Bild
Nästa artikel

AutoIndex - var femte verkstadskund tror sig bli lurad

AutoIndex

Del 8: Verkstäderna är skyldiga att slå larm och åtgärda bilar som uppvisar säkerhetsbrister, men när de föreslagna extra åtgärderna är mer diffusa händer det att kunderna blir misstänksamma. Enligt Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex misstänker var femte kund att verkstäderna tar betalt för åtgärder som är helt onödiga.DISKUTERA: Tror du att folk får betala för åtgärder som är onödiga?

I Vi Bilägares stora undersökning lät vi svenska folket svara på frågan om de vid några tillfällen misstänker att verkstaden i samband med service föreslår extra åtgärder som primärt är till verkstadens fördel och onödiga för kunden. 77,4 procent anser att de har full tilltro till sina verkstäder, men i övrigt, hela 22,6 procent, misstänker att de vid några tillfällen betalat för helt onödiga åtgärder.

- Det är en överraskande stor andel kunder som är misstänksamma och det är inte alls bra för verkstadsbranschen, säger Leif Fagerlund, vd för det oberoende kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad. Men jag har svårt att tro att verkstäderna försöker sko sig på kundens bekostnad, det är i så fall ett mycket kortsiktigt tänkande.

I vår rankinglista kan vi tydligt se vilka bilägare som mest litar på sin verkstad och vilka bilägare som hyser mest tvivel. I toppen återfinner vi inte oväntat Subaru, Toyota och BMW medan bottenplatserna intas av Seat, Renault, Peugeot, Audi och Mercedes.
En förmildrande omständighet är att merparten av de tvivlande kunderna, 17 procent, enbart an-ger att de har svaga misstankar om att de blivit förda bakom ljuset - men det är förstås illa nog. Riktigt alarmerande är att 3,2 procent har starka misstankar, och att ett fåtal också fått rätt i sina antaganden.

Resultatlösa felsökningar

Det bilmärke som har flest starkt misstänksamma kunder är Mercedes (7,9 procent) följt av Nissan (7,5), Skoda (6,4), Renault (5,2) och Citroën (4,5). Hos Subaru finns det inte någon stark misstänksam kund och hos Toyota (0,5) och Honda (0,6) endast ett fåtal.


I Vi Bilägares material går det också att utläsa vilka verkstäder som är mest benägna att föreslå extra åtgärder. Omfattningen av det kan ses på flera sätt, antingen kopplat till respektive produkters kvalitet eller om kunderna i förebyggande syften föreslås specifika förbättringar. Sedan handlar det förstås också om ren och skär merförsäljning, men då är det också upp till verkstaden att det förmedlas på ett trovärdigt sätt.

I denna rangordning är Seat (45,8 procent) mest benägna att föreslå extra åtgärder, följt av Ford (36,5), Volvo (35,9) och Saab (34,6). De japanska tillverkarnas verkstäder föreslår mer sällan arbeten utöver service, allra mest sällan Honda (19,0) följt av Mazda (21,4), Subaru (22,4) och Toyota (23,6).

- Jag är tämligen säker på att misstänksamheten bottnar i kommunikationsbrister, säger Leif Fagerlund. Verkstäderna måste bli mer noggranna med att både lämna och ge något så när rätt prisuppgifter innan bilen lämnas in. Idag har de flesta verkstäder fastställda paketpris för byten av de mest frekventa slitdelarna. Blir priset 15 procent högre än det angivna ska inte kunden behöva betala överskjutande del.

De problem som dessvärre tilltar med bilarnas elektronikutveckling är att kunden allt som oftast får betala för felsökningar som ibland inte leder någon vart.

- Det här kan bli rena mardrömsjobben, både för verkstäder och kunder, säger Leif Fagerlund. En felsökning kan kosta tusentals kronor och i värsta fall byts felfria komponenter ut. Här skulle det för kundernas del sitta bra med någon form av följdfelsgaranti.

Fotnot: 11 790 svenska bilägare med egna privata bilar av årsmodellerna 2001-2007 har deltagit i bilkonsumentundersökningen AutoIndex. Undersökningen genomfördes 2008. Det samlade resultatet presenterades i ViB nr 7/2008.
Taggar: AutoIndex
AutoIndex - var femte verkstadskund tror sig bli lurad

Kommentarer

#1
Hevil
2009-02-12 10:06

Det är klart att det kan bli kommunikationsproblem. Eftersom serviceintervallerna är så långa idag.
Man tycker på verkstaden att tex. bromsbelägg som är lite mer än halvslitet ska bytas för det
kommer inte att räcka i 3000 mil till nästa service, och att det är bättre att byta nu när bilen är inne än
att kunden behöver komma in en extra gång innan nästa service för att byta belägg,
Och då kanske blir tvungen att byta skivor också för han har kört med belägg som är slut, Det kanske är
väntetid att komma till verkstaden och det skrapar. Vissa kunder tycker att klart det ska bytas,
och vissa att det ska bytas när det är snorslut.
Och i detta exempel så föstår man ju vem som tror att han blir lurad..

#1
ulf
2009-02-12 12:56

Jag håller med HEVIL men det finns naturligtvis även oseriösa verkstäder likaväl som gnällspikskunder.

#1
dan
2009-02-12 13:50

Nja, min känsla är mer att verkstäderna tar betalt för åtgärder som dom faktiskt inte utför.
Ex. "liten service"; det står massor i check-listan, men när man hämtar bilen känns det som om dom bytt olja och sparkat på däcken och that's it...

#1
Jan Wiklund
2009-02-12 14:03

Absolut! Tror att våra firmabilar repareras för 10-tusentals kronor i onödan varje år. Verkstäderna är urusla på felsökning. Har erfarenhet där Berners i Sundsvall bytte en vindrutetorkarmotor när ett relä var trasigt....

#1
L Englund
2009-02-12 14:24

Den jämtländska kylan avslöjade att den väl- och relativt nyservade bil jag köpte i Stockholm inte hade den helsyntetiska olja som serviceboken föreskriver. Oljan var som sirap vid drygt tjugo minusgrader. Bilen var servad på märkesverkstad.

#1
Erik
2009-02-12 14:33

Nej, många stora verkstäder slarvar och fuskar. Det vet jag, bl.a. då min gode vän jobbar som mekaniker på en stor mercedesverkstad. Ojojoj vad det fuskas! Om kunderna bara visste vad som händer med deras bilar när de lämnar in dem på en vanlig "service"...
Stora verkstäder blir anonyma och när kunden förlorar kontakt med mekanikern så försvinner ansvaret ofta hos mekanikern, som också kan lida av stressigt schema som kundtjänsten trycker in, mot bättre vetande.
Min bil var regelbundet servad på Peugeot i Sisjön när jag köpte den 5 år gammal. I serviceprogrammet ingår tydligt smörjning av rörliga delar. Och ena dörrens "rullstopp", som reglerar dörrens öppningslägen, var och är sedan jag köpte bilen helt fastrostad = när man öppnar dörren så dras plåt och lack mot andra sidans lackade plåt = rostställe. Dessutom blir det trögt och låter illa. Så går det när man lämnar in bilen på stor svindyr verkstad.
Man skulle kunna göra anonyma verkstadsreportage där detta fusk kommer fram. Det är helt otroligt. Fram för de små personliga verkstäderna.

#1
Eric
2009-02-12 15:03

En gammal historia.
Under min studietid (60-talet!) Hade en kamrat långlånat sin fars bil, en MB200 och skulle byta brytarkontakter och köpte en uppsättning. De blev liggande i bilen och han råkade då vinna en mindre summa på tips och skulle "fira" detta med att istället lämna in bilen på verkstad för brytarbyte. Resultatet?
Verkstaden stal de nya brytarna, debiteratde för ett par nya - och glömde byta, men de ställde iaf in avståndet på de gamla.
Många bäckar små..

#1
Tobbe
2009-02-12 15:27

Visst är dom stora märkesverkstäderna hemska men jag har även råkat ut för lureri på en fristående verkstad, nämligen Mekonomen i Karlskoga. De skulle byta övre drivknuten på min Nissan och böt länkarmen istället, med motivationen att allt satt ihop och fanns ej i lösa delar. När jag sedan provar bilen är det samma felsymptom som tidigare (knackar kraftigt vid sväng) så jag återvänder och klagar. Bilen hissas upp och en annan mekaniker behöver bara snudda till däcken med en hammare för att hela fälgen ska börja vobbla fram och tillbaka över drivaxeln, drivaxeln var alltså helt löst! Verkstaden hade inte ens brytt sig att göra funktionskontroll efteråt. Dessutom hade jag beställt hjulinställning men när jag påpekade den så hördes de en röst inne på kontoret "Är det den där Nissan bilen? Jag hann aldrig med hjulinställningen på den innan mitt pass var slut", men däremot var hjulinställning uppskrivet på kvittot...

#1
S-E S
2009-02-12 16:38

De bilägare som väljer "Longlifeservice" med "Mobilitetsgaranti" (2 år, 3000 mil) får nog räkna med att verkstaden är tidigt ute med att byta vissa detaljer för att förhindra driftstopp/störningar under garantitiden. Speciellt populärt är byte av bromspads/skivor vilket i viss mån är förståligt.

#1
Roy
2009-02-12 16:54

Teknikens Värld har flera gånger gjort verkstadstester liksom Vi Bilägare, men det är länge sen. Det börjar bli dags igen.

Det var väl i Vi Bilägare nu senast som jag såg att några märkesverkstäder skulle införa en mer direkt kontakt mellan mekaniker och kund - något som den lilla verkstaden alltid haft.
Kundmottagare är ju inte så kunniga, men somliga verkar ha något slags självhävdelsesbehov. Man måste inte alltid ha ett svar. Ibland kan det vara bättre att medge att man fatiskt inte kan, men man kan ta reda på hur det förhåller sig. Det är det här med attityder, något som jag ofta återkommer till. Rätt attityd är viktigt i alla sammanhang - i synnerhet när det gäller kommunikation.

Följande tilldrog sig inte på en verkstad, men väl hos en av Saabs reservdelsbutiker (för ett antal år sen).
Jag skulle köpa en rem - det måste ha varit generatorremmen till min 900 och förundrade mig över att den var tre gånger så dyr som en något längre hos OK som tyvärr inte hade exakt rätt längd. Den yngre av de två killarna bakom disken drar igång: "Nä, men det är jättenoga att det verkligen är rätt rem så att den passar. Det måste vara rätt material så att det håller. Annars kan hela motorn haverera!"
Jag tittade på honom i några sekunder tills jag insåg vad han pratade om.
"Jag snackar om en vanlig standardiserad kilrem. Vad du snackar om, är en kamrem! Och Saab har aldrig haft kamrem - de har kedja."
Den andra killen bakom disken gjorde allt för att se nollställd ut när han tog över.
Ibland är det alltså bättre att vara tyst.
(Ja, jag vet att även Saab numer, tyvärr, även har kamrem.)

#1
Lasse
2009-02-12 17:09

För några år sedan utnyttjade jag ett erbjudande om förbesiktning av min SAAB 900 -97. I protokollet noterades att båda framhjulslagren måste bytas ut. Jag undvek emellertid märkesverkstaden och bad
Speedline byta hjullagren. Istället för att byta lagren direkt undersökte verkstaden lagren och fann inga som helst fel, inte ens med stetoskop kunde några missljud höras. Verkstaden tog betalt för undersökningen, ett mycket måttligt belopp, och jag körde vidare. Jag har nu kört kring 8000 mil och framhjulslagren fungerar fortfarande utan problem. Vad ska man säga? Bondfångeri!!!

#1
Lasse
2009-02-12 17:16

Och inte nog med det... Vid förbesiktning av hustruns bil meddelades att bromsskivor och bromsbelägg var slut och måste bytas till en kostnad av 3.500:- Det var en enkel operation att lossa bromsskivorna och slipa bort lite rost, bromsbeläggen var inte alls slitna, hela proceduren tog omkring 60 minuter för en normalhändig amatör!

#1
Ella N
2009-02-12 17:38

Min bror, som äger en relativt ny Volvo V70, lämnade in sin bil för service hos volvohandlaren. Denna service kostade en bit över 3000 kr. Han frågade vad servicen innehöll, fick svar på detta och frågade sedan om vissa specifika saker ingick. Svaret var att detta var tilläggsarbeten som det debiterades extra för, varpå min bror sa: Det är verkligen konstigt, de saker jag kan göra själv ingår i den dyra servicen, men det jag inte kan göra själv får jag betala extra för, det borde väl vara tvärt om!

#1
Rikard
2009-02-12 17:59

Jag har personligen aldrig lämnat nån bil till verkstad, men dom firmabilar jag haft har jag lämnat in så länge dom haft garanti.
Peugeot i Akalla Stockholm ville byta klossar och skivor vid 6000 mila servicen då bilen var drygt ett år gammal, jag avböjde detta förslag.
Klossarna bytte jag vid 10.500 mil och skivorna är fortfarande fina om än lite tunna nu när bilen gått 14.000 mil.

#1
Berno Alsing
2009-02-12 18:50

Jag tillhör den sortens kunder som är med vid servicetillfället. Mest för att lära mig lite om bilen men det får ju även andra effekter. Jag har en Golf TDI -00, det handlar alltså om en VAG-verkstad. 2001 vid service har man tagit betalt för 1 lit. spolarvätska, 27.25, trots att behållaren var full. 2004, vid 6000 mils service debiterades jag för 1 lit. ATF-olja, 92.50, detta trots att vid nivåkontroll av automatlådan, det tappades ur ca 1 dl. Vid storservice 2006, byte av kamrem, vattenpump m.m. finns en post på fakturan, förbrukningsmtrl, 321.25, detta förbrukningsmtrl bestod av ca 2 met. papper som man använde för att torka rent vid motorn samt en liten skyffel spån som hälldes ut på golvet för att suga upp kylarvätska som runnit bredvid kärlet som stod under motorn. Debiteringen av spolarvätska samt ATF-olja ströks direkt när jag påpekade detta. Förklaringen jag fick var att detta låg som fasta punkter i datorn, det var uträknat som genomsnittsförbrukning. Det är ju i och för sig inga stora belopp men många bäckar små... Hade jag inte varit med så hade jag ju betalat i tron att det var riktigt.

#1
Leif
2009-02-12 20:56

Lämnade in min Nissan Note på 2000 milaservice. Skulle ta 1:40 minuter den var ute igen efter 25 minuter.
Enda fel, nummerplåten bak skramlade.
Man hade fyllt på med Statoils kvalitetsolja som var dyrare än på macken.
Blev 2140:- fattigare och besviken.

#1
Steffen Gyhrs
2009-02-12 23:00

Vid byte topplockspackning på min Volvo V70, Ahlbergs Bil Karlshamn, fick man "tid över"!!
I stället för att dra detta från räkningen "gick man igenom bilen", föreslog reparationer för runnt 20 000:-, bl annat nya skivor och belägg bak. Reparerer själv en del, och bakbromsar var ungefär 3/4 år gamla och är i perfekt skick.
För rep begärde man oxå 2.100 :- mera än avtalat "fast pris!".
Tur man inte är ensamstående kvinna med det verkstad, då hade det blivit mycket dyrt.
Ingen av de föreslagna reparationer blev av kan jag hälsa .
Varning för Ahlberg bil Karlshamn

#1
steffen gyhrs
2009-02-12 23:08

vilken verkstad jobbar mon du på Hevil

#1
Glenn
2009-02-13 00:05

Bytte kamrem på en opel vid 6000 mil enl servicebok (tjbil) 300 mil senare gick kamremmen åt skogen. Åkte till annan bverkstad som konstaterade att kamremmen inte var bytt. Kommentar från första opelverkstad: den brukar ju hålla minst 12000 mil. Fakturan kom som ett skott för ogjort arbete.
Vill annars påpeka att jag fått utomordentligt bra service (volvo å bilia) och finner ingen anledning å tro att man lurat mig. Ok - kan inte vara helt säker men problem som uppstått har man åtgärdat proffsigt och med god service. Sämst är att alla bilverkstäder försöker pracka på mig torkare för dyra pengar - vägra om inget annat är avtalat.

#1
Ulf
2009-02-13 00:28

Servade min Passat hos märkesverkstad i när jag bodde i Tyskland och fick efteråt en genomgång med kundmottagaren med utskrifter om kompression och testprogram tillsammans med visitkort av ansvarig för servicen. Där kan man tala om att ha bilar som religion. Var hos Din Bil på Grafiska vägen Gbg med en annan Passat och där hade dom gjort service på den manuella växellådan fastan det var en automat på fakturan och också kryssat i kontrollen i serviceboken. Naturligtvis drog dom bort kostnaderna men dom anställda ryckte på axlarna och kunde inte be om ursäkt. Det är ett stort attityd problem i branschen där kanske Toyota är den som har fattat vad kunden vill ha.

#1
Claes Gummesson
2009-02-13 10:49

Har haft ca 15 tjänstebilar av olika märken vilka alla servades på märkesverkstad. Mitt sätt att kolla verkstadens beteende var att alltid fylla på spolarvätska innan service för att se om dom ändå debiterade för denna vara. I 80% av all service debiterades för spolarvätska vilket gjorde att jag försökte byta verkstad om möjligt. En annan erfarenhet är att ju mindre verkstad ju ärligare och bättre service utfördes.

#1
Hevil
2009-02-13 11:08

steffen gyhrs -
Auktoriserad Märkesverkstad
M-ansluten/testad/godkänd

#1
Sten Hansson
2009-02-13 18:12

Har kört nya Opel under många år och haft bilen på service hos GM-verkstäder. Vid servicetillfällen skall i boken noteras skador i lack och ev. rostangrepp. Har aldrig fått detta noterat i serviceboken, utan vid påstätning så har detta med stor mödan. Har tröttnat på att varje gång be dem fylla i biken. Jag antar att detta har med rostskyddsgarantin att göra.

#1
Anders
2009-02-14 19:14

Jag lämade t o m 2008 in min Toyota på service och reparation på Totota i Åkersbega. Väldigt ofta fick jag göra tilläggsreparationer på ting som egentligen inte behövts göras just då men mer eller mindre blivit övertalad att göra reparationerna eftersom bilen ändå var inne. Jag är fö. en inte alltfr nöjd ägare av en Toyota Avensis årsmodell 2005. Toyotan gick bra i början men med tiden kom reparationerna. Funderar på att testa ett annat märke tex. Audi eller SAAB. Jag förstår heller inte att tex Audi har missnöjda servicekunder samtidigt som Toyotas kunder verkar nöjda. Jag anser att Toyotas långtidskvalitet är tveksam samtidigt som jag har märkt att korttidskvaliteten är bra...

#1
Emil
2009-02-14 20:45

Hej alla glada bilägare!
En sak som jag inte kan försto är att Toyota får så mycket beröm för kvalitet och verkstad t.ex. Har haft en Avensis 2005 och kört 2000 mil om året, varje service var någon tilleg och billigaste var 3216 kr. Bromsskivor och beleg bytes efter 3850 mil, vexellåda krånglade de bytte olja och trode det skulle gå bra, styrleder bytte man vid 5600 mil, då trötnade jag och sålde skiten. Hade inan en Passat 02 körde med den 8700 mil biligaste service var på 1467 kr och dyraste (6000 mil)3652 kr aldrig någon tilägg, spolarvetska har de tagit betalt för men det låg en flaska i bilen om det var fult i behållaren. För service på passaten måste jag beröma Be-Ge bil i Vetlanda. Enda jag bytt på passaten var lås på bakluckan, och det gick på en kvart samma dag jag kom in. Nu har jag köpt mig en Passat 08 trots semre rikten en Toyota hade jag betre bil i min Passat 02. Hoppas det blir så med den jag har nu. Tack och lycka till med era bilar goda vänner.

#1
roffe
2009-02-16 11:42

mitsubishi erbjuder någon slags "billighetssevice" för någon tusenlapp mellan dom ordinarie servicerna vad man nu skall med dom till när dom ordinarie servicerna är så täta som var 1500de mil om du inte har en outlander turbo förstås, för då måste man in var 750 mil för oljebyte, om garantin skall gälla! så det går att "plocka" pengar på olika vis ! dess utom har verkstaden försök lura mig på pengar,men har reglerats sedan jag påpekade det.

#1
Axel Hambraeus
2009-02-18 11:39

Problemet känns påtagligt i kontakt med större verkstäder. Risken att bli föreslagen onödiga reparationer känns stor när det personliga ansvaret försvunnit.
I en lite verkstad är läget ett helt annat. Ofta lever den lilla verkstaden med fast kundkrets, och ett långsiktigt samarbete vill de inte riskera. Det gäller bara att hitta den lilla verkstaden med den stora kompetensen :-)

#1
Jag
2009-02-18 18:12

Klart Vi blir lurade! Se bara på smörjan som skrivs i de papper man får när man köper en ny bil! T.ex. MB...
Hela modellprogrammet radas upp, med punkter här och var för din modell. Löjligt! Presentera det som gäller, inte nåt önskeprogram!
Genom en enkel internetsökning får man snabbt fram programmet för ens egna bil.
Sen kan kan börja skratta...
Märkesverkstäderna är skurkar och bedragare! På uppdrag av sina firmor! Ta t.ex något så javla fånigt som oljebyte efter X km eller Y år. Hur kan dessa mått jämföras? Olja blir inte gammal i mer än 500-års perspektiv!
Varför finns inte utbyte av bränslefilter i "serviceplanerna!? Ett sådant filter blir betydligt snabbare obrukbart än ett oljefilter!
Fånerier som "tändstiftsbyte! finns i serviceplanerna. Moderna motorer behöver inte sånt strunt!
En koll av elektro nikfunktionerna skulle vara på sin plats i en vettig serviceplan! Finns icke...
Jag

#1
Roy
2009-02-19 18:32

Om vi bortser från att du alltid skriver väldigt negativa saker, så kan du väl ändå försöka skriva begripligt, snälla "Jag".
Vad menar du med modellprogram, önskeprogram och programmet för den egna bilen?
Olja blir inte gammal - men den förorenas och de olika adeshiverna förbrukas. Dock kan använd olja renas i vissa processer och återanvändas.
Att bränslefiltret skulle sättas igen snabbare än oljefiltret undrar jag verkligen. Kan dock hålla med om att det också det borde kollas/bytas med vissa intervall. Dock kvaddar ett igensatt bränslefilter inte motorn - det "bara" hindrar den att gå bra eller över huvud taget. Ett igensatt oljefilter renar inte längre oljan, utan orenad olja kommer att cirkulera i motorn.
Det har i många år funnits tändstift som ska hålla i omkring 15.000 mil istället som tidigare 15.000 km. Andra material i stiften i kombination med effektivare (elektroniska) tändsystem har gjort detta möjligt. Om stiften verkligen håller så länge i praktiken, vet jag inte. De bör nog kollas emellanåt, kan jag tänka mig.
Håller fullständigt med om att elektroniken borde kollas vid service. Om inte annat så finns det ju ett uttag för datoruppkoppling. Används inte detta?

#1
jmz
2009-02-19 20:27

Min verkstad har haft sönder samma delar två gånger trotts att dom har fullständig dokumentation om bilen..
den ena är en bränslemängdsmätare som har varit trasig två gånger efter service..
Det andra är batteriet som har gått sönder två gånger efter verkstadsbesök..
Nu när det finns dator register över villka delar som verksäderna byter så går det statistiskt att ta fast verkstäder som fuskar..

#1
Pelle F
2009-02-26 05:36

Man kan inte riktigt lite på "kontrollerad bilverkstad"-skylten heller. Har haft diverse bilar på Biva i Örebro, som enligt både sig själva och tidningar är nåt att lita på... Trots det har dom tagit betalt för servicar som aldrig utförts, bytt delar som varit hela, osv osv, gång på gång... Dom har kostat mig personligen minst 20.000 extra, och även en vän till mig har råkat ut för deras "Bytmani", lämnade in en bil för service, fick tillbaka den, då hade dom bytt växellåda och kunden fick glatt betala, utan att han bett om det :( Finns gott om skojare i den här branchen...

#1
Thomas
2009-03-18 19:37

Hej helt klart känner man sig lurad,lämnade min saab 9-5 Aero på service hos BIVA Linköping idag efter några timmar ringer "någon" upp och har hittat en del saker som "måste åtgärdas" bl.a. byte av skivor och klossar fram och bak, samt bakvagsbussningarna som blev bytta av samma firma för ca 3000 mil sedan!
På service protokollet var det skrivet som anmärkning "lite rassel i motorn" lite märkligt då balansaxlar och kedja byttes för ca 2500 mil sedan av samma firma.
Jag öppnade huven hemma och hade då kört ca 1,5 mil från verkstaden, kollar oljan och den är brun, ringer upp kundservicechefen och frågar om han kan garantera att olja är bytt, svaret blir:
"till 99,9% samt att dom använder en helsyntetolja som är något brun till färgen"
jag frågar också om livslängd på bakvagnsbussningar och balansaxlar,
han vill kolla upp mina frågor och återkomma......

#1
Roy
2009-03-24 19:48

Ser att jag skrivit "adeshiv" i mitt inlägg inunder. Det kan även skrivas "adhesiv" eller "addesiv", men det spelar inte så stor roll eftersom jag egentligen menar "additiv" (även om även vissa av dem har klistrande egenskaper).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.