Nästa artikel
Trängselskatt införs på Essingeleden
Nyheter

Trängselskatt införs på Essingeleden

Publicerad 11 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
Om tre år ska det kosta pengar att köra på Essingeleden i Stockholm. Den borgerliga majoriteten vill införa trängselskatt från 2016.

Tidigare har de borgerliga partierna i Stockholms stad inte velat införa trängselskatt på Essingeleden innan vägprojektet Förbifart Stockholm var färdigbyggt.

Men nu har allianspolitikerna ändrat uppfattning – från den 1 januari 2016 vill man införa trängselskatt på Essingeleden. Till P4 Radio Stockholm säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) att befolkningsökningen i huvudstaden ligger bakom vändningen.

Dessutom föreslås en höjning av skatten till maximalt 30 kronor för en passage och maximalt 90 kronor per dygn. Om förslaget blir verklighet ökar intäkterna från vägtullarna med ungefär en miljard kronor per år. Pengarna ska bland annat användas till just Förbifart Stockholm och satsningar på kollektivtrafik.

Diskutera: Vad tycker du om trängselskatt på Essingeleden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-11 11:23
Leif Larsson (ej verifierad)

Jag tycker inte om förslaget om "Trängselskatt på Essingeleden".
Blir det samma pengar som trängselavgifterna in till "stan", så lär trafiken öka inne i Stockholm.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-11 13:33
Mr.Wheeler

Hela tanken med att trängselskatten skulle användas för att minska trafiken i innerstaden har försvunnit. Nu är den enbart en inkomstkälla för staten och kommer förmodligen på fler och fler ställen.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-11 15:33
Swemba

Mr.Wheeler. Det var bevisligen aldrig tanken. Det var bara ett sätt att motivera avgiften. Precis som de flesta miljöskatter ...

#4 • Uppdaterat: 2013-10-11 15:52
Andrey

Nästa val ska de inte räkna med min röst längre. Först var det trängselskatt, sedan parkeringsavgifter dygnet runt inklusive helger i Solna och nu är trängselskatt på Essingeleden... Istället för att satsa mer på vägnätet och slutföra permanenta vägarbeten runt om i stan försöker de att pressa ut mer pengar från folk. De kommer aldrig att få en majoritet i parlamentet nästa år.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-11 16:30
Focus

Det lär kvitta vem som får makten, nu har man sett att det går att krama ur folk på ett ganska smärtfritt sätt och därför kommer man att fortsätta. Snart har vi det som i Frankrike, vill man komma fort fram får man betala. Ingen kommer att protestera här med att tippa ett lass dynga på Mynttorget.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-11 17:58
Audi A5 SB

Andrey, rösta du på alternativet;-) Om det är en röd-grön allians som är ditt alternativ, lär du bli ännu mer besviken om de får makten, i alla fall när det gäller biltrafiken.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-11 19:38
Leif Larsson (ej verifierad)

Och hur ofta kör du på Essingeleden Al?
När du skriver ". Så de verkliga kommunisterna är dem som inte vill ha trängselavgifter."
Jag är verkligen ingen kommunist och jag vill inte ha trängselavgifter.
Du förlorar i trovärdighet, Al, genom att skriva en del trams, vilket ditt inlägg var, 2013-10-11 19:24,

#8 • Uppdaterat: 2013-10-11 20:20
Audi A5 SB

Leif Larrson; AL har faktiskt rätt. Jag är kapitalist och kan enkelt betala för ökad framkomlighet för just mig. Den som inte kan betala, får finna sig i att hitta andra transportsätt. Rättvist? Nej, men det främjar framkomligheten.

Men poängen är att detta resonemang är applicerbart på marknadsekonomi och i stort sett i alla fall. Man kan gilla det eller inte, men runt problemet kommer man sällan.

Du kan köpa en bil, andra inte. Du kan åka på semester, andra inte. O.s.v.

Men om du vill jämlikhet när det gäller tillgång till trafikapparaten, ja då har vi alla ett stort problem. Den blir nämligen omedelbart överbelastad. Man kan jämföra (hårt draget) med gratis kollektivtrafik.

Återigen; om det är rättvist? Nej.

Om jag tycker om trängselavgift i Gbg? Älskar den.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-11 20:37
trasten

Från början var syftet med trängselavgifterna att minska trängseln i innerstan. Nu är det för att dra in pengar till tunnelbanebygge. Om trafiken då minskar så blir det mindre pengar till detta. Ska vi då ut och stödköra för att få en utbyggd kollektivtrafik?

#a • Uppdaterat: 2013-10-11 20:42
Rustan Werling

@ AL

Jag undrar om du kunde utveckla lite hur du menar med följande stycke:
"Jag tycker att trängselavgifter är ett formidabelt sätt att öka framkomligheten i vägnätet. Det visar alla erfarenheter och studier. Ingen vet heller hur framkomligheten sett ut utan avgifterna, det är sannolikt att det varit ännu värre än dagens situation. "

Om man inte vet hur framkomligheten sett ut utan avgifter, hur kan man då med studier och erfarenheter visa att det är ett formidabelt sätt att öka framkomligheten? Vad jämför man med? Hur ser studierna ut? Att det funkar i teorin köper jag fullt ut men hur påvisar man effekten på lång sikt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.