Lanseringen av flera nya bilmodeller har gjort att bilförsäljningen i Europa ökar. I september ökade den med nästan elva procent i EU, Norge, Island, Schweiz och Storbritannien.
Under årets nio första månader har försäljningen ökat med 1,5 procent. Det visar nya siffror från branschorganisationen Acea.
Efterfrågan på laddbara bilar fortsätter dessutom att öka, med hela 25 procent för elbilar och med 32 procent för laddhybrider under perioden januari–september. Samtidigt minskar försäljningen av bensin- och dieselbilar rejält.
Antal nyregistrerade bilar under januari–september i EU, Norge, Schweiz, Island och Storbritannien, samt förändringen i procent jämfört med samma period i fjol.
| Drivlina | Antal bilar | Förändring (%) |
| Elbil | 1 796 688 | 25,4 |
| Laddhybrid | 918 527 | 32 |
| Hybrid | 3 454 676 | 15 |
| Bensin | 2 698 530 | -19,2 |
| Diesel | 798 987 | -24,3 |
| Totalt | 9 928 527 | 1,5 |
Källa: Acea
Bland vinnarna finns VW-koncernen som ökar sin försäljning med drygt fyra procent, främst på grund av att Cupra, Skoda och Volkswagen går bra.
För de lyxigare märkena Audi och Porsche ser det dock inte alls lika muntert ut. Där minskar försäljningen med fyra respektive nio procent.
Renault och BMW går också bra, men ökningstakten är betydligt högre för de kinesiska märkena MG och BYD som går starkt framåt – främst på grund av nya hybridmodeller.
För Teslas del fortsätter försäljningen minska, med nästan 29 procent under januari–september.
Det gör den även för Volvo, där minskningen ligger på 11,6 procent. Men faktum är att siffrorna också avslöjar ett trendbrott. För första gången sedan december 2024 ökar Volvos europeiska försäljning under en enskild månad – i september med sju procent.
En anledning är att elbilen EX30 numera byggs i Belgien, och försäljningen av uppdaterade XC60 går bra.