Bild
Nästa artikel
Toyota Prius+ är familjehybriden

Toyota Prius+ är familjehybriden

Nyheter

Toyota breddar Prius-familjen, för barnfamiljerna. Här är Prius+ som är sjusitsig. Dessutom är batterierna av litiumjontyp.

Hybridmodellen Toyota Prius kommer växa åt alla håll de närmaste åren. Vi har tidigare berättat om kompakta Prius C, där C står för City men likväl kan betyda Compact. Men modellfamiljen växer även åt andra hållet när man nu presenterar Prius+. Den sjusitsiga familjebilen visades i januari på Detroit-salongen, men då under namnet Prius V. I Europa ska man istället använda tecknet för addition.  

Lika intressant som säteskonfigurationen fördelad på tre rader är batteritekniken. Detta är Toyotas första fullhybridbil, laddhybriderna undantagna, som utrustas med litiumjonbatterier. Det gör att hela batteripaketet har kunnat placeras under golvet mitt i bilen. Således inkräktar paketet inte på ben- eller lastutrymmet.

De tre stolarna i andra raden kan ställas in och fällas individuellt, precis som de två stolarna längst bak. Bilen har också ett panorama­glastak som utökar trivselfaktorn med rejält ljusinsläpp.

Prius+ börjar säljas i Europa under första halvåret 2012.

Diskutera: Vilken fordonstyp saknar du i Prius-familjen?

Taggar: Nyheter, , Toyota Prius

Kommentarer

#1
Jager
2011-03-02 08:50

Nej, den här kändes ju inte ett dugg fräsch... designen luktar ju 90-tal lång väg, skärpning Toyota!
rätt tänkt med biltyp dock, men utseendet...

#2
skoda prisvärd
2011-03-02 09:03

riktigt fresch! här har italjenarna mkt att lära!

#3
2011-03-02 09:19

Hoppsan! Här börjar det hända saker. Trevligt!
Designen är typisk Prius, så visst finns det snyggare. Dock bra tänkt.
Håller alltså med Jager.

#4
2011-03-02 09:30

Jag har aldrig gillat Prius utseende tidigare, men den modellen är ju ett klart lyft.

#5
Bröl-Pelle
2011-03-02 09:30

Ibland undrar man hur i h-e designförslag släpps igenom och vem tar beslutet ? Med allt vad focus group testing och allt vad det heter så kommer sånt här ut i andra änden?. Visst, smaken är som baken men detta är ju i pontiac aztek-klass...

#6
2011-03-02 09:53

Jg tycker inte heller den är nåt speciellt, men man får se det som att de antagligen utformat den för den kundkategori bilen är framtagen för, barnfamiljer är nog inte på jakt efter häftigt utseende......

Bakpartiet påminner lite om Saab 9-3 kombi

Vill man se snyggare design kan man ju kika på deras kommande FT-86 där man fåt till det riktigt bra

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110302-toyota-ft-86-ii/index.xml

#7
Jager
2011-03-02 09:57

man ska väl inte behöva skämmas för utseendet bara för att bilen passar bra i målgruppen? om man ändå ska designa en bil kan man ju lika gärna göra det bra. Utgår från att "skoda prisvärd" är ironisk i sin kommentar...

#8
2011-03-02 10:05

Re Jager
Så ful att man behöver skämmas tycker jag är en grov överdrift, det är ju inte en ny Nissan Juke precis, jag tycker den är neutral, varken ful eller snygg.....

Smaken är ju som baken och tur är väl det, jag tror den kommer att sälja bra ändå......

#9
Thex
2011-03-02 10:44

Ingen skönhet direkt men kommer säkert sälja bra ändå...

#10
242
2011-03-02 15:04

Kanske måste se ut sådär för luftmotståndet?
En tillplattad Previa?

#11
Keseys
2011-03-02 20:18

Synd att den är så otroligt ful.

#13
skoda prisvärd
2011-03-02 21:02

det är ju en toyota !!!

#14
skoda pissvärd
2011-03-02 21:05

Det är ju en Toyota!

#15
Das Auto
2011-03-02 21:09

?

Intelligent iakttagelse "skoda priusvärd",
att Toyota Prius är en Toyota

#16
Krister Wendin
2011-03-03 08:28

VIlken biltyp jag saknar i Priusfamiljen? Jag är svensk och saknar givetvis en vettig, skapligt rymlig kombi med hybriddrift :-)

#17
dany
2011-03-03 10:08

Ni som kritiserar Toyota så mycket borde ta en titt på Volvos o Saab tråkiga missfoster till bilar. Där behöver de akut hjälp. Men det är klart eftersom svennar älskar allt som svenska biltillverkare släpper ut vilket skräp det än är så kommer de aldrig att erkänna att De nånsin byggt en ful bil. Snacka om trånsynta människor.

#18
Jager
2011-03-03 10:27

jag har aldrig ägt en svensk bil, men gillar genomtänkt och modig design. tycker den här är skitful...

#19
Leonarde
2011-03-03 10:50

Fin bil! Säkert med hög Toyota kvalitet.

#21
Roger Skagerström
2011-03-03 20:36

Leifer: Som jag noterat på annan plats : Den där formen är väldigt strömlinjeformad. Titta på hur alla översnöade bilar som stått i blåst ser ut. Det blir Priusar av allihop då.

Därmed inte sagt att den är vacker. Grillen vet jag inte vad de gjort med. Hela fronten ser ytterst knäpp ut.

#22
Peter B
2011-03-04 13:37

Det snackas mycket om design. Jag har en Toyota Auris Hybrid och är jättenöjd. Är den snygg? Nja, halvsnygg kan man väl säga. Men vad spelar det för roll om bilen är både bra och säker? Men vill man köpa en bil med ögonen är det fritt att göra det. Men särskilt vuxet? Njaaa...

#24
Nithin01
2011-03-04 23:10

Är det först 2012 som det börjas med li-ion batterier???

Trodde jag i min värld att man redan brukade.

Inte konstigt att det blir lite plats då då..

#25
L K
2011-03-05 02:41

Toyota bilskiten till prius är vidrig i sitt fruktansvärda missbildade vässade tvålkoppsutförande och ett hån mot all seriös bildesignformspråk.

Toyota vinner alla poäng genom kvalitet, låg bränsleförbrukning, problemfrihet och låga service och försäkringskostnader och på senare tid hög krocksäkerhet. Jo det är sant på senare tid har toyota tagit krafttag för kritiken att deras bilar är fula och tråkiga. dom senaste åren har det kommit en o annan bättre designad toyota men det gäller inte prius. Jo föresten den sista generationen prius kan nog bli en klassiker likt cittrapaddan och kanske på lång sikt få intresse!

www.youtube.com/w atch?v=oOvp69lnZbA

#27
Emil H
2011-03-06 02:17

Första generationen prius är kanske bland det fulaste i bilväg som tillverkats nån gång. Sen blev senare modeller fulsnygga. 3e faceliftet var ganska stilrent men hade för små hjul.

http:// fulabilar.wordpress.com/

#28
Roger Skagerström
2011-03-08 21:34

Jag har läst mig till följande:
Både Prius och GM's EV-1 var oerhört fula när det först kom. Med flit. Genom att göra bilen så ful det bara gick köpte endast de som verkligen var die-hard miljömuppar bilen. Då båda gick back ENORMA summor på varje bil de sålde så ville man inte sälja för många. Vill minnas att en Pris gen 1 kostade runt, om inte över, en miljon SEK att tillverka.

Genom att göra så så blev man först på marknaden med en fungerande lösning. Inte så många ville ha den, men den FANNS, och det var det som var det viktiga.

En annan variant är att göra som Volvo gör - sälj hybriden med en stark bensinare som rättfärdigar ett högt pris. Eller som Toyota genom Lexus - endas i väldigt dyra prestigemodeller.

Corolla-hybriden är väl ett första tecken på att Toyota nu effektiviserat tillverkningen tillräckligt för att sätta det i en normal bil. Den är troligen fortfarande väldigt dyr dock. Har inte koll på priset.

#29
Arvid Venngren
2011-03-09 21:35

Men Lexus CT200h är ju inte SÅ himla dyr och lanseras i Sverige nu i Mars.

Svenska priserna börjar på 269 900 och man får den välutrustad under 300 000 även om man kan utrusta den lyxigaste versionen till strax över 400 000.

Förmånsvärde från 921 kronor netto tror jag det var (nästan samma som en Auris HSD om jag inte har fel).

Jag har sett den (men inte fått öppna dörrarna) och den verkar lika rymlig som en Prius, dvs mycket rymligare än en Auris HSD.

De provkörningar som finns säger att väghållningen är mycket bättre än en Prius, men fortfarande så är drivlinan samma tråkiga.

För mig verkar det vara det bästa alternativet som tjänstebil nu.

#30
Arvid Venngren
2011-03-09 21:37

Ojdå, jag glömde att klistra in länken till den nya Lexusen...

http://www.lexus.se/range/ct/ct-200h.aspx

Hoppas den funkar, annars finns den på Lexus vanliga, svenska hemsida nu.

#31
Roger Skagerström
2011-03-10 01:04

Nej Arvid det var faktiskt inte så dyrt. Inte för att vara en Lexushybrid iallafall.

Men som sagt, de kanske har fått ner priset på batteripackar och teknik tillräckligt nu.

Skulle dock inte ta det för otroligt att de fortfarande säljer bilarna med förlust. Det här är en rätt tung gren att vara ledande i, och skulle tippa på att Toyota/Lexus nu grundmurar sin framtid som ett utpräglat miljömärke. Varje bil med förlust är en investering för image och rykte i framtiden. De kan ju fortfarande tjäna pengar på de konventionella bilarna, som trots allt lär stå för majoriteten av försäljningen.

#32
2011-05-08 18:06

"Since nearly all Toyota and Lexus vehicles have a hybrid version, it’s not hard to see why, although the Prius is the stand-alone segment leader."
Nu har Toyota 16 hybridmodeller som säljs i 80 länder, och man tänker lansera tio modeller till, varav sex helt nya modeller till 2012.
Från den här sidan.
http://www.autoguide.com/auto-news/2011/03/toyotalexus-hybrids-are-getting-more-popular-3-million-units-sold-globally-so-far.html

#33
2011-05-12 11:56

Jo det hör ju inte till vanligheterna annars att tillverkarna säljer något med förlust.
Har ju väldigt svårt att tro på att Toyota skulle sälja Prius med förlust idag....Blir ju även för ett så stort företag en massiv börda att bära under så många år + alla utvecklingskostnader,...men det är ju en fin tanke annars och ger en rak höger till övriga bilvärlden som fortfarande suckar över hur svårt det är att bygga en elbil!