Bild
Nästa artikel

Volvos säkerhetssystem urkopplat vid dödsolycka

Nyheter

Nu kommer första analysen om incidenten i USA där en person blev påkörd av en självkörande XC90 som testades av Uber.

I mars tidigare i år dog en kvinna i amerikanska delstaten Arizona efter att hon korsat vägen och blivit påkörd av en autonom Volvo XC90 som testades av samåkningsföretaget Uber. Kort efter olyckan började Trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board att undersöka händelsen och presenterar nu sina preliminära resultat. Eftersom rapporten inte är slutgiltig slår inte NTSB fast olycksorsaken. De delar dock med sig av vilka fakta de funnit. 

Dödsoffret ledde en cykel över vägen. Det var inte på ett övergångsställe utan på ett dåligt upplyst vägavsnitt och fotgängaren var klädd i mörka kläder. Ubers system upptäckte fotgängaren sex sekunder innan kollisionen via radar och Lidar. Testfordonet färdades då I drygt 70 kilometer I timmen. I takt med att det närmade sig klassificerade den självkörande mjukvaran först kvinnan som ett okänt objekt, sedan ett fordon och till sist en cykel. 1,3 sekunder innan krocken avgjorde systemet att nödbroms var enda utvägen för att undvika kollision. Men autobromsen var urkopplad.  
 
 

”Fordonet var fabriksutrustat med ett flertal avancerade förarsystem av originaltillverkaren Volvo Cars, inklusive en kollisionsundvikande funktion med autobroms. Volvofunktionerna är bortkopplade när fordonet körs i datorkontrollerat läge. Enligt Uber är autobromsmanövrar urkopplade för att reducera risken för irrationellt beteende från fordonet. Fordonsoperatören ansvarar för att ingripa och agera. Systemet är inte utformat så att det kan varna operatören”, skriver NTSB i sin rapport. 
 
Videoupptagningar från händelsen visar hur föraren i XC90:n har blicken nedåtvänd. I en intervju med NTSB:s utredare säger hon att hon övervakade det självkörande systemets gränssnitt.

Kort efter dödsolyckan pausade Uber all testverksamhet i Arizona. Enligt nyhetsbyrån Reuters väljer de att inte återuppta den i delstaten igen, utan fokuserar istället på begränsade tester i Pennsylvania och Kalifornien.        

Diskutera: Tror du att det kommer att inträffa fler dödsolyckor med självkörande bilar?

Kommentarer

#1
2018-05-29 09:24

Visst kommer det det. Urkoppland autobroms. Malfungerande autobroms. Övervakare som snabbt invaggas i falsk trygghet och sitter och leker med annat. Exemplen på vad som kan ske är legio. I vart fall så länge dessa profithungriga bolag får använda allmänna vägar som testbanor. Vill de tjäna pengar på eländet så får de väl bygga testbanor utanför allmänna farleder. Straffet för att sedan köra på en människa skall vara skyhögt och innan de sedan tar sina dödsbilar från testbanorna till den reguljära trafiken så skall de ha tecknat en försäkring med välrenommerat försäkringsbolag, som pliktar till att betala 1000 000 000 EUR per olycka de åsamkar. På så vis flyttar de väl inte över sina prototyper till allmän väg och utgör en fara för oss andra (som inte får ta del av profiten) förräns de är alldeles alldeles säkra på att de fungerar.

För övrigt skall bilar utrustade med autobroms ha dessa testade en gång per år på Bilprovningen. De förändrar hur föraren interagerar med fordonet och skall därmed testas.

#2
2018-05-29 09:32

Det finns väl ingen förare som använder autobromssystemen som ett stöd vid körning. Det är ett nödsystem som griper in när man misslyckas bakom ratten och ingen bekväm funktion. Häromdagen råkade jag ut för ett autobromsingrepp när jag skulle parkera i en vanlig P-ruta. Bilen reagerade på en utstickande del av ett buskage och stannade någon decimeter från mitt planerade stopp. Känslan i bilen var som att jag hade kört på något eftersom det slog stopp så hårt.

#3
2018-05-29 12:20

Det kan alltså ha varit så att föraren (övervakaren?) tittade ner på en skärm som visade systemets gränssnitt. Då var hon i alla fall inte totalt bortkopplad.

Hur som helst är det här anledningen till att jag anser att nivå 3 ska totalförbjudas.Det är ju i princip den nivån som används vid tester i trafik.

#4
2018-05-29 22:32

"Testfordonet färdades då I drygt 70 kilometer I timmen. I takt med att det närmade sig klassificerade den självkörande mjukvaran först kvinnan som ett okänt objekt, sedan ett fordon och till sist en cykel. 1,3 sekunder innan krocken avgjorde systemet att nödbroms var enda utvägen för att undvika kollision. Men autobromsen var urkopplad"

Dryga 70 km/h??. Var ju 61km/h nyss!
Okänt objekt?? Då kör man på bara?!?!
Autobromsen, en del av systemet, var urkopplad!!

Amatörer värre än på Åsa-Nisse nivå....
Autonoma farkoster borde ha en varningssignal så man hinner undan.

#6
2018-06-12 00:09

Hade cyklisten inget ansvar alls för det inträffade. Eller var människan både döv och blind! Inte ett ord om denna självmordskandidat!

#7
2018-06-15 01:05

Holy shit. Det är omöjligt att upptäcka dåren som leder cykel över just det vägsnittet. Totalt mörker som kräver helljus för varje bilist.
115 meter längre upp på vägen finns en korsning. Hon hade cykel och hade kunnat cykla 230 meter utan att ta rejält onödig risk oavsett fordon på vägen. Hela incidenten är bara otroligt korkad.

https://www.wsj.com/video/arizona-police-release-video-of-fatal-self-dri...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.