Nästa artikel
Trafikverket vill slopa 50, 70 och 90
Nyheter

Trafikverket vill slopa 50, 70 och 90

Publicerad 1 juni 2012 (uppdaterad 3 juni 2012)
I en utvärdering som överlämnats till regeringen föreslår Trafikverket att hastighetsgränserna 50, 70 och 90 km/tim ska tas bort.

En sådan avveckling skulle ge marginellt längre restider men också rädda 30 liv om året, minska trafikbullret och kapa utsläppen av koldioxid, uppger Trafikverket.

– Färre fartgränser gör trafiksystemet mer överskådligt och kan bidra till att nå trafiksäkerhetsmålen samtidigt som det rätt genomfört inte behöver komma i konflikt med tillgänglighetsmålet, säger Lena Erixon, ställföreträdande generaldirektör.

Utvärderingen har genomförts på uppdrag från regeringen för att utvärdera de nya hastighetsgränserna (40, 60, 80, 100 och 120 km/tim) som infördes 2008 och 2009.

Enligt verkets bedömning kan 40 km/tim ersätta 50 km/tim som bashastighet i tätbebyggt område efter en femårig övergångsperiod, under vilken landets kommuner ska kunna utvärdera sina vägnät.

Efter perioden ska 50 km/tim försvinna från skyltarna.

Hastighetsgränserna 70 och 90 km/tim kan i sin tur skrotas efter tolv år, enligt förslaget. Hastigheten på många vägar kommer att sänkas, men i vissa fall även höjas. Gränserna som blir kvar är 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 km/tim.

– Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Lena Erixon.

Nu är det upp till regeringen att besluta om Trafikverkets förslag.

Klicka här för att läsa Trafikverkets rapport.

Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets förslag?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-01 15:51
saabnisse

Vore det inte bättre att slopa Trafikverket?

#2 • Uppdaterat: 2012-06-01 15:52
KaptenOberkommando

Sicket jävla kvalificerat sätt att tvinga på oss ännu lägre hastigheter. I stället för att helt sonika sänka hastigheterna igen (för att på så sätt nå "nollvisionen") försöker man sänka hastigheterna genom att dribbla med floran av skyltar. Tror dom att vi "Svenssons" är idioter? 50 blir 40 i tätbebyggt område och snart blir det 30. Fy fan.

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Idioti!

Glöm inte att det är den i nästan alla sammanhang så hyllade Claes Tingvall som började denna förföljelse mot bilister.

Han är "ideologisk anfader" till all denna hysteriska fokusering på hastigheten som enligt honom ligger bakom alla trafikolyckor.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-01 16:26
Peugeote-Pär

Det låter bra men kommer dock inte bil det, NÄ för där det idag är 90 kommer till 100% bli 80 istället.... För när tex det kom 100 och 120 väg så blev ju nästan alla 110 vägar 100 och våra 120 vägar är lätt räknade!!
Nä FYFAN för Svenska vägar!!

#5 • Uppdaterat: 2012-06-01 16:31
Peugeote-Pär

Kan även lägga till att dom flesta vägar kommer bli lägre hastighet, dom vägar dom höjer på kommer vara MYCKET lätt räknade!!
Är ju sverige vi pratar om så nog blir det sänkningar på dom flesta vägar!! Hata trafikverket!!

#6 • Uppdaterat: 2012-06-01 16:47
Jozzi

Infördes inte de nya hastighetsgränserna för att det skulle bli lättare att sätta "rätt" hastighetsgräns på en vägsträcka och därmed få en större respekt för densamma? Att stegningen om 20 km/h var för grov?
Tydligen inte.
Varför då inte skrota de jämna hastighetsgränserna istället? De udda har funkat fint i decennier.
Nåväl, det är nog ett bra och viktigt steg mot målet.
Om målet är att få Svensson att tappa respekten för regelverket.

#7 • Uppdaterat: 2012-06-01 16:50
KaptenOberkommando

Peugeote-Pär, det var precis det som jag menade. I stället för att våga ta en ytterligare generell "vanlig" sänkning väljer man att försöka finta bort oss med att ändra i djungeln av skyltar. I slutändan blir det en sänkning rakt av. Igen! Och det var ju precis det här som jag varnade för redan efter den förra sänkningen. Hur mycket till skall vi tåla?

#8 • Uppdaterat: 2012-06-01 17:16
PREVIA

Slopar man Trafikverket så kan även järnvägen börja fungera igen, vilket den inte har gjort i modern tid.
Trafikverket och SL är två helt inkompetenta aktörer som skulle behöva hamna i en upphandling som bara ger möjlighet till en förbättring för allmänheten, försämring kan det inte bli för där är vi redan nu.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-01 18:05
ola e

Läser man rapporten(sidan 108) så finns alternativ. Sänker man alla 90 km/tim-sträckor till 80 km/tim tjänar man 10 färre döda/år. Bättrar man på vägarna så man kan höja till 100 km/tim blir det 35-40 färre döda/år. Man kan alltså få samma effekt om man satsar 21 miljarder.
Orsaken till att man vill ta bort 50 km/tim och ersätta med 40 km/tim är att bilarnas säkerhetssystem med automatbroms m.m. bedöms bara fungera upp till 40 km/tim - stämmer det?

#a • Uppdaterat: 2012-06-01 18:20
Peugeote-Pär

Exakt "KaptenOberkomma" Trafikverket kommer ta död på bilismen i Sverige som dom håller på... Det absolut bästa dom kan göra är att bygga motorvägar (2+2) så kommer vägarna bil säkrare.
Börjar bli väldigt less på Trafikverket! Dom måste vara bil hatare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.