Nästa artikel
Trafikforskaren: ”Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter”
Nyheter

Trafikforskaren: ”Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter”

Publicerad 2024-04-01 06:30
Människan har ingen inbyggd rädsla för hastigheter till skillnad från exempelvis höjder. Det säger trafikforskaren Henriette Wallén Warner i en intervju med Vi Bilägare.

Att köra för fort är vanligt – både på 30-sträckor i stadstrafik och på stora motorvägar. Undersökningar har visat att en stor del av bilisterna inte följer hastighetsgränserna och det gäller även yrkestrafik.

– När det gäller hastighet är det två motiv som oftast står emot varandra. Det ena är att köra säkert och hålla hastighetsbegränsningarna. Det andra motivet är att komma fort fram dit man ska. Har man mer bråttom kör man kanske lite fortare än vanligt. Men är väglaget dåligt kör man förhoppningsvis lite långsammare än vanligt, säger Henriette Wallén Warner, senior forskare inom trafikpsyokologi på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).

Trots att det kanske inte känns så löper den som kör för fort högre olycksrisk.

– Även om trafikolyckor är relativt ovanliga finns det ett starkt samband mellan regelbrott och olycksinblandning. De som bryter mot olika trafikregler löper alltså en större risk att bli inblandade i trafikolyckor.

”De som bryter mot olika trafikregler löper alltså en större risk att bli inblandade i trafikolyckor”, säger trafikforskaren Henriette Wallén Warner. Foto: VTI & Samuele Errico Piccarini/Unsplash

Svårt bedöma hastigheten

En annan faktor är att människan generellt sett inte upplever hur fort det egentligen går, särskilt inte på motorväg – inte förrän vi svänger av och kanske har lite för hög fart på avfarten.

– Det är antagligen rent evolutionärt. Vi är inte byggda eller utvecklade för att färdas så fort som vi gör i dag. Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter utan man sitter i bilen och känner att man tar det lugnt. Folk somnar till och med vid ratten – då upplever man ju uppenbarligen ingen rädsla för hastigheten. Jämför det med höjder: de flesta skulle inte gå på en bro utan räcken med ett stort stup under och helt plötsligt somna.

Henriette Wallén Warner säger att om hastigheten sänks går det inte bara att sätta upp en ny skylt, utan att göra andra anpassningar.

– Man vill ju att reglerna ska överensstämma med det de allra flesta gör, och att det ska kännas naturligt att göra det. Inför man en regel som många bryter mot kan det få motsatt effekt. Det underminerar förtroendet för de regler och lagar som sätts.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (30)

  • 2024-04-05 19:51 Bilar med seriöst…
  • 2024-04-05 10:38 Debatthästarna tuggar sin…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.