Nästa artikel
Trängselskatten ger allt mindre effekt
Nyheter

Trängselskatten ger allt mindre effekt

Publicerad 30 januari 2014 (uppdaterad 31 januari 2014)
Var femte bil försvann när Göteborg införde trängselskatten. Ett år senare har många av bilarna återvänt till stadens vägar.

För tolv månader sedan aktiverades 36 betalstationer runt Göteborg. Nu kan trängselskattens inverkan på trafiken under det första året summeras.

Effekten blev omedelbar. I januari minskade trafikflödet vid tullstationerna under betaltiden (06.00-18.30) med 20 procent jämfört med året innan. Med andra ord försvann var femte bil från Göteborgs gator.

Sedan dess har effekten mattats av kraftigt. I november var trafikminskningen elva procent och i december minskade bilflödet med sju procent. Många av bilarna som inledningsvis försvann har alltså kommit tillbaka.

Det totala antalet passager genom betalstationerna uppgick till 131,5 miljoner och för det fick bilisterna betala totalt 710 miljoner kronor. Utöver den summan tillkommer 87,5 miljoner kronor i straffavgifter på grund av försenade betalningar.

Förutom att minska trängsel och förbättra miljön i Göteborg är syftet att intäkterna ska finansiera satsningar på vägar, järnvägar och kollektivtrafik.

Diskutera: Är trängselskatt ett bra sätt för att minska trängsel?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-30 16:17
Raphael

Precis som det blev i Stockholm... Bilägarna anpassar sig. Så trängseln minskar inte, men det blir mer pengar till staden. :)

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Klart att trängselskatt är ett fungerande verktyg för att få ner antalet bilar i staden, bara det blir tillräckligt dyrt att ta sig in dit så...
Göteborgarna har nog en höjning av skatten att vänta inom en snar framtid.

Annars verkar skatter och avgifter vara universalmedicinen mot allt vad bilism heter nu för tiden.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-30 19:42
Kalle2

Om nu trängselskatt fungerar så är det mycket dumt att inte införa det på andra håll för att minska trängseln, som i tunnelbana, spårvagn, buss men även på systemet och livsmedelsaffärer vid stor-, och lönehelger och i bostadsköer men framförallt inom sjukvård för att minska vårdköerna, en universalmedicin för alla områden helt enkelt...på detta sätt får vi ner okynnesåkandet inom alla slag av fortskaffningsmedel och politikerna behöver inte satsa mer på skola, vård o omsorg då alla köer är borta

#4 • Uppdaterat: 2014-01-30 20:37
Raphael

Det som har gjort att det floppat i Stockholm är att kollektivtrafiken inte hängt med strömmen av passagerare och många har gett upp tagit bilen istället. Jag vet inte om det är samma grej i Göteborg...

#5 • Uppdaterat: 2014-01-31 09:57
chucknorris

Ungefär som när jag bestämde mig för att sluta snusa då dosan skulle kosta mer än 20 SEK. Jag snusar fortfarande och betalar mer än det dubbla.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-31 10:36
dr_jonez

Trängselskatten i Göteborg är inte till för att minska trafiken utan för att finansiera byggandet av Västlänken.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-31 12:22
HiTek

Trängselskatten har inget med syftet att minska trafiken eller bättre miljön i Göteborg. Den handlar endast och endast gäller för att dra in pengar till Västlänken, that's it!

Att trafiken minskade och att något med miljön skulle bli bättre är bara en bonus som kommer med av enkel matematik.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-31 13:42
vv.13

Aldrig fattat dem som bor i Sthlm och påstår att bilen är ett vettigare färdmedel än de kommunala alternativen. jag som cyklar 13 km enkel fattar inte hur de står ut i sina stinkade köer. Hoppas de verkligen inte HAR några andra val. Min cykelresa tar 25 min , med SL och prommis ca 50-55 min. Bil skulle jag inte ens försöka, ca 30 min(om jag åker 05,00) å ca 2 tim vid avfärd 08,00+svindyr parkering mm

#9 • Uppdaterat: 2014-01-31 22:55
Stene

Extraskatt för fordon i stadstrafik skulle kunna ersätta ordet trängselskatt...men ett ord blir ju enklare och uttrycksfullare så kort och gott bilextraskatt.

#a • Uppdaterat: 2014-02-02 11:49
Hackenbush

Om politikerna tror att vi bilister gladeligen betalar denna skatten för att vi tror att vi gör något för miljön så är politikerna sannerligen naiva.
Vi VET att det är inget annat än ännu ett sätt att sno oss på skattepengar.
Kan någon politiker visa på att dessa trängselskattepengar går oavkortat till miljöförbättringar? Nää, det trodde jag inte heller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.