Bild
Nästa artikel

Toyota testar självkörande bil i Europa

Nyheter

Nu tar Toyota sin självkörande Lexus LS till Belgiens gator för att testa den autonoma tekniken.

Den japanska tillverkaren har redan testat bilen på allmänna gator i Japan och USA. Nu kommer bilen till Belgiens huvudstad Bryssel och ska under 13 månader rulla en bestämd slinga i stadens stadskärna.

– Målet med detta projekt är studera komplexa och oförutsägbara mänskliga beteenden och dess påverkan på autonoma system, säger" Gerald Killmann vice VD på TME:s (Toyota Motor Europé) forsknings och utvecklingscenter i ett pressmedelande.

Bilen är utrustad med flera sensorer och kameror på taket och kommer vara bemannad med en förare och operatör ifall något skulle gå snett. Enligt Toyota har man förberett för provkörningen i månader och den uttänkta rutten är välstuderad.

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar?




 

Kommentarer

#1
2019-07-16 14:08

Intresserar mig inte.

#2
2019-07-16 15:36

Tycker inte om de o intressera mig inte för 5 öre jag vill köra själv punkt jag tycker det är roligt o avkopplande

#3
2019-07-16 16:00

Då var det dags för belgarna att akta sig. Som vi såg med Uber så blir "övervakaren" snabbt invaggad i falsk trygghet och börjar streama film på mobilen istället.

Över huvud taget så kan jag inte tänka mig något svettigare än att sitta, som det rekommenderas, med händerna strax ovanför ratten och vara beredd att rycka in om något inte funkar som det skall. Hur länge orkar en människa med det och med bibehållen skärpa? Bra mycket enklare att köra själv.. 

.

#4
2019-07-16 17:12

Jag tycker det är bra att de testar i Belgien, där är jag inte så ofta.

#5
2019-07-16 19:33

Självkörande bilar blir ett lyft för de som av en eller annan anledning inte tillåts köra sin bil längre men ändå vill kunna transportera sig på samma självklara sätt som vi andra bilägare dagligen gör med en stor frihetskänsla.

#6
2019-07-16 19:55

Självkörande bilar kommer bli en av de största förändringarna i vårt samhälle.
Men Toyota verkar ligga långt efter Waymo.

#7
2019-07-16 20:44

För de som inte kan köra själv finns taxi. Har fungerat i massor av år och man kan åka många taxiresor för priset av en autonom bil.

#8
2019-07-16 22:40

Vem kommer att köpa självkörande bilar? Privatpersoner?-knappast, taxiåkerier?- kanske, kommuner?- kanske.
Förmodligen blir det någon form av bilpooler eller hyrbilsföretag som är kunder.

#9
2019-07-17 07:10

Vilket innebär att bilfirmorna som säljer autonoma bilar endast, kommer att sälja färre bilar totalt sett och då måste priset öka rejält för att få samma lönsamhet som innan. Har man tänkt på detta?

#10
2019-07-17 07:49

Snygg bil;)

#11
2019-07-17 09:56

Klarsynt;

Jag antar att du inte flyger så ofta?

Där är automatiseringsgraden betydligt högre.

MVH AL

#12
2019-07-17 10:53

AL, vid flygning använder man bara automatik vid flygning på deras kryssningshöjd.
Vid de de mest kritiska momenten (start, landning) kör man manuellt.

#13
2019-07-17 20:00

@A.L

Ja, vi har ju sett vad som händer med t ex Boeing Max 8, när man överlåter olika saker åt elektroniken.

.

#14
2019-07-17 22:14

Hackenbush. Det finns system som både landar och startar. Piloterna brukar dock sköta det sjävla.

Klarsynt; Jag antar att du bromsar bättre utan ABS än med? Och släpper av snabbare på gasen än en knacksensor? För att inte tala om alla andra automatiserade system som hittills visat sig mycket effektiva.

Angående Boeing låg felet mig veterligen inte i systemet utan hos ledningen som inte tog fram pengar för att utbilda piloterna. Att vara snål är knappast systemets fel utan snarare de kortsiktiga vinsterna.

MVH AL

#15
2019-07-17 22:40

”Automatisk landning gör det möjligt för planet att landa säkert när sikten är så dålig att passagerarna har svårt att hitta terminalen när de går ut från planet.”
Så i 99 % av landningarna sker manuellt och vid start kör man manuellt ungefär till 600 meters höjd när klaffarna fällts in läser man här.
https://scandinaviantraveler.com/se/flyg/hur-ofta-flyger-man-egentligen-...

#16
2019-07-17 22:43

Här har man hittat 46 st företag som utvecklar självkörande bilar så det är inte lätt att se vilket företag som ligger längs fram att få ut självkörande bilar som går att köpa.
https://www.cbinsights.com/research/autonomous-driverless-vehicles-corpo...

#17
2019-07-18 15:20

"Klarsynt; Jag antar att du bromsar bättre utan ABS än med? Och släpper av snabbare på gasen än en knacksensor? För att inte tala om alla andra automatiserade system som hittills visat sig mycket effektiva."

Visst är ABS, knacksensorer, ESP och automatlådor bra. Och de gör sitt jobb bättre än människan. Men gemensamt för dessa system är ju ändå att problembilden är ganska begränsad. I ABS:ens fall handlar det om att pumpbromsa snabbt för att undvika hjullåsning. ESP ska bromsa individuella hjul för att bilen ska följa styrutslaget, medan automatlådan helt enkelt ska lägga i rätt växel. Men att köra i trafik, anser jag, vara långt mer komplicerat och det kommer nog dröja lång tid innan vi har självkörande bilar som kan åka runt i trånga europeiska städer helt självständigt. På motorvägen så har vi ju dock, redan idag, bilar som i stort sett kan köra helt själv.

#18
2019-07-21 22:48

Skodaägare. Ja det beror förstås på vad du menar med långt tid. Min poäng med inlägget tidigare handlade mest om att automatiserade system ofta är bra komplement för att mildra konsekvensernatt av mänskliga fel. Det gör både ABS och ESP, knacksensorn är väl mer tveksam;-).

Att det skulle vara svårt att få fram självkörande bilar håller jag inte med om alls. Det är fullt möjligt - och det används faktiskt redan idag (fast i andra områden). Svårigheten är som vanligt att göra det till en rimlig kostnad och utan allt för drastiska insatser från väghållare och myndigheter. Och där är det en bit kvar.

Tekniskt är det dock fullt möjligt.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.