Bild
Nästa artikel
Toyota Yaris – första titt på nya bilen

Toyota Yaris – första titt på nya bilen

Nyheter

Här är nästa generation Toyota Yaris. En decimeter längre och laddad med finesser lanseras bilen hösten 2011.

Nästa år är det dags för en ny generation av småbilen Toyota Yaris. Nu presenteras modellen under namnet Vitz, som är motsvarigheten på den japanska marknaden.

Jämfört med föregångaren har bilen blivit en decimeter längre, fått fem centimeter längre hjulbas och sänkts med två centimeter. Resultatet är en kupé som ger baksätespassagerarna 3,5 centimeter större benutrymme och ett 14,5 centimeter djupare bagageutrymme.

Nya Toyota Yaris blir samtidigt 30 kilo lättare än tidigare. Framtoningen har blivit mer aggressiv och anpassats så att modellen passar in bland övriga bilar från Toyota.

Lanseras hösten 2011
I japan erbjuds tre motoralternativ, bensinare på 1,0, 1,3 eller 1,5 liter. 1,3-litersmotorn på 95 hästar vill ha 0,38 liter/mil med stopp/start-teknik och en steglös CVT-växellåda.

Största motorn är en prestandavariant med 110 hästkrafter som får bära emblemet RS. Värt att notera är att bilen kan fås med fyrhjulsdrift i Japan. Om fyrhjulsdrivningen eller RS-varianten når Europa låter vi vara osagt.

Enligt förhandsspekulationerna väntas dock en dieselmotor och ett hybridalternativ under 2012.

Nya Toyota Yaris introducerar även ett gäng smarta finesser. Bagageutrymmet har fått ett tvådelat golv, rutorna i framdörrarna ett särskilt glas som reducerar ultraviolett strålning och vindrutans torkarblad ett integrerat munstycke för spolarvätska. Framtill på passagerarstolen kan ett plasthinder fällas upp för att hålla föremål på stolen på plats.

Nya Toyota Yaris lanseras i Europa under hösten 2011.

Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Yaris?

Toyota Yaris – första titt på nya bilen
Toyota Yaris – första titt på nya bilen
Toyota Yaris – första titt på nya bilen
Toyota Yaris – första titt på nya bilen

Kommentarer

#1
2010-12-22 16:29

Sjukt fin! Se och lär, Saab...

#2
jörkky
2010-12-22 16:29

Storsäljare.

#3
2010-12-22 18:55

Undrar 0,38 l/mil ger CO2 på 99 gram, vilket troligen blir kommande miljöbilsgräns. Gissar nej. Hoppas jag har fel. Lustigt att 1,3 liters motorn blivit 5hk svagare. Vi har en med 100 hk. Det tråkiga är att den känns mer som typ 85 hk. Men vii har ägt ca 25 bilar. Och Yarisen är nog den första som alla i familjen älskar helt och fullt. (Att den drar skyhögt över deklarartion, är den långt ifrån ensam om. Och den går bara1000 mil/år, så det av mindre betydelse.)

#4
Anonymous
2010-12-22 19:12

Undrar hur lång bromssträckan blir på den här modellen. 7-8 kilometer? Ser fram emot ännu en härlig svängom: först bygger Toyota 1 400 000 sådana här sedan tar man tillbaka allihop. Sicket skräp!

#6
2010-12-22 19:33

Totalt Livsfarlig liten Pygme-bil! Krockar man med ett rådjur så blir det skogskyrkogården nästa... Tur att Saab och Volvo finns som klarar fullvuxna älgar, vildsvin m.m.

Sedan är fjädrings/ljud -komfort i Yaris, Corolla m.m. usel. Mjukt, bekvämt och säkert åker man i en Saab eller Volvo!

#7
2010-12-22 20:01

Du lever i en drömvärld Erik N. Många önskar du sanndrömde.. Särskilt de Volvo/Saab-rattare som råkat få in en hjort eller älg via vindrutan. (Ja, de som är döda, kanske inte drömmer så mycket.)

#8
2010-12-22 20:08

PS. Mycket ont kan säkert sägas om dagens Toyota-modeller. Men just ljudkomfort har numera blivit en av deras största fördelar. Avensis bland de tystaste i klassen. Auris troligen tystast i klassen (med 15"-hjul).
Yaris bland de tystaste i Clio-klassen.
Men visst, förr gjorde Toyota många modeller, som inte var gjorda för svensk asfalt. Tyvärr gör många andra märken fortfarande som Toyota gjorde förr.

#10
trepipen
2010-12-22 20:21

Toyota lär förbli världens största bilmärke.

#12
Johan J.
2010-12-22 20:35

@ Pender

Toyota Ko-rolla - Ooops! Corolla ska det vara.
Har A-stolpar som klarar 1.2 ton/st.

Saab 9-3 har A-stolpar som klarar över 4 ton/st.

Åk Riskokare du, så åker vi andra Säkra bilar = Saab!

#13
2010-12-22 20:44

Johan J, kanske även jag skulle köpa en Saab. Bara jag var så välavlönad, att jag hade råd med värdeminskning, typ fritt fall. (Jag fick just vår Yaris värderad. På 1½ år hade den tappat 12.000 kr. Fast jag köpte den ny.)

#14
2010-12-22 21:21

Haha, vilka nötter det finns här, speciellt "Erik". Där går till och med farmors gamla nötknäckare bet.

#15
Erik M.
2010-12-22 22:05

Tänk om Volvo eller Saab kunde bygga såna här bilar!! Då skulle dom inte behöva konstgjord andning vartannat år av staten. Toyota Äger

#16
2010-12-22 22:33

Det finns ett behandlings-center för Toyota-besatta med multipla personligheter på Svalbard! Sök hjälp där. Det kanske hjälper? Man kan ju alltid hoppas...

#17
Lasse12
2010-12-22 23:01

Inget jag skulle våga satsa på dessvärre.

"Relaterade artiklar: Toyota"
2/3 handlar om återkallar.

"Relaterade artiklar: Yaris"
Rosttest: Toyota Yaris 1,4 D-4D:
"Toyota Yaris får en skral tvåa"
2 = Underkänt

#18
Greger G.
2010-12-22 23:08

Kunde de inte visa upp en Yaris som inte hade frontalkrockat!??

#19
Per Karlsson
2010-12-22 23:23

"Enligt förhandsspekulationerna väntas dock en dieselmotor och ett hybridalternativ under 2012."
En hybridversion vore något! Skulle bli en perfekt tätortsbil.

Angående säkerheten: Visst är det så att Volvo och Saab gör mycket säkra bilar i sina respektive storleksklasser. Men det gör även Toyota, och tidigare modeller av Yaris har varit väldigt lyckade i sin storleksklass.

#20
Emme
2010-12-23 00:15

Förstår inte varför det ska vara sådant bråk hela tiden?
Mycket BS här.

Säkert en trevlig bil detta dock. Inget jag skulle vilja köp dock som prioriterar körglädje, bra stolar bland annat.

#21
Emme
2010-12-23 00:16

Mycket dock i mitt senast inlägg ser jag. ;)
Iaf så såg jag att det nu finns ett spamfilter iaf. Uppskattas! Omnu bara trollen kunde tas bort. Börja jämföra e-postadresser!

#22
2010-12-23 08:55

Den här artikeln handlar inte om en konflikt mellan Saab och Toyota. Här diskuterar vi nya Yaris.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#23
blinkljus
2010-12-23 09:29

Lasse12, jag har en 05 Corolla och den får också dåligt betyg på rosten, men efter 10000 mil snart är den fortfarande inte rostig. Detta rosttest måste vara helt värdelöst och varför skulle Toyota göra rostkänsliga bilar. Dessutom har jag haft noll problem med bilen.

#24
Rav4
2010-12-23 09:36

Klart snyggare än generation 2! Tagit lite från Aygo, som jag tycker är Toyotas snyggaste småbil, och lite akter från Auris. Lite plastig inredning i förra som förhoppningsvis blir bättre nu. Större mått = högre säkerhet!?

#25
2010-12-23 10:14

I mina ögon ser den ut som en mindre lyckad mix av Clio och Auris. Den nuvarande tycker jag är en riktig skönhet. Hoppas istället att den nya fungerar bättre. (Lika tyst, men snålare och piggare.)

#26
hackenbush
2010-12-23 10:15

Spamfiltret stoppar nästan alla mina inlägg, vet inte varför

#27
Per Sandahl
2010-12-23 10:19

Kan bara instämma med "blinkljus" .Jag har en Corolla-98 som (felfritt) rullat snart 24000 mil. Det finns ingen rost på den och Bilprovningen tycker att den ser bra ut under (fått beröm :) ) så ViB´s totalsågningar av Toyotas rostskydd är inget som jag känner har relevans med verkligheten.

#28
Anonymous
2010-12-23 11:34

Ingår nödankare även i denna modell?

#29
roger_N
2010-12-23 13:26

Snygg bil säkert med erkänd kvalitet som man alltid är van vid från toyota

#30
Kjell Johnny
2010-12-23 13:43

Bilarna på bilderna har ju krockat med skåpbilar!
Nosarna är intryckta. Men det är ju halt ute så.

#31
Greger G.
2010-12-23 13:52

Undrar om den ska Återkallas 5 eller 10 gånger?
Samt om rostskyddet är 2/5?

#32
789
2010-12-23 14:04

Jag tror att det enda vettiga man kan göra av denna Toyota är att fylla den med ABBAS inlagda sill och ha den som sillburk på det stora julbordet. God Jul!

#33
Kötthuvud
2010-12-23 14:27

Den bästa julklappen vore ändå att stänga av din internetuppkoppling - fast det är väl klart: då skulle du väl tvingas få utlopp för din obetingade stress ute i trafiken och vi har tillräckligt många A4 och 93 som tror att vägar är rallybanor. En boxboll i julkapp kanske? Stay tuned.

#34
2010-12-23 19:38

Jag antar att Toyota jublar i smyg över all ilska deras bilar framkallar. Oftast tänker nog bilspekulanter: "Är en samling argumentsfattiga och fradgatuggande varelser så arga på Toyota, så ligger säkert en hund begraven. Bäst att titta närmare på deras modeller."

#35
Blinkljus
2010-12-23 19:48

789.. ta din frus avensis istället och fyll den med abbas sill så får du ju ännu mera sill på det stora julbordet. Du har som vanligt ingen aning om vad du babblar om.

#36
789
2010-12-25 12:53

Blinkljus:
Absolut, hennes, min frus, Toyota Avensis ÄR defentivt inget annat värt än att ha som tillburk... Jag håller verkligen med dig!

#37
anonymus
2010-12-25 14:37

789 är ju bara en lögnare! Hans fru har ingen Toyota Avensis har aldrig ägt någon. Toyota är 789:s hatobjekt. Använder flera olika nicks här för att svärta ner Toyotas rykte. Det är ett sjukt beteende. Flera har observerat detta nu. Och ingen som vet om detta tar han längre på allvar.

#38
jörkky
2010-12-26 10:41

789 ans kommentarer är barnsliga o tagna därifrån som de är mörkast ingenting att bry sig om borde ej få spaltutrymme

#39
tomten
2010-12-27 15:36

"789" är en äcklig fätta

#40
The Farmerlip
2010-12-27 17:10

Toyota 2009-2010 är den ultimata bilen i sin storlek. Snygg, stabil, snabb, snobbig, sexig, säker och schysst - den byter jag aldrig.

#41
z655
2010-12-27 17:13

Toyota verkar framkalla de lägsta kommentarerna hittils. Tråkigt men sant

#42
2010-12-27 20:31

Det låter lite som trolleri, att bagage/kupé blir 18 cm längre, samtidigt som bilen bara blir 10 cm längre. Särskilt som den nuvarande är extremt stor inuti, i förhållande till längd. (Främst pga den korta motorhuven.) För min personliga del, så om jag mot förmodan stoppats av frugan att köpa nåt större till våren, så blir en ny Yaris mitt tröstalternativ till hösten. Men även om jag tycker den nuvarande ljudnivån är bra för klassen, så vill jag ha den ännu tystare. Kommer den ner till nya Polons ljudnivå, blir jag både nöjd, och eventuell spekulant.

#43
Småbilförare
2010-12-28 12:47

En bra sak Toy-o-ta verkar ha fattat efter massa tillverkade Yaris är att instrumenterinen nu sitter där den ska.

#44
2010-12-28 12:59

Vi har vant oss med instrument i mitten. För- och nackdelar. Skyms ej av ratten. Dock är färddatorknappen i nuvarande Yaris nåbar endast för de 2% som har gorillaarmar. Säkerhets- och komfortmiss.

#45
Johan Kjellén
2010-12-28 22:41

Snygg design! Inga tramsiga digitala centralinstrument, som på gamla Yaris.

Kvalitetsmässigt blir den klassledande, utan tvekan.

Möjligen kan priset bli väl högt, Toyota tar numera på goda grunder väl betalt.

Den hårdaste konkurrenten torde vara nya Suzuki Swift,en oerhört bra bil, som dessutom är prisvärd.

#46
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2010-12-29 20:54

denn får gärna kosta 500 000 vi med hjärna köper den ändå att TOYOTA hela tiden åter kalar är bara skit snack!!!!!!! Okej, några gånger om året men vilka tillverkare återkalar ej?

#47
Greger G.
2010-12-29 23:20

Hörde nyss att hjärnor som är beredda att betala 500 000:- för en Yaris och stavar återkalla "åter kala" och "återkala" ska återkallas! ;-)

#48
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2010-12-29 23:55

Volvo har ochså ÅTERKALLAT.

#49
Greger G.
2010-12-30 02:31

"denn" stavas [ den ]. "skitsnack" är ett Sammansatt Ord. "ochså" stavas [ också ]. Resultat: Återkallelse av hjärna = Nödvändig!

#50
2010-12-30 20:31

Greger G , kan vara så att den signatur du skojar med inte har bristfällig hjärna, utan bara är dålig på svensk stavning?
Greger G. kan det vara så att du läser för mycket biltidningar, har noll egen erfarenhet av nån nyare Toyota, och dessutom lider av samma sjukdom som 789 (Toyota-hat.)?

#51
2011-01-01 22:51

Hoppsan! Läste en biltidning. Min Yaris är bland de snålare i klassen. (Relation verklig/deklarerad förbrukning.)Trodde inte det kunde vara så illa på andra håll. Så där hade jag fel. Men jag hade rätt i att motorn är slö.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.