Bild
Nästa artikel

Toyota går med förlust: "Alla drabbas"

Nyheter

Den sviktande försäljningen fortsätter att slå hårt mot bilindustrin. Nu varnar den tidigare vinstmaskinen Toyota för förluster.

- Det rådande läget är extremt svårt. Vi står inför en alarmerande situation, säger Toyota-chefen Katsuaki Watanebe och fortsätter:


- Tyvärr kan vi inte se slutet på dessa tider.


Toyota har länge varit ett av de mest vinstgivande företagen inom bilindustrin. Men nu kan inte ens den japanska vinstmaskinen stå emot lågkonjunkturen - och i dag varnar ledningen för en förmodad förlust på 13 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets 2008/2009.


- Toyotas besparingar kan inte matcha försäljningsraset, säger Koichi Ogawa, analytiker vid Daiwa SB Investments Ltd., till Bloomberg News och fortsätter:


- Alla drabbas av det rådande klimatet.


Tidigare har Toyota räknat med en vinst på 600 miljarder yen (53 miljarder kronor) - men svaga försäljningssiffror och valutaförändringar gör alltså att den japanska biljätten nu tvingas varna för en förlust på 13 miljarder kronor.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Per Erik
2008-12-22 21:36

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Hellman
2008-12-22 21:38

Toyota is Fantastic borde istället heta "Toyota is fan så taskig"!

#1
Eero Mikkola
2008-12-23 19:18

Litet för "Hellman" att fundera över: Tyska Autobild gjorde alldeles nyligen en ägarundersökning bland läsarna på vilka bilmodeller hade minst fel. Bilarna delades i klasser om 2-3 år gamla, 3-4, 5-6, 7-8 och 9-10 år gamla respektive. I alla klasser finns Toyotabilar bland de 10 bästa. Inga Saab eller Volvo. Och som grädde på moset,den modellen med minst fel i klassen 2-3 år gamla är en Toyota Corolla Verso (körda 47000 km i snitt). Det du,Hellman, en Toyota best i Tyskland!
EMI

#1
Per Erik
2008-12-23 23:50

Jag tror absolut att det tyska testet är korrekt frånsett det faktum att man ej vägt in antal körda mil, och då är testet värt absolut ingeting och är därmed att betrakta som ingenting annat än humbugg och bondfångeri!

#1
Anders
2008-12-23 23:52

Nu har det hänt igen ! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 1,5 - 2 liter olja per tank dvs per ca 60 mil. Dessutom rasslar det från motorn igen, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv, tror jag, i
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.

#1
Rolf
2008-12-24 13:21

Anders, vad har du för regnr på bilen ? Så ska vi kolla upp den ! Bra va ? Får vi se hur seriös du är !

#1
Rolf
2008-12-24 19:09

Trevlig hjul läsning Per erik, Anders och alla andra pseudonymer du använder ! Även andra får naturligtvis läsa faktan här.
Personbilar 3 år - besiktningsstatistik per modell, pdf
Personbilar 7 år - besiktningsstatistik per modell, pdf
Personbilar 10 år - besiktningsstatistik per modell, pdf

#1
Hanzzon
2008-12-25 19:05

Anders/Greger och allt vad du nu kallar dig där du skrivit om liknande saker även på andra ställen!
Väx upp, sluta ljug och acceptera verkligheten!
För jag är övertygad om att du ljuger nämligen eftersom en Toyota från 2006 fortfarande har nybilsgaranti kvar och om bilen mot förmodan skulle strula skulle du inte behöva betala ett öre bara du skött bilen eftersom det skulle täckas av Toyotas nybilsgaranti!
Jag jobbar med Toyota och många andra bilmärken hela dagarna som personbilstekniker så jag vet att verkligheten generellt inte ser ut som du försöker återspegla den och att Toyota sköter sina kort bättre än i stort sett alla andra tillverkare, och om man mot förmodan skulle ha kommit med en felkonstruktion eller liknande som drabbar kunden ekonomiskt så tar man på sig det och rättar till det.
Dessutom har jag hitills aldrig varit med om att byta varken hjullager, vattenpump eller liknande på en enda Toyotamodell som inte ens gått 10000mil om dom inte varit krockade eller liknande och fått skador av det så allt talar tyvärr för att du ljuger vilket jag tycker är otroligt lågt!

#1
Pär G
2008-12-25 23:14

Hur dum får man vara för att ännu inte fattat att jappsen och speciellt toyota är överlägsna gällande kvalité? Skedde ju redan under 80-talet... Ingen nytta att diskutera med nötter som tar ner diskussionen till sin nivå och vinner pga erfarenhet...

#1
Johan
2008-12-26 20:49

Vi fick byta vattenpump vid 6800 ungefär men annars allt bra med Toyota.

#1
Chevrolet
2008-12-27 17:29

Japans bilindustri kräver en rekordbillig yen för att kunna konkurrera med jänkare och europeer.Ni som tror att japsarna utgör eliten bland världens bilbyggare borde börja med att ta en Hermodskurs i ekonomi samt titta på handelsavtal ,valutakurspolitik,subventioner etc innan ni uttalar er.

#1
Pär G
2008-12-28 18:49

Som sagt...om det inte vore för universums faktiska utseende så skulle chevrolet kunnat vara en bra bil, skynda fynda innan japanerna slutar suventionera sina bilar och dom dör ut och ersätts av ståtliga produkter tillverkade chrysler,gm eller för den skull amerikanska ford...Oavsett vad månadens ekonom har för funderingar så är amerikanska bilar utdöende och jappsen framtiden. Har inget med handelspolitik att göra utan företagsfilosofi, pengar på långsiktig utveckling eller på reklam. Resultatet skådar vi nu.

#1
Mackan
2008-12-29 19:21

Hanzzon!
Du snackar verkligen genuin rappakalja! Gå in på Vibilägares sajt och se alla de fel som är inrapporterade på Toyota tex Avensis så ser Du att det är absolut INTE en bil med få inrapporterade fel. Tvärtom kan man med emfas säga att Toyota har oerhört många fel särskilt mot bakgrund av att andelen Toyota är så liten i förhållande till den totala bilparken jmf med tex SAAB, Volvo, VAG dvs Audi, VW osv. Framförallt når såg Du en 10 år gammal Toyota senast? Jag vet ej att jag sett en sådan i trafik ens de senaste åren! Snacka om KORT tidskvalitet.... By the way, borde inte Toyota ha ett "Bäst före datum?

#1
Pär G
2008-12-29 20:33

Att Mackan inte sett någon toyota som är 10 år gammal de senanste året belyser dennes skarpa observantaionsförmåga. Och hans kommentar bör ges vikt därefter. Vidare en kommentar angående statistik, om låt säga, Mackans/Gregers mormors bror känner en australiensare med mycket dyrbart fel på sin toyota så betyder det inte att toyota och renahult är lika bra. Även en toyota kan gå sönder det är bara mindre sannolikt än i andra bilar. Samma sak med övriga japaner och numera även korenarena. Vidare att det är många felanmälninngar på VBhemsida på toyota kan bero på att dessa ofta förnuftiga ägare läser just denna tidskrift. BMW och det gänget läser väl i fallande ordning bilsport-ams-tv. All objektiv statistik pekar på att asiaterna är oslagbara, endast känsloargumente kvar således. Endast bilar som går sönder stup i kvarten verkar ha själ och dra till sig personer med önskan om klubbdekal i rutan.

#1
Lollo
2008-12-30 18:07

Hejsan! Är det inga tjejer som läser om bilar? Jag har en Toyota som inte är mer än knappt godkänd. Jag tycker tex att kopplingen är trög och att Toyota till och med är en "Gubbigare" bil än tex Mercedes. JAg vill ha fräscha och lite kvinnligt maskulina bilar som tex SAAB 9-3, Ford Focus, Paugeot osv. SAAB:en är ju dessutom hållbar enl en taxikille och Franska bilar är snygga!

#1
Shogun
2008-12-30 18:45

Pär G.
Tänkvärd och bra kommentar till Mackan mfl pseudonymer denna/dessa Toyota hatare använder i sina kommentarer överallt här på sidan.Jag väntar också på att Anders ska uppge sitt regnr på sin bil så vi får kolla upp den i Toyotas databas vad den gått igenom, om nu Anders bil överhuvudtaget existerar (troligtvis inte)
Gott nytt och framgångsrikt Toyota år 2009 i Sverige, Vi är på G säger man självsäkert hos Toyota ! Vad har Volvo att sätta emot egentligen, hihi.....

#1
Saabnisse
2008-12-30 21:35

Jag har ingen egen erfarenhet av driftskostnader när det gäller Toyota.
Jag har bara haft Toyota som hyrbil några gånger.
Egen erfarenhet har jag bara från Saab, MB och VW, men min granne som kör Avensis har det.
Hon är i och för sig ganska nöjd med bilen, det enda hon klagar över är det obefintliga halvljuset, hennes man undersöker f.n. möjligheten till Xenonkonvertering.
(Hon är avundsjuk på xenonljuset på min 9-5)!
Men bilen är definitivt dyrare i service än min Saab!
Ok, hon kör mer än vad jag gör, men jag räknar per mil.
Senaste rep. var ett spridarmunstycke för 8000:-!
Nu är det här en tjej med skinn på näsan och när hon fick höra att det var ett vanligt fel vägrade hon att betala och behövde det inte heller efter lite snack hit och dit. Men vad händer en vanlig flat Svensson?
Jag är inte lika övertygad om att T. är så felfria som vissa andra är här.
Men det spelar inte så stor roll för mig, T. har f.n. ingen bil som uppfyller mina krav, de är för små, lastar för lite, drar för lite last och är för slöa.

#1
Shogun
2008-12-30 21:59

Mackan.Snacka om att kasta sten i glashus ! Bäst före datum, då är det inte många eropeiska märken som skulle få vara på vägarna speciellt länge med tanke på alla problem bilarna drabbas av. Om vi tar Volvo som ska byta spidelleder, styrleder innan bilarna gått 3000mil, är det kvalitet ? Sedan har vi hjullager som byts på löpande band, och det roliga är att det hos Volvos underleverantörer inte finns något "KAIZEN" alltså ständig förbättring på svenska. De hjullager du sätter i är inte bättre än de du byter ut, efter X-antal mil så får du byta dom igen, skulle det fungera så hos Toyota tror du ? Icke,kan jag svara direkt ! Sedan så har man också problem med elektroniken i Volvo mfl som inte verkar vara byggda för att klara det nordiska klimatet,ibalnd vet man inte vad man ska göra för att få bukt med fel på bla Volvo s-80 och jag vet att flera andra Volvo modeller har samma bekymmer med elektroniken som kan få total spader. Då jag vet mycket om S-80 då jag åkt mycket med den som en arbetskamrat har, alltid är det något som måste bytas inför varje besiktning. Hjullager, spidelled, styrstag glappt, snacka om undermålig kvalitet ! Inte undra på att Volvo och Saab kommer dåligt till tillsammans med franska märken i Motormännens undersökning. Men folk har fått upp ögonen för detta nu. Det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst, det straffar sig med all rätt.

#1
Mackan
2008-12-30 23:42

Återigen:
När såg ni en 10 år gammal Toyota senast på vägen? Det enda stället där man kan se en upp till 10 år gammal Toyota eller yngre är på bilskroten! Vad beror det på månne.....?

#1
Tommy
2008-12-31 01:14

Man förstår hur allvarlig krisen är när t om Toyota flaggar för sämre ekonomi. Men bygga bilar kan de. Min Toyota som är min första har verkligen imponerat. Jag har aldrig haft en bil sen ny som inte haft ett enda fel på 8500 mil. Jag har alltid haft med mig en lista på fel som skall åtgärdas vid varje service. Nu har jag blivit så bortskämd att jag tyvärr inte har andra bilmärken att välja på när det är dax att förnya sig.

#1
Per Erik
2008-12-31 02:19

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR. Av detta kan man således dra slutsatsen att ägare av japanska bilar är nöjda med sina bilar om man räknar ut ett nöjdhetsindex baserat på årsbasis. Det intressanta är hur nöjd man är per avverkad mil, och då hamnar de japanska pellejöns bilarna vääääligt långt ned på listan och det finns förmodligen en väl underbyggd anledning till att tex taxibolagen inte kör japanska bilar utan använder välbeprövade bilmärken som SAAB, Volvo, Mercedes och i viss mån Audi.

#1
Shogun
2008-12-31 03:28

Per erik är en av alla pseudonymer någon person använder att sprida detta budskap som är falskt, detta borde stoppas så man inte kan använda flera namn. Men ändå beror det nog på vilken besiktningstekniker du pratar med......Och taxi åkare också, MB automatlådor är inte mycket att hurra för. Fråga någon som vet nästa gång vem som bla bygger de bästa automatlådorna, nej gör inte det du får en shock !

#1
Per Erik
2008-12-31 11:37

De absolut bästa automatlådorna byggs och sitter i tre bilmärken: Volvo, BMW och Mercedes Benz. Det är därför främst de bilarna används i taxinäringen. En taxiåkare måste leva på det sin bil "drar in" av den anledningen får bilen inte stå på verkstad längre än nödvändigt och körs därför av bla företag och taxiåkare, så enkelt är det. Vad gäller pseudonymer och annat som man beskyller sk "Toyota hatare" för stå för och snarare i Shougun´s huvud dvs rädsla än i skribenterna på denna sajt. By yhe way, härom halvåret, läste jag en artikel i ViBilägare där man ville ha in DOKUMENTERADE dvs verkliga bilar som gått långt med fullständig historik. Vem vann? Naturligtvis en Volvo som har gått ÖVER 120 000 DOKUMENTERADE mil !!!!!!! Dessutom har den dragit väldigt tungt bla hästsläp mm mm. Volvon har under dessa ÖVER 120 000 mil med SAMMA motor och knappt reparerat någonting förutom slitdelar som däck, bromsbelägg, en koppling, olja. Detta är obekväm FAKTA som Du kan läsa om på Vi Bilägare hemsida. Var är de såkallade "problemfria kvalitetsbilarna" från tex Toyota?...?...?..? Jag läste att det finns knappast ens en 10 år gammal Toyota på vägarna!!!! Volvon har rullat ÖVER 120 000 mil med samma motor etc, det är kvalitet det!

#1
Pär G
2008-12-31 13:17

Per Erik: volvo bygger inte automatlådor, dom köps oftast från japan eller om det är riktigt illa från usa. Säkerligen samma sak med tyskarna. BMW bygger inte ens egna manuella lådor. Ingen bestrider att en 240 och dess derivat går hur långt som helst, detta beror på att dom är byggda som traktorer. Speciellt felfria som nya var dom dock inte. Ingen kan leva på att bygga så gammalmodiga bilar nuförtiden. Volvos moderna era 850 och frammåt är knappast av godkänd kvalitet, tyvärr. Och så har vi den "blinde" Mackan: om nu alla toyota runt dig plötsligt upphör att existera mellan 8-10 års åler så borde det kanske återspeglas i dåliga andrahandvärden för toyota vid denna ålder, borde ju närma sig skrotningspremien? Pröva att sök på begangnade corollas avensis etc och jämför med andra bilar. Vad finner du? Just det dom är klart mera lättsålda och därmed dyrare än europeiska, eller än värre, amerikanska byggsatser. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är det svårt att vinna en argumentation mot troende och personer som i allmänhet har otur med tänkandet. Objektiva mätningar är det som gäller inte omröstningar i respektive märkesklubb. Gott nytt år!

#1
Tommy
2008-12-31 14:13

Vad gäller Mercedes har jag egen erfarenhet av usel kvalité, och dyra verkstadsbesök när den (korta) 2-åriga garantin gått ut. Det är Mercedes som verkligen fått mig att gilla Toyota. Mercedes var kända för hög kvalité och slitstarkhet. Men när även min andra nya Mercedes kostade mig bekymmer och skjortan (efter garantitiden) bytte jag till Toyota.
På Mercedesen var det t ex en sån sak som att en spiralfjäder gick av(!). Eller att den en dag inte startade. Då var det en elektronikbox som gått sönder för si så där 12.000kr. En annan gång gick inte växlarna på automaten att få i. Det var en bygel inne i automaten som gått sönder. Hela tiden var något trasigt. Jag hade bilen tills den gått 9000 mil. Sen sa jag blä. Min Toyota har idag, som sagts, gått 8500 mil utan ett enda fel!
Toyota hamnar inte högst i undersökningar utan att verkligen vara i topp. Ingen försvarar en Toyotas kvalité om den inte är bra. För mig som läst om allt gott innan jag byte bil, blev bilen ändå över förväntan.
När jag var på bilprovningen med min Toyota sa inspektören att här finns inte mycket att titta på innan han ens gått under bilen. Han visste vad han hade att göra med. I väntrummet satt en mamma med barn som var inne med sin Volvo för andra gången och fick nu veta att bilen inte godkändes igen. Hon skulle inte klara ekonomiskt att laga den innan det blev körförbud. Jag led med henne och tyckte nästan det var genant när inspektören kom och sa, så att hon hörde det, att min bil var felfri.

#1
Shogun
2008-12-31 14:23

Nu har vi ytterligare en som kallar sig Per Erik som stavar Shogun fel och på samma sätt som en som kallade sig John och Anders Eklund.
Ett samman träffande ? Lägg ner det här nu du är bara patetisk och ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg vad du skriver, för du har FEL ! Inte ett rätt någonstans. Du uppför dig som en säljare på Volvo gjorde för många år sedan då han talade om för mig hur dåliga Toyota var att bygga växelådor och motorer. Han fick hålla på ett tag och mässa som du gör här. När jag efter en stund påtalade att Volvo använder sig av automatlådor tillverkade av Toyota (Aisin). Då blev han stum och erkännde att han inte kännde till detta. Och det är han nog inte ensam att göra verkar det som. I tex Volvo 960 Volvos flaggskepp på den tiden köpte Volvo in Aisin automater och satte dom i 960 för export till USA, de finaste lådorna skulle sitta i export modellerna. Och den lådan var i grunden den samma som satt i Lexus LS 400 på den tiden. Kan upplysa alla pseudonymer om att Kiichiro Toyoda (uppmärksamma stavningen med D istället för T i namnet)Grundaren av Toyota startade Aisin 1943. Och det är detta som är hemligheten med Toyotas kvalitet att de äger helt eller delvis de underleveratörer de använder sig av i Japan. Därför har de Japantillverkade Toyota bilarna en högre kvalitet än Europa tillverkade Toyota bilar, där ligger mycket av hemligheten Toyota har större kontroll över vad som verkligen levereras när man äger underleverantörerna. Så är inte fallet i Europa för Toyota då man använder vissa underleverantörer från Europa. Och här ser vi skillnaden mellan europeiska bilar och japanska i miniatyr. När de (Toyota) inte har full kontroll som man har över underleverantörerna i Japan som man helt eller delvis äger i många fall så kommer problemen när man tillverkar i Europa med europeiska underleverantörer. Man har inte full insikt och kontroll över vad de levererar. Man är fortfarande bättre än europeiska trots att de tillverkas här men det sista lilla snäppet upp till Japan kvalitet fattas. Prata med en Toyota mekaniker de kan bekräfta att så är fallet. Och det är så jag blivit drabbad med min Toyota dåliga Xenonlampor (tycker jag i hållbarhet). Gnisslande bromsar (Bosch bromssystem). Tidigare har jag aldrig på japan tillverkade bilar blivit drabbad av detta (Denso bromsystem ägt av Toyota). Blev också drabbad av detta på min nya Avensis 2003 nya generationen då man bytte ut strålkastarna på den pga felkonstruktion (franska Valeo) även lamporna var av dålig tillverkning dock ej xenon lampor sa man på Toyota av tysk tillverkning (Hella). Också en feltillverkning av styrningen en tapp som tillverkats för kort som går in i styrväxeln byttes ut också tysk tillverkning om jag inte minns fel. Dock ska jag säga att Toyota är underbara att ha att göra med allt fixas på garantin utan kostnad naturligtvis. Angående styrväxeln fick man en kallelse att bilen skulle kontrolleras då ett visst antal av den nämnda tappen var för kort hade man upptäckt på vissa bilar och då skulle alla bilar in för kontroll. Så du ser Toyota är inte helt felfria när de tillverkar i Europa heller. Men det ligger hos underleveratörerna att de inte kan leverera felfria delar som japanska i lika stor utsträckning. Och det är där hemligheten ligger hos Toyota att ha full insyn och kontroll över vad som levereras.
Aisin bygger också växelådorna som satt i Volvo 850 enligt Volvos specifikationer. Undrar vad japanerna tyckte om konstruktionen egentligen, för den var allt annat än bra från början. Och många växellådor byttes på Volvo vid service utan att kunden fick veta något. Är det något mer du vill veta så får du höra av dig ! Och sluta upp med att använda olika namn ! Du kommer aldrig kunna övertyga mig ändå att Volvo tillverkar bättre bilar än Toyota. För Volvo har inte egen tillverkning av någontin i stort sett, man köper in det mesta som många andra europeiska tillverkare. Så har man också mer problem än japanska Toyota. Gott nytt år !!

#1
Per Erik
2008-12-31 14:55

Shogun och alla andra Toyota lobbyister: I´ll be watching you. Hur kommer det sig att i ViBilägares läsarundersökning vann Volvo. Det är den enda, hitintills, framkomna bilmärket som BEVISLIGEN rullat längst. Över 120 000 mil med SAMMA motor etc. Ett svårsmält FAKTUM för Volvo, SAAB och Mercedes belackare som Shogun, Tommy, Pär osv. Lämna ut Era mailadresser och - eller - tel. nr här och nu så kontaktar vi varandra och redovisar FAKTA på denna disussions sajt. ASAP. Törs ni göra det eller är ni en och samma lobby skribent? När såg Du en fungerande 10 år gammal Toyota på vägen senast? SAAB, Volvo, Mercedes, Audi, BMW som är 10 - 20 år gamla eller ännu äldre ser man dagligen i trafiken!

#1
Pär G
2008-12-31 15:07

Verkar just nu varit smart att inte använda min riktiga adress. Du argummenterar som HA, kanske skall du måste försvara HDs mc nu oxå och den som påpekar att japasnska motorcyklar är överägsna skall straffas..? Väx upp.

#1
Tommy
2008-12-31 15:15

Det finns bilar som gått 120.000 mil med samma motor. Det vet jag. När jag körde taxi på åttiotalet körde jag en Mercadiesel som gått 146.000 mil, med samma motor. Det var på den tiden de kunde bygga med kvalité och teknikerna på företagen hade sista ordet och inte ekonomerna, som idag.
Att jag Tommy, är en och egen person som inte är köpt av Toyota kan jag bara lova dig. För jag tänker inte lägga ut mina privat uppgifter här.
För att ytligare lägga till en sak om Toyotas kvalité kan jag bara tillägga att när jag åkte ifrån bilprovningen åkte jag förbi en parkering på baksidan där det stod en P-skylt med texten Endast Personal på. På den parkeringen var hälften av bilarna av märket Toyota.
Någon som vet i vilket land Toyota Urban Cruiser kommer att tillverkas som skall säljas i Europa?

#1
Shogun
2008-12-31 18:14

Per erik.
Nu är vi där igen ! Du har inte tillräckligt med fakta att komma med. Kolla med Vibilägare vilken bil som gått längst med samma motor som är dokumenterad. Och det är håll i dig nu Honda Accord i USA, denna hade Vibilägare en artikel om för ett antal år sedan. Bilen hade gått ca 160000mil om jag inte minns fel. Tommy. Urban Cruiser är byggd i Japan vilket är bra då får man den högsta kvaliten. I Japan heter den Toyota Ist, vilket är samma bil som Toyotas ungdomsmärke i USA modellen Scion Xd Scion= ättling på svenska. Per Erik maila mig gärna på
ecc@bredband.net så ska du ev få mitt telenr så ska vi ta en diskution. Jag lovar att jag har mycket att lära dig om Toyota. Men kom ihåg att jag kan angripa dig såväl framifrån som bakifrån i dina försök att få mig att tro att en Volvo är bättre än Toyota, du kommer inte att lyckas ! Ni andra kan gärna maila mig också.

#1
Magnus
2008-12-31 19:33

Jag måste bara säga att det inte har nån j...la betydelse vad man har för märke på bilen.
De flesta kan råka ut för en bil som inte funkar tex elfel, materialfel eller andra fel.
Gör service och egna kontroller av era bilar så håller de längre.
Gott Nytt År allesammans och slut med klag och gnäll.

#1
Shogun
2008-12-31 19:50

Per erik.
Nu är vi där igen ! Du har inte tillräckligt med fakta att komma med. Kolla med Vibilägare vilken bil som gått längst med samma motor som är dokumenterad. Och det är håll i dig nu en Honda Accord i USA, denna hade Vibilägare en artikel om för ett antal år sedan. Bilen hade gått ca 160000mil om jag inte minns fel. Försök att få en modern Volvo att gå dessa miltal, lycka till ! Under tiden har du bytt bilens övriga delar flera gånger om. Spindelleder som knappt håller ett par tusen mil, styrleder, hjullager byts väldigt frekvent de också, det blir således väldigt dyrt att hålla en modern Volvo rullande. Sedan ett gammalt argument för Volvo har varit billiga reservdelar, också något som hör det förgångna till. Sedan har man servicen som också är svindyr numera. Tommy. Urban Cruiser är byggd i Japan vilket är bra då får man den högsta kvaliten. I Japan heter den Toyota Ist, vilket är samma bil som Toyotas ungdomsmärke i USA modellen Scion Xd Scion= ättling på svenska. Per Erik maila mig gärna på
ecc@bredband.net så ska du ev få mitt telenr om du visar att du är något att prata med. Så ska vi ta en diskution. Jag lovar att jag har mycket att lära dig om Toyota. Men kom ihåg att jag kan angripa dig såväl framifrån som bakifrån i dina försök att få mig att tro att en Volvo är bättre än Toyota då jag också ägt flera Volvo, du kommer inte att lyckas ! Ni andra kan gärna maila mig också.

#1
Shogun
2008-12-31 20:00

Länk var volvo v70 produceras. Den senaste modellen av V70 produceras inte i Belgien.
http://www.autoebid.com/autoenews/newsAEBSingle.php?artID=1036
Men med ditt resnomang vad ska du göra med alla Volvo bilar som inte är tillverkade i Sverige av svenska arbetare ? Ska vi sänka dom i havet ? Och de som köpt dom ska de sättas på vatten och bröd ? Lägg ner snacket om kvalitet på Volvo idag.

#1
Per erik
2008-12-31 22:21

Shogun:
Du är verkligen piinsamt dåligt påläst. Den bil som bevisligen gått längst i världen, åtminstone för ca 3 - 4 år sedan, är en Volvo P1800 ägd av en " bilfanatiker" i Kalifornien som, numera sedan han blev pensionär, har som hobby att köra slut på bilar. Han har flera bilmärken bla en Volvo som har för ca 3 - 4 år sedan rullat, hör och häpna, gått drygt 300 000 svenska mil. Han finns i Guiness rekordbok.

#1
Per erik
2008-12-31 22:37

Shogun: De bilar som ej tillverkas i Sverige inkl. Belgisk tillverkade Volvo V50, S40 och S60 ska ej dumpas i havet men inte heller saluföras dvs brukas i Sverige utan i det land där den tillverkats i Belgien tex. De som till äventyrs har köpt en importerad V50, S40, S60 och för den delen en Toyota ska naturligtvis INTE sättas på "vatten och bröd" och därmed bestraffas för det nationalekonomiska misstag de gjort utan ska kollektivt informeras om att de val som exekveras i butiken avgör VAR och NÄR och av VEM varan kommer att produceras. Görs ett svenskt val i butiken, bilhallen osv kommer såväl arbetslöshet som miljöpåverkan att succesivt förbättras och därmed kommer var och en att bidra positivt till vår allas gemensamma välfärd. Ett lands välfärd och arbetslöshet och samhällsklimat bygger på och i att alla får känna sig delaktiga i den dagliga produktionen av varor och tjänster och därmed få ett unikt egenvärde. Detta egenvärde urholkas för VARJE gång vi gör ett icke svenskt val i bilhallen eftersom varje importerad bil tränger ut, nationalekonomisk term, motsvarande produktion av en svensktillverkad tex bil.

#1
Shogun
2009-01-01 01:54

Per Erik. De länder som inte har egen bil produktion etc hur ska de klara sig menar du ? Jag väntar fortfarande på ditt mail ! Du har rätt i denna Volvo P 1800 som gått långt, men det betyder inte att alla Volvo IDAG gör det. Och absolut inte en V70. Desseutom kan vi ju inte köpa in delar till dessa volvo bilar från Tyskland utan vi ska ju göra allt själva i Sverige för att få kontroll över kvaliten. Det finns inga svenska bilar, de är snarare tyska med de delar som är i dom.
Varför har inte kommit med bränslesnålare alternativ tidigare ?
Man har ju sovit bort en massa tid, var är den nya tekniken ? Hybrider, etc Etanol är ju bara bullshit, när alla kör på bensin med sina förträffliga etanol bilar=återvändsgränd. Men kostade inte Volvo och Saab just något att utveckla för man hade inte pengar över till annat, och många lättlurade går på att köpa dessa.Volvo måste ju ha gjort ett misstag att tillverka bilar i Belgien om ingen får köpa dom enligt dej någonstans utom då i Belgien, Du måste med mej skämta Aprillo.
Nej, jag har fått nog av all kommunist propaganda. Skicka ett mail du har fått min adress.
Dr jekyll and Mr Hyde

#1
Pär G
2009-01-01 11:22

Nu har med andra ord P-Es resonemang kokat ner till att man skall köpa inHEMSKT producerade bilar, oavsett kvalitet och egenskaper för att behålla jobben...protektionism är det som gjort ameriakansk bilindustri konkursmässig. Östtyskarna borde fortsatt tillverka och köra trabanter så hade man behållit jobben. Fint samhälle det, alla skall ha ett jobb på trabantfabriken!

#1
Magnus
2009-01-01 11:58

Protektionism eller inte? Ja i det långa loppet kommer vi nog att bli tvungna att miska våra transporter av varor över jordklotet. OM det är det som ngn menar är protektionism är det bra dvs att protect - skydda - klimatet mot människor som menar att frihandel, masstransporter av varor, är lika med en beboelig planet. - Jag är inte så säker på det!

#1
Shogun
2009-01-01 20:16

Per Erik, Anders Eklund vad var det mer för namn du andvänt ? Det kvittar. Du frågade efter min mail, den har du fått, men jag har fortfarande inte fått något svar från dej ! Du skulle ju avslöja mig m.m m.m Att jag skulle ge mig till känna. Ja, jag väntar på ditt mail. Visar det sig att du är något att prata med så får du mitt telenr så du får sträcka upp mig ordentligt. Så tufft skrev du tidigare mot mig och anklagade mig för det ena och det andra när jag avsöjat dej med att använda flera olika nick här, patetiskt är vad det är ! Jag sitter här och väntar på ditt mail fortfarande !! Kom igen vad väntar du på ! Vad var det för diskutions saijt du snackade om tidigare asap någonting. Ge mig hela adressen DIT.
Jag är inte rädd för diskutioner, men det ska vara fakta baserat och inte bara tyckande, gärna också källhänvisning !

#1
Pär G
2009-01-01 21:33

Shogun jag börjar inse att det verkligen inte är möjligt att diskutera med mannen med de många namnen, så ta det inte för allvarligt. Så länge det finns en toyota med fel som denne läst/hört/sett etc så är japanska bilar lika eller sämre än de europeiska. Detta är en debatt med troende sannolikt politiskt inrikatade icketekniker. Själv kör jag swift och vectra kombi 06:a så jag kör lite av varje, det som i mitt tycke i stunden ger bäst valuta för pengarna. Även opeln (min första)har fungerat utmärkt. Statistik baserat på en denna bil säger således opel världsbäst...Nu orkar iaf inte jag längre på denna tråd. Hej svejs.

#1
Shogun
2009-01-01 22:14

Pär G.
Du har säkert rätt i det du säger. Jag har också insett det för ett bra tag sedan ;o) God fortsättning på det nya året !

#1
Tommy
2009-01-02 12:57

Tack Shogun för svaret. Det låter bra.
Eftersom jag egentligen är i behov av en 4-hjulsdriven bil, men samtidigt vet att de drar onödigt mycket bränsle övriga året när det inte är framkomlighetsproblem så har jag inte bestämt än. Urban Cruiser går enbart att få med diesel och 4-hjulsdrift, för att hålla nere bränsleförbrukningen. Men samtidigt är dieseln alltjämt dyrare än bensinen, nu mer. Så jag vet inte. Helst skulle jag vilja ha nya avensis, men då måste jag göra avkall på 4-hjulsdrift. Jag får se hur jag gör när jag provkört båda.

#1
Magnus
2009-01-02 14:39

Ursäkta mig men när jag läser Era sk insändardebatter verkar det som "ett gäng av Er" har gaddat Er samman mot och bekämpar ALLA de som inte gillar Toyota. Är inte det att likställa med kummunism eller diktaur???? Så i mina ögon finns det risk för genuin "inavel" i Toyotaklubben. Det spelar väl ingen jä-a roll vilken bil man har bara den fungerar. Jag har haft Opel, SAAB, Volvo och nu en Ford Focus etanol. Alla mina bilar har fungerat väl. Testa Ni också innnan ni dör ut pga "INAVEL" i Toyotaklubben!!!!

#1
Magnus
2009-01-02 14:41

Jag missade två stavfel... Slarvigt!
Ursäkta mig men när jag läser Era sk insändardebatter verkar det som "ett gäng av Er" har gaddat Er samman mot och bekämpar ALLA de som inte gillar Toyota. Är inte det att likställa med kommunism eller diktatur???? I mina ögon finns det risk för genuin "inavel" i Toyotaklubben. Det spelar väl ingen jä-a roll vilken bil man har bara den fungerar. Jag har haft Opel, SAAB, Volvo och nu en Ford Focus etanol. Alla mina bilar har fungerat väl. Testa Ni också innnan ni dör ut pga "INAVEL" i Toyotaklubben!!!!

#1
Jocke
2009-01-02 18:27

Hej allihopa! Det var någon som efterlyser FAKTA om bilars kvalitet. Av den anledningen tittade jag på Blocket.se hur många bilmärken som är till salu och som gått över 45 000 mil. Detta är ett sätt att se hur länge bilarna håller och vilka märken som går och fungerar längst. Så här många bilmärken har rullat 45 000 mil eller längre:
270 st Volvo, 133 st Mercedes, 24 st SAAB, 20 st Ford, 6 st Opel, 3 st Toyota, 5 st Mazda, 1 st Hyundai, 0 st Mazda. Av denna kontroll över verkliga bilar som finns i trafik ser vi att de tre bästa bilarna verkar vara: Volvo, Mercedes och SAAB. De tre sämsta bilarna i så motto att de inte håller 45 000 mil är: Toyota, Mazda och Honda. Gå gärna själva in på Blocket.se och se efter själva. Detta är FAKTA som ej går att snacka bort!

#1
Tommy
2009-01-03 18:23

Jocke, detta säger inte allt. De japanska märkena har inte sålts i lika många exemplar som de svenska och då kan heller aldrig lika många bilar finnas som gått 45.000 mil. Sen säger det inget om vad de kostat ägarna i pengar och bekymmer under åren. Dessutom behåller inte de svenska bilägarna bilarna lika länge som de japanska. Eftersom de flesta svenska bilarna är tjänstebilar medan de japanska köps av fler privata ägare. Så ledsen, du bevisar inte att min Toyota har några fel med detta. Den är fortfarande totalt felfri. Jag har haft flera Volvo, VW och Mercedes som nya bilar och de har alla krånglat mer eller mindre under de 8000-10.000 mil jag brukar ha en bil. Ingen har ens varit felfri de första 1000 milen. Tre av dem har t om krävt bärgning till verkstad under den tiden jag ägt dem. På Toyotan har jag bytt en uppsättning halvljuslampor, en nummerplåtsbelysning och en glödlampa till innerbelysningen förutom service och torkarblad, bättre kan det inte bli på 8500 mil. Detta är faktum och inte reklam. Jag skulle aldrig försvar min Toyota om den inte var så här bra.

#1
Svenne
2009-01-03 22:14

Härligt Tommy att Du är nöjd med "Toyotaskrället" efter bara 8500 mil... för en går aldrig 45 000 mil eller mer. Du sedan måste Du tänka på att de japanska bilmärkena har en uppsjö av modeller och varianter och att inte ens 10 av alla dessa bilar som sålts i HELA Sverige inte passerat 45 000 mil, någonsin. Japansk bilkvalitet. Ja kanske kvalitet på kort sikt.... men sedan blir de Japanska bilarna så dyra att reparera att de inte lönar sig att reparera dem och därför skrotas de japanska bilarna och blir i bästa fall rostiga armeringsjärn eller konservburkar....

#1
Jocke
2009-01-03 22:30

Hej igen! Jag har tittat vidare på Blocket.se och kan konstatera att i hela Sverige efter 25000 mil fungerar nedanstående bilmärken som är till salu. Återigen ser vi att de japanska bilmärkena på intet vi kan konkurrera med de europeiska bilmärkena som finns kvar i en väsentligt större antal. Statistiken blir t o m extremt pinsam för de japanska märkena om man går på ännu yngre årsmodeller och ser från tex år 2000 och ser sedan hur många av dessa som nått 15 000 mil och återigen jämför med de europeiska märkena..... Japansk långtidskvalitet. Absolut INTE med tanke på att merparten skrotas INNAN de ens nått mellan 15 000 - 20 000 mil.
Efter 25 000 finns det i hela landet:
2 691 st Volvo, 739 st Mercedes, 633 st SAAB, 303 st Ford, 165 st Opel, 154 st Toyota, 107 st Nissan, 94 st Mazda och endast 45 st Honda....

#1
Tommy
2009-01-04 12:28

Jocke. Jag tycker än igen att din statistik avspeglar antalet nysålda bilar i Sverige. Vad gäller Volvo och Mercedes blir det fler långmilare eftersom dessa används av taximarknaden. Ett miltal säger inget om hur mycket reparationer en bil gått igenom. Anledningen till att de är stora på taxi i Sverige är att de satsat på taxi här, dels har de modeller (storlek specialutrustning) och motorer (diesel med automatlåda) som är väl anpassade för taxi, och dels för att de är offensiva på försäljning och service för taxibilar. Titta på vilka taxibilar som rullar på Tokyos gator istället, och vilka långmilare som rullar där. Om du nu tycker att det säger allt om en bil.
Köper jag en ny bil för flera hundra tusen kronor kräver jag en bil som fungerar exemplariskt. Det är inte samma sak som att köpa en Big Mac för 35 spänn och acceptera att salladen ligger brevid burgaren i kartongen. Däremot kan vi ha lägre krav när vi köper en bil begagnad. Då har marknaden bla anpassat priset efter kommande förväntade kostnader och problem.

#1
Jocke
2009-01-04 18:00

Tommy!
För det första är taxifordons andelen av den totala bilparken en knapp HALV procent och för det andra är det inom det "proffesionella marknadssegmenet" där man ser vad som verkligen fungerar i längden. Så kan tex inte en taxi åkare ha sin bil på verkstaden alltför ofta och länge eftersom den är hans levebröd och MÅSTE fungera. Därför väljer företag och taxinäringen företrädesvis Volvo, Mercedes och SAAB. För det andra blir de Japanska bilmärkena totalt krossade om man återigen ser hur många bilar av tex årsmodell 2000 som finns kvar efter bara 15 000 mil. Jag utgår igen från Blocket.se och kan konstatera att den procentuella andelen bilar som finns kvar efter 15 000 mil är som följer:
Volvo 18%, SAAB 17%, Mercedes 14%, Ford 9%, Toyota 8%, Nissan 7% och Honda blott 4%! Av detta kan man utläsa att hela 92% av alla Toyota, 93% av alla Nissan och hela 96% av alla sålda Japanska bilar skrotas - eller - fungerar inte efter 15 000 mil... Dvs drygt 90% av de Japanska bilarna som säljs skrotas innan de gått 15000 mil eller inom 8 (åtta) år!!! Av den anledningen är det så oerhört SÄLLAN man ser en 10 år gammal Japansk bil. Motsvarande andel av fullt fungerande Volvo, SAAB och Mercedes är mer än DUBBELT så hög, här rullar mellan 14% - 18% av bilarna efter åtta år eller 15000 mil. Personligen tror jag att detta avspeglar Volvo, SAAB och Mercedes höga långtidskvalitet men med "småstrul" i början av bilägandet men som sedan de är avhjälpta leder till att bilägaren har en bil som fungerar väl under mer än dubbelt så lång tid jämfört med de Japanska bilmärkena däribland Toyota, Nissan och Honda. Man underhåller och reparerar väl ändå inte en bil som är skrotfärdig? Vad gäller orsaken till att det rullar mest Toyota i Japan ligger i det faktum att Japan har en form av "embargo" mot utländska bilmärken i syfte att SKYDDA den inhemska industrin. Detta i kombination med en politiskt styrd låg Yen kurs missgynnar import av utländska varor tex bilar. Miljömässigt är det dessutom klokt av Japan att främst konsumera inhemska varor på samma vis borde även vi i västvärlden minska vår import av tex bilar, av just miljöskäl.

#1
Saabnisse
2009-01-04 18:42

Jag talade för en tid sedan, vid olika tillfällen, med ett par taxiägare om deras bilval.
Båda lovordade Saab 9-5.
När jag som 9-5-åkare undrade, för jag anser inte att det är den mest ideala taxibilen, svarade de med samma åsikt, bilen var den mest ekonomiska och dessutom var den omtyckt av förarna.
Fick de ett problem kunde de åka till direktservice och få det åtgärdat, snabbt utan väntetid.
"Det är vårt arbetsverktyg och då är det alltid ekonomin som styr, vi har inte råd att låta bilen stå på verkstad och vänta på res.delar i veckor!"
Hur länge kör ni med bilarna undrade jag.
"Vi kör 80000mil, och efter det känns de fortfarande som nya"!
Ok det får väl stå för dem, men bilarna det handlade om var 9-5 2,2 diesel och 9-5 1,9 diesel.
Jag ska försöka hitta en sådan här 80000 milare och se vad den står i för pris och bilda mig en egen uppfattning om bilen.
Vem vet, det kanske är ett fynd, den har ju fått perfekt omvårdnad!
Obs! Detta gäller kanske inte enbart Saab, det finns säkert andra taxiägare med helt andra åsikter och med erfarenheter från helt andra bilmärken.

#1
Saabnisse
2009-01-04 18:48

Jag måste be om ursäkt.
Det handlade ju om Toyota och det vore roligt om några yrkesförare av detta märke kunde höra av sig.
Jag har ju bara talat med Saabåkare bl.a. för att det är det märke som är mest representerat där jag bor.

#1
Jan Åkesson
2009-01-09 10:34

Toyotas rostproblem!
Toyota fuskbygger sina bilar med en massa plåtskarvar. Rostskyddsmedel är också bristfälligt, därför rostar Toyota och japanska bilar mer än europeiska.
Jan

#1
Pelle
2009-01-09 17:29

Jag tycker att det är toppen att japanska bilar har undermåligt rostskydd eftersom då slipper vi se dem så länge på våra vägar.... En kompis till mig har en Toyota Avensis kombi -04 som har rost i hjulhuskanterna.

#1
Pelle
2009-01-09 17:34

Jag glömde säga att min kompis tvättar sin Toyota 2 gånger per vecka, söndertvättad lack?, medan jag tvättar min Audi 1 ggr per månad och har ingen rost alls!

#1
Johan
2009-01-09 17:45

Min fem år gamla corolla gick igenom besiktningen utan någon anmärkning och dom borde väl påpeka rost.Lacken är oxå som ny metallic och varje månad när jag tvättar den på statoil så blir den blänkande som ny.Många frågar om man har köpt en ny bil osv.Och den är byggd i England tror jag.Men vi får se den har ju bara gått snart 7000 mil.Kanske brakar den till sommaren men den känns som ny fortfarande.

#1
Observatör
2009-01-10 22:40

Per G,Din okunskap om den amerikanska bilmarknaden är häpnadsväckande.Ta reda på fakta innan Du skriver.Vilken bilmarknad i världen har en biltull på 2% utom USA. EU har 10% I Japan är det närmast att betrakta som straffbart att köpa en Volvo,MB eller något annat västbilmärke.Jag skäms å Dina vägnar.

#1
Johan
2009-01-11 19:35

BMW är väl prestigemärket nummer ett i Japan vad jag förtått..Lexus är stendött där och lanserades nyligen. Men dom kör nog mycket Nissan Och Toyota där det är nog dagens sanning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.