Bild
Nästa artikel
Trögt på bilmarknaden – men Volvo kör om konkurrenterna

Trögt på bilmarknaden – men Volvo kör om konkurrenterna

Nyheter

Nya siffror visar att 3 av 10 nya bilar har laddsladd. Försäljningen av nya bilar går relativt trögt men Volvo går bättre än väntat.

I juli gick den svenska bilförsäljningen inte lika dåligt som under våren. Antalet nyregistrerade bilar minskade med fyra procent under juli jämfört med samma period förra året.

Under andra kvartalet i år minskade registreringarna med 37 procent mot föregående år. Hittills i år har antalet nyregistrerade bilar minskat med 22,5 procent.

”Återhämtningen i juli förklaras till stor del av att biltillverkningen kommit igång i många länder och att man har kunnat leverera bilar och beta av de orderstockar som byggts upp innan coronakrisen slog till”, skriver branschorganisationen Bil Sweden i ett pressmeddelande.

Under våren föreslog Bil Sweden ett så kallat kickstartpaket för att få igång bilförsäljningen, något som organisationen fortfarande inte fått något gehör för.

Fyra Volvomodeller på topplistan

Andelen elbilar och laddhybrider ligger nu på 29,5 procent vilket innebär att nästan tre av tio nya bilar har laddsladd. Det är tre gånger högre andel jämfört med juli förra året.

Fyra av fem modeller i topp kommer från Volvo. Märket ökade med en procent jämfört med juli förra året.

– Vi ligger nu på samma nivåer som för samma period förra året, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Populäraste bilmodellerna

Antal nyregistrerade bilar januari–juli 2020.

1. Volvo S/V60 (10 870)
2. Volvo S/V90 (5 681)
3. Volvo XC60 (5 638)
4. Volvo XC40 (5 211)
5. Volkswagen Passat (5 033)
6. Volkswagen Golf (5 022)
7. Kia Niro (4 749)
8. Volkswagen Tiguan (3 614)
9. Kia Ceed (3 230)
10. Skoda Octavia (2 641)

Populäraste laddbilarna

Antal nyregistrerade bilar januari–juli 2020.

1. Volvo V60 Twin Engine (3 532)
2. Volkswagen Passat GTE (2 961)
3. Volvo XC60 Twin Engine (2 590)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (2 415)
5. Kia Optima Plug-in Hybrid (2 295)
6. Mitsubishi Outlander PHEV (1 774)
7. Tesla Model 3 (1 711)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (1 333)
9. Renault Zoe (1 273)
10. Kia e-Niro (1 208)

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-08-03 10:00

Så klart, en Volvo kan inte få rimlig förbrukning utan ladd-hybrid systemet. Vill man köra runt på en förbrukning på ca 0,55 liter eller 0,9 liter? Man behöver inte göra det så svårt för sig heller, kör en Octavia så har du redan 0,55 liter/mil utan att behöva ladda bilen ...

#2
2020-08-03 17:01

Bara de inte glömmer elsladden fast i bilen.

#3
2020-08-03 19:32

Hur många är tjänstebilar?

#4
2020-08-03 23:36

Vargen har som vanligt inte kört bilarna som han uttalar sig om. Och dessutom ligger en Octavia inte på 0,55 l/mil utan på 0,76 l/mil (enligt Vargens egen favoritkälla, Spritmonitor). https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/399-Octavia.html

Och med en så hög förbrukning får man inte bara ett chassi som är betydligt sämre än Volvos. Man får dessutom en komfort och säkerhetsnivå som ligger ljusår efter.

MVH AL

#5
2020-08-04 01:46

AL, du som brukar vara saklig i dina jämförelser kan väl inte länka till en grupp bilar från1999 till nu.
Eller så kan man jämföra med denna 2018 octavia 1,0tsi med bensinvärmare som går i sverge och om man nu skall jämföra som AL gör så är det marginell skillnad på komforten enligt mig.
Chassi bryr jag mig lite nämnvärt lite om och säkerheten är svår att jämföra men visst är Volvo i topp på den punkten.
Men pratar vi ekonomi och vettig bil då är octavia 1,0 tsi svårslagen för en vanlig inkomsttagare med familj.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1120549.html

Och sedan skriker vissa sig hes över downsisade 1 litersmotorn 1,0tsi/115hk men den är trots allt sekunder snabbare 0-100 jämfört med tex en v90d3 eller nya corollan 1,8 hybrid.

#6
2020-08-04 08:48

mso 1000: I ärlighetens namn så vet du vad jag anser om både Spritmonitor (den utgör ingen tillförlitlig källa) och så även av att misshandla data, fakta, förenklingar och ägna sig åt populism. Och just detta är Vargens favoritsysselsättning.

Att det finns olika varianter av Skoda Octavia som förbrukar mer eller mindre mängder bränsle är inte mer märkligt än att det finns olika alternativ hos Volvo, Toyota eller BMW som också förbrukar mer eller mindre mängder bränsle. Lika lite så finns det olika varianter av Octavia som skall tillgodose köparnas behov och preferenser (fyrhjulsdrift, automatlåda, elektronik osv) på precis samma sätt som att det finns olika konfigurationer av Volvo, Toyota och BMW som erbjuder olika komfort- och utrustningsnivåer. Men sådana iakttagelser och teknikaliteter är inget som Vargen brukar ta hänsyn till, därav min länk. I denna länk - som alltså är Vargens egen favoritkälla - förbrukar en Octavia med bensinmotor 0,76 l/mil. I sedvanlig ordning blundar han sedan för detta resultat, precis som han blundar för alla andra korrigeringar av de felaktigheter och påhitt som kännetecknar hans framfart här i trådarna.

Men som sagt: Spritmonitor speglar vad de redovisade ägarna har för tyngd på sin gasfot samt i vilken körmiljö de använder sina bilar. Något annat visar inte värdet (om vi nu skall prata om resultaten på ett statistiskt korrekt sätt och på en vuxen nivå).

MVH AL

#7
2020-08-04 08:59

AL. Visst är det gasfoten som avgör förbrukningen på en bil.
Men man måste ge vargen rätt i att när samma förutsättningar gäller tar 2000 kg hög suv mer bränsle än 1400 kg låg kombi.

#8
2020-08-04 09:38

A.L, jag jämför mina körningar med en jag känner som har en XC60 T5.. det var de värdena jag angav ovan (bensin). Vi kör samma sträcka (ca 55 mil) och skillnaden är stor som du ser. Jag var själv förvånad, har han hål i tanken? (värdena kommer ifrån färddatorn och sträckan var mest motorväg).

#9
2020-08-04 21:15

Jämför WLTP. Den nya Superben (större än Octavia) har lägre förbrukning än en Volvo XC60 blandad körning. Samma motorstyrka 190 hk.

#10
2020-08-04 21:36

Mso 1000. En större bil drar vanligen mer bränsle än en liten. Det är ingen som har förnekat det.

En liten bil har också vanligen sämre komfort, utrustning, kördynamik och säkerhet än en stor bil. Vad man prioriterar är individuellt.

MVH AL

#11
2020-08-04 22:21

Vargen. Ja att jämföra en sunkig Skoda med en Volvo -SUV är ju verkligen relevant. Men även jag har "bekanta". En kör buss. På motsvarande sträcka som jag åker varje dag tar den 2,5 liter per mil, i jämförelse med min bil som ligger på 0,6 l/milen. En annan "bekant" har sedan en stor eldriven bil och den drar noll. Och en tredje cyklar - också det med 0 l/milen. Den fjärde reser inte alls och slipper både använda bil och slita på skor och kläder.

Vad lär du dig av detta? Jo, folk värderar sina bilar och dess egenskaper på olika sätt. Vissa kräver komfort, kördynamik, design och premiumkänsla. Och dessutom med högsta säkerhet. Sådana köpare väljer i regel ingen Skoda Octavia. En hel del av dem väljer däremot en Volvo -SUV. De gör alltså ett val givet vad de prioriterar och vad de tycker är viktigt på en bil. De prioriterar alltså inte samma saker som Vargen gör. Och de kanske äter annan mat, tränar på ett annat gym, reser till andra länder, läser annan litteratur och har andra kläder än Vargen också. Varför Vargen inte kan förstå och respektera andra människors val är för mig en gåta. Dessutom är det både nonchalant och arrogant, ja inte helt långt från Narcissism.

Vill Vargen åka Octavia är han att gratulera. Vill grannen transportera sig i en XC60 T5 är de också att gratulera. Ännu så länge får man välja bil själv. På vilka grunder anser Vargen sig ha rätt att frånta folks deras fria val (av transportmedel)och centralt bestämma produktionsnormen till en Skoda Octavia?

Ps. Effekten på andelen utsläpp växthusgaser är obefintlig kopplad till Vargens diktatur.

MVH AL

#12
2020-08-04 22:23

Axa. Jaha, och?

Men visst:En körcykel är mer relevant som jämförelse än en massa påståenden på Internet. Men det har vi ju redan vid tidigare tillfällen diskuterat och kunnat nå en enighet kring.

MVH AL

#13
2020-08-04 23:27

AL
Jag menar bara att det kanske är rimligare att använda WLTP för att jämföra. Superben är riktigt stor och knappast sunkig, och drar mindre än en XC60 med lika stor motor. Skulle gissa att Superben är betydligt bekvämare också. Både för dem fram och bak.

#14
2020-08-05 09:56

Axa: När jag tittar på Skoda Superb med 190 har TDI och fyrhjulsdrift så har den ett WLTP på 173 g/km (enligt deras ÅF hemsida). https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/skoda/skoda-superb/?gclid=CjwKCAj...

Motsvarande siffror för en XC60 B4 AWD är 162 g/km och för den den mer korrekt jämförda V90 B4 AWD 156 g/km - oavsett den ger 197 hkr eller 235 hkr på motorns utgående axel. (enligt Volvos hemsida).

Då värdet 173 är större än 162 och 156 torde ditt påstående härmed kunna förkastas.

Huruvida en Superb är bekväm eller inte låter jag vara osagt. Vad jag däremot kan uttala mig om är att säkerheten inte är i nivå med Volvos. Men det är ju inte (precis som angiven förbrukning) det enda man tittar på som bilköpare.

MVH AL

#15
2020-08-05 16:24

AL
Jag jämförde bensinarna. Säkerheten är hög i en Superb.

#16
2020-08-05 21:23

Axa: Ja - förutom att du jämför en SUV mot en personbil - med det där lilla förbehållet att du jämför en 150 hästars bensinmotor i Skoda med en 197 hästare i Volvon;-). Men även V90 - som är det korrekta jämförelsealternativet mot en Superb - ligger på samma värde som Skodan, fast med skillnaden att Volvon klarar 0-100 på 7,9 sekunder mot Skodans 9,3....

Vad gäller säkerheten är den sämre i Skodan - i princip oavsett olycksform eller förlopp. Men Skodan är ändå såpass ny att den ger ett bra skydd både för åkande som oskyddade trafikanter. I klass med Volvon är den dock inte - på långa vägar. Återkom om du vill ha mer detaljer inom området.

MVH AL

#17
2020-08-05 22:18

AL
Bristande läsförståelse.
Både Superben och den Volvo jag tog fram har lika stor bensinmotor. Båda har 190 hk och 2 liter. För övrigt gör den Superben 0-100 på 7,7 sekunder.

#18
2020-08-06 00:09

Ja du Axa. Den förefaller inte vara tillgänglig på Skodas hemsida så den tycks inte längre vara aktuell för den svenska marknaden.

Edit. Hitta den som sedan på Skodas hemsida och med 168 g/km. Det är fortfarande mer än Volvo V90 T4 med samma effekt och bensinmotor. Jag har inte orkat kolla vad kombin drar utan nöjer mig där.

Sedan kan jag lägga till att det värde som redovisas i körcykel är ett konfidensintervall. Om Axa tänker efter lite så vet han att det därmed inte är något exakt värde, vare sig för Volvo, Skoda, BMW eller någon annan. Så skall man göra en vettig jämförelse bör man ange intervallet istället.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.