Bild
Nästa artikel
Toyota störst under första halvåret

Toyota störst under första halvåret

Nyheter

Toyota har återhämtat sig efter 2011 års naturkatastrofer och tagit tillbaka titeln som världens största biltillverkare.

Det japanska företaget sålde 4,97 miljoner fordon under årets första sex månader, det är 34 procent mer jämfört med samma period i fjol. Utöver huvudmärket omfattar försäljningen även enheterna Lexus, Scion, Hino och Daihatsu.

Under samma period sålde General Motors 4,67 miljoner bilar (+2,9 %) och Volkswagen 4,45 miljoner bilar (+8,9 %), enligt egna uppgifter. Försäljningssiffrorna innebär att Toyota återigen kan tituleras världens största biltillverkare.
 
Samma titel bars av General Motors i 77 år innan den Detroitbaserade bilkoncernen fick se sig omkörd av Toyota år 2008. Vid den här tiden led General Motors av stora ekonomiska bekymmer och den amerikanska bilindustrin stod inför ett stålbad.

Toyota behöll förstaplatsen till och med 2010, trots att företaget tvingades återkalla miljontals fordon i USA. Året därpå blev däremot ett mardrömsår.

Först drabbades Japan av en kraftig jordbävning. Den efterföljande tsunamin slog mot landets östra kust och flera av Toyotas anläggningar. Samma år inträffade en svår översvämning i Thailand och Toyota tvingades till uppehåll i flera fabriker.
 
Men nu har företaget återhämtat sig och gjort det med råge. Redan under årets första kvartal hade Toyota kört om både fjolårsettan General Motors och andraplacerade Volkswagen.

Diskutera: Vilken biltillverkare är störst om fem år?

Kommentarer

#1
2012-07-26 15:58

Tänk om det kunde bli en Toywagen!

#2
2012-07-26 16:01

"Vilken biltillverkare är störst om fem år?"

Ja det är ju lite speciellt detta hur man räknar. Köper ett företag upp ett annat märke så blir de större. Men det är mycket möjligt att VW kan vara etta om 5-6 år. Tyskarna är duktiga och har mycket väl potential att konkurrera med asiatiska länder.

#3
2012-07-26 16:17

Visst finns det mycket prestige i att vara störst men vi får inte glömma bort att det viktigaste för dessa företag är ju ändock att tjäna pengar!
Håller med Thommys att vem som är störst om 5år beror nog mest på vilka sammanslagningar vi får se i framtiden o vem som lyckas ta störst andelar av försäljningen i Kina.
o sen får vi inte glömma bort Hyundai-Kia som säkerligen har som mål att slå sig in bland de tre största.

#4
2012-07-26 19:00

Eftersom Hyundai äger Kia så är de väl ganska snart störst.

#5
2012-07-26 19:09

3,6 miljoner sålde Hyundai inklusive Kia första halvan av 2012, en ökning med närmare 20%.
Det innebär att de skulle kunna vara störst i världen 2014-2015.

#6
2012-07-26 19:15

VW och Toyota möts ...
Toyota; Hej, hur mår världens tredje-största biltillverkare?
VW; Tack bra ... Hur mår världens tredje-bästa?
:o)

#9
2012-07-26 21:28

Jes.

Vad ser du i att vara just störst? Är det inte bättre att få större lönsamhet och sträva efter det? Än att sträva efter att bli störst! Man focuserar helt enkelt fel tycker jag.Sträva efter långsiktighet i relationer med kunder etc istället så kommer det andra på köpet.Istället för att köpa upp massa andra märken bara för man har ett storhetsvansinne som inte är utav denna världen.Sjukt är det!

Varför ska jag gå till Toyota forumet? Jag har ju rätt och du total fel som vanligt,drömmare! Men drömmare har det funnits flera av genom historien......;o)

#10
2012-07-27 07:16

Jag förstår inte det märkvärdiga i att vara störst.
Vore det inte bättre om man var bäst?
Bäst på att tillverka de bästa bilarna i resp. kundkategori.

#12
2012-07-27 09:39

Visst är dom duktiga japanerna, på 60-70tal var japanska bilar bara skräp, nu är dom kanske bäst.

#13
2012-07-27 09:47

Japanska bilar har alltid varit pålitliga,sen att en del människor har varit ( och är ) trångsynta är en helt annan sak.

#14
2012-07-27 10:00

Kanske en aning trångsynt att tro på att bilar någonsin blir pålitliga Mistro!
Betänk att, här i norra europa där bilar verkligen sätts på prov är varken Toyota eller annan japan speciellt stor. Möjligt att vi är lite korkade, eller kanske bara överlag välbeställda och lite kräsna?

#15
2012-07-27 10:22

"Jes": När det gäller fördomarna som rådde mot Japanska bilar under 70-90 talet ( en del lider fortfarande ) så får jag nog säga att vi var KORKADE.
Är själv uppväxt i en "period" då i princip bara Volvo dög.
Fördomarna var och är fortfarande obegrundade mot Japanska bilar då det handlar om driftskvaliten.

Ordet pålitlig fungerar väl även på bilar? att vi i Europa har en starkare anknytning till "våra egna" fabrikat är väl inte heller så konstigt?
Oavsett vad vi kör för något ( och varför ) så gör det inte Japanska bilar sämre ...

#16
2012-07-27 11:01

Mistro har som vanligt rätt i det hans skriver,fördomarna frodas än idag hos vissa vad gäller visa märken från olika länder fortfarande. Och Jes borde lära sig att oavsett vad jag skriver om japanska bilar och Toyota så kommer inte det att göra Toyota sämre på någon punkt. De levererar det många kunder vill ha i sitt bilägande,pålitlighet.Se i många utvecklingsländer där Toyota är stora där man efterfrågar bilar som ställer till med lite bekymmer och är pålitliga,bilar med högkvalitet som fungerar. Precis som man betraktade hög kvalitet förr även här i Sverige och västvärlden,när saker fungerade utan bekymmer så hade de hög kvalitet. Nu har man hittat på massa annat trams vad kvalitet är som man kallar kvalitetskänsla,men vad får du för verklig kvalitet "under" kvalitetskänslan?

Toyota de levererar en långsiktighet i sina relationer med sina kunder som leder till att de får sälja många bilar automatiskt,mycket pga pålitligheten ett signum för Toyota.

Det är så VW borde satsa istället,då kommer köpare av bilar automatiskt till märket. Istället för att köpa upp konkurrenter och på så vis växa för man har enbart en mål att bli störst. Ett konstigt mål och egenvärde enligt mitt sätt att se. VW skulle imponera mer på mig om man växte mer av egen kraft och långsiktighet i relationer till sina kunder som smittar av sig till än nya kunder och växa på så vis.

Men man är väl också och "fjäskar" för regimen i Kina (liksom andra) där man räknar med att de stora ökningen ska komma framöver. Så man ska nå världsherravälde fram till 2018.

#17
2012-07-27 11:28

Som sagts,storhetsvansinnet fortsätter. Här är dagens exempel på det.

http://www.teknikensvarld.se/2012/07/27/33281/volkswagen-intresserade-av-proton-och-lotus/

#18
2012-07-27 11:31

Ibland får jag känslan av att VW jobbar aktivt för att hålla så dålig kundservice som möjligt. Med bra kundrelationer som Toyota har kunde VW varit störst för länge sedan.
Om WV skall vara störst 2018 har de mycket att jobba på.

#19
2012-07-27 11:35

Storhetsvansinne, jojo. Den egenskapen passar bra in på vissa!

Den goda stämning som varit här nu under några veckor är nu ett minne blott..

#20
2012-07-27 12:23

Rålle G.

Vad är det för stämning jag förstört nu för dig? Bara för jag har haft en avvikande åsikt än din egen ett flertal ggr så hackar du nu alltid automatiskt på min person för det oavsett vad det gäller. Stackars dej! Kom med något vettigt att skriva istället! Måste vara svårt i det vardagliga livet för dig när du får mothugg.Stackars omgivning.

Och ja,jag har den inställningen att VW har ett storhetsvansinne som inte är utav denna världen. Man ser ett egenvärde i att vara störst. Men jag ser det inte så att man gör det på egna meriter genom att öka VWs egen försäljning av sina bilar. Genom att långsiktigt under många år bygga upp förtroendet hos gamla och tillströmmande nya kunder till VW. Utan att systematiskt dammsuga upp andra märken på marknaden och främst växa på så vis.

Det kvittar hur VW gör nu,Toyota kommer alltid att vara större än VW i sålda bilar dessa båda märken emellan. Så nedrigt för tyskarna som vill vara störst och bäst. Pga det sätt man jobbar på att få bli den största tillverkaren genom att köpa upp andra märken för att växa.

#21
2012-07-27 12:27

Kvantitet för kvalité hos VW alltså...härligt att veta vad man ska välja i framtiden då :)

#22
2012-07-27 15:47

Att shogun inte är som andra vet väl det stora flertalet, om man nu är så beskaffad att man inte förstår att det inte är något som är bäst' för att det är störst, detta har han visat med stort engagemang under åratal.
Toyota bygger idag bra bilar, men de bygger också bilvärlens tråkigaste och könlösa fordon.
Om man då som person tycker att Toyota är gudsgåva till mänskligheten säger väl då mer om denne persons inställning till bilen som körmaskin eller passion, för Toyota är ett märke för de som tycker att en bil skall frakta personer mellan A-B utan att strula till det med tekniskainovationer , konstigt att Toyota säljer så dåligt i Sverige med tanke på att Svensken vill ha mycket som är lagom...Toyota kanske är än mer anonym och tråkig...
VAG koncernen med sina märken är inget som skall jämföras med Toyota, VAG kommer med nyheter mest hela tiden , och är stora i europa, där Toyota är underdog.
Självklar om man har ett minsta uns av bilintesse så är VAG produkterna intessanta och självklart skapar dessa "vill ha" vibbar....vem vill ha en toyota Avansis, när det finns VW CC....!?

#24
2012-07-27 16:25

Tysken nr1 rycker allt ur ett sammanhang som vanligt. Och som vanligt för tysk fanatikerna så blir det hela bara personangrepp av det de skriver. Vad har det du babblar om att bli störst att göra. Vad vi svenska köper är en marginal inte ens en dagsproduktion för ens VW eller Toyota. Det är bara så kul att se tyskars fanatiska övertygelse om att man vill ha världsherravälde,vad är det för självända mål att sträva efter?

Så kan tysken förklara vad som är mer avancerat med tex en VW mot en Toyota idag tekniskt?

Vi i västvärlden är så bortskämda så vi kan kosta på oss bilar som inte har bästa drift eller pålitlighet idag. Det kan man inte i tredjevärlden därför är Toyota stora där för det är något man kräver av bilen att den ska fungera med så lite strul som möjligt. Trots att bilarna körs på vägar som vi skulle kalla en kostig i bästa fall. Alltså ett välfärdsfenomen vad vi kallar en "kvalitetsbil". Åter kommer med mer när jag har med tid med ett bättre svar.

#28
2012-07-27 17:39

Jes:
I ditt inlägg 2012-07-27 10:00 påstår du att Toyota inte är speciellt stort i norra Europa. Såvitt jag vet räknas Norden till norra Europa, här i Norden har Toyota varit mest sålda bil under ganska många år (dock har de ju aldrig varit högre än en tredjeplats på nationell nivå här i Sverige).
Tex:

http://www.edgeguide.se/toyota;jsessionid=DD38E62FDD926B6ECE7286E36D0ACFDF

#30
2012-07-27 17:48

Norra europa består inte enbart av de 5 nordiska länderna .. I varje fall räknar inte jag Tyskland som ett sydeuropeiskt land ..
Jag har inte koll .. men undra hur många Toyotor det rullar på Island?

#29
2012-07-27 17:51

Tja leifer .. Hoppas du läste mitt skämt som ett skämt.
Svårt att få in - glimten i ögat - när man skriver.

Toyota gör bilar som ofta funkar bra tills de tar slut ... Men som världens åttonde underverk ställer jag mej något frågande ...

#33
2012-07-27 17:55

Nöjer mej med mina föräldrars 3,dje (skulle jag tro när det begav sej) Förstikön ..
Uppmärksam felläsning .. men snälla, det där kan Shogunsan använda det närmsta halvåret :oD

#34
2012-07-27 17:58

Jes:
Ursäkta off-topic, men du glömmer bort att mellan Sydeuropa och Nordeuropa ligger just Mellaneuropa (även kallat Centraleuropa), Tyskland tillhör Centraleuropa, inte Nordeuropa.

se bild:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CentralEurope.png

#37
2012-07-27 18:27

Menar inte att andra bilar inte tar slut leifer, tror inte jag skrev det.
Som jämförelse har jag Toyotablommor i husvagnen .. nästan helt underhållsfria, behöver i stort sett enbart vattnas ( tvättas) en gång varje vår, om ens det för den okänsliga ... varar nog minst 15 år ...
Hemma har jag andra blommor. De kräver betydligt mer, vissa kan bli betydligt äldre än 15 år och vissa är helt slut efter någon vecka ... Men jag skulle inte komma på tanken att ha Toyotablommor hemma :o)

#40
2012-07-27 19:58

Jag tror inte alla taxichaffisar håller med dej leifer. Hur som helst har vi inga Priusar med takskylt här i gräddkanten av landet ;o) Det är nog också en fråga om kvalité för kunden.
Själv vägrar jag dyngtaxi ... Går bak i taxikön tills jag hittar något anständigt! Samma pris ju.

#42
2012-07-27 20:34

Har hört att Toyotabilar håller i 400 år leifer ..
Jag är likväl inte speciellt intresserad just nu ... så gammal blir jag nog inte ändå.

#46
2012-07-27 23:18

Satan i gatan att alla tyskfanatiker samlas här! Och alla går till personangrepp,varför? Alla tyskfanatiker tycker det är bra tydligen att VW lider av storhetsvansinne,till vilken nytta kan man fråga? Vad är det för nytta med att vara störst,och att ha som mål att bli störst? Vägen dit tycker jag man gör på fel sätt. Det är det jag säger. Bygg upp förtroendet långsiktigt på många områden till ägarna så att fler ägare köper bilarna är den "rätta" vägen enligt mig. Inte att köpa upp andra märken. Så har Toyota gjort genom hårt arbete,varför kan inte VW göra det samma? Nej,man ska erövra jorden genom att köpa upp andra. Detta innebär att man alltid kommer att vara en tvåa i mina ögon fast man vill framstå som en etta och skryta med att man är störst. Toyota är världens största/sålda bilmärke oavsett hur många märken VW koncernen och GM har under sina vingar så förblir de tvåa och trea ;o)

Personangreppen tänker jag inte bemöta,de talar för sig själva! ;o) Jag menar vem det är som har självförtroende att välja bilar och inte bry sig om vad andra tycker. ;o) Vi hade självförtroendet att välja Hyundai denna gång ;o) Vissa måste förlänga självförtroendet med Porsche när det finns Nissan GTR,om man har självförtroende nog att välja en sådan vill säga ;o)

#50
2012-07-27 23:50

Vad fasiken menar du leifer?
Toyota säljer väl inte mycket mer än vaktornet?
.
Men lita du på kejsarens knektar om du vill! :o)

#56
2012-07-28 11:05

Hur ska det kunna diskuteras Toyota seriöst leifer? Det finns de, minst en i varje fall som alltid vill framhålla Toyota genom att, väldigt barnsligt smäda tyska fabrikat, VW i synnerhet.
Enbart i denna tråd, som väl egentligen inte handlar om hur bra, pålitliga eller snygga bilarna är .. ej heller deras ursprung och definitivt inte diverse länders krigshistoria ...

#57
2012-07-28 11:41

Artikel här i vi bilägare!
"Toyota planerar att rulla ut en serie lågprisbilar avsedda för Kina, Indien och Brasilien. Till och med 2015 ska åtta modeller lanseras".
Stora länder ja det är väl nästan halva jordens befolkning om man lägger ihop!!
Blir nog omöjligt slå japanerna o Toyota om förstaplatsen!! Tror nog den stora frågan är vem som får ge vika för Hyundai-Kia?? Vw eller Gm?

#58
2012-07-28 11:53

Nu kan det väl också tänkas att Huyndai/Kia kan växa en del, även på bekostnad av Toyota rac?

#59
2012-07-28 12:02

ja självklart jes!! du har så rätt så, alla är ju inte fanatiska o låser fast sig vid ett visst bilmärke.
Men är helt övertygad om att den största biltillverkaren om 5år kommer bli den som lyckas på tillväxtmarknaderna!

#61
2012-07-28 16:16

Skjuter inte denna diskussion över målet, det är populärt att misskriditera alla som inte älskar ett visst märke. .Min fråga blir ..varför utgår de mest kritiska att alla har samma kriterie när man väljer bilmodell eller bilmärke?
"Leifer" du hävdar att det viktigaste är att ha en ekonomisk billig bil men lång livstläng , med minimal reperationskostnad...därför tycker du att en Prius är som hand i handsken för dej....ok..inget fel i detta, men varför sedan idiotförklara alla som väljer bilmärke efter andra kriterier.
Jag köper bil efter vad jag vill ha...min Porsche är abrolut inte köpt efter dina kriterier, jag har den enbart för att den kul och en leksak...den är oekonomisk och opraktisk, mina bilköp/tjänstebilar utgår alltid från att behålla en bil högst 2-3år, då kan jag välja vad jag vill, ibland blir det engelskt, Range Rover, Jaguar, BMW, Volvo, någon Italienare,fransman och Amerikanhar det också bilvit under 40-45 år, på toppen av detta så är mitt nic "tysken" detta innbär tydligen att jag är en Tysk fanatiker enligt några okunniga...är det inte dags att växa upp lite och skapa vettiga diskussioner.
Accepera att vi utgår från våra olikheter, inget är svart eller vitt....

#62
2012-07-28 16:33

Sagt det förut...en miljard flugor kan inte ha fel...ät skit.

Toyota är stora i öster (i Japan mycket pga protektionistiska tullregler) och Amerika (där bilen är slit och släng och inget man innehar långvarit).

Se exempelvis VW som utvecklat en lågprisvariant av Passat för USA. Man har här valt att sänka kvalitén till samma nivå som den japanska storsäljaren Camry.

I Europa ställer vi högre krav och detta syns onekligen i försäljningsstatistiken.

Toyota bygger bilar med ålderdomlig teknik som håller dock inget som för utvecklingen framåt med billiga interiörer (se plasthavet i Auris)...undantaget är den ur miljösynpunkt mycket tveksamma Prius (dock fortfarande samma billiga interiör).

#63
2012-07-28 17:21

Jag frågar alla tyskfanatiker igen då får vi se om man kan få något svar på det som åtminstone jag har diskuterat och haft spörsmål om,nämligen VWs storhetsvansinne att man har som mål att bli världens största biltillverkare till 2018 genom att köpa upp andra märken. Utan att gå till personangrepp och prata om massa annat trams vilken bil som är bäst etc och att shogun minnsan är dum i kolan bara för han anser att VW har ett storhetsvansinne genom att köpa upp massa olika bilmärken världen runt. Har ni verkligen aldrig vettiga argument,utan måste gå till personangrepp,men jag är inte förvånad. Sedan har någon samvete efter att ha häva ur sig haranger av personangrepp att sedan prata om "växa upp lite och skapa vettiga diskussioner" man tar sig för pannan!

Tycker ni det är en sund inställning att växa genom att köpa upp andra märken? Eller att växa av egen kraft genom att få sitt eget märke att växa naturligt genom att få nöjda kunder genom bra produkter,bra service,bra garantier som verkligen gäller när du får problem etc. Och att detta sprider sig till andra kunder genom att gamla kunder berättar om sina erfarenheter och att de är nöjda. Samt att detta sprider sig till media så att de rapporterar/skriver till allmänheten så att ryktet sprider sig. Och även visar sig i kundundersökningar till slut etc.

Gör man så långsiktigt under decennier så kommer framgången automatiskt med ökade sälj volymer. Och man får ett förtroende från kunden som är som ringar på vattnet.Till slut är man världens största tillverkare genom hårt arbete,det är imponerande!

#70
2012-07-29 07:45

"leifer", kan du som med stort eftertryck kategoserar mej som " Tyskälskare" ge ett enda exempel där jag har sagt att något tyskt märke är bättre än något annat, exp. Japanskt.
Vad jag har skrivit är att Toyota tillverkar och designar tråkiga bilmodeller , som jag inte attraheras av...tycker du att det är det samma som att de saknar en bra funktionalitet, kvalite, då har vi olika syn på tråkighet.
Vilka problem och brister påstår du att jag har drivit gällande tyska märken för att dölja problem och framhäva tyska märkens förträfflighet, ge ett exempel där jag diskuterat Porsche kontra andra märken !

#71
2012-07-29 08:04

Tysken nr1.

Du måste rannsaka dig själv. Blir kommentarorsfältet mer otrevligt för att man gör ett påstående att VW har storhetsvansinne? De som står för personangreppen är de som sett till att kommentator fältet blivit mer otrevligt,och vilka är det? Jo,du och några till som inte kan diskutera mitt påstående. Du tycker helt klart att det är helt okey att köpa upp andra märken för att växa,vilket du också får tycka. Men jag tycker det är mer hederligt och imponerande att växa av egen kraft och på vilket sätt jag tycker är rätt väg att gå som jag berättat om tidigare här i spalten. Men det enda du är intresserad av det är att svartmåla mig och även Leifer. Du kan ju inte diskutera sak utan bara person,har du så fattigt med argument? Och helt riktigt det är ett otrevligt sätt,att diskutera person. På så sätt har du lyckats förstöra stämmningen i tråden.

#72
2012-07-29 09:35

Toyotas överlägsna megasuperkvalité har genomsyrat så oändligt många diskussioner förut leifer. Så många att vidare analys verkar vara ganska meningslös, i varje fall under denna rubrik.
Jag gissar att många producerande företag har ambitioner att växa, det ligger lite i sakens natur.
Att de tre fordonsgiganter "tävlar" om flest producerade enheter har inte mycket, eller faktiskt inget alls med det personliga bilvalet att göra. VW's uttalade ambition att bli störst är en kul grej vill jag mena, jag tror näppeligen varken familjen Porsche eller andra aktiehållare kommer att gråta ifall man inte lyckas och själv ser jag inget mervärde om emblemet på min bli representerar en stor eller "liten" tillverkare ..
.
Naturligtvis är det både intressant, lärorikt och kul att följa det japanska korståget här i spalterna ..
Shogun lär oss nya saker hela tiden. Själv är jag stor beundrare av det Tyska folket (ståtliga människor där män har skäggväxt och kvinnor inte är kritvita i nyllet) varför jag inte ser storhetsvansinne i dess utmärkande. Det är glädjande att få lära mej att första världskriget berodde på tysk storhetsvansinne, det är inte klokt så långt ett folk vill gå för sin stolthet! Där ligger de timida japanerna i lä, de rullade tummar, kokte ris och gick på fisketur hela första delen av 1900-talet, ända tills någon, mer eller mindre tvingades utplåna ett par städer för att få dem att tillverka bilar istället.

#75
2012-07-29 12:43

Du tror inte Shogun med Hanzzon kring fötterna överdriver Toyotas ofelbarhet leifer?
Vad gillar du Shoguns gliringar kring världshistorien?

#78
2012-07-29 17:40

Förstår inte riktigt problemet. Att en del hyllar sina bilmärken är väl mest för att påskina att det är de som har gjort bäst val av bil för att inte verka dumma.
Men nog är det väl så att man inte blir påverkad av de som basunerar ut sina lovord över vissa bilmärken eftersom bara för att de tycker att deras val av bil är bäst inte behöver betyda att alla andra tycker likadant?
Man får väl för böveln själv bilda sig en uppfattning och design och hållbarhet inte alltid går hand i hand. En del bilar kan vara fula men är väldigt hållbara och det är vad en del vill ha.
Andra köper med ögonen och bryr sig inte om eventuella svagheter med bilmärket. För min del handlar det mest om vad jag får för pengarna eftersom jag mestadels köper begagnat. ( Det är så stort ras på nya bilar när det gäller värdeminskning)
För min del vill jag ha så ny bil som möjligt, som gått så lite som möjligt och den skall helst se hel och fräsch ut eftersom det blir begagnat. Dessutom skall det finnas plats för en familj och en del bagage.
Detta innebär att jag är sällan märkestrogen och därför hyllar jag inte någon speciell modell.
Däremot kollar jag gärna vilka modellrelaterade fel som är vanligast på bilmodellen och de som har dyra vanliga fel köper jag inte.
De som har vanliga fel som är överkomliga prismässigt och hyfsat lätta att laga blir då mer intressanta för mig.
Vad det står på märket i grillen är ointressant.

Japanska bilar har ofta dåligt rostskydd och de går bort av det skälet.
De så kallade premiummärkena går bort eftersom de som begagnade ofta blir dyra i service och reparationer när eventuella garantier gått ut.

#79
2012-07-29 19:52

Jag som haft japanskt och nu åker tyskt kan säga att man får knappast det man betalar för när man köper BMW iallafall. Små detaljer men ack så viktiga. Nu köpte jag BMWn begagnad, men hade jag köpt den ny hade jag nog blivit lite sur. Min Mazda6 var inte lika snabb, hade inte lika sköna stolar och inte samma överlag höga KÄNSLA av kvalitet.

Men den knakade inte heller som en gammal eka i plasten när man åkte över gupp. BMW'n (som ska vara så sportig och vridstyv) knakar i varenda plastdetalj i inredningen bak. Även instrumentbrädan knarrar lite.

Hifi-systemet (5000-kronors tillval) är så jävla dåligt så jag har svårt att föreställa mig hur orginalljudet låter. Mazdans Bose-stereo lät ruskigt bra. Nu är jag inte en audiofil direkt men enda problemet var att förardörren skakade lite av extrem bas om man drog på för fullt. Annars - klockrent ljud. BMW'n låter som mer och mer som en transistorradio ju mer man drar på. Pinsamt, speciellt med tanke på att det som sagt inte ens är sämsta stereon.

Sen en sån liten detalj - min bil har inte blutooth. Men knappar för det på ratten, som inte gör något. Mazda har små täckplattor som ersätter knappar som inte används. Inte BMW. Pinsamt.

Slutligen så har den en från fabrik defekt högtryckspump till insprutningen, som redan är bytt en gång, och som när som helst kan gå sönder igen.

Bilen ger en premiumkänsla men dessa grejer tycker jag INTE är premium. Och stereon och bensinpumpen är inte direkt bagateller heller.

#80
Förstikön
2012-07-29 20:53

Jag tycker att de tre senaste inläggen från leifer, Hackenbusch och Roger har återfört diskussionen till den nivå som den bör ha. Tack för era sansade, genomtänkta och välformulerade inlägg. Och ja, jag vet att inget av inläggen egentligen har med den ursprungligt ställda frågan att göra, men har det någonsin hindrat oss från att ge oss hän i debatten?

#81
2012-07-29 22:36

Jag undrar hur många "personpåhopp" leifer EGENTLIGEN kan bevisa ... Kritik mot hans argumentationsteknik (som faktiskt även "AL" har bekräftat!) faller INTE under "personpåhopp".

Roger Skagerström, ditt inlägg hade varit så mycket intressantare att läsa om du hade angett årsmodell och miltal för BMW:n. (Eller utelämnade du dessa fakta medvetet?) Och hur många ägare bilen har haft före dig. En annan sak som kan vara viktig i sammanhanget är om bilen kan ha varit krockad. Av de jag känner som har BMW har de flesta köpt bilen ny och några av dem ligger nu på 12 000 till 18 000 mil och jag känner INTE igen det du skriver om knarrande inredning, till exempel. Själv köper jag bara nya bilar och därför kan jag också tvärsäkert uttala mig om bilens långsikta kvalitet - särskilt som jag säljer sällan någon av dem före 20 000 mil. Sedan finns det som bekant ingen regel utan undantag.

Förstikön, det tar emot att läsa ditt inlägg som innehåller "beröm" över leifers inlägg. Läs hans senaste igen: "Kom ihåg att det inte blir några debatter alls om folk tycker lika, och jag vill minnas att du gillar debatter med lite fart i, och att du även erkänt dig skyldig till att sätta fart på debatter med lite små retfulla kommentarer. Inget fel i det men jag tycker att debatterna ändå måste innehålla lite mer konkret också, annars blir det rätt meningslöst." Alltså, "... att du även erkänt dig skyldig till att sätta fart på debatter med lite små retfulla kommentarer ..". Det är bara det att leifer ALLTID drar iväg retfulla kommentarer. Kanske kan leifers senaste inlägg i det stora hela betraktas som sansat, men överlag är leifers inlägg inget annat än en grogrund för tjafs. Som sagt, även "AL" (självutnämnd god debattör) har i klartext skrivit att leifer driver motdebattörerna till vansinne. Något att tänka på.

#86
2012-07-30 08:36

Mycket tramsande som vanligt men beträffande artiklen så vet väl alla att Ahlgrens säljer flest bilar?

#87
2012-07-30 10:27

Tack för ditt tummen upp Förstikön. Jag tycker själv att du börjat ha en mer sansad ton och därmed är det mer intressant att läsa vad du skriver.

#88
2012-07-30 10:36

Måste tyvärr hålla med Roger S om BMW's HiFi-högtalartillval a' 5.000:-. Att kalla det transistorradio är väl att ta i, men inte har det nån bas att prata om. Min tidigare Lexus IS250 med standardstereo (13 högtalare men ej Mark Levinson) lät avsevärt mycket bättre. Däremot verkar allt sitta fastskruvat på BMW'n, utan knarr och gnissel såhär långt. Det gjorde det inte på Lexusen innan jag fick ett par saker åtgärdat ...

#89
2012-07-30 10:46

Hej!
Jag har nu raderat och redigerat ett stort antal kommentarer. Tänk på att hålla debatten på en acceptabel nivå. Diskutera sak, inte person, och undvik påhopp. Upprepade förseelser kan leda till avstängning från att kommentera.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#90
2012-07-30 11:02

Kevin, fortsätt gärna med att radera troll på forumet, tack.

#91
2012-07-30 12:06

leifer skriver nu: "Och de som drabbas hårdast är det som betalar mycket pengar för en beggad (äldre) tysk s.k. premiumbil, det är jag övertygad om och det kommer jag fortsätta säga så länge det är aktuellt. Jag tycker biljournalister istället för att vara "snälla" mot såna märken i sina reportage, borde vara mest kritiska istället (ju mera pengar desto mer kritisk granskning)."

1) Och jag kommer att fortsätta att säga att de aktuella bilarna är värda mer pengar än andra bilar.

2) Och vad menar du med att biljournalister istället för att vara "snälla" mot tyska premiummärken i sina reportage borde vara mest kritiska istället (ju mera pengar desto mer kritisk granskning). Vad menar du att journalisterna ska göra mer än att göra en bedömning av bilen när den är ny? Ska man kanske plocka isär hela bilen och till exempel göra analyser av legeringar på kamaxlar och så vidare? Eller menar du att journalisterna ska gissa om bilens framtida hållbarhet och sätta betyg på bilen därefter? Morsning! Alla bilar ska genomgå samma "test" när de är nya - ingen ska särbehandlas (och särskilt inte för att det ska passa dina syften). Och man gör faktiskt redan bedömningar som är till tydlig nackdel för dyrare bilar i och med att man tar upp saker som de negativa ägandekostnaderna. Även noteringar om reservdelspriser brukar vara en förekommande parameter som oftast är negativ för dyrare bilar. Motorjournalisterna gör redan ett bra jobb. De testar bilarna när de är nya och gör bedömningen där och då. Jag skulle föreslå dig leifer att du börjar läsa tyska auto motor und sport samt Autobild. Där kommer du att få läsa oändliga rader av 10 000-milatester (faktiskt även 20 000-milatester). Efter några års läsande kommer du att inse att de tyska premiumbilarna är värda sina pengar. Och detta är INTE resultatet av några patriotiska tyska motorjournalister utan resultatet av in absurdum nitiska noteringar om fel och brister men också om perfektion. Jag minns - bland annat - ett 10 000-milatest på en A-Klass en gång. Man hade (genom att plocka isär hela bilen i sina beståndsdelar! [och detta gör man ALLTID vid de här testerna!]) uppmätt slitaget på kolvarna till mindre än en hundradels millimeter och toleranserna i växellådan till helt efter nyvärdena - efter 10 000 mil ... Detta kallar jag seriös motorjournalistik.

#93
2012-07-30 14:23

leifer, var hittade du någon "upprördhet"? Och med "retas" respektive att driva motdebattörerna till vansinne vet du precis vad jag menar - vilket också "AL" har gått i i god för när det gäller dig.
När det gäller Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti är det inget fel på den och den kan därför fortsätta att användas - alla vet att den, liksom den för alla andra tillverkare, gäller vid rost inifrån och ut. Vad du sedan tror att folk tror är det ingen som bryr sig om. Och skulle det sedan finnas folk som tror att Mercedes rostskyddsgaranti skulle betyda att bilen inte rostar alls så är det faktiskt fel på folket. Om man ids läsa villkoren INNAN man köper - vilket jag anser är varje konsuments skyldighet - kan man inte bli överraskad.

För övrigt vet inte AL vad han pratar om angående konkurrensen.

#94
2012-07-30 14:24

Mazdan var en Mazda6 2,5 Sportsedan från 2008, som jag köpte ny, avyttrades i Juni i år efter lite under 8000 mil.

BMW'n är en 325i sedan från 2009 (E90 facelift) som gått 3600 mil, en ägare innan mig. Medelålders/äldre herre från Sollentuna tydligen.

#95
2012-07-30 16:32

Jag har nu åter igen fått gå in och redigera inlägg. Jag måste än en gång be er att lugna ner er och ändra tonen i era inlägg. Förutsättningen för en bra debatt är ett hållbart debattklimat.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare

#96
Leif Larsson
2012-07-30 16:37

Kevin Carlsson, enligt din profil är du 22 år. Starkt att ta vuxna män i örat och tillrättavisa dem. Men varför har du skrivit så lite om dig på din presentation? Kom igen nu, vad har du för bil m. m

#97
2012-07-30 16:41

Jag förstår precis vad Kapten menar med "retas", i vart/varannat stycke så kommer det en avslutande gliring - enbart i provocerande syfte och helt onödigt.

Jag tror själv på att VW kommer bli störst om 5 år, deras nuvande position tillväxtmarknader som Kina kommer vara avgörande.

#99
2012-07-30 21:46

Men leifer ... Då borde GM och VW bilar vara i stort sett lika bra ... de säljs ju i stort sett i samma antal! Volvo däremot måste vara sämre än Lada!!
.
Personligen uppfattar jag att Toyota och Mercedes (som utmärkt exempel) vänder sej till olika typer av bilköpare ... Eller för att precisera lite bättre .. Toyota vänder sej till de som inte har råd med Mercedes, för ingen säjer väl nej tack till en bjäfsig Mersa om det inte vore för pengabörsen?

#102
2012-07-30 22:23

det är väl du jes som inte har råd med Merca om ditt resonemang stämmer!!
Synd om dig som tydligen inte har råd med det o tydligen vill ha en!!!

#109
2012-07-31 00:07

Klart det inte är samma folk som köper Mercedes som köper Toyota (om man inte räknar Lexus som en Toyota, vilken man kanske borde ibland).

Poängen här är väl att det är ganska pinsamt för Merca, Audi och BMW (och Jaguar samt Land Rover med för den delen) att det finns betydligt billigare bilar som har bättre funktionskvalitet. Att VW ligger bättre till än Audi är ju skamligt egentligen. Egentligen borde de ha exakt samma betyg då de kommer från samma koncern, som säkerligen delar både komponenter och inköpskanaler, men även allmänna kvalitetspolicys. Men här är bilen som kostar 50 till 200% mer den sämre. Den som köper en Audi A4 för 500 000 SKA få en bättre bil kvalitetsmässigt än den som köper en Passat för 300 000. Lite ligger troligen i att Audi gör mer avancerade bilar. Toyota ligger ju faktiskt före Lexus, men med en 1%. Skiljer 3% mellan VW och Audi.

Skillnaden är dock att Toyota och Lexus ligger på andra och tredjeplats. VW och Audi LÅNGT ner.

Det mest pinsamma är väl egentligen Chrysler. Ett märke helt utan avancerade bilar. Gamla plattformar som är nerärvda och väl beprövade. ÄNDÅ ligger de i botten. Samma sak med Jeep. Stenåldersteknik som ändå fallerar. Tyskarna har iallafall avancerade lösningar som kan ställa till det.

#110
2012-07-31 09:33

Ja o att skoda faktiskt tydligen är bäst inom VW-gruppen Roger!! Då blir ju prisskillnaden ändå högre än mellan vw-audi!!
Underligt att vw kan hålla på att tillverka i stort sett samma bilar under 4 olika varumärken på samma marknad !! Antagligen går väl det för att de flesta inte är medvetna om att de köper i stort sätt samma bil oavsett varumärke.

#111
Förstikön
2012-07-31 09:50

@Uno och övriga: Sorry för de inlägg som gjordes i mitt namn i går. Jag hade ett par vänner på besök som roade sig på min och er bekostnad. Jag har gått igenom tråden och raderat allt som inte är mina egna inlägg.

#112
2012-08-01 14:13

leifer, "Och hur mycket "kön" och "roligt" är en framhjulsdriven Mercedes B-klass på 110 hästar? Vilket "habegär" väcker den?"

Ett rätt stort habegär. En bil behöver inte har många hästar för att vara till behag för en ägare. 109 hk räcker fint. Speciellt när de levereras på detta sätt som denna dieselmotor gör. Den är inte slö utan rätt rapp och går silkes lent. Framhjulsdriftens nackdelar märker man inte av. Jag är själv förvånad över hur neutralt och alert den beter sig på vägen. Riktigt rolig att köra. Jag tar mig gärna en extra sväng. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Bilen har attityd och är långt ifrån någon könlös trist asiat. Jag har kört en hel del Toyota och jag säger bara, -Urk! Man är glad när man är framme och får kliva ur den. I Mercan sitter man kvar en stund istället och sluter ögonen och säger. -Mmmm...och ler lite för sig själv.

#114
2012-08-01 23:04

Stor efterfrågan.

http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120801/OEM01/120809991/1117

#115
2012-08-02 21:37

Asiat är inte lika med Toyota ;)

#116
2012-08-02 22:54

Ja,MB B-klass har attityd ;o) Mmm,jag ler också för mig själv ibland när man läser.......;o) Därmed inte sagt att det är en dålig bil,men.....

#117
Roger Skaberström
2012-08-02 23:30

Jag erkänner: det är jag som ligger bakom signaturen "Uno". Så går det när ni kallar min japanska bil för rostig!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.