Bild
Nästa artikel
Toyota fortfarande störst i världen

Toyota fortfarande störst i världen

Nyheter

Trots återkallelser befäste Toyota sin ställning som världsetta bland biltillverkarna 2010. Bakom skuggar GM och Volkswagen.

Toyota ökade sin försäljning med åtta procent under fjolåret. 8,42 miljoner sålda bilar innebär att det japanska företaget för tredje året i rad kan titulera sig världens största biltillverkare.

Den samlade försäljningen omfattar även lyxdivisionen Lexus, småbilstillverkaren Daihatsu och lastbilstillverkaren Himo. Enbart märket Toyota sålde 7,53 miljoner bilar under 2010.

Toyota upplevde ett svagt år i USA, minus 0,4 procent, i kölvattnet av tillverkarens stora återkallelser som orsakade många svarta rubriker. Men med en ökning på andra marknader lyckades Toyota hålla General Motors bakom sig.
 
GM världstvåa
Detroitbaserade GM levererade 8,39 miljoner bilar under 2010, en ökning med 12 procent, vilket gör tillverkaren till världens näst största.

GM ökade starkt på den kinesiska marknaden och återlanserades under året på börsen sedan amerikanska staten under 2009 gått in som ägare. Krisåret 2008 fick GM lämna över tronen till Toyota, efter 77 år som världsetta.

Efter GM sålde Volkswagen mest bilar under 2010. Koncernen ökade sin försäljning med 14 procent till totalt 7,14 miljoner bilar.

Diskutera: Klarar Toyota att hålla kvar sin ställning som världsetta?

Taggar: Nyheter, , Toyota

Kommentarer

#1
Uno Lööv
2011-01-24 11:57

Självklart klarar de det! Som jag alltid sagt, återkallningar och diverse andra problem går hem bland folk!

#2
2011-01-24 12:12

Bäst och störst. Ingen slump. Bygger man underbart bra bilar går det fint.

/Stolt Toyota-ägare

#3
Woffe
2011-01-24 12:39

Men Jarl, det är ju en Lexus på bilden?

#5
Anynomus
2011-01-24 12:49

En viktig aspekt har alla glömt, nämligen den hur många fler bilar hade Toyota sålt om det inte hade varit för alla skandaler. Helt klart är att Toyota har tappat en stor del men ändå klara sig som världsetta.
Men så: Var är det för tillfredsställelse att vräka ut flest bilar? Flest och olidligt tråkiga? Låt dom hållas så fortsätter jag i min E-Klassmerca.

#4
2011-01-24 12:51

Det är ingen stor skillnad så nog kan det växla när GM kommer igång igen. GM tappade mer under krisen än Toyota.

#6
2011-01-24 13:08

Var och en kan ha sina funderingar, om varför Toyota klarar att behålla den nyvunna 1:a-platsen, trots att dom gått igenom sitt ojämförligt mest problematiska år. Många anser att Toyota bygger driftsäkrare bilar än de flesta. För egen del är jag skeptisk. Men, om Toyota, Sverige är likt Toyota resten av världen, så tror jag framgångarna till stor del beror på den generösa garanti/goodwill-policy märket håller sej med. Både mina egna (dåliga från en del märken) och andras "historier", ger nyckeln till varför man blir stamkund. Även i de fall själva bilen inte är nåt alldeles extra.

#7
Uno Lööv
2011-01-24 13:12

Se där: Inga påhopp, stulna användarnamn eller något liknande. Alla har sin egen åsikt. Inga påhopp som kan räknas som direkt påhopp.

Självklart funkar detta utan inloggningskrav!

#8
2011-01-24 13:25

Toyota är störst.
Saab är minst.
Hyundai/Kia ökar mest.
Jag tror att koreanerna kommer att gå förbi Toyota inom 5 år.

#9
789
2011-01-24 14:50

Att köpa Toyota med det argumentet "att det finns många som köper Toyota" är lika dumt som att säga att man ska äta koskit bara för att många flugor gör det... Men å andra sidan är det just det som Toyota ägare går på eller gör...?

#10
Christer W_.
2011-01-24 14:50

Ja Uno, se på f*n, du kanske har rätt. Har ju gått 1.5h nu sedan första inlägget och inget trams ännu.

Starkt av Toyota att öka, men har man ökat sin "värlsdmarknadsandel"?

Någon som vet om/var man kan hitta siffror på sålda bilar per år och tillverkare globalt och totalsiffrorna globalt? Det vore intressant att läsa även för andra tillverkare.

#11
Karlaxel bakaxel
2011-01-24 15:47

Jag tror att Toyota kommer att vara största märke ett tag till. Det största hotet kommer från koreaner och även kinesiska tillverkare i framtiden. Förövrigt så är artikeln vilseledande. Toyota som märke kommer att vara störst och har varit störst i en lång rad av år. Däremot om GM och VW räknar in alla sina märken i sina koncerner som man köpt upp i många fall så kanske det finns en chans att puta ner Toyota från tronen som största koncern. Men som märke ser jag Toyota som störst under en lång rad av år fortfarande. Men man får se upp för Hyundai Kia och kineser i framtiden.

Skulle jag köpa Toyota så fick det bli en ny Avensis av senaste generation. Men min Volvo får gå ett tag till.

#13
2011-01-24 16:43

Jag förstår inte varför man blandar ihop bilmärken och koncerner...???

Man köper en bil och inte en koncern.... Man pratar om mest sålda bilar i ena andetaget, plötsligt byter man till koncern......

Om man ska redovisa antalet sålda bilar är det väl märke för märke som är det intressanta, hur ser tillexempel fördelningen WV / Audi ut...?

#15
789
2011-01-24 17:12

Jag tror fö att Toyota kommer att vara stora ett tag till samtidigt som de definitivt kommer att bli "omkörda" av Koreanerna men det största "hotet" mot Toyota kommer varesig från Korea eller GM utan från VW. VW bygger bilar av väldigt bra kvalitet till rimliga priser OCH har en väldigt bred produktportfölj som blir alltmer komplett. Alltså VW kommer att inom X antal år, 5? kanske, att bli största biltillverkare i världen!

#16
SiggeN
2011-01-24 17:19

Varför detta intresse för vilken biltillverkare som är störst? Ex Toyota är en marginalspelar i Europa men stor i USA och Asien. Bilarna man kränger i USA är ofta lågbudgetbygge utan något intresse för europeer.

#17
Peter B
2011-01-24 17:24

Jag har en Auris Hybrid och är helnöjd. Bryr mig inte så mycket om Toyota är störst eller inte, men det är bra att ha en bil från ett företag som man vet kommer att finnas kvar om tio år. Vilket knappas är fallet med t ex Saab (som säkert är en bra bil).

#20
Blinkljus
2011-01-24 19:29

SiggeN: Jag kollade på toyota.com och hittade inga lågbudgetbyggen. Att Toyota fortfarande är störst kan ju bero på att folk har förstått att det mesta av återkallningarna bara varit rent trams.

#21
Hante
2011-01-24 19:40

Är det någon som vet vad medelåldern på denna forum är?

#22
Uno Lööv
2011-01-24 19:45

Det finns diverse lågbudgettoyotor som inte säljs här. Asiens Lador kan man kalla dem men de är nog rätt bra om de har smma teknik som Toyota.

#23
Gottfrid
2011-01-24 20:16

Bra gjort hitills av kommentatörerna att lyckas hålla sig ifrån pajkastning, trots att ämnet är Toyota, Fortsätt så!!

Till ämnet: Toyotas förstaplats är välförtjänt, många andra märken har mycket att lära sig om Toyotas goodwill och kundvård, därmed inte sagt att bilarna i sig är bättre än andra märken.

#28
Johan Kjellén
2011-01-24 21:01

Toyota har bilar från Aygo till lyxiga Lexus. Rationella skäl talar för Toyota, hög kvalitet, modern teknik som hybridbilar.
Att slippa dyra service och reparationskostnader ger bekymmersfritt bilägande.
Det är bara att läsa tillgänglig statistik, fråga en Toyotaägare eller kolla andrahandsvärdet.
Ägare av 10 till 15 år gamla Corolla blir uppringda av uppköpare som bjuder mellan 25 och 30.000 kr, som sedan skeppas vidare till Afrika.
Att vara störst är förstås inget självändamål. VW är på hugget och GM har gjort en remarkabel uppryckning med prisvärda bilar med hygglig kvalitet.
Konstigt nog har inte Volt testast i Europa. Om kvalitet och driftsäkerhet håller måttet torde den bli en farlig utmanare till Prius, med flera mil på enbart eldrift och en möjlig räckvidd på över 60 mil.

#29
2011-01-24 21:42

Gott folk, håll er till ämnet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#31
2011-01-24 21:47

Läste nyligen en test av 4 Golfklass-bilar i en fransk biltidning (L´Auto- Journal.) Den enda av bilarna som fick anmärkning för låg bygg-kvalitet var Auris.
I Best Cars (USA) hamnade Yaris -10 nära botten i sin klass,( totalbetyget).
Yaris -11 hamnade på plats 25 av 33. Där dess sämsta "gren" var tillförlitilighet. Så kan det bli.

#32
2011-01-25 00:18

Re Pender
Där ser man, sen i slutänden blir det alltid tvärt om, det är skillnad på upplevd kvalitet och riktig kvalitet....

Toyota har väl alltid ansetts vara plastiga, likväl håller de oftast längst ändå........

#38
2011-01-25 05:25

Simon no1, jag var ute efter:
1. Vi i Sverige, har högre tankar om Toyota, än vad man har i många andra länder.
2. Detta har medfört att många av Toyotas modeller är överprisade, höga listpriser och låga rabatter, just i Sverige. (Prius är värsta exemplet.)
Trots många brister hos vår Yaris, har vi nog aldrig varit så nöjda, som vi är med denna "lågprisbil" till Polo-pris. Möjligen med undantag av våra Mazda 626:or, -88 och -89 . (Däremellan fler än 20 bilar, plus ett otal hyrbilar, som aldrig gav mer än måttlig tillfredställellse.)

#39
789
2011-01-25 09:14

Att ni bara orkar försvara Toyota hela tiden trots att det är en skitbil som snart blir passerad av VW... Stackars lilla Toyota!

#40
Anonym-ous
2011-01-25 09:59

att folk orkar bry sig så mycket om vad ett bilmärke står för... gillar du det inte så köp inte, då.
Själv gillar jag inte ärtsoppa, men går givetvis inte in på lunchrestaurangen och skriker ut min åsikt till de som äter det. Det är ju så att säga deras bekymmer...

#41
2011-01-25 10:28

Under de senaste decennierna, tycker jag mej se en utveckling mot allt mindre gap mellan dåtidens "billigaste" (t.ex. Hyundai) och "dyraste" standardbilar (t.ex. MB). Ifråga om både upplevd och verklig kvalité. Som jag ser det, ligger Toyota nu i ett stort mittenfält. Dock utmärker sej Toyota att ta ansvar för sina bilar under åren efter köp. Även efter garantitid. Men om man har bra kontakt, med en överseriös säljare, kan man nog få sina problem lösta på "Toyota-sätt", även om väljer ett märke från den mest oseriöse importör.

#42
2011-01-25 12:08

Re Pender
Ja okey jag förstår hur du tänker, men jag tror det är så i många fler länder, Finland och Danmark är samma sak, tror de ligger bra till i Nederländerna och Frankrike, dessutom har de ju varit mest sålda märket även i USA så vi är nog inte ensamma om att ha kunder som uppskattar deras bilar....

Samtidigt om de är överprisade så har de också väldigt högt andrahandsvärde vilket gör att de ofta är en bra affär i jämförelser med likvärdiga bilar....

#43
2011-01-25 12:18

Re 789
Snart blir passerade av WV...?
Vet inte varför du är så dåligt påläst, WV själva satsar 71 miljarder dollar för att komma ifatt till 2018....

Men de hadde nog räknat med att Toyota skulle tappa försäljning och så blev det ju inte utan de ökade sin försäljning även 2010......

http://www.fordonsnyheter.se/2010/11/vw-vill-blir-st-rre-n-toyota-till-2018

Så läs på lite innan du gör dina inlägg...!

#44
789
2011-01-25 12:56

Simon no 1:
Bekymrar det dig att Toyota blir frånåkt dessutom på bred front av världsledande VW group? Enligt en initierad källa dvs analytiker här på banken kommer det ske INOM 5 år. Vrooooooom! Vet du vad det står på baksidan på VW interna kepsar? Det står "View from second place". Vet du vad det står, eller borde stå, på Toyotas kepsar? " We´ve lost them all". Vroooom!

#45
2011-01-25 13:51

789,Simon no1.

http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-%C3%A4r-v%C3%A5rt-m%C3%A5l/

Detta är också VWs mål liksom många andras.

Förövrigt var jag och provade nya Passat igår. Det blev en upplevelse, jag fick ta bärgning! Så Saab är inte ensamma med att få stopp på sina bilar. Men inte ger det förtroende när det stannar.

#46
Gottfrid
2011-01-25 14:44

Återkallelserna i Usa har tydligen inte haft någon större negativ påverkan i Usa för varumärket Toyota enligt den senaste varumärkesundersökningen från den ansedda amerikanska konsumentsajten Kelley Blue Book:
"När de amerikanska bilköparna ska välja ny bil, är Toyota återigen det bilmärke som de flesta överväger att köpa"
http://www.fordonsnyheter.se/2010/12/toyota-tillbaka-p-toppen-i-usa

#48
2011-01-25 18:10

Har det någon egentlig betydelse vem som är störst?
Är det inte bättre att vara bäst?

#49
2011-01-25 18:13

Re 789
Att du Kenneth kan bete dig så här barnsligt, det är väl ungefär 3 miljoner bilar till innan WV är uppe i Toyotas försäljning, din analytieker på banken är nog inte lika insatt som WV koncernen själva.....:)

Det har visat sig att till och med apan Ola slår så kallade bankexperter.....;)

http://www.apanola.se/bio.htm

Så lita du inte för mycket på dessa så kallade experter.....

#50
Uno Lööv, statsvetare.
2011-01-26 01:07

Hade jag varit VD för Toyota skulle de sälja jävligt ännu bättre. Börja bygga kvalitetsbilar i snygg design, tror det skulle gå hem i stugorna.

Men det verkar som om är fula bilar av usel kvalitet är populärt det med med tanke på att Toyota är störst.

Toyota har (som te x Volvo) sina gamla modeller att tacka för det goda ryktet och att de kunnat sprida ut sig över hela jorden.

#51
z28
2011-01-26 17:28

Europa är svårare för Toyota!
Top 20 i Europa 2010

1. VW 1541279 -6,6%
2. Renault 1147486 +3,4
3. Ford 1109588 -13,3
4. Opel 1006832 -5,5
5. Peugeot 1005916 -0,4
6. Citroen 838147 -4,5
7. Fiat 825376 -18,8
8. Audi 623536 +1,7
9. BMW 609196 +6,5
10. MB 586146 -0,1
11. Toyota 582457 -16,5
12. Skoda 468034 -3,2
13. Nissan 402654 +9,7
14. Hyundai 358284 +4,7
15. Seat 301931 -4,7
16. Dacia 262777 +10,2
17. Kia 262627 +4,5
18. Volvo 230307 +12,6
19. Suzuki 195459 -21,7
20. Honda 187408 -23,4

#52
789
2011-01-26 18:00

Simon:

Se Toyotalänken.
Undrar om man kan grilla korv i en Toyota?

http://www.seacoastonline.com/articles/20100424-NEWS-4240319

#53
brUNO LÖÖVgren
2011-01-26 19:21

789s frugas Avensis brann upp idag. Vad vad det jag sa om Toyota...

#54
2011-01-26 23:38

Re 789
Tveksamt om det är en bra ide, långt att åka till USA för att grilla, betydligt lättare här i Sverige....:

http://www.expressen.se/motor/1.1879099/har-exploderar-volvo-v70-i-ett-eldhav

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article456429.ab

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1428865/bilen-borjade-brinna-familjen-fick-fly

http://www.aftonbladet.se/bil/article348768.ab

#55
Uno Lööv, Toyotabrandsläckare på heltid.
2011-01-26 23:55

Simon, artikeln handlar om att Toyota fortfarande är störst i världen.

#56
Dirk
2011-01-27 08:30

z28:
I syd- och mellan-Europa är konkurrensen från kvalitetsmärken som Renault, Peugeot, Citroën, Fiat och VW stor. Om man däremot kollar in siffrorna för Norden får man en helt annan bild, här är Toyota nr.1 !

#57
Marthin
2011-01-27 10:48

Märkligt att Toyota kan vara så stora. "Sveriges mest felfria bil" har dom gjort reklam för, men det kan man väl knappast tro med tanke på alla återkallelser av fordon de senaste åren.

Senaste siffrorna visar nu på att bilmärket Hyundai är det mest säljande i Europa och har således gått om alla andra bilmärken, även Toyota.

Hyundai är i världsklass med bra bilar till ett bra pris. Bilar som man kan lita på utan att vara orolig för en massa verkstadsbesök.

Hyundai är bäst utan tvekan. Varför skulle dom annars sälja över 5 miljoner bilar om året?

#58
789
2011-01-27 12:19

Se Toyotas återkallning:

http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69lnZbA

http://www.seacoastonline.com/articles/20100424-NEWS-4240319

#59
2011-01-27 15:43

Re Uno Lööw
Då borde du säga det till 789 som tog upp ämnet korvgrillning......:)

#60
2011-01-27 15:47

Re Marthin
Trots alla återkallelser är det den minst återkallade bilen de senaste 10 åren.... Försäljningen i Europa ser du ju nedan....

Toyota 11 plats
Hyundai 14 plats

#61
789
2011-01-27 16:11

Simon:
De har större grillar i USA än här. By the way börjar Toyotor att brinna "där fram"? Ja, det heter ju "grill" ;-)

#62
von Lööw
2011-01-28 17:20

Simon, vi har hört det nu.

#63
2011-01-28 19:33

Re Lööv
Bra.....!

#64
Uno Lööv
2011-01-31 00:43

Simon: Toyota åter kalar mest nu. Det som hände för flera år sedan är historia.

Runt 10 år sedan var Toyota bland det bästa du kunde köpa. Idag är Toyota skräp.

#65
2011-01-31 11:13

Re Uno Lööw
Skitsnack som vanligt eller har du en länk som styrker det du säger...?

Än så länge har jag inte sett någon kunnig inom bilbranchen uttala detta, tror bara det är okunniga Toyotahatare som håller på med sånt snack, bevisa nu med länk att du inte är en du också....

#66
Uno Lööv
2011-01-31 13:26

2000 hade bilarna högre kvalitet.
2000 återkallade inte Toyota.

Varför länkar när alla vet att Toyota var bättre förr?

#67
2011-01-31 14:12

Re Uno Lööv
Kanske därför att du överdriver och kallar dom för skräp, jag har ägt 6 Toyotor årsmodell 2000 och senare....

Mr2 -00
Corolla Sol -03
Corolla T-sport -05
Auris -07
Rav4 -06
Rav4 -10

Min Corolla Sol hadde gnisslande belägg som byttes 2 gånger på garanti, det är allt på dessa bilar, inte en ända återkallelse har jag fått.....

Så vart i ligger din veklighet och erfarenhet av bilmärket....?

Och hur kan du påstå att de är skräp.....? Jag har inte haft ett ända fel sen 2003....

#68
Uno Lööv
2011-01-31 18:49

Simon: Du byter bil oftare än min dotter byter trosor. Klart de inte hinner gå sönder. Och efersom du sitter här hela nätterna åker du knappast med dem till jobbet ens.

Frugans mans 30 år gamla Volvo har brukats flitigt utan större fel. Inte en återkallning på 30 år!

#69
2011-01-31 22:29

Re Uno

Då bör du ta ett allvarligt snack med din dotter, 6 trosor på 11 år...????

Nja, det är inte riktigt så enkelt som det ser ut, jag har oftast haft 2 bilar samtidigt och kör dom ungefär 3000 mil om året så jag kör inga jättesträckor, men om det vore skräp som du vill påstå så borde det ha märkts, många bilar är ju inne på sina andra hjullager vid dom milen..... Så jag har åkt väldigt bekymmersfritt....

Har din fruga en man...? Det borde väl rimligtvis vara du...???

30 år utan återkallning, det är bra, min hobbybil på bilden en Celica gt från 1975 har inte heller återkallats nån gång och den är 36 år i år.....:)

#70
Uno Lööv, statsvetare
2011-01-31 22:37

Jo, det är jag. Var tvungen att blanda in frugan då 789 brukar prata om sin fruga. :) Fast numera har vi även en Nissan från 99. Bra den med. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.