Bild
Nästa artikel
Trots dystra beskedet – Mitsubishi Outlander PHEV kämpar på

Trots dystra beskedet – Mitsubishi Outlander PHEV kämpar på

Nyheter

Nio år efter premiären säljer Mitsubishis laddsuv fortfarande förbluffande bra, visar siffror som Vi Bilägare tagit del av.

Förra året kom beskedet att Mitsubishi på sikt ska lämna den europeiska marknaden helt. Det innebär att märket även försvinner från Sverige.

Men trots det hyllades märket för sina återförsäljare av ägarna som deltog i Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex. Mitsubishi stod där för den största ökningen bland alla märken när det gäller hur nöjda ägarna är med säljarna.

– Som generalagent har vi arbetat mycket med att utveckla affärsrelationen med våra återförsäljare ute i landet. Med bättre affärsvillkor har vi fått större fokus på att sälja våra produkter, berättade Anna Ulfvin, vd för Mitsubishi Motor i Sverige. 

En annan överraskande nyhet är att laddhybriden Outlander PHEV, som presenterades redan 2012, fortfarande säljer förbluffande bra i Europa trots märkets besked.

Inte heller svenska köpare bortser från modellen trots att den fyller nio år
Kombinationen laddhybrid, suv, dragkrok och fyrhjulsdrift har fått många att slå till på en Outlander PHEV. Men designen och förarmiljön är gammalmodig.
Kombinationen laddhybrid, suv, dragkrok och fyrhjulsdrift har fått många att slå till på en Outlander PHEV. Men designen och förarmiljön är gammalmodig.

Mitsubishi Outlander PHEV var förra året den mest sålda laddhybridsuven i Storbritannien för sjätte året i rad. Modernare konkurrenter har inte lyckats köra ifatt.

Även i Norge fortsätter segertåget för Outlander PHEV som hamnade på en femteplats bland de populäraste nya bilarna alla kategorier förra året. Den blev dessutom Norges mest sålda laddhybrid. Försäljningen minskade dock med 27 procent jämfört med året innan.

Inte heller svenska köpare bortser från modellen trots att den alltså fyller nio år i år. Den låg på plats 25 av Sveriges mest registrerade bilar förra året enligt siffror från Bil Sweden, före exempelvis Audi A4 och Skoda Superb. Bland laddbara bilar låg den på plats nio och bland laddhybriderna på plats sju.

Mitsubishi har visat upp en ersättare till Outlander PHEV med betydligt modernare design och teknik, men den ska inte säljas i Europa.

Läs också: Mitsubishis nya modell – som svenska köpare snuvas på

Kommentarer

#1
2021-01-15 06:41

En falsk miljöbil som jag inte kommer att sakna.

#2
2021-01-15 08:57

Stefan, varför skulle den vara falsk?
Jag tyckte den var lite svajig på vissa vägar, men på motorväg i 110 var det inga problem.
Nästan 10000 helt felfria mil!
Så det är kanske inte så underligt att den har nöjda ägare.

#3
2021-01-15 09:00

Återigen Stefan, vilket så många inte verkar förstå, eller vill förstå är nog mer rätt, så är rätt laddhybrid införskaffad utefter ens körmönster väldigt utsläppsfri och snål. Om man skaffat en bil som inte passar ens egna körmönster är det knappast bilens fel...eller hur?

#4
2021-01-15 09:16

Henrik, om vi tänker lite längre utan att skälla, vilken är målgruppen för en sådan här bil (max 3 mil på el)?. Det måste vara typ någon som bor max 2 mil utanför en stad där man tex jobbar annars räcker inte elen till att köra den med låg förbrukning. Jag tycker modellen som sådan har många brister, stor och klumpig och inne i stan kan den inte vara så rolig att köra med mycket energi som går åt att få upp den i fart vid varje rödljus. Ute på motorvägen, hmmm.. den lär dra mycket el vid körning över 100 km/h. Så vad har vi egentligen om vi nu skulle valt en annan modell, typ en Superb.. jag vet vilken modell jag köpt, och inte hade det blivit en Outlander (det känns ologiskt och som att gå över en å efter vatten).

#5
2021-01-15 09:19

Gissningsvis är det, åtminstone på senare år, fler privatköpare är förmånsbilister på denna bil. Även om det finns ”modernare konkurrenter” så har de också varit kännbart dyrare. Och det slår hårt i kretsen av privatkunder.

#6
2021-01-15 09:33

Jag vet en kille som köpte en sådan, fast han bor redan inne i stan och har laddmöjligheter. För honom funkar det säkert, att köra kanske max 4 mil på el varje gång. Om jag känner denna killen rätt, kör han mest mellan jobbet och hemmet, och möjligen till affären. Men modellen tycker jag är klumpig, det är inget man vill köra runt i stan med.

#7
2021-01-15 09:37

Om man behöver (?) en laddhybrid-SUV så kanske den lite gammalmodiga framtoningen känns attraktiv för en del och inger mera förtroende än de allra senaste bilarna med alla sina elektroniska hjälpmedel ? Inte lätt att veta men nåt tycks den i alla fall ha som attraherar en hel del bilköpare. Lite robustare kanske a'la Dacia Duster ?

#8
2021-01-15 09:58

Vargen: Att just du tycker den är klumpig är ju bara din åsikt. Har du själv kört den? Jag har kört en fd. kollegas Outlander och den är väldigt lättkörd och inte speciellt stor utvändigt.

Du skriver att DU tycker att modellen har många brister, ja men den som väljer en sån här kanske tycker att en Octavia som du valt är full med brister enligt dem. Hur kan du vara så sjukt insnöad på att just ditt val är det rätta för alla?

Ja den kanske inte går så långt på el, men alla kör inte långt varje dag. Men det kanske är nog för köparen att den kan gå avgassfritt vid skola, dagis och närområdet där du skitar ner och tvingar barnen att andas in gifter, vilket är bäst tycker du?

#9
2021-01-15 10:55

Bekanta gillar bilen, de hade tankat en gång första året. Familj med 3 barn som håller på och bygger nytt hus och gör allt själva, materialet har Mitsubishin släpat hem. 2 mil till jobbet med laddmöjlighet.

#10
2021-01-15 11:19

Att "designen och förarmiljön är gammalmodig" är ju ett av de bästa köp-argumenten för bilen!

#11
2021-01-15 11:21

En bil för den som är helt ointresserad av bilar, bilkörning, komfort och kvalitet.
Skulle vilja likna upplevda kvaliteten som sämre än i en Toyota Corolla kring 1995. Alla som provsuttit eller provkört vet jag menar. Räcker med att stänga dörren så inser man vad det är man sitter i, låter, känns och upplevs inte som modernt ens 1995.

Drivlinan må vara avancerad och vettig, men det gör inte helheten bra eller attraktiv.

#12
2021-01-15 11:23

Jag har kört en Outlander PHEV i fem år. Den har dragit ca 0,4 l/mil över den tiden. Finns ingen bil i storleksklassen med 4wd, drag etc som hade gått snålare. Så visst är det en miljöbil. En alldeles utmärkt sådan på de allra flesta sätt. Jag förstår mycket väl att den fortsätter sälja bra.

#13
2021-01-15 11:32

Henrik M, givetvis funkar en Outlander för bilkörning med kanske max körning 4 mil. Gör du du bara sådana resor och sedan laddar, så visst funkar modellen för dessa kunder. Men jag ifrågasätter hur många som verkligen har ett sådant körmönster? Även om man ligger nära, och ett fåtal gånger går motorn in och stödjer upp det så får du ändå en hög förbrukning för att vara en ladd-hybrid.

#14
2021-01-15 11:44

Vargen, jag tror inte du förstår hur det fungerar, bara för att motorn går in ibland blir det ju inte den förbrukningen som blir över hela sträckan. De flesta jag känner som åker laddhybrid har ett årssnitt på 0,15-0,3.
Vad drar din smutsiga otäcka Octavia när du passerar barnen och tvingar dem att andas in gifterna du sprider?

#15
2021-01-15 12:12

#13: ”Men jag ifrågasätter hur många som verkligen har ett sådant körmönster?”

I Stor-Stockholm, där jag bor, skulle jag säga åtskilliga hundratusentals personer. Och det gäller säkert många som bor i minst medelstora städer. Man bor och arbetar i samma stad, och all form av service och handel finns där också.

#16
2021-01-15 12:26

Tacka vet jag ID.3 en äkta miljöbil.

#17
2021-01-15 16:00

Det får ersätta Mitsubishi med någon annan bil från Nissan/Renualt koncernen.

#18
2021-01-15 16:53

Blev tyst från Vargen? Ingen motivation om varför det är bättre att tvinga barnen han kör förbi att andas in hans giftiga avgaser än att köra en tyngre laddhybrid som går utsläppsfritt förbi dem?

#19
2021-01-15 17:19

#14 Outlander PHEV årssnitt 0.15-0.3-dream on!

#20
2021-01-15 17:25

Stefan: Varför skulle du inte kunna ha det? Kör du 90% av tiden på el i din vardagliga körning är det där du hamnar utan problem. Var inte så förbaskat jävla tvärsäker när du inte begriper hur det fungerar......
Läs igen vad jag skrev, köper man fel bil utifrån sitt körmönster och därmed får en hög förbrukning i snitt är det inte bilens fel som är dålig, utan köparen som hissen inte går ända upp på som inte valt rätt bil utifrån sina behov.

#21
2021-01-15 19:34

Det är nog i extremfallen där man ligger på 0,2 med en outlander phev.

Dom tidigare modellerna utan inbyggd förvärmning och elvärme så var det många som bytte bort bilen då förbrukningen ofta överskred litern på långresan till fjällen.

#22
2021-01-15 20:55

Kommer ihåg en kollega som ville byta bil på sportlovet. Det blev för dyrt att
Köra outlandern stockholm - åre tyckte han. Kommer ihåg för ca 10 år sedan när mina kompisars FRUAR förklarade för mig att det var diesel man skulle ha som tjänstebil eftersom det innebar låg förbrukning men hög skatt (som företaget betalade). Jo jag bor i Täby norr om Stockholm, Kommunen med högst andel tjänstebilar/förmånsbilar i Sverige.

#23
2021-01-16 09:28

Det är ju just nu den stora boomen är här med Plug-in-hybrider. Vw, Volvo, Skoda, Jeep, Ford Mercedes, BMW och tom Toyota numera. För att tillverkarna ska hålla nere utsläppen och slippa straffavgift för för högt Co2 värde. Och vi konsumenter betalar 50-100 tkr mer för bilmodellerna för på pappret 5 mil på el. Eller läs tjänstebilsförarna och företagen istället för privatpersoner. För Mitsubishis del så är det tvetydigt med att lämna Europa. I Tyskland, Norge m fl länder introduceras under tidiga våren nya Mitsubishi Eclipse Cross Phev. I Sverige är generalagenten uppsagd, vilket inte nämns här ovan och Åf uppsagda. Nya Eclipse Cross Phev hade säkert sålt mer än nuvarande outlandern. Så det om att Mitsubishi lämnar Europa just nu och de närmaste åren är väl fel just. Möjligtvis Sverige men den som lever får se. Förövrigt är outlandern en körsäker bil i de flesta väglag. Och 4wd.

#24
2021-01-17 09:59

Outdlander har sina fördelar. Det finns ingen laddhybrid i den prisklassen som har i närheten lika bra framkomlighet på skogsvägar, lika bra fyrhjulsdrift och dessutom bra med utrymme för passagerare och packning. En perfekt jakt bil för folk på landet. Nackdelen är att den är rätt törstig på snabba motorvägsavsnitt samt att den egentligen aldrig har varit modern. Åk komforten är väl helt ok. Känslan är att den ligger i klassen mellanmjölk tillsammans med de flesta bilar som börjar på v....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.