Bild
Nästa artikel

Uber inblandade i 37 olyckor innan dödsfall

Nyheter

Händelsen när ett testfordon av typen Volvo XC90 dödade en kvinna i USA förra året föregicks av flera trafikincidenter, visar ny rapport.

Trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board (NTSB) startade efter dödsolyckan i Arizona i mars 2018 en utredning kring händelsen. Samåkningstjänsten Uber bedrev självkörande tester i regionen med specialutrustade XC90 som tillhandahållits av Volvo och det var under ett sådant moment som ett av testfordonen körde på en kvinna när hon korsade vägen ledandes en cykel.

Kvinnan avled senare på sjukhus och det blev den första dödsolyckan med ett autonomt fordon inblandat. NTSB konstaterade en i en tidig rapport att att Volvon var fabriksutrustad med ett antal avancerade förarstödssystem, men att dessa var bortkopplade av Uber vid olyckstillfället. 

Nu har NTSB kommit med ytterligare uppgifter. Deras utredare har av Uber fått information om tidigare krascher och kollisioner i testverksamheten. Under ett och ett halvt år innan dödsolyckan skedde 37 incidenter när fordonen kördes i autonomt läge.  
33 av dessa involverade andra bilar som körde på testfordonen. 

I två fall körde de självkörande bilarna in i saker. Det ena var en böjd stolpe som delvis gick ut över körbanan och det andra var en parkerad bil som ett testfordon körde på efter att teknikern sett en mötande bil närma sig och glida över i fel körfält. Teknikern tog då över ratten för att styra undan och träffade en annan bil. I två fall blev Uberbilen skadad av passerande gångtrafikanter medan den stannade. 


En talesperson från Uber säger att företaget uppskattar grundligheten i NTSB:s utredning och berättar att man efter dödsolyckan vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska hända igen. Bland annat har Uber ändrat i systemet så att Volvos kollisionsvarning och autobroms inte slås ut av Ubers egna utrustning. 

Den 19 november ska NTSB:s styrelse ha ett möte och fastställa orsaken till varför olyckan skedde.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos och Ubers samarbete kring självkörande bilar? 
 

Kommentarer

#1
2019-11-07 19:58

Falsk trygghet. Den s k "föraren" som var anställd att övervaka systemen satt och kollade video på mobilen.Hönan agerade precis så som alla gör när de är försatta i falsk trygghet: Hon satt och fibblade med annat. Och detta kommer samtliga framtida framtida att göra, efter ett tag. Sålunda speglar detta det som är fundamentalt fel med diverse "hjälpsystem". Dels är det fel på dem (alternativt att de går sönder efter sju år i slask, regn och varierande temperaturer); dels invaggar de föraren i en falsk trygghet så de slutar att göra vad de annars skulle ha gjort.

Problemet är att under tiden som branschen knåpar ihop det självkörande (om de nu lyckas) så testas de här funktionerna på mänskliga förare, vilka inte alls kan hantera dem utan ser möjligheten till "entertainment systems" och ökad mobilklåfingrighet som stor, när de har fler och fler stödsystem. Självklart invaggas folk i falsk trygghet och blir mer och mer ouppmärksamma i trafiken. Det säger sig självt.

Det hela blir en självuppfyllande saga, där förarna fördummas mer och mer intill att alla skriker att de borde bytas ut av maskiner och datorer.

Detta är vad som händer ty det är helt mänskligt. Dessutom är det vad de vill skall hända: För annars får de inte sin teknik testad. Den testas på oss så att den är funktionell till dess autonoma fordon gör entré. Vi är bara försökskaninerna. Och det är inte bara autonoma system utan allt med "auto" som de sätter i våra bilar är också förstadium och testas på oss. Att folk drabbas av falsk trygghet och litar på eländet är inte deras problem: De vill bara få dem testade så att de kan ingå i autonoma system så småningom.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om dessa företag som utvecklar autonoma fordon (med hopp om att tjäna stora pengar) vill testa dem så får de bygga en egen bana och anställa folk som går omkring och är försökskaniner. Det är inte rimligt att vanligt folk skall behöva bli skadade eller dödade bara för att de skall få gratis testbana för eländet.

.

#2
2019-11-07 20:14

Ja hur många dödsfall orsakas av människans prestige, fåfänga och rent ut sagt dåliga omdöme ? Automatisering av en monoton arbetsuppgift är det enda rätta för att minska vägtrafikens massdöd globalt

#3
2019-11-07 21:10

Jag gillar inte självkrockande bilar.

#4
2019-11-08 08:47

Ja, J.L har rätt här. I de allra flesta fall är det föraren som falerat, i några fall är det tekniskt fel.
Massor av olyckor och dödsfall har undvikits pga teknisk assistans, som antisladd, trötthetsvarning och autobroms.
Det kan nog ingen neka till.

#5
2019-11-08 16:26

Jag tror att det skulle bli färre dödsfall och olyckor om alla bilar vore självkörande. Men det moraliska problemet är att när det ändå sker så är att man inte kan göra föraren ansvarig utan en anonym maskin utan själ och samvete. Man tar alltså inte själv några beräknade risker som man är ansvarig för utan man kliver in i ett tivoli och hoppas på tur. Man kan alltså inte undvika att kanske bli krockad hur försiktig man än är.
Däremot tar det lång tid innan vi är där och i mellantiden ser jag enorma problem med ett successivt införande.

#6
2019-11-09 06:14

Kan bli bra när de funkar alla osäkra förare som inte tycker om att köra bil kan åka medans vi som Tycker om det tycker det är kul kan köra själva hoppas fler bilar som Toyota med deras Guardian system kommer utvecklas

#7
2019-11-10 15:48

Så länge vi har 1, 5-2tons plåtfarkoster som åker i farter som kan innebära olyckor av olika svårighetsgrad om det smäller så kommer det att ske olyckor och detta oberoende om det är självkörande bilar eller ej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.