enklare än så, det finns kanske en ekonomisk/teknisk uppgörelse om utbyte av erfarenheter?

#13
2018-04-01 02:23

Mitt intresse för UBER har aldrig varit särskilt stort, inte heller för Volvo. I och med detta förvandlades intresset för dem båda till noll och lär så förbli.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.