Bild
Nästa artikel

Toyota Avensis säkraste bilen - igen

Nyheter

Toyota Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Det visar en undersökning gjord av Folksam - som placerar Volvo V70/S60/S80 och Saab 9-5 bakom den vinnande modellen.

- Toyota Avensis fick, återigen, det bästa resultatet, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef vid Folksam.

Det är Folksams återkommande undersökning "Hur säker är bilen?" som visar att Toyota Avensis regerar när det kommer till säkerheten.  Avensis placerar sig, återigen, som etta i säkerhetsklassen Grön+ - vilket är den bästa klassen.

Efter Toyota Avensis följer V70/S60/S80 och Saab 9-5. Därefter är det återigen dags för Toyota - vars Camry intar fjärdeplatsen.

Här är de säkraste modellerna, klass Grön+:

Modell (år), antal fall,
1) Toyota Avensis (03-08), 387 fall
2) Volvo V70/S60/S80 (98-06), 3123 fall
3) Saab 9-5 (98-), 1599 fall
4) Toyota Camry (01-03), 48 fall
5) Mitsubishi Galant (01-03), 346 fall
6) Mazda 626 (98-02), 197 fall

Anders Kullgren fastslår i samband med Folksams presskonferens att det vanligtvis krävs 100 fall för att fastställa en säkerhetsklass. Men i vissa fall, så som Toyota Camry, är resultaten så tydliga att en säkerhetsklass kan fastställas även vid färre antal fall.
Taggar: Nyheter
Toyota Avensis säkraste bilen - igen

Kommentarer

#1
Jocke
2009-05-05 20:06

Jaha,
inte underligt alls. Det är Folksam som är enda återförsäkrare för nya Toyotor varför de byter tjänster av varandra dvs Folksam säger att Toyota är säkrast och i gengäld säljer Toyota sig till Folksam som får ALLA Toyota ägare som kunder. Smart och falskt av Toyota och Folksam...

#1
Oscar
2009-05-05 21:23

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Krille
2009-05-05 22:13

Jag har själv kört avensis och använt den lika mycket som de andra
tyska prestigemärkena som jag haft, tyvärr hade toyotan inte några fel på besiktningen och inga verkstadsbesök heller vilket jag inte kan säga om de andra bilarna. En annan sak jag har lagt märke till är att när jag kritiserade våran Audi eller mercedes kunde folk bli förbannade på mig och påstå att jag ljög. Toyota går faktiskt mycket lättare att kritisera utan att folk ilsknar till. Nu är jag på väg att byta till BMW, hoppas att de går att kritisera utan att jag blir hotad med stryk. En annan sak som också förvånar mig är att euro ncap alltid väntar på att utrustningen ifråga ska bli standard i tyska bilar innan man genomför det som obligatoriska i testerna.
Ta tex whiplashskyddet som Saab och Volvo haft i flera år, aldrig var det aktuellt att göra sådana tester förrän de tyska märkena hade det som utrustning. När kommer tester av takstolparna styrka, så att bilarna klarar en volt eller en viltkrock (Älg el dyl)? ja! inte så länge som Saab och Volvo är ensamma om det.

#1
Saabnisse
2009-05-05 23:08

Som väl är har jag bytt försäkringsbolag för flera år sedan så jag tror att jag åker i en säkrare bil än Avensis.

#1
Anders
2009-05-05 23:19

Vad roligt det är att läsa om hur alla försöker komma på olika sätt att förklara bort Toyotas förstaplats. Spännande att se vad nästa bortförklaring blir...!

#1
SLAM
2009-05-06 16:02

Är det dags att skrota www.euroncap.com Folksam som är ett vinst drivande företag och har Toyotas märkesförsäkring vet bättre vilken bil som är säkrast. Avensis är mycket bra men inte bäst visar även statistik från andra håll! Folksams får på detta vis enorm gratis reklam från media, på deras hemsida visas klart deras försäkrings ambison runt Toyota.

#1
Per_K
2009-05-06 22:24

Avensis är en utan tvekan en mycket säker bil. Men man måste ta denna redovisning för vad den är - betyg på ett begränsat urval av alla bilar. I vissa fall kan man också ifrågasätta det statisktiska underlaget (Camry). Men det är i alla fall väldigt värdefullt att försäkringsbilag gör analyser och publicerar sina resultat. Det borde fler bolag göra!

#1
Rikard
2009-05-07 01:00

Sambon blev glad när hennes bil tillhör dom säkraste,även fast det är en 10 år gamal Mazda !!

#1
Saabnisse
2009-05-07 12:00

Saab har sedan flera år tillbaka en testbana för älgkrockar, även Volvo testar för motsvarande.
Hur gör Toyota?
Finns det mycket frispringande älgar i Japan?

#1
Conny Karlsson
2009-05-07 13:59

Saabnisse.
Uppenbarligen har Toyota tillräcklig kunskap hur man bygger en krocksäker bil. Oavsett älgar eller ej i Japan. Men samarbetet mellan Toyota och Folksam har givit resultat. Mycket möjligt att Folksam påtalat detta hur viktigt skydddet är mot krock med älgar. Sedan så är ju Avensis utvecklad här i Europa och inte i Japan, inte för att jag tror det har någon betydelse för krocksäkerheten. Sedan så kan vi ju se Toyotas resultat vid krocktester i Euro-ncap vilket lyft som skett för Toyota senaste 10åren, kan det har att göra med samarbetet mellan Folksam till viss del ?! Och att Toyota satsar seriöst och långsiktigt när man väl bestämmer sig för något, till skillnad mot många andra tillverkare. Efter vad jag hört så ska Subaru ha de starkaste A-stolparna på marknaden, något jag hört från brandkåren då de försökt att klippa upp just dessa vid olyckor. Sedan att Toyotas och Folksams samarbete har gett resultat på bla älgkrock hänseende är inte alltför otroligt och omöjligt.
Sedan så verkar det som som det är mycket annat som fattas på Saabs och Volvos testbanor och kvalitetskontroller i förhållande till dessa båda japaner........

#1
Inbo
2009-05-07 20:27

Folksams statistik ?
Men hur är det?
De finns många bilmodeller som har högre säkerhet än ex;
Toyota Avensis.
EX; Audi A4 01-, BMW 5-serie 04 -, Mercedes E-klass 02-, Volvo s70 07-, m,m
Dessa bilar har så låg underlag för att hamna i statistiken. OCH de vill ju säga att dessa är säkrare eftersom de är SÅ få som är inblandad i olyckor. Det finns betydligt flera Audi A4 och Volvo s70 i trafiken mot Toyotan, och så är det betydligt fler ungdomar som kör Audi och Volvo. Så att göra rankskala på säkra bilar i statistiken är helt vilseledande. De är bara att säga att Toyotan är säker bil bland alla andra säkra bilar.

#1
Rikard
2009-05-08 02:22

IMBO !! Var fick du det ifrån ?? att det finns fler A4 än Toyotor ??
A4 och Avensis har legat ganska lika i försäljning genom åren, och totalt sett säljs det betydligt fler Toyota än Audi.
Tror ni Toyota bara säljs i Sverige o Japan ?? det har nog störtat in både älgar, bufflar o kameler genom rutan på Toyota bilar i alla värdens hörn.
Att Avensis är den säkraste är väl inte så konstigt, det var ju den första bil med knäkrockkudde, och det är kanske nyttan av den som visar sig nu.

#1
Conny Karlsson
2009-05-08 11:12

Rikard.
På tal om knäkrockkudde så var jag på Stockholms bilmässa i Älvsjö 2003 då nya Avensis då presenterades och hade knäkrockkudde. Vi skulle byta bil då och gick runt och kollade bil jämförde, pratade med representanter för de olika bilmärkena. Bla var vi till Volvo, och där baktalade man Toyota och knäkrockkudde till den milda grad att jag aldrig hört på maken, visste Volvo redan då att Toyota Avensis var en mycket krocksäker bil när man baktalade Toyota så på detta vis ?! Vad jag vet har inte Volvo knäkrockkudde än !? Valet vårat föll på Avensis en kombi då den klarade Euro-ncap med glans och fick högsta poäng som en bil DÅ fått. Sedan verkar det ju glädjande att bilen även var/är säker nu i verkligheten också om man får tro Folksam, och det måste man väl när man trott på Folksam tidigare när Saab och Volvo presenterats som säkrast enligt Folksam.....eller hur, då hördes inte så många protester som nu när en icke svensk bil presenteras som säkrast. Det är nog bara missundsamma Saab och Volvo ägare som protesterar mot detta nu när Toyota tagit sig in i den sista bastionen som svenska bilar varit ledande på. Iallafall har vi trott att de varit ledande i mycket, iallafall har vi trott det här i Sverige.......kanske har de genomskådat detta bättre utomlands bättre än blåögda svenskar.......en tanke bara.

#1
Inbo
2009-05-08 19:37

!!!!Rikard Du får hänga med!!!!!
Det finns fler Audi A4 registrerade än av Toyota Avensis
Och detta handlar om i SVERIGE.
Och så är Audi A4 mer på vägen än Avensis i mil sett om man skall nämna några märken. Och endå så kom den ej med i statistiken de Är ett LYSANDE resultat. Men Audi A4 är inte ensam om den fina topp resultatet.
Knäkrockkudde är inte allt, som synes som du tror det avgör krocksäkerheten.
Slutdiskuterat.........

#1
AL
2009-05-08 20:42

Toyotan är inte säkrast, den tillhör de säkraste men den är inte säkrast. Det är en rätt stor skillnad på det faktiskt. MVH AL

#1
S-E S
2009-05-08 21:17

Jag förstår att det inte är ofta att en Engelsktillverkad bil som Avensis hamnar i blickpunkten med så positiva kommentarer. Vad jag inte förstår är att Avensisen trots denna säkerhet inte har lägre försakringspremier jämfört med lika stora, men mindre säkra bilar? Kanske beror det på att de lättare blir "röda och spröda" och därför inte så gamla?

#1
Lasse J
2009-05-09 13:40

Såvitt jag förstår innehåller Folksams redovisning resultatet av skadeutfallet vi VERKLIGA olyckor.
Är det inte det som gäller??
Det tycks mig som om en majoritet skribenter nedan fortfarande försöker hävda att "jorden är platt".

#1
AL
2009-05-09 16:28

Det är korrekt att Folksams studie tar upp verkliga olyckor. Däremot gör man en avgränsning och en statistisk undersökning - med en felmarginal. Utifrån det kan man inte tvärsäkert påstå att Toyota är den säkraste personbilen och ej heller finna stöd för att den är säkrare än Volvo och Mazda i nämnd undersökning. Den typen av slutsats är en fullkomligt vanvriden tolkning av ett statistiskt datamaterial.
MVH AL (statistiker)

#1
Lasse J
2009-05-09 18:52

Jag ger mig inte in i någon planlös intetledande diskussion om vilken bil som är bäst.
Däremot tycker jag att Folksam gör en unik insats i syfte att åtminstone försöka spegla verkligheten.
Skulle jag nu råka ut för en olycka, tar jag hellre konsekvenserna i ett fordon som visat sig både teoretiskt, krockprovsmässigt och allra viktigast, i verkligheten ha förmåga att skydda sina passagerare.

#1
Roger Nilsson
2009-05-09 22:01

AL.
Bevisa att Folksam har fel i det dom säger när de går ut med att Toyota är säkrast eller lika säker som en Saab eller Volvo. Tro knappast att Folksam går ut med detta om de inte har torrt på fötterna.

#1
AL
2009-05-09 22:54

Roger Nilsson undrar hur jag kan påstå att Toyota inte är säkrare än Volvo i Folksams studie. Det är för det första inte enbart jag som säger det. Även Folksams egen representant Anders Kullgren sa samma sak på presskonferensen.
"Beviset" heter annars standardavvikelse som är ett spridningsmått. Det som kännetecknar standardavvikelsen är att den minskar i relation till antalet observationer (och är känslig för extremvärden). Den används också när man gör en skattning, i det här fallet bildar man ett 95 % konfidensintervall och anger den undre gränsen (vilket betyder att man med 95 % säkerhet kan säga att det sanna medelvärdet ligger någonstans mellan den övre och undre konfidensgränsen - gränser som bestäms utifrån storleken på standardavvikelsen). På grund av att antalet undersökta fordon är större i fallet Volvo än i gruppen Toyota är också standardavvikelsen större hos Toyota än Volvo. Konfidensintervallets längd blir därigenom större, spridningen växer och det sanna värdet i populationen (dvs samtliga Avensis och Volvo) blir svårare att fastställa. De få procent som skiljer bilarna åt ligger därför inom slumpområdet, dvs de varierar på andra sätt än på grund av bilens konstruktion.
Det man kan säga är att både Volvo och Toyota är säkra bilar. Däremot kan man inte rangordna dem inbördes, i alla fall inte rent statistiskt.
MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-10 11:59

Uppenbarligen delar inte Folksam AL:s uppfattning till fullo, eftersom man ändå tar sig för att rangordna.
Måhända framträder en tendens efter år av forskning....?

#1
mctar
2009-05-10 12:25

Fortfarande så tycker jag att det skulle förklaras att det fattas endel bilar i undersökningen. Hur kan man utnämna "sveriges säkraste bil" när det finns bilar (ex. passat som i grunden är har samma konstruktion som golf och den är säkrare än avensis enl. euroncap) som inte finns med... Om nu Passaen skulle vara säkrare om två år (då den ev. skulle finnas med i statistiken), kommer då Folksam att dementera desse senaste års fel?

#1
AL
2009-05-10 14:37

Jodå Lasse J. Folksam delar min uppfattning fullt ut. Det framgår också om du tittar på presskonferensen som ligger på deras hemsida där den här typen av frågor behandlas. Anders Kullgren (Folksams forskningschef) går där igenom att det finns en felmarginal, att det inte finns stöd för att Toyota är säkrare än Volvo osv. Annars går det som sagt utmärkt att räkna själv och komma fram till samma sak. MVH AL

#1
AL
2009-05-10 14:40

mctar. Golf och Passat är inte i grunden samma konstruktion. Passaten är en klass större och delar många komponenter med Audi A4. Golf delar sin konstruktion med Skoda, Seat och den mindre Audi A3.MVH AL

#1
Roger Nilsson
2009-05-10 15:42

AL
Mycket fina ord, som inte säger en vanlig dödlig någonting ! Egentligen.
Då måste det ju vara lika svårt att se skillnaden i krocksäkerhet mellan Saab 9-5 och Volvo för Folksam ? Tidigare presenterade ju Folksam Saab 9-5 som säkrast innan Avensis kom med i bilden. Men då kunde man aldrig läsa om denna storm som nu uppstått sedan man presenterat en i grunden japansk bil som säkrast. Det var ingen som ifrågasatte Folksam om att Saab 9-5 var den säkraste bilen, hur kommer det sig ? Jag har ingen anledning att tro att Saab 9-5 inte är en säker bil som Folksam påstått, och att Folksam även hade belägg och torrt på fötterna även i det fallet.
Precis så tror jag att man har lika torrt på fötterna i fallet Toyota Avensis när man presenterar Avensis som säkrare än både Saab och Volvo, det måste finnas en anledning till att man gjort den bedömningen i jämförelsen. Om man också tar in Euro-ncap så ser man att även där fick Avensis mycket högt betyg i krocktestet när bilen kom ut på marknaden 2003. Överlag så klarar sig alla Toyota modeller bra i Euro-ncap, kanske bland dom bästa märkena totalt sett om man ser till alla modeller. Så något verkar ha hänt hos Toyota vad gäller krocksäkerhet, frukter av samarbetet med Folksam delvis under många år ? Och säkert och egna forskningar på detta område när man är världens största tillverkare av bilar, så nog finns det kunnande inom de flesta områden inom detta företag.
Därmed inte sagt att Saab och Volvo inte är säkra bilar för det är dom !
Det är bara så lustigt att läsa så fort en japansk bil betecknas som bäst i olika undersökningar så kommer alla dåliga bortförklaringar om/med statistik att det inte stämmer osv. Det är ganska så beklämmande att läsa......

#1
AL
2009-05-10 16:07

Har Roger Nilsson ens sett presskonferensen? Titta på den! Den ligger på Folksams hemsida. Vad det gäller 9-5 har jag inte sett dess data så jag kan inte uttala mig. Det jag däremot kan är att räkna och förstå hur jag skall tolka ett statistiskt material. Det kan även Folksam men uppenbarligen inte denna artikels skribent - därför vilseleder denna artikel också konsumenterna. Tråkigt men sant. Samma kritik gäller för övrigt Toyota kontra Mazda, som ju också har en modell bland de bästa (och är lika säker som Avensis). MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-10 17:13

AL
Jag har nu tagit del av 40 minuters presentation av Folksams resultat.
Jag vidhåller dock vad jag sagt nedan.
Krockprov i all ära,men det är ändå den konkreta verkligheten som är avgörande vilket också är Folksams uppfattning.
Krockproven försöker spegla verkligheten.
Olyckor är den reella verkligheten.
Det är dom sambanden och konsekvenserna Folksam försöker kartlägga.
Uppenbarligen har man ett tillräcligt säkert statistiskt underlag för den presenterade klacifiseringen utom för Camryn, men i det fallet verkar man kunna luta sig mot tidigare vunna erfarenheter.
Som också nämndes på presskonferensen; Japanska tillverkare har en helt annan syn på säkerhetsfrågor i dagsläget än tidigare.

#1
Roger Nilsson
2009-05-10 18:06

AL
Du svarade inte på min fråga angående skillnaden mellan Saab och Volvo i krock. Och jag har sett HELA presskonferensen. Och förstår att det inte är en stor skillnad mellan Saab Volvo och Toyota, men än dock en skillnad som gör att Folksam klassar Toyota Avensis som den bättre bilen före Saab och Volvo. Och jag litar på Folksam, är dock inte kund hos Folksam. Att sedan som du säga att Mazda 626 är lika säker som Avensis (för det är väl 626 du syftar på) håller inte om man ska tro vad Folksam viktar som viktigt. 626 saknar både wiplash skydd och antisladd system, då särskilt wiplash skyddet är utomordentligt viktigt för att förhindra många skador. Att då säga att 626 är lika säker som Avensis från 03-08 håller inte där har du fel. Jag litar fortfarande på Folksam och deras bedömningar i detta fall om krocksäkerheten. Du har inte visat något som bevisar motsatsen här än, tycker jag. Ska man åka säkert ska man åka Saab Volvo och Toyota, med något övervikt för Toyota Avensis.

#1
mctar
2009-05-10 21:34

AL: du har fel. Det är den gamla passaten 98-05 som delar samma komponenter som a4. NYA passaten vilken inte finns med i Folksams statistik delar komponenter med Golf.

#1
AL
2009-05-13 02:11

Inom all statistik finns det´en felmarginal. Inom sådana här typer av undersökningar tenderar antalet felkällor att vara flera (viktning av krockdata, stickprovsstorlek, skattning av variansen och en rad med s.k bias etc) och osäkerheten i mätningen ökar på så vis. Därför kan man inte särskilja Toyota som säkrare än Volvo i undersökningen, trots procentbetygen. Skillnaden är för liten för att vara statistiskt säkerställd. När det gäller Camry är slutsatsen vidare än mer osäker eftersom 64 undersökta fordon inte är tillräckligt många för att klassas som normalfördelade. Osäkerheten växer därvid ytterligare. Om ni sedan misstror mig så får Ni väl kontakta Anders Kullgren på Folksam så får han dra detta för er ytterligare en vända. Ett annat tips kan vara att läsa grundkursen i statistik där det här med statistisk inferens och teori behandlas. MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-13 23:58

AL
Det du försöker förklara har redan presenterats under presskonferensen.
Trots reservationer tar sig Folksam ändå för att presentera en nummer ett på listan.
Sannolikt är det som Roger Nilsson påpekar, hårfint mellan kombatanterna i toppen, men uppenbarligen finns det några avgörande faktorer som gör att det väger över till någons fördel, i det här fallet, Avensis.
Vad det gäller Camryn påpekar man att underlaget egentligen inte är tillräckligt, men att man mot bakgrund av tidigare erfarenheter anser sig kunna släppa presenterad information.
Måhända ser man statistiken som ett verktyg i forskningen och inte som ett självändamål.

#1
pg
2009-05-14 10:49

Det är typiskt för dessa inbitna Saab och Volvoägare att nedvärdera den undersökning som Folksam gjort.
Denna grupp har dessutom mage att påstå att Eurocap "köpts" av japanerna.
Man tål helt enkelt inte att det finns andra bilmärken som är lika bra eller bättre än en Svensk bil.

#1
AL
2009-05-14 14:26

Jag vet inte om Folksam presenterar någon som nummer ett på listan, gör de verkligen det? Är de inte så att de enbart redovisar den undre konfidensgränsen (det är stor skillnad)? Kullgren drar sig ju till och med för att släppa hela materialet eftersom det lätt vantolkas. Men för att göra en lång historia kort. A) Det finns inget vetenskapligt stöd för att klassa Toyota som säkrare än Volvo. De ligger båda i toppen bland de undersökta olyckorna men någon inbördes rangordning går inte att fastställa - i alla fall inte med hjälp av statistik. B) Antalet felkällor i en sådan här undersökning, där de kockade fordonen får betraktas som ett stickprov, är så omfattande att summan av alla dessa, dvs den totala felmarginalen, gör att resultaten enbart kan antas ge en fingervisning om de verkliga förhållanden som råder, inget annat.
I fallet Camry är slutsatserna än mera osäkra eftersom antalet undersökta fordon inte kan behandlas med samma teknik som de övriga, vilka är normalfördelade. Istället har (sannolikt) en t-fördelning utnyttjats varvid konfidensintervallets längd blir ännu större. MVH AL

#1
AL
2009-05-14 14:32

Suck PG, lägg ner... Jag vågar nog påstå att jag skrivit mer om det japanska undret och japanska produktionsfilosofin (och dessutom kommit med intressanta lästips än till andra) än vad många andra gjort. Fråga annars Conny Karlsson om detta! Men rätt skall vara rätt. Det går inte att rangordna fordonen inbördes, i alla fall inte med statistisk metodik. MVH AL

#1
Lasse j
2009-05-16 15:57

Al
Likväl rangordnar Folksam, med Avensis i täten.
Du får väl göra som jag, kontakta dom och räta ut frågetecknen.
Resultaten grundar sig på 105000 krockar som inträffat under perioden 98-08.
Underlag är data från tvåbilskollisioner.

#1
AL
2009-05-16 17:32

Jag kan hålla med om att man egentligen bör studera Folksams underlag innan man formulerar kritik emot slutsatserna. Det finns säkerligen såväl styrkor som svagheter i materialet. Antalet olyckor mätt över tid är dock tämligen ointressant för vår dialog. Det väsentliga är felmarginalen och eftersom den växer med antalet undersökta variabler får man en situation där resultat som ligger nära varandra inte går att särskilja, såsom i fallet Avensis och Volvo samt Mazda. Detta behöver man som sagt inte kontakta Folksam för att inse. Det räcker med att ha kunskaper i matematik och statistik (så det kanske är mer lämpligt att kontakta en matematisk institution vid något av våra universitet istället?) Det finns inget stöd för att Avensis är säkrare än Volvo i undersökningen, den är säker, men inte säkrast. Det är som sagt en väsentlig skillnad.
MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-18 17:12

Al
Det är inte jag utan Folksam som rangordnar.
Jag har bara tagit del av informationen, och ser inga skäl att betvivla uppgifterna.
Det är faktiskt med Folksam du måste föra dialogen angående eventuella orimligheter i deras sätt att presentera materialet.

#1
AL
2009-05-18 23:50

Du har tyvärr missuppfattat Lasse J. Folksam rangordnar inte utan de anger den undre konfidensgränsen. Det är en stor skillnad. MVH AL

#1
Lasse J
2009-05-20 22:04

Al
Har ringt och pratat med ansvarig på Folksam.
Tycker du ska göra detsamma.

#1
AL
2009-05-21 21:48

Javisst LasseJ. Jag kanske skall ringa dem. Vem har du pratat med? Framförallt, den personen kan inte sagt att Toyota är säkrare än Volvo eller Mazda. Det finns det nämligen som sagt inget som helst stöd för. MVH AL

#1
Steven
2009-05-27 21:08

Då har alla vi konsumenter blivit lurade igen! Jag säger bara statistik.
Denna undersökning av Folksam är inte värd någonting, eftersom alla bilmodeller/årsmodeller, inte är försäkrade hos Folksam och finns därmed inte med i Folsams-statistik över verkliga "krockar".

#1
Sven
2009-05-27 22:31

Steven LÄS Folksamrapport! Du har delvis rätt. Folksams undersökning visar bara vilket bilmärke/modell/årsmodell som är säkert, av alla dom som är "verkliga olyckor" ex Audi 100 83-91, men inte hur säker ex Audi A2 99-05 eftersom den inte har varit med om någon "verklig olycka". Med andra ord Folksam undersökning är ett sätt att använda statistik, inte om hur säkra våra bilar verkligen är.

#1
AVENSISÄGARE
2009-05-28 14:13

Har själv haft, volvo, saab, golf och andra japanska bilar och har nu den nya avensis och det är den bästa bil jag haft.
Självklart kan man manipulera alla mått och undersökningar, men faktum kvarstår nog ändå att toyota avensis håller högsta säkerhetsklass i sin storlek, och inte minst avgöra för mitt val, en mycket gedigen kvalitetskänsla.
Mina kriterier var
- Säkerhet
- Driftsäkerhet/kvalitet
- Ekonomi/andrahandsvärde
- Hög komfort
- Stark men ändå ekonomisk motor
Avensis 126 hk diesel med 16 tumsfäljar toppar alla punkte i min bok.
Närmast konkurrent för mig var VW passat som också är en fin bil, men jag får inte alls samma känsla av driftsäkerhet och kvalitet hos passat. Har större förtroende för Toyota än för VW. Dessutom så hade inte passat den kompromiss som passar mig. Deras minsta diesel som är miljöklassad är för seg, och 140hk är lite onödigt stor. JAg tycker toyota har prickat in en perfekt kompromiss med sin 126hk diesel som ger 310nm från 1800 rpm.
Dessutom är 2.0 dielsen avsesvärt tystare i mina öran än 2.2 dieseln, som slammrar mycket mer.
Avensis är mycket bil och kvalitet för pengarna, såvida man inte tycker det är roligt att åka till verkstaden eller pilla själv.

#1
AVENSISÄGARE
2009-05-28 18:08

För att inte tala om detaljen med knä-krockkudde som toyota haft länge i avensis (även i gamla avensis), men som många konkurrenter inte har.

#1
tage
2010-03-17 12:45

Måste väl vara en enorm tröst för en toyotaägare att veta, när bromsarna inte fungerar,eller gaspedalen hakar upp sig, att han eller hon , efter en ev. "smäll" kan stiga ur bilen med knälederna någorlunda i behåll. (Knäkrockkudde) Apropå Toyotas senaste säkerhetsproblem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.