Nästa artikel
Uber-dödsfall kunde ha undvikits med Volvoteknik
Nyheter

Uber-dödsfall kunde ha undvikits med Volvoteknik

Publicerad 8 augusti 2018 (uppdaterad 8 augusti 2018)
Om Uber inte kopplat ur Volvos säkerhetssystem på den XC90 som körde på en kvinna tidigare i år hade kraschen kunnat undvikas, menar amerikansk försäkringsorganisation.
De amerikanska försäkringsbolagens institut för bilsäkerhet, IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) kritiserar i en rapport taxiföretaget Uber. Detta för att Uber under sina tester med självkörande bilar kopplade ur Volvos standardmonterade autobroms på den XC90 som körde på och dödade en kvinna i Arizona tidigare i år. 
– Jag tror att det är möjligt att om systemet kunnat ingripa så skulle dödsfallet inte ha inträffat, säger IIHS forskningschef David Zuby till nyhetsbyrån Bloomberg

I en preliminär rapport från trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board (NTSB) som släpptes tidigare i år konstaterades att Volvon var fabriksutrustad med ett antal avancerade förarstödssystem, men att dessa var bortkopplade vid olyckstillfället

”Enligt Uber är autobromsmanövrar urkopplade för att reducera risken för irrationellt beteende från fordonet. Fordonsoperatören ansvarar för att ingripa och agera. Systemet är inte utformat så att det kan varna operatören”, skrev NTSB i sin rapport. Utredningen pågår fortfarande. 

Diskutera: Tror du att det kommer att inträffa fler dödsolyckor med självkörande bilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-08-08 15:20
A.L

Axa

En väl underbyggd argumentation. Jag böjer mig givetvis för den:-)

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2018-08-08 17:33
Axa

AL
Ja, jag tänker på att satsning på miljöarbete eller miljöteknik generellt inte skulle ge några resultat.
Det är BS!

#a • Uppdaterat: 2018-08-08 23:01
A.L

Axa. Som jag skrev; ny teknik för miljöförbättringar hos våra fordon ger mest omfördelning. Man byter oftast ett problem mot något annat - eller får en ytterst begränsad effekt. Hos koldioxid är det mest uppenbart, hos andra föroreningar inte riktigt lika övertydligt.

I fallet trafiksäkerhet finns det inte samma typ av "kohandel". Där går vanligtvis i stort sett varenda system att räkna hem - även om det förstås är med olika styrka.

Därför är det inte rationellt att tona ner på säkerheten för att på så vis minska på miljöpåverkan (och eftersom det är Vargens förslag då uteslutande koldioxid). Det kostar helt enkelt mer i form av mänskligt lidande än vad det smakar.

MVH AL