Bild
Nästa artikel
Toyota GT 86 – premiär för sportbilen

Toyota GT 86 – premiär för sportbilen

Nyheter

Tillsammans med Subaru har Toyota tagit fram en sportvagn i kompakt format, med bakhjulsdrift och låg vikt. Möt nya Toyota GT 86.

På bilsalongen i Tokyo 2009 visades konceptbilen Toyota FT-86, en kupé som ärade den japanska tillverkarens sportbilsarv. Sedan dess har modellen visats i otaliga utföranden, men nu har det alltså blivit dags för produktionsvarianten: Toyota GT 86.

Namnet kan härledas till 80-talets Corolla Levin AE86 och tidigare GT-modeller, till exempel 2000GT som rattades av Sean Connery i Bondfilmen ”Man lever bara två gånger”. Bilen har utvecklats i samarbete med Subaru, som själva lanserar syskonbilen BRZ.

Enligt Toyota är nya GT 86 världens mest kompakta ”2+2-sitsiga sportbil”. På längden mäter modellen 4,2 meter. Viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln är 53:47, med drivlinan och föraren placerade lågt och långt bak.

Säljstart sommaren 2012
Under huven återfinns en boxermotor på två liter som tagits fram av Subaru och försetts med insprutningsteknik från Toyota. Den fyrcylindriga bensinaren utvecklar 200 hästkrafter vid 7 000 varv/minut och ett maximalt vridmoment på 205 Newtonmeter vid 6 600 varv/minut.

Kraften skickas till bakhjulen, sjutton tum, via en differentialbroms och en sexväxlad låda, manuell eller automat. Toppfarten anges till 230 km/tim.

Insidan domineras av svart läder med röda sömmar och är utpräglat förarorienterad. Ratten har en diameter på endast 36,5 centimeter, den minsta någonsin i en Toyota. Styrningen beskrivs som ”blixtsnabb”.

Toyota GT 86 börjar säljas i Sverige under sommaren 2012. Priserna är ännu inte fastställda. I dagarna premiärvisas modellen på Tokyosalongen.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota GT 86?

Taggar: Nyheter, , Toyota GT 86

Kommentarer

#1
2011-11-28 10:04

Oj, har alla förutsättningar att bli Toyotas första roliga bil på länge. Liten, lätt, lagom mycket motor och drivning bak. Riktiga ingredienser för en äkta sportvagn.

Hyggligt utseende också men framifrån så påminner huvens böljande linjer i vissa vinklar om gamla Hyundai Coupe, urk!...och ser inte instrumenteringen väldigt daterad och billig ut?

Kan priset läggas på rätt nivå lär den bli en succé.

#2
2011-11-28 10:08

En ny ROLIG Toyota att köra med bakhjulsdrift! Äntligen en ny Hachi-Roku (AE86). Detta är bara början på en NY era........

http://www.youtube.com/watch?v=9qdFB_TGc9E

I denna film låter det som de har KUL och det är allt AE86 Hachi-Roku handlar om,att ha kul till vettiga pengar. Så var det då på 80talet så kommer det att vara nu en bit in på 2000talet.

http://www.google.se/search?q=ae86&hl=sv&prmd=imvnsl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=b0zTTrvMH-P34QTK-41g&sqi=2&ved=0CDkQsAQ&biw=1440&bih=799

#3
2011-11-28 10:14

Tycker den är imponerande ful ur i princip alla vinklar. Inredningen var dock rätt snygg för att vara en Toyota, som annars verkar ha väldigt USA-inspirerade brädor.

#4
2011-11-28 10:52

Läcker och antar att den blir ganska lik Mr2:an i köregenskaper, en riktig gocart...... Får nog se över min ekonomi om den hamnar inom rimliga pengar......

#6
2011-11-28 11:30

Vilken instrumentbräda! Ful som stryk. Ser ut att vara hämtad från någon billig leksaksbil. Utvändigt är den väl ok, dock. Och bakhjulsdrift, minsann! Ser man på. Denna så utskällda variant ... Frågan är väl bara om den rätta känslan infinner sig - asiaterna ligger ju bra långt efter européerna i sann körkänsla á la bakhjulsdrift.

#5
2011-11-28 11:40

Toyotas instrumentbrädor ser ju daterade ut i senare modeller. Vad är det för ny trend de börjat med? Är det retro? Okej om det går hem i USA med plastigt men de borde gjort något bättre för Europamarknaden.

#7
2011-11-28 12:09

Jag tycker att en ser riktigt snygg ut.
Lyckade former, de kan väl knappast vara ritade av en japan?
Men en riktigt ful och tråkig inredning, tyvärr.

Men det är ju kul att även Toyota nu plockat in den utvecklade gamla Lloydmotorn.
Tyskarna gjorde tydligen en bra konstruktion på 1950-talet.

#8
2011-11-28 12:14

Strålkastarna fram är väldigt fula, och inredningen ser så där murrigt svart och trist ut som i alla asiatiska bilar. Nja. Jag köper något annat.

#9
2011-11-28 12:28

Saabnisse.

Japanerna har som vanligt förbättrat och sett till att allt fungerar som det var tänkt,men som tyskarna som vanligt inte klarade av.........;o) från början och i längden.......för om den var så bra varför fortsatte man inte med den? Jo,man saknar förmågan att få saker att fungera riktigt perfekt som det var tänkt från början så att inte kunden drabbas av en massa fel. Det är den stora skillnaden.

#10
2011-11-28 12:55

Jag tror bestämt att Shogun har glömt bortåt 20 miljoner återkallade Toyotor på bara ett par år ...

#11
2011-11-28 13:08

Jag ser redan köparen framför mig. En omogen förortsunge med keps, som kör med rutorna nere och spelar stereo med superbasdunk. Försedd med en oproportionerlig stor bakspoiler och markbelysning glider han i på macken. Polarn sitter i passagerarsättet, för någon flickvän lockar han inte med denna ching chong bil. De har redan dragit in till staden där de mogna killarna kör tyska premiumvagnar.

#12
2011-11-28 13:09

Snygg och säkert kul. Kommer Subaru med en STi variant med turbo kan det bli en riktig fullträff!

#13
2011-11-28 13:27

Thommys.

Sådana förortsungar ser jag redan,men de åker BMW och kepsen bakåtvänd......;o) Denna bil är ju dyrare och mer exclusiv,därför får de nöja sig med att åka BMW även fortsättningsvis.

#14
2011-11-28 14:24

Fördelen med detta samarbete är ju att de faktiskt kan sätta vilket emblem som helst på bilen. Ingen som reagerar.
De kan även bjuda in Hyundai (som de iofs kopierat).
Kanske även Mazda och Mitsubishi kan tänka sig vara med?

Inredningen är ju lite lik den i Mitsubishi 3000GT.
Luftinsläppen är tagna från Mazda 3. Lustigt nog är de inte av samma modell som de mitt på instrumentpanelen.

Mazda 3 är ju för övrigt också underbar med en färgdisplay samt en monochrome display:
http://mazda3revolution.com/wp-content/gallery/2010-Mazda3-Interior/2010mazda3int-6.jpg
Kunde de inte åtminstone ha begåvat bilen med samma typ av skärmar/displayer eller en enda stor skärm? Ser ju ut som att de använde det som de råkade ha hemma på hyllan just då.

Men varför använda ett genomgående tema. Bättre att bulla upp med en designbuffé så att alla kan känna igen något från sin tidigare bil.
Nu är väl det sällsynt för deras kunder. Det enda de känner igen är att bilen går igenom besiktningen utan anmärkning. Iofs mycket tack vare en fri förbesiktning(?)

200 hk och 205 Nm i vrid är verkligen vasst. Lite som MX5 som i sin tur var ungefär lika vass som en gammal Pontiac Fiero. Man körde ifrån dem med en 125:a (ja, det är alltså en lätt motorcykel). Tror banne mig att toppfarten dessutom var ungefär samma.
Det är inget bra betyg för en "sportbil".

Jamen dåså, då har jag gnällt färdigt. ;)

#15
2011-11-28 14:24

Tror inte de komer att sälja mer än KANSKE 10 st sånna bilar i europa. ser för jävlig ut! de som vill ha en äkta sportbil köper en Porsche, BMW, Audi TT, MB SLX etc. Tänk att ni inte fattar de? E ni blinda eller????

#16
2011-11-28 14:49

A_q.

Fattar heller ingenting vad det är fråga om! Det är inte fråga om hästkrafter hit och dit. Utan ren och skär körglädje och lågvikt. Då behövs det inte en massa hästkrafter. Mazda MX-5 Miata är ytterligare ett bra exempel på det liksom föregångaren till GT86, AE86 Hachi-Roku men hur många här känner till den när man har BMW ,MB,Audi stämplat i pannan.......;o) Men det är klart ska en tysk bil bli rolig så kanske det behövs en massa hästkrafter........

För att förstå lite mera föreslår jag att googla på AE86 eller Hachi-Roku,och läsa på lite. Så släpp brochyrerna från Audi,Bmw,MB och googla på AE86 istället för en stund.

#17
2011-11-28 15:31

Blir spännande att se bilen i verkligheten, förhandsbilder brukar ju vara ganska förvrängda.

Nya Sirocco var ju snygg på bild, men i verkligheten ser den ju ut som en träskpadda.

#18
2011-11-28 16:44

Det yttre är fräckt, rentav snygg speciellt för en Japan men bilden på interiören är tyvärr oförbätterligt typiskt Asiatiskt, en miljö jag inte kan förlika mej med :o/
Vill man göra sportbil är bakhjulsdrift helt rätt ... kul!!

#19
2011-11-28 17:14

Shogun, anledningen till att inte tyskarna kunde fortsätta med den här motorn var ju Borgwards konkurs, som ju i själva verket berodde på en mycket ful affärsuppgörelse mellan banker och ett par andra tyska biltillverkare, men det är historia och det har vi skrivit om tidigare.
Det har ju dessutom ingen betydelse, det visar ju bara att Lloyd var på rätt väg och att Fuji Heavy Industries gjorde ett kap när de köpte motorn och fortsatte att utveckla den.
Jag tror att det här säkert är en väldigt trevlig bil, men som jag skrev tidigare tycker jag att inredningen är förfärlig.

#21
2011-11-28 17:45

Ser fint ut på pappret, 200hk räcker väll om den är lätt men allt annat måste vara extremt bra annars kommer dom knappt få en bil såld.

#22
CorollaConny
2011-11-28 17:55

Premiumsportbil! Men fronten är inget vidare och ser smäck ut. För arg och överdrivet, smaklöst uppdraget hjulhus fram.

#23
2011-11-28 19:39

CorollaConny, kallar du den instrumentbrädan för premium vet du inte vad du pratar om.

#24
2011-11-28 19:50

Som A_q säger det går att sätta vilket asiatiskt emblem på bilen som helst. Ingen skulle reagera. Något mer identitetslöst får man leta efter. Masspruducerad hötorgskonst är vad det är. Det är ljusår från Mercedes som bygger sin design på släktskap, både på längden och bredden. Titta på nya SLK även om du tar bort emblemen så ser du att det är en Mercedes. Den har alla attribut som sina Mercedessyskon har och man ser likheten med föregångaren.

#25
2011-11-28 20:01

Jag tycker ju snarare tvärtom mot vissa andra att inredningen är rätt snygg och ser väldigt passande ut i en lite billigare sportbil, däremot tycker jag i stället fronten ser lite konstig ut på den stora bilden man ser och de bilder som läckt ut på denna bil tidigare har sett betydligt bättre ut i mitt tycke, bilen kan ju dock se klart bättre ut från en liten annan vinkel eller göra sig bättre i en annan färg så det blir intressant att se den i verkligheten för att säga vad man tycker om detta, ser bilen lika bra ut som på tidigare bilder där och inte blir allt för dyr så tror jag den kan sälja en hel del.
Toyota har ju sålt väldigt populära sportbilar förr och lyckats bra med bilar som Celica, Supra och MR2.

#26
2011-11-28 21:49

1000ggr snyggare än Scirocco men de verkar prisa ut sig, över 300000 är för mycket.
Subarus variant är snyggare, de skulle inte ha ändrat på konceptets design.

#27
2011-11-28 23:06

Fast snälla Thommys... Du kan väl, ursäkta språket, för i helvete inte jämföra en liten Toyotasportbil med en Merecedes som säkerligen kostat minst det dubbla i samma utförande. Merecedes SLK är för övrigt en 5 meter lång motorhuv med en två meter bred grill från 80-talet ditsmetad på en bil som i övrigt har dimensioner som en skottkärra. Ser ju inte klok ut? Om det här är hötorgskonst så är SLK'n en vulgär dvärg som gjort ett par botoxinjektioner för mycket.

Och du säger åt CorollaConny att han inte vet vad han pratar om när han säger att istrumentbrädan är premium. Det är för i ##&¤"#& en liten sportbil. Det handlar inte om att det ska vara mjukt och gosigt och att mugghållarna ska vara gjorda i platinum. Det ska vara enkelt, smäckert och lättöverskådligt. Det rena och funktionella i det utstrålar sportighet. För att återknyta till ditt älskade Mercedes - har du sett interiören i en SLK? Den är väl lika intetsägande den? Precis lika plastig plast som i alla andra bilar. Föregående modell (den som var ännu fulare än nuvarande) har ÄN hemskare interiör.

http://image.europeancarweb.com/f/9308512/0407_04z+Mercedes_SLK_350+Front_Interior_Dash.jpg

Skulle någon få för sig att kalla denna inredning inspirerande och sportig? Den utstrålar INGENTING. Skulle lika gärna kunna vara en A-klass eller Vivano.

Toyotan må sakna kromade AC-utblås och läderklädd stereo men den utstrålar iallafall praktiskt tänkande och lätthet, något som Mercedes aldrig utstrålat på den här sidan 90-talet. Lättstryrda stora AC-utblås i mitten där. Det jag SKULLE kunna säga ser B ut är materialet på handsfacket. Men det ser stort ut och verkar inte vara ivägen för benen på passageraren. Bidrar också till den luftiga känslan med sin flacka vinkel.

Dessutom har den svart läder/alcantara med röda sömmar, samt röda sömmar på dörrsidorna. Vad ska man köpa för att få det i en SLK? En AMG? Utrustningspaketet som ger alcantarastolar lär kosta som halva Toyotan.

Kan inte försvara bilens fula yttre. Men dess smakfulla inre måste jag faktiskt försvara. Och ja det är smakfullt. Det är inte vulgärt, det är inte blaffigt. Inga enorma silvriga plastytor. Allt är litet och diskret och funktionellt.

#29
2011-11-29 07:59

Thommys, bra poäng där: Man kan ta bort Mercedes-stjärnan/emblemet (eller emblemet på en Audi eller BMW) och ändå ser man i alla lägen att det är just en Mercedes (Audi/BMW). Samma tillvägagångssätt på en asiat resulterar i rena gissningsleken.

#30
2011-11-29 08:08

Roger Skagerström, en bil måste inte kosta dubbelt så mycket för att få en identitet. Med lite finnes får alla till designen. Toyotan är oerhört identitetslös utvändigt och väldigt daterad invändigt. Det är samma sak med nya Yaris. Den känns omodern invändigt (instrumentbrädan), jämfört med t ex föregångaren.

Just det, det är en liten enkel sportbil och ingen premium som CorollaConny kallar den.

Du får ha vilken uppfattning du vill om SLK, men jag tog den som ett exempel på en liknande modell med släktdrag till sina syskon och föregångare samt identitet till märket.

"...men den utstrålar iallafall praktiskt tänkande och lätthet, något som Mercedes aldrig utstrålat på den här sidan 90-talet" Det var väl just det föregångaren till dagens SLK:s instrumentbräda gjorde? Oerhört praktisk och enkel. Och det är ett exempel till på det gemensamma på bredden, likheten med A-klass och Viano, för tiden.

#31
2011-11-29 08:37

Roger, premium handlar inte om mjukt och gosigt...

Bilen drar definitivt blickar till sig. Inget fel på designen på så sätt.
Men den saknar identitet.

Å andra sidan kan man väl säga att det är tur att de inte lånat design från sina andra bilar.
Tänk er en Avensisfront eller Legacyfront på en sportbil? Går liksom inte att trixa till så att det blir snyggt.
Kanske de själva försökte och detta blev resultatet. En helt annan design.

#32
2011-11-29 17:47

Stora likheter till hyundai genesis coupe...

#34
BMW-fredda
2011-11-29 20:55

Roger: Thure har inte nämnt något om instrumentbrädan. Det är bara något troll som hittade på att han sagt det för att trycka ned Toyota.

Erik: Hyundaien är snyggare.

#35
Urban cruiser
2011-11-30 18:43

- - - PREMIUM - - -

#36
Raymond K
2011-12-01 11:33

Nej Urban, det står inte premium i artikeln det står "Premiär" :)

#37
2012-01-22 10:09

Förstår inte att folk kommer dragande med "tyska" spoprtvagnar. Om man jämför denna med SLK 250 (som ligger närmast i effekt så väger en sån cirka 250 kg mer och är långsammare 0-100 med en högre tyngdpunkt. Och sen kostar den typ 120000 mer... Ska du ha en SLK som är snabbare 0-100 får det bli en SLK 350 (0,4 sek snabbare 0-100) men då är vi uppe i 522000 (i naket utgångspris!), dvs cirka 220000 mer. Tror dessutom att dom här lätta Toyota/Subaru är snabbare över varvet på en bana.

Verkar vara en skitkul bil som jag gärna skulle vilja ha (om man nu kommer in i den). Personligen skulle jag nog gå på Subarun. Kan man få ned den i pris på/under 300000 så vore det enormt mycket körglädje för lite pengar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.