Nästa artikel
Toyota Avensis säkraste bilen - igen
Nyheter

Toyota Avensis säkraste bilen - igen

Publicerad 5 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Det visar en undersökning gjord av Folksam - som placerar Volvo V70/S60/S80 och Saab 9-5 bakom den vinnande modellen.
- Toyota Avensis fick, återigen, det bästa resultatet, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef vid Folksam.

Det är Folksams återkommande undersökning "Hur säker är bilen?" som visar att Toyota Avensis regerar när det kommer till säkerheten.  Avensis placerar sig, återigen, som etta i säkerhetsklassen Grön+ - vilket är den bästa klassen.

Efter Toyota Avensis följer V70/S60/S80 och Saab 9-5. Därefter är det återigen dags för Toyota - vars Camry intar fjärdeplatsen.

Här är de säkraste modellerna, klass Grön+:

Modell (år), antal fall,
1) Toyota Avensis (03-08), 387 fall
2) Volvo V70/S60/S80 (98-06), 3123 fall
3) Saab 9-5 (98-), 1599 fall
4) Toyota Camry (01-03), 48 fall
5) Mitsubishi Galant (01-03), 346 fall
6) Mazda 626 (98-02), 197 fall

Anders Kullgren fastslår i samband med Folksams presskonferens att det vanligtvis krävs 100 fall för att fastställa en säkerhetsklass. Men i vissa fall, så som Toyota Camry, är resultaten så tydliga att en säkerhetsklass kan fastställas även vid färre antal fall.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-05-05 20:06
Jocke (ej verifierad)

Jaha,
inte underligt alls. Det är Folksam som är enda återförsäkrare för nya Toyotor varför de byter tjänster av varandra dvs Folksam säger att Toyota är säkrast och i gengäld säljer Toyota sig till Folksam som får ALLA Toyota ägare som kunder. Smart och falskt av Toyota och Folksam...

#2 • Uppdaterat: 2009-05-05 21:23
Oscar (ej verifierad)

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#3 • Uppdaterat: 2009-05-05 22:13
Krille (ej verifierad)

Jag har själv kört avensis och använt den lika mycket som de andra
tyska prestigemärkena som jag haft, tyvärr hade toyotan inte några fel på besiktningen och inga verkstadsbesök heller vilket jag inte kan säga om de andra bilarna. En annan sak jag har lagt märke till är att när jag kritiserade våran Audi eller mercedes kunde folk bli förbannade på mig och påstå att jag ljög. Toyota går faktiskt mycket lättare att kritisera utan att folk ilsknar till. Nu är jag på väg att byta till BMW, hoppas att de går att kritisera utan att jag blir hotad med stryk. En annan sak som också förvånar mig är att euro ncap alltid väntar på att utrustningen ifråga ska bli standard i tyska bilar innan man genomför det som obligatoriska i testerna.
Ta tex whiplashskyddet som Saab och Volvo haft i flera år, aldrig var det aktuellt att göra sådana tester förrän de tyska märkena hade det som utrustning. När kommer tester av takstolparna styrka, så att bilarna klarar en volt eller en viltkrock (Älg el dyl)? ja! inte så länge som Saab och Volvo är ensamma om det.

#4 • Uppdaterat: 2009-05-05 23:08
Saabnisse (ej verifierad)

Som väl är har jag bytt försäkringsbolag för flera år sedan så jag tror att jag åker i en säkrare bil än Avensis.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-05 23:19
Anders (ej verifierad)

Vad roligt det är att läsa om hur alla försöker komma på olika sätt att förklara bort Toyotas förstaplats. Spännande att se vad nästa bortförklaring blir...!

#6 • Uppdaterat: 2009-05-06 16:02
SLAM (ej verifierad)

Är det dags att skrota www.euroncap.com Folksam som är ett vinst drivande företag och har Toyotas märkesförsäkring vet bättre vilken bil som är säkrast. Avensis är mycket bra men inte bäst visar även statistik från andra håll! Folksams får på detta vis enorm gratis reklam från media, på deras hemsida visas klart deras försäkrings ambison runt Toyota.

#7 • Uppdaterat: 2009-05-06 22:24
Per_K (ej verifierad)

Avensis är en utan tvekan en mycket säker bil. Men man måste ta denna redovisning för vad den är - betyg på ett begränsat urval av alla bilar. I vissa fall kan man också ifrågasätta det statisktiska underlaget (Camry). Men det är i alla fall väldigt värdefullt att försäkringsbilag gör analyser och publicerar sina resultat. Det borde fler bolag göra!

#8 • Uppdaterat: 2009-05-07 01:00
Rikard (ej verifierad)

Sambon blev glad när hennes bil tillhör dom säkraste,även fast det är en 10 år gamal Mazda !!

#9 • Uppdaterat: 2009-05-07 12:00
Saabnisse (ej verifierad)

Saab har sedan flera år tillbaka en testbana för älgkrockar, även Volvo testar för motsvarande.
Hur gör Toyota?
Finns det mycket frispringande älgar i Japan?

#a • Uppdaterat: 2009-05-07 13:59
Conny Karlsson (ej verifierad)

Saabnisse.
Uppenbarligen har Toyota tillräcklig kunskap hur man bygger en krocksäker bil. Oavsett älgar eller ej i Japan. Men samarbetet mellan Toyota och Folksam har givit resultat. Mycket möjligt att Folksam påtalat detta hur viktigt skydddet är mot krock med älgar. Sedan så är ju Avensis utvecklad här i Europa och inte i Japan, inte för att jag tror det har någon betydelse för krocksäkerheten. Sedan så kan vi ju se Toyotas resultat vid krocktester i Euro-ncap vilket lyft som skett för Toyota senaste 10åren, kan det har att göra med samarbetet mellan Folksam till viss del ?! Och att Toyota satsar seriöst och långsiktigt när man väl bestämmer sig för något, till skillnad mot många andra tillverkare. Efter vad jag hört så ska Subaru ha de starkaste A-stolparna på marknaden, något jag hört från brandkåren då de försökt att klippa upp just dessa vid olyckor. Sedan att Toyotas och Folksams samarbete har gett resultat på bla älgkrock hänseende är inte alltför otroligt och omöjligt.
Sedan så verkar det som som det är mycket annat som fattas på Saabs och Volvos testbanor och kvalitetskontroller i förhållande till dessa båda japaner........

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.