Nästa artikel
Toyota lanserar åtta budgetbilar
Nyheter

Toyota lanserar åtta budgetbilar

Publicerad 29 maj 2012 (uppdaterad 29 maj 2012)
Toyota planerar att rulla ut en serie lågprisbilar avsedda för Kina, Indien och Brasilien. Till och med 2015 ska åtta modeller lanseras.

Bilarna ska skräddarsys för tillväxtmarknader och i största möjliga mån tillverkas på plats för att hålla produktionskostnaderna låga, uppger Toyota. Målet är att göra sig mindre beroende av Nordamerika, Europa och Japan.

Toyota säljer i dag omkring tre miljoner bilar i tillväxtländer, vilket utgör ungefär 45 procent av den totala försäljningen. Till och med 2015 hoppas man kunna sälja 50 procent på de här marknaderna.

Under första kvartalet 2012 levererade Toyota flest bilar av alla världens tillverkare. I fjol var Toyota tredje störst, efter General Motors och Volkswagen.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Fler och fler tillverkare gör på det här viset för att nå andelar på tillväxtmarknaderna och Toyota är ju ett välrenommerat märke som borde kunna kapa åt sig en stor bit av kakan. Tror att det finns en marknad för enklare bilar i Europa också vilket Dacias framgångar visar, många vill ha en enkel och billig bil för att kunna transportera sig från punkt A till punkt B utan krusiduller och de bryr sig inte om vilken symbol det sitter i grillen. Bilen ska helt enkelt fungera till en så billig penning som möjligt.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-29 14:12
Mattse

Hoppas att lågprisbilarna också håller Toyota-kvalitet, annars skadar det märket rejält. Men om de gör det kan de bli riktigt bra och prisvärda bilar.

Designen är normal och inte alls lika ful som billiga bilar kan vara. Den skulle till och med platsa i Europa, men hit lär den aldrig komma. Inte som billig bil i alla fall.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-29 18:40
trasten

Toyota Aygo håller Peugeotkvalitet!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-29 18:51
trasten

Jag pratade med Toyotapersonal som sa att Aygo var deras sämsta modell kvalitetsmässigt, och dom hade pratat med folk på Peugeot som sa att 107an var deras bästa modell! Tolka det som du vill!

#5 • Uppdaterat: 2012-05-29 18:58
Peugo

Problemet med Toyota är att dom är överlägset sämsta bilar att köra. Skulle därför inte kunna tänka mej en Toyota, men en Peugeot, any day! Förutom 107 som är sämsta "Peugeot" någonsin som bil. Mina franska har varit helt problemfria men de franska rykte som bra bilar kommer inte under min livstid att ändras från vad det är i dagens läge. Vad som behövs på marknaden är just dessa budgetbilar, hoppas man vågar ta steget till sämre säkerhet också för där går det till överdrift i dagens läge.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-29 19:21
trasten

Udda tolkning!

#7 • Uppdaterat: 2012-05-29 19:25
Tobo

Jes_:
Till och med beg.experten (TV) Jonas Borglund har skrivit samma sak: Peugeot 107 håller hög kvalitet för att vara en Peugeot, och Toyota Aygo håller låg kvalitet för att vara en Toyota.

Dock kan jag lugna dig i ditt VW-hjärta , Jes, att i väntan på en ny generation "trillingbilar" så skulle jag i dagsläget hellre köpa en VW Up om jag var ute efter en fabriksny mikrobil.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-29 21:24
Hanzzon

Kan bara hålla med om att Aygo inte tillhör de bättre Toyota sålt kvalitétsmässigt medans i stort sett lika Peugeot 107 och Cittra C1 är dessa märkens modeller med minst problem kvalitétsmässigt.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-29 22:14
Mistro

Vilket scoop ... ni menar alltså att Toyota ( på riktigt ) håller en högre kvalite än PSA ?
Det,....har jag aldrig hört förrut! ;)

#a • Uppdaterat: 2012-05-30 09:59
Meganmannen

Toyota har bevisat hög kvalitet och i exempelvis Uganda rekommenderar deras konsumentupplysande myndighet till köp av vissa modeller av Toyota, som visat sig extra hållbara och bevisligen varit så konstruerade att deras lokala bilverkstäder klarar av reparation och underhåll. Eventuell rost är inget problem då det i varje samhälle finns minst en person som äger en svets. Även om deras definition av kvalitet skiljer sig från våran, så har deras konsumenter samma intresse som våra att hitta produkter som fungerar under lokala förhållanden. Om kassan är skral kanske man inte har råd att prioritera körglädje och nybilsköp vilket inte på något sätt gör bilägare i uganda till sämre människor. Deras stolthet över att ha sparat ihop till en "skrothög" är minst lika stor som när vi svenskar lånat pengar i banken för att köpa en fabriksny "lyxbil".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.