Bild
Nästa artikel

Tyck till i AutoIndex - vinn resor för 25 000

Nyheter

Nu är det åter igen dags för Sveriges bredaste bilkonsumentundersökning. Svara på frågor om ditt bilägande och få chansen att vinna ett resepresentkort på 25 000 kronor.

Äger du en bil av årsmodell 2003 eller senare är du välkommen att vara
med i AutoIndex, Sveriges bredaste bilkonsument-
undersökning.

Vinn presentkort
Alla som
svarar på frågorna i enkäten deltar också i utlottningen av
resepresentkort motsvarande 25 000 kronor.

Vi vänder oss enbart till privata bilägare.

Det är ju ni som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilägandet.

Resultat i maj
Utöver renodlade kvalitetsfrågor vill vi också veta vad ni tycker om era verkstäder och era återförsäljare. Och vad ni anser om bilägandet i stort och smått.

Resultaten kommer att presenteras i Vi Bilägare i maj 2010.

Om du vill vara med, klicka här!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Nisse i Svängen
2010-01-21 14:24

Lite synd att vi som kör bil i både tjänsten och privat (förmånsbil) samt är egenföretagre inte kan delge våra erfarenheter. Vi har ju koll på varenda krona både i drift och kapitalkostnader. Vi kör ofta 3-4 gånger mer per år än "medelsvensson" byter bil vart tredje-femte år. Snacka om erfarenheter som inte tas till vara. Ser man sedan att Volvo, Saab, BMW, Audi, Mercedes samt numera även Toyota, Opel, VW m.fl. är till kanske 60-70 % företagsägda när det gäller "förstagångsägare" så är det en hel del erfarenheter som missas. De enklaste och billigaste bilarna återfinns nog inte i företagarnas bilflottor. Småföretagare har stenkoll på bilutgifter och ny/inbytespriser om nu någon trodde något annat.

#1
Hizzy
2010-01-23 03:34

Trodde undersökningen (ja,jag har fyllt i den) handlade om "bilen",inte om "ekonomi"? Jag kanske missuppfattat allt,men en bil är väl inte bara ett "konto"? Jag kör min bil,lever med den "umgås" med den.Visst kostar den pengar,men viktigast är väl ändå att man trivs med den? Jag känner ingen som vill gifta sig med en anorektiker bara för att (dom är så billiga i drift).

#1
Boo Wennerberg
2010-01-25 13:54

Åsikterna från er tjänstebilsförare är självklart mycket intressanta och det är ett spännande projekt, men med nuvarande upplägg av frågor fungerar inte det. Loyalty Group har länge övervägt att försöka genomföra en kompletterande undersökning med åsikter från tjänstebilsförare, men det kräver ett annat frågeschema inom vissa områden. Det blir en annan beslutsprocess från valet av bil till användandet i dagligt bruk. Därför vänder sig AutoIndex i nuvarande form enbart till privata ägare.

#1
Anders Rönnqvist
2010-01-25 17:07

Heter inte tidningen som jag prenumerar på "Vi Bilägare" ??? Varför testas bara dyra "tjänstebilar" som användarna struntar helt i kvalitetsmedvetande och "price/performance"??? Kanske kunde tidningen heta "Omedvetna miljösvin"?? Dom (jag kan svensk gramatik, men använder "dom") skulle klara sig med bilar anpassade till dagens teknik och kommande miljöproblem.
Alltså,anpassa inriktningen till "Vi Bilägare" eller byt namn på "Blaskan".
AndyPandy

#1
Jack Black
2010-01-26 08:30

Anders, nu får du npg förtydliga dig lite. Vilka bilar vill du skall testas mer, Dacia? Tycker ändå Vi Bilägare har en bra mix av tester av bilar som är rena transportmedel från A till B (t.ex Toyota, Kia, Hyundai etc) och bilar som ger lite tillbaka (t.ex Audi, BMW, Mercedes, Saab, Subaru, Volvo etc).

#1
Per
2010-01-29 13:50

Hur stor andel nybilar köps av företag /leasingbilar? 60-70%? Snacka om att missa den stora 'målgruppen'. Naturligtvis ska undersökningen kompletteras med detta. Bara att ange vilken ägandeform så har ni ett utmärkt jämförelsematerial. Tror dock inte skillnaden blir så stor - leasingförare är också vanliga människor.......de flesta med bruttoavdrag på lönen för bilen dessutom. Sen har vi möjlighet att byta var 3:e år och enkelt 'rösta med fötterna' dvs byta bilmärke/-typ! Dessa bilar gör att det kommer ut nya, miljövänliga och säkra fordon till privatförarna efter ca 3 år - det är väl skitbra!

#1
Boo Wennerberg
2010-02-01 10:35

Vi Bilägare missar inte alls den "stora målgruppen" eftersom AutoIndex inte är någon nybilsundersökning. Vi vänder oss till bilägare som äger bilar 1-7 år gamla och i det här åldersspannet är definitivt merparten privata ägare.

#1
hercul poirot
2010-02-02 14:24

Jack Black 26 jan 2010
Anders
och bilar som ger lite tillbaka (t.ex Audi, BMW, Mercedes, Saab, Subaru, Volvo etc). -------------------------
hee...he..hee... bilar som ger lite tillbaka (t.ex Volvo-SAAB ) vad får man tillbaka ??? Huvudvärk-oro-bekymmer ..

#1
tage
2010-02-04 00:53

Om man jämför de bilmärken som ligger i topp av denna (autoindex) undersökning, och jämför med vissa insändare, i de spalter som förekommer här, blir man ju inte direkt förvånad över resultatet

#1
MAGNUS
2010-02-12 12:02

Undersökningen handlar väl om vad jag tycker om min bil och hur den fungerar. Min inkomst och vad jag arbetar med har ingenting med detta att göra. Alltså svarade jag inte. Dessutom kan man väl översätta ordentligt till svenska.

#1
Sven Gunnar
2010-02-14 19:00

Önskar få hemsidan Uppdaterad med några frächa GPS test (2009) t.ex.

#1
sven
2010-02-17 22:48

Fick möjlighet att vara med på detta! Men på grund av att svararna är jäviska så finner jag att värdet av "undersökningen" är ringa. Tänk om en som köpt en 250-tusenkronorsbil skulle säga sanningen ! Nääe... ta bort vad ägarna säjer om nuvarande bilinnehav och läs av svaren på tidigare ägda bilar då vore det intressant.

#1
åKE sETTERGREN
2010-02-19 18:20

TYCKER ATT VÅRA BILAR FUNKA BRA En Hynday Gertz och en Fiat Strada pickup, våra verkstäder är helt ok. tillmötesgående och snabba.

#1
Sigge
2010-02-20 12:16

Om man ser hur fanatiska Toytota ägarna är bland kommentarerna undrar man lite hur objektivt resultatet blir. Vissa försvarar fortfarande och förringar Toytotas problem trots att man bevisligen har STORA problem. Om Toyota återfinns i toppen i år så är det något allvarligt fel på undersökningen.

#1
Christer W.
2010-02-21 14:41

Sigge, det är klart att detta inte påverkar Toyota. Enligt Toyotaägarna är det ju bara bra när Toyota återkallar. Annat är det när andra tillverklare gör det.

#1
Haubits77B
2010-03-02 13:58

Det skrämmer mig att folk med budgetbilar får vara med och göra testet. HAr man inte råd med en riktig bil -dvs. en som kostar över låt säga 750.000kr, då har man nog inget i trafiken att göra heller!

#1
Erik F
2010-03-04 12:33

Sven har rätt! Vi Bilägare publicerade ju en artikel förra året där man visade att nästan ALLA bilägare tycker att deras märke är bäst. Det handlar om psykologi - man vill inte "erkänna" att man köpt en dålig bil. En mercedesmekaniker jag känner berättar hur detta funkar hos mercedesägare; de har "inga problem" med bilen och den är "mycket bra och har hög kvalitet" typ. Men i verkligheten skär motorn på en del ex., bilen rostar (fjäderbenssäten bl.a.) och AC-kylet får bytas vartannat år o.s.v.
Detta med "Tysk kvalitet" är fruktansvärt överdrivet och handlar mer om försvarsmekanismer hos folk som äger tyska premiumbilar. Inte så att Alla tyska bilar är dåliga, inte alls, men de är väldigt upphaussade som det är nu.

#1
Raphael
2010-03-11 13:26

Svag korrekturläsning! Flera danska meningar fanns med lite här och där och bensin stavades "benzin". Jojo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.