Bild
Nästa artikel

Opel Insignia vs Toyota Avensis - sport mot komfort

LÄS VI BILÄGARES STORA TEST:

På papperet är de ganska lika, Opel Insignia och Toyota Avensis. Men i verkligheten är det två helt skilda personligheter som nu ska slåss om köparna i familjeklassen. Sport eller komfort? Det beror på. Körglada Insignia är förarens bil, passagerarna gillar Avensis bäst. Båda är bra köp för sin kategori.

Titeln Årets Bil i Europa brukar vanligen gå till små bilar. 2009 blev ett undantag. Opel Insignia vann, dock med bara en enda poäng (över Ford Fiesta). 20 av juryns 59 ledamöter röstade på Insignia och i motiveringarna nämns ofta orden "stil", "teknik" och "innovation".

Toyota Avensis lär däremot inte bli Årets Bil när den tävlar i höst, trots att den också har en del innovativ teknik och en särpräglad stil.
Med Insignia tar Opel ett krafttag för att skaffa sig mer status och yngre köpare. Bilen ersätter Vectra som aldrig riktigt lyckades ta sig ur gubbfilen. Därför skickas det 21 år gamla namnet till historien tillsammans med den tredje generationen av Opels stora familjebil.

Inget hos Insignia påminner om föregångaren. Inte ens Opelmärket. Det har fått ny design och blivit större med mer självsäker glans.

Bilen är byggd på en ny teknisk bas som kallas Epsilon II och som är gjord för att passa en massa GM-modeller, även nya Saab 9-5. Jämfört med Vectra är Insignia större: över 20 centimeter längre och fyra centimeter högre.

Skymmer sikten
Men att Insignia i själva verket är hög märks inte. Det säger åtminstone de passagerare som dängt huvudet i dörrkarmen när de klivit in i baksätet. Det gör många, för Insignia påminner om en sportkupé med tak som sluttar kraftigt ned mot aktern. Långa passagerare får huka sig kraftigt för att ta sig in baktill. Väl på plats upptäcker de att taket skymmer nästan all sikt åt sidan.


Föraren upptäcker samtidigt att passagerarna döljer bakåtsikten. Den är usel även med tom bil. Rutan täcker även en del plåt och kvar blir bara en liten tittglugg. Att backa är ett vågspel och utan parkeringssensorer skulle karossen snart vara ärrad.

Liksom föregångaren Vectra finns Insignia både som halvkombi och fyradörrars sedan. Men skillnaden på karosserna är knappt märkbar. Senare i vår kommer kombimodellen och då lär nog intresset i Sverige stiga. Den som letar efter en bil att skjutsa barn och andra i fastnar nog inte för halvkombin Insignia, trots att det är en tjusig bil.

Extra draghjälp
Blad och vingar har inspirerat Opels karosskräddare och det syns på många detaljer. Lite svårare är det att spåra Toyotas designtema i nya Avensis: "Vibrant Clarity".  "Vibrant" lär stå för kraft och dynamik och "clarity" för förnuftiga idéer.

Medan Opel gjort sitt yttersta för att ge Insignia en sportig och sexig utstrålning, har Toyota strävat efter att bevara och förstärka Avensis karaktär. Det är nog klokt för föregångarna har varit pålitliga för både ägare och försäljare. I Europa har Avensis stadigt ökat sina andelar i klassen och i Sverige har den vanligen legat bland de 20 bäst sålda bilarna.

Försäljningen fick lite extra draghjälp när Folksam i förfjol  utnämnde Avensis av andra generationen till Sveriges säkraste bil.

Bredvid den slanka, eleganta Opeln ser Toyotan stor och lite klumpig ut, men den är faktiskt lite mindre på alla ledder. Ändå har den vuxit jämfört med föregångaren från 2003. Skillnaderna syns tydligt när generation två och tre av Avensis parkeras bredvid varandra.

Släktskapet är uppenbart, men detaljerna är mer markerade på nya modellen. Proportionerna har förändrats genom att vindrutestolparna flyttats fram elva centimeter och bakstolparna bakåt fem centimeter.

Snett bakifrån påminner Avensis en hel del om Toyotas lyxbil Lexus LS men elegansen störs av en ovanligt ful, rakskuren baklucka. Men den kanske vi slipper se så mycket av i trafiken för även nya Avensis kommer mest att säljas som kombi.
Ful eller inte, även som sedanmodell är Toyota Avensis en bra bil  att åka i. Det är lätt att komma in i baksätet. Golvet är nästan plant vilket gör det bekvämt även att hasa in och sitta på mittplatsen.  

Diesel mot bensin
Passagerarna föredrar definitivt Toyota Avensis. Men föraren? En dagstur på drygt 50 mil motorvägar, 90-leder och krokiga skogsstråk ger svar på den frågan.

Testbilarnas motorer är inte riktigt jämförbara. Opel Insignia drivs med en tvåliters diesel på 160 hk och växlas manuellt med en sexstegad låda. Toyota Avensis har en 1,8 liters bensinmotor, kopplad till en steglös, remdriven växellåda.
Dieseln har förstås en bättre dragkraft och ett härligt bett i accelerationen. Vridmomentet är nästan dubbelt så starkt som i den japanska  bensinmotorn. Men när bilarna accelererar i kapp visar sig Avensis hänga med riktigt bra.

På motorvägen kurrar Opels diesel nästan ljudlöst. Varvräknarnålen pendlar runt 2000-strecket. Men det mullrar hårt från däcken och radion måste gå högt.
Testbilen är högt utrustad, bland annat med 18-tumsdäck i den breda och låga dimensionen 245/45. Den som vill ha tyst i bilen gör klokt i att välja smalare och högre däck, även om det inte ser lika raffigt ut.

Passar utsökt väl ihop
Toyota Avensis susar fram på motorvägen. Den steglösa Multidrive S-lådan sänker konstant varvet och i 110 km/tim går bensinmotorn likt Opels diesel på cirka 2 000 varv.

1,8-litersmotorn och den remdrivna växellådan passar utsökt väl ihop. Lådan justerar ständigt utväxlingen och motorns 147 hästar utnyttjas väl. Det saknas sällan kraft och vid omkörningar sänks varvet snabbt när föraren trycker på gasen.
Toyotas drivsystem jobbar tystlåtet. Visserligen morrar det när bilen accelererar, men det är knappast mer störande än i normalt växlade bilar. Toyota har lagt in sju "växellägen" vilket får lådan att påminna om en vanlig automat.
När förra generationen Avensis dök upp 2003 fick den hård kritik för det höga bullret från däcken.

Toyota fick till slut konstruera om hjulupphängningarna och alla Avensisägare erbjöds att få komma till verkstad och få sina bilar bättre isolerade. Att Norden  har särskilt grova och bullerskapande vägar insåg de japanska ingenjörerna. De gjorde noggranna undersökningar och bröt även loss ett stycke beläggning som de tog med till Japan. Vägen kopierades på Toyotas testbana och där bullertestas nu alla bilar som ska säljas i Europa.

Har lärt sig läxan
Toyotas ljudtekniker har sannerligen lärt sig läxan. Avensis är en mycket tyst bil.
I glidarfart på stora vägar kan Opel Insignia inte matcha Toyota Avensis. Men när vi svänger in på slingerkrokar i Ã-stgötaskogarna  blir det omvända förhållanden. Insignia svarar upp till sitt sportkupéliknande yttre. De breda hjulen reagerar direkt på signaler från ratten och håller hårt fast i vägen. Dieselmotorn drar starkt - om den bara får jobba på mer än 1 500 varv. Det går fort att växla för lägena är tydliga och spaken manövrerars med korta rörelser.

När det ska köras fort och krokigt kan Insignia byta karaktär. Testbilen är utrustad med Opels så kallade Flex ride-chassi som kostar 6 900 kr extra. En tryckning på en knapp märkt "sport" får bilen att liksom spänna musklerna och göra avstamp. Stötdämpningen styvnar, gasen reagerar för minsta fotvickning och styrningen blir ändå mer direkt.

Mjukt gensvar
Instrumenten signalerar sportläget genom att byta belysningsfärg från vit till röd. Föraren får roligt, men passagerarna klagar på att de blir omruskade av den stötiga fjädringen.
Några liknande jippoprylar finns inte till Toyota Avensis. Den ser ju inte precis ut som en racerbil och karaktären motsvarar dess yttre. Gensvaret hos gas och styrning är mjukt.

Men det går att locka fram lite temperament hos den lugna japanen. Med växelspaken i läge "manuell"  växlar föraren själv och kan pressa motorn på höga varv. Ett kort tryck på spaken framåt eller bakåt växlar upp eller ned och växelbytena går blixtsnabbt. När man växlar själv blir Avensis riktigt livad.

Nio ljusprogram
I januari sker testkörningen lika mycket i ljus som i mörker och när skymningen tätnar får vi erfara en lysande innovation, det automatiska ljuset AFL (Adaptive Forward Lightning). Systemet, som Opel och Hella har utvecklat tillsammans, kostar 9 900 kronor och befriar föraren från att passa med ljusspaken.

Ovanför backspegeln sitter en optisk sensor som "ser" såväl mötande trafik som bakljus och bländar av i god tid. När området framför Insignia blir mörkt igen slås helljuset på.

Men AFL är mer avancerat än så. Ett antal sensorer i bilen mäter fart, rattens vinkel, krängningar och till och med om vindrutan är täckt av regnvatten. Ljusets styrka och räckvidd ställs om på nio olika sätt med hjälp av roterande cylindrar i lamphusen. Det fungerar bra för det mesta.  Bilen bländar snällt av innan mötande förare blir irriterade och helljuset tänds direkt efter mötet. Men ibland blir sensorn lurad, exempelvis av stora  och starkt reflekterande vägskyltar, och bländar av utan orsak.

Att strålkastarnas styrka och räckvidd ändras märks inte mycket mer än att ljuskäglan ibland verkar lite orolig. Toyota Avensis har stora strålkastare och bra ljus, men bara i de mest exklusiva versionerna erbjuds xenonlampor som svänger med bilen.

Digra utrustningslistor
Utrustningslistorna är digra hos både Opel och Toyota och båda bilarna finns i flera versioner: Opel erbjuder tre nivåer och Toyota fyra. Att orientera bland alla prylar är ett grannlaga jobb. En del utrustning går bara att köpa till vissa versioner och det skulle krävas en hel liten avhandling för att bena ut vilken bil som kan förses med vad.

Insignia går att förse med sex olika motorer, fyra bensindrivna och två dieslar. Billigast är en 1,8-litersmotor med 140 hk som inte kostar mer än 209 900 kr. Men den måste specialbeställas. Opel satsar mest på dieslarna.

Avensisprogrammet omfattar fem maskiner, varav två drivs med bensin. Toyota hoppas på 1,8-litersmotorn som bästsäljare. En bensinbil är ju billigare att köpa men utrustningspaket kan förstås få priset att springa upp på dieselnivå.

Numera går det inte att lita på bränslepriserna, men förutsatt att testbilarna håller sin angivna förbrukning blir de ungefär lika dyra att hålla igång. Opel Insignia drar knappt en deciliter mindre per mil men den besparingen äts upp av bilskatten.

Insignia behöver service bara var 3 000:e mil och det är ju bekvämt. Toyotan måste till verkstad dubbelt så ofta och det blir naturligtvis dyrare. Ingen av bilarna blir särskilt billig att äga, men många konkurrenter är dyrare.

Inspirerande Insignia eller avspända Avensis?  Det blir dött lopp. Båda är prisvärda, fast inte för samma köpare.

FEM SNABBA: Insignia och Avensis

Opel Insignia  2,0 CDTI Edition
Körkänsla
●●●●
Ekonomi
●●●
Komfort
●●●
Säkerhet
●●●●●
Miljö
●●●●

Toyota Avensis 1,8 CVT Business
Körkänsla
●●●
Ekonomi
●●●
Komfort
●●●●
Säkerhet
●●●●●
Miljö
●●●●
Betyg 1-5.

Taggar: Test

Kommentarer

#1
pg
2009-03-13 11:53

Toyotan var ingen aha upplevelse, absolut inte.
Jag har tidigare ett antal aha upplevelser. Den första och andra var Saab turbo den föra av dem 180 hk tor jag och den andra 230hk. Båda på tidigt 70-tal. Därefter Audi 100 turbo. Vectra OPC med 280 hk sexan var den senste innan Insignian, som slår allt jag tidiagre provkört. Vilken komfort framtill och vilka köregenskaper sen.
Synd att den är låg baktill, men den är inte så låg som en del vill göra gällande. Det är bara i Svensk press den omnämns som låg. Jag är beredd att delvis hålla med, men det finns fler bilmodeller som anammat detta sluttande tak baktill.
Framstolarna i Toyotan når inte på långa vägar Insignians komfort. jag skulle gladeligen betala 30000 kr extra för att få Insignians stolar i Toyotan.
Och detta med att Toyotan var bättre på raka vägar, vet jag inte vart vederbörande fått ifrån. Satt skribenten bredvid och sov vid provfärden med Insignian?

#1
Good Sir
2009-03-13 15:08

Tack för ett intressant test men... jag tycker det är lite orättvist att jämföra en automatväxlad bil mot en manuell. Jag provkör alltid en modell med båda alternativen och den utrustad med automat är självklart alltid bekvämare. Hur är Opel insignia med automat? Antagligen blir den upplevda komforten med automat mycket mer lik Avensis och inte alls lika "sportig"

#1
pg
2009-03-13 15:49

Äntligen en GM bil med utmärkt automatlåda. Den 4 hjulsdrivna med Opels flexridesystem med olika körlägen, som jag provade, var fantastisk. Lite sen i pådraget vid extremt halt väglag, när man inte körde i sportläget, men å andra sidan sköt bilen fart så snart man hittat fäste. Även här fullständigt överlägsen Avensis.
I sportläge var den rappare innan motoreffekten ströps. Avensis kändes inte alls vilja vara med på samma ställe!!
I mitt tycke ren utklassningssegér för Opel.

#1
Johan
2009-03-13 16:41

Toyota Avensis, 5 stars i EuroNCAP, samma som Opel Insignia, varfor star det inte testad i "fem snabba" tabellen?
Sjalv skulle jag hellre kopa en kvalitets produkt fran ett stabilt foretag som Toyota an fran Opel, ett foretag som GM inte langre verkar vilja ha och som darmed gar en osaker framtid till motes.

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-03-13 16:47

Johan // När tabellen gjordes var Avensis inte testad. Det är jag som missat uppdatera tabellen. Tack för påpekandet.

#1
Saabnisse
2009-03-13 20:01

Johan
Har du provat bilarna och jämfört?
Eller är det bara dina förutfattade åsikter som bestämmer?
Visserligen är dessa bilar något för små för mig just nu, men det kan ändra sig och jag väntar med ett omdöme tills jag provat dem och då i kombiutförande och givetvis med automatlåda, något annat hör inte hemma på en modern bil.
Och vad det gäller dina farhågor angående Opels framtid är de ogrundade, Angela M kommer inte att tillåta några stopp för Opels leveranser.

#1
Sam
2009-03-13 21:03

Jag säger bara en sak: Fy faaan så ful Toyotan är. Kombi Toyotan är ful som fan den oxå så om jag skulle byta ut min nuvarande Toyota Avensis så inte blir det en ny Toyota i alla fall. Toyota borde sparka ut nuvarande design folk och ersätta dem med nya kreativa människor. "Ny" Toyota? Absolut inte med nuvarande design...

#1
Saabnisse
2009-03-13 22:22

Nåja SAM, jag tycker nog att det är viktigare att bedöma bilar efter deras egenskaper än efter deras utseende.
Skulle man enbart gå efter utseendet skulle ju japanska bilar oftast och Toyota i synnerhet hamna i botten.
Det har alltid förvånat mig varför de inte kan ta lärdom av de italienska mästarna.
Men det finns undantag, även japsen har lyckats med design, men det är inte ofta.
Men det gäller i huvudsak att bedöma bilar, som jag skrev, efter deras egaenskaper och efter ekonomi.
Alla har olika kriterier när det gäller bedömning, det som passar en är helt väck för en annan.
Det gäller att känna efter mycket noga om man kommer att trivas med bilen och fullständigt strunta i vad andra anser!

#1
Simon
2009-03-13 23:16

O, jag gillar designen mer och mer, den var betydligt snyggare i verkligheten än på de bilder där den dök upp, en svart kombi rejält sänkt med 20" fälgar skulle lätt kunna bli min nästa Toyota, givetvis med den nya underbara Automaten....
Fast nu står husvagnen på tur att bytas mot en större.....

#1
Sven-Erik
2009-03-14 02:41

Jisses vad Toyota stjäl design. På 70 talet stal man amerikanaras design, fast i mindre format. Nu kopierar man BMW/Audi fett. Och man skäms inte för det.

#1
Morgan
2009-03-14 09:28

Vilken bil Opel tillverkat.Helt överlägsen Toyotan i nästan allt.
Snälla ni, om GM släpper Opel så skulle Opel utvecklas ännu bättre.
Varken Amerikanska Ford eller GM har bidragit till utvecklingen av bra bilar,de har stått still i sin utveckling med den tron att de bygger världens bästa av allting.
Ford och Opel har byggt mycket bra bilar hela tiden.
Opels problem i Sverige är Saab de vill inte sälja Opel eftersom det är en bättre bil.
Morgan

#1
Tommy
2009-03-14 10:18

Att hitta rätt bland alla utrustnings paket är verkligen inte lätt hos Toyota. Och dessutom får man betala för sådan man inte är intresserad av. Och går det verkligen inte att få en farthållare till automatlådan? Måste man välja mellan farthållare och automatlåda? Sorgligt i så fall.
Utmärkt att Toyotan inte bullrar från däcken. För mig är det en av de viktigaste och självklara saker för att räknas som en komfortabel bil. Det man också vet om Toyota är att de alltid ligger i topp när ägarna och bilprovningen ger sitt omdöme. Toyota har 3 års garanti, hur många har Opel? Sen är det detta med överlevnad, kommer Opel finnas kvar? Med den osäkerheten är det vågat att köpa Opel. Toyota har ett bra andrahandsvärde Hur är det på en Opel?

#1
Jocke
2009-03-14 11:09

Sven Erik:
Jag håller verkligen med dig med avseende på Toyotas design. Den är oerhört ful. Jag läste någonstans att Toyota Avensis kombibil såg ut som en "död gädda" på Konsums fiskdisk, med en bred och platt motorhuv. Ser ni gäddhuvudet? Jag kan se det! Vad gäller Toyotas eventuella kvalitet så befinner sig de flesta bilmärken i snarlik kvalitetsklass eftersom bilarna har i stort samma underleverantörer. Så i mitt fall vill jag absolut inte ha en "död gädda" stående på infarten. I valet mellan dessa två bilar blir det definitivt en Opel.

#1
pg
2009-03-14 13:36

Att äge en Opel kommer att bli lika tryggt som tidigare under GM s ägo, ja kanske till och med mycket bättre.
Insignian är helt överlägsen Avensis i allt. Om jag skulle poängsätta bilarna skulle Insignian få 10 poäng, men Avensis ger jag inte mer än 5 poäng för. Jag har provkört 4 olika verisioner av Insignian och 2 av Avensis.
Insignian har blivit en mycket populär bil, som enbart i Tyskland beställts av ca 75000 kunder under årets första 2 månader.
Detta i och med den skrotbilspremie som Tyskland och England infört.
Men här i Sverige bromsas försäljningen av Saabhandlarna, som inte annonserar bilen i tidningspressen överhuvudtaget!
Dessutom bromsas bilförsäljningen av våran inkompetenta regering, som i bilhandelns kristid talar om höjda skattet!! Sänkta niljöbilsbidrag etc.
Vad svensk bilhandel behöver just nu är inte höjda skatter!!

#1
gj
2009-03-15 11:17

Provkörde en avensis 1,8 business med denna växellåda och blev lite sugen på en sådan som nästa tjänstebil,men varför försvinner farthållaren när man väljer automat.
För att få farthållaren tillbaka tillsammans med automat måste jag lägga till över 10000 och välja 2,0 liters motorn som bara har 5hk mer, och givetvis drar ngt mer bränsle.
Säljaren står dessutom och säger att denna aut.låda passar bäst med 1,8lit motorn.
Detta verkar riktigt knepigt, vill ha en förklaring, säljaren kunde inte göra det i alla fall.
Tack för en bra test ViB.
Ha det bra alla

#1
Simon
2009-03-15 11:47

Gj, håller med dig om detta, har kört både 1,8:an och 2,0 och tycker att 1,8 har en trevligare karaktär, vill också ha farthållare till den....
Mycket skumt att de inte utrustar den, borde gå att utöva lite påtryckning mot Toyota så att de ser till att fixa detta....
För med den nya automaten känns alla andra konstruktioner som stenåldern....

#1
Erik
2009-03-15 18:37

Hejsan allesamman!
Jag var bara tvungen att provköra den nya Toyota Avensisen igår eftersom så många skrivit om den. Både för och inte minst negativt om den. Jag fick köra den stora 2,0 liters maskinen på Toyota i Åkersberga och måste säga att jag är grymt besviken. Dels kändes automaten på nått vis väldigt seg och sävlig som att trampa i en gröt samtidigt som den ser rymligare ut än vad den är. För att inte tala om den usla sikten ur bilen. Ljudnivån i motorvägsfart på väg in till Stockholm, vanlig asfalt, blev till slut olidlig särskilt som jag är van vid Audis låga vind och däck brus. Jag är faktiskt ärligt talat väldigt besviken på Toyotan. Den är på INTET vis bättre än min snart 12 år gamla Audi. Designen på den nya kombimodellen kan man tycka vad man vill om... Skitful! Summan bli att Toyotan definitivt inte är ett "uppåt" köp!

#1
Agenda
2009-03-15 19:56

Erik.
Agendan mot Toyota fortsätter. Vad är det som gör att "en" eller "flera" personer för en Agenda mot Toyota ? Det måste vara Toyotas framgångar och framförallt Toyotas kommande framgångar i framtiden som oroar. Kan också vara en kombination av att det just nu är tufft för de "svenska" biltillverkarna.
Toyota förnyar nu nästan hela sitt fordonsprogram under 2009 med många nya modeller, detta kan också oroa många "konkurrenter".
Många räknar Toyota som en japansk bil. Men faktum är att de idag de flesta av Toyotas modeller som säljs i Europa är både ritade (Toyotas design center ED 2 i Frankrike) tex nya Avensis och tillverkade i Europa. England, Frankrike, Turkiet mfl
Själv blev jag mycket förtjust i nya Avensis, och speciellt den nya cvt automatlådan. Sedan hur kan man påstå att Avensis är en bullrig bil ??? Detta förstärker påståendet om en Agenda som "någon" "några" för här på Vibilägares sida.
Nya Avensis och nya Honda Accord kombi tillhör defentivt kandidaterna till att bli min nästa bil. Ska också invänta nya Toyota Prius och känna hur den upplevs liksom nya Honda Insight.
Öppna ögonen och ta bort alla skygglappar och fördommar när ni väljer bil så ska ni få se vilket utbud marknaden har på fina bilar.
Här har många en dold Agenda mot Toyota när man läser igenom flera olika artiklar, vilket är mycket tråkigt.......

#1
Simon
2009-03-15 19:56

Erik, jag tycker du ska fortsätta åka med din 12 år gamla Audi, Avensis har ökat sin försäljning rejält med den nya modellen trots att försäljningen rasar....
Så alla tycker nog som väl är inte som du....

#1
Palle
2009-03-15 22:04

Läs, länken nedan, och gör Din del för att rädda...
http://www.rescue-saab.com/se/join-now/register-for-free.php

#1
pg
2009-03-15 22:38

Man får betydligt mer för pengarna när man väljer en Opel Insignia.
Det kan inte hjälpas, men jag stod i valet att svika GM och Opel/Saab, men efter provkörningarna så har jag ändrat uppfattning. Det må så vara att Toyota varit driftsäker, men komfort och vägegenskaper har aldrig på långa vägar nått upp till Opel och Saabs nivåer.
Jag är beredd att ta den ev. merkostnaden i form av reparationer av en Europeisk bil. Men det är ju faktiskt så, att framför allt Opel kommit ikapp Toyota driftsäkerhetsmässigt.
I en kund och service undersökning hos oberoende bilverkstäder med upp till 7 år gamla bilar visade det sig att en 7 år gammal Opel var nära 40% driftsäkrare än Toyota. I denna åldersgrupp av bilar för 4 år sedan låg Toyota i Topp. Då kan man ju undra hur det är med livslängden.
Jag har själv haft ett antal Mazda, som visat sig bli dyra i drift efter ca 20000 mil, ja väldigt dyra t.o.m.
Toyota är bra bilar inte tu tal om det, men Europa kan även de!!
Dessutom har Toyota blivit för dyr, och det hjälper inte med högt andrahandsvärde. Opel och Saabs värde vet man ju inget om än, men jag tror att det kommer att stärkas i och med ombildningar av resp bolag.

#1
Simon
2009-03-15 23:29

Ja, du PG.... Var du hittar den statestiken vore ju spännande att veta för den har inget med verkligheten att göra....
Här är Bilprovningens statestik på 7 år gamla bilar.... Var är alla Oplar som är 40% bättre än Toyota....?
https://www.pirab.se/FTP/Kund1072/KundOrder388876/Personbilar_7_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf

#1
Rikard
2009-03-16 00:31

Ja det vore kul att se var PG har hittat det där.
Vad har du att säga om Opels problem med kamremar och kamaxlar som tamefan följt dom i alla tider.

#1
Jörgen
2009-03-16 02:49

"Kul" att se alla som fanatiskt håller på sitt märke. När märket är Opel, som har haft kvalitetsproblem i alla tider, är det ännu roligare. Ska bli riktigt kul att se PG motbevisa statistiken som Simon lade fram här. Att Toyota håller högre verklig kvalitet än Opel (eller för den delen högre än de flesta andra märken) (skilj det här från upplevd kvalitet nu) trodde jag att alla visste.

#1
Taxi ägare
2009-03-16 09:25

Toyotas kvalitet in the "long run" är nada! Jag arbetar på taxi 020 i Stockholm och vissa åkare, även jag en st Toyota Avesis -05:a reserv taxi, har testat Toyotas olika modeller och har konstaterat att Toyota visserligen går bra upp till ca 15 000 - 20 000 mil medan tex Volvo och Mercedes fungerar med samma reparationskostnad nästan dubbelt så långt dvs drygt 30 000 - 35 000 mil. Av den anledningen är det inte längre så många som kör Toyota inom taxi näringen. Toyota Prius finns ett fåtal men den anses vara för slö och för trång. Alltså körs mest Volvo och Mercedes av helt enkelt kvalitetsskäl "in the long run" inte mist viktigt den dag taxibilen ska avyttras är det visst nästan omöjligt att sälja en Toyota medans Volvo, Mercedes och faktiskt även SAAB är lättsålda trots oftast 50 000 - 70 000 mil efter oftast 3 men ibland 4 års tuff taxitrafik.

#1
Conny Karlsson
2009-03-16 14:02

Här nedan kommer ett utdrag från annan plats i en annan artikel på denna sida där det kommenteras. Där har Jacob en stänkare om taxibilar jag svarar på där. Och av en slump så kommer det här ett svar från en taxiägare.....Agendan mot Toyota fortsätter som sagt med oförminskad styrka. Jag klistrar in nedan från den andra tråden vad Jacob skrivit och jag själv, och nu får "jacob" "hjälp" av Taxiägare här av en "slump"......
Shogun 15 mar 2009
Jacob.
Jag säger bara suck ! Åk till Asien i vilken storstad som helst och prata taxi bil så får du se vilket svar du får vad man ska ha för märke med minst problem och lägst kostnad. Ta Bankok i Thailand tex med ca 2 miljoner bilar + 100000 taxibilar. Där är det fler taxibilar än i hela Sverige, och gissa vilket märke som är överlägset störst.....
Då vet även du vilket märke man ska köpa med din logik....."som en barnrumpa" sådana finns det för många av här som skriver.....
Kanske är det vissa subventioner som bidragit till att man valt de märken du valt att räkna upp till taxibilar....inte väljer jag bil bara för att ett taxibolag fått bra subventioner av ett visst märke. Jag går efter andra fakta som du säkert inte vill höra och vill ta till dej, men vissa taxibolag har börjat gå efter det samma.
Simon 15 mar 2009
Jacob, här kan du läsa hur smarta taxibolag väljer....:)
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=134033
Jacob 15 mar 2009
Jag säger bara: Shogun = Envis barnrumpa som försöker tala för Toyota hur fel de än har... Titta på vilka fordon som används professionellt tex Taxi så vet man vilken bil man ska köpa! SAAB, Volvo eller Mercedes. /Slut citat.
Man får börja att läsa här och gå uppåt för att få det i rätt ordning.

#1
Conny Karlsson
2009-03-16 16:20

2009-03-16 14:47
Insänd av: Conny Karlsson
Frågor till Anders Kullgren, Folksam.
Ja, jag ställde några frågor till Anders Kullgren från Folksam som deltog i en chatt på DNs motor sida "Allt om motor".
På grund av detta krocktest mellan Toyota Yaris 2008 och en Volvo 945 1996 med krockkudde.
Många har ju kritiserat Folksam tidigare för att man utsett Toyota Avensis från 2003 till Sveriges krocksäkraste bil baserat på verkliga olyckor.
Där jag läst om Folksams korande av Toyota Avensis till Sveriges krocksäkraste bil baserat på verkliga olyckor och att detta inte stämmer för att Folksam inte har tillgång till andra bilar som inte är försäkrade hos Folksam tex Saab och Volvo då de har sina bilar försäkrade hos andra bolag genom vagnskadegarantin. Och Toyota har sina bilar försäkrade hos Folksam genom vagnskadegarantin. Så brukar kritiken låta främst från Volvo ägare verkar det som.
Saab hade ju tidigare utmärkelsen som Sveriges krocksäkraste bil baserat på verkliga olyckor enligt Folksam.
Men då argumenterade ingen emot resultatet när Saab var säkrast....?! Det var när det blev en ursprungligt japanskt märke i form av Toyota Avensis från 2003 som av Folksam blev utsedd till Sveriges krocksäkraste bil baserat på verkliga olyckor som det tog hus i helsike och att detta inte stämmer och att Folksam nu helt plötsligt blir ifrågasatt, mycket märkligt tycker jag.
Här nedan kommer frågorna jag ställde och svaren jag fick av Anders Kullgren, från Folksam om detta.
Conny karlsson.
Många ifrågasätter erat resultat (dock inte jag) både vad gäller Yaris i förhållande till Volvo 945. Och att Toyota Avensis är krocksäkraste bilen på svenska vägar för svenska bilar som haft denna bedömning tidigare som krocksäkrast, tänker på Saab 9-5. De motiverar det med att Folksam har alla Toyota bilar försäkrade hos sig genom vagnskadegarantin och andra märken som Saab och Volvo har sina nyare och förhoppningsvis säkrare bilar försäkrade i sina egna bolag. Och dessa menar de att Folksam inte får någon krockstatistik ifrån när de är försäkrade i andra bolag så ni inte kan studera vad som hänt under krocken. Så hur är det, har ni tillräckligt statistiskt matrial som visar att Toyota Avensis från 2003 är krocksäkrare än Saab 9-5 och Volvo V 70 från samma år eller nyare ? Var kan man isåfall studera och läsa det matrialet som visar att Avensis är krocksäkrare ? Och har ni belägg för att Yaris är krocksäkrare än bilar som Volvo 945, Saab 9000 ? Eller bara yaris 2008 ?
Anders Kullgren.
Bra att detta tas upp. Vi använder i vår analys 2 datamaterial. Alla polisrapporterade krockar oavsett försäkringsbolag, samt alla personskador i bilkrockar rapporterat till Folksam. Det innebär att får vi snabbare upp tillräckligt antal krockar på vanliga bilar för att bedömma bilens säkerhet. De bilar vi snabbast får upp statistik på är de vanligaste, vilka är Volvo och Saab. Vi har också vagnskade garantierna för ett antal bilmärkan, bl a Toyota, vilket innebär att de också snabbare kan komma med i statistiken. Vissa ovanliga modeller kan vi aldrig få tillräckligt med krockar på för att göra en bedömning. Det är inget vi kan göra något åt tyvärr. Vi har pratat om att samarbeta internationellt. Då skulle vi betygligt snabbare svar på bilarnas säkerhet.

#1
Rikard
2009-03-16 16:42

Nu är vi långt från ämnet, men jag tycker det dräller av Prius taxi i Stockholm, dom flesta är mer eller mindre gula, taxi 020 eller stockholm transfer.
Varför nån vill åka Prius som taxibil har jag dock svårt att förstå.
Det vore kul om taxiåkarna kunde berätta vad det är som går sönder på bilarna, varför är en Avensis slut efter 15-20" mil ??
Jag hörde nyligen att det stod en hel del SAAB diesel med trasiga motorer, tror det var utslitna kamaxlar som var problemet, nått taxiåkeri hade tydligen 5 bilar stående, som gått runt 20" mil.
Sant eller inte har jag inte en aning om, diskutionen kom iaf upp när en kille behöde byta kamkedja på sin Vectra -04 som bara gått 7000 mil, och det visade sig att det inte heller var nått ovanligt problem.

#1
Tommy
2009-03-16 17:12

Eftersom detta med taxibilar kom upp och kritik mot Toyota. Hur många Opeltaxibilar ser du på gatan och vad säger dina kollegor om dem? Denna artikel handlade om Toyota vs Opel. En nära bekant till mig hade en Opel en gång som Taxi. Det blev bara en. Idag består hans taxiflotta av Mercedes, Volvo och Toyota bilar.

#1
Simon
2009-03-16 21:43

Ja du Taxiägare, så här säger din chef och jag litar mer till honom eftersom han har insikt i ekonomin, jag tror du bluffat....:)
- Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.

#1
pg
2009-03-16 22:08

Uppgifterna om bilarnas hållbarhet/pålitlighet efter 7 års användning kommer från tyska Auto Bild.
Svensk bilprovningsstatistik säger inte allt. När det gäller Opel, är slocknade lampor på vissa modeller som drar ner statistiken. Toyota har faktiskt fler fel på spindelleder, hjulupphängningar än Opel efter ca 7 år eller över 20000 mil.
Att Opel tidiagre haft dåliga dieslar betyder ju inte att dagens Opel är sämre.
Opel har ju idag exakt samma drivlina som Saab. Det är ingen som gnäller på Saab, Anledning?
Opel har idag en kvalitet av världsklass.

#1
Simon
2009-03-16 23:33

PG var hittar man undersökningen då...? Jag var inne på deras hemsida men hittar den inte....
Jag antar att det inte är tidningen som gjort undersökningen...

#1
Conny Karlsson
2009-03-16 23:50

Spindeleder brukar inte tillhöra Toyotas svaga sida alls om man får tro bilprovningen. Själv har jag aldrig fått en anmärkning på nämnda del. Bara anmärkning på trasig skyltbelysning genom alla år, alltså mitt fel som inte kollat upp innan besiktning ;O(

#1
Conny Karlsson
2009-03-16 23:54

Här kommer det ett test som kan vara intressant för er alla.
Hur är det med norskan ? ;O)
http://www.dinside.no/807142/duell-nye-toyota-avensis-mot-vw-passat

#1
Rikard
2009-03-17 00:18

Varken Opel eller SAAB gör några dieselmotorer, dom kommer från Fiat.
En polare jobbar på MECA (bilreservdelar) han har inga band till Toyota alls, och om jag känner han rätt så skulle han aldrig komma på tanken att äga en Toyota.
Men han kläckte ur sig nyligen på ett annat forum och i en bildiskution.
"Ska man ha nått som håller, så är det nog Toyota, det ända vi säljer till dom är oljefilter"
En annan polare äger en MECA butik, jag ska luska lite om dom har nån statestik över vad som säljs, där kan man nog läsa ut en hel del.

#1
Jörgen
2009-03-17 00:50

Opel, kvalitet av världsklass? Nä, nu får ni ge er, jag skrattar så att min mage får kramp.

#1
Rikard
2009-03-17 16:49

Vad tyst det blev, gick Opeln sönder ;)

#1
pg
2009-03-17 18:08

Motorerna hos Saab och Opel tillverkas av GM powertrain. Ursprungligen kommer de från fiat, men är vidareutvecklade av GM i Japan.
Bilprovningens statistik stämmer inte alltid med verkligheten. Bilarna är oftast genomgågna före besiktning. De vanligast förekommande felen är belysningsfel.
Allvarligare fel åtgärdas oftast föer besiktning, och det kan kanske vara så att bilägaren litar för mycket på sin bil?
allting är relativt, men bilverkstädernas statistik för rekonditioneringskostnader talar ett annat språk, oftast till Opels fördel.
Har själv haft flera Oplar som fortfarande går inom vänkretsen, bilar som jag själv kört ca 15-20000 mil med i tjänsten. De går fortfarande trots att en del av dom gått över 50000 mil, och har aldrig krävt några dyra reparationer.

#1
Simon
2009-03-17 19:11

PG nu kommer du med nya undersökningar, var hittar man källan till bilverkstädernas statistik för rekonditioneringskostnader...?
Du har inte heller visat listan där Opel är i världsklass.....
Det vore intressant läsning för enligt topp fem listan från tyska bilprovningen finns inte en enda Opel med oavsett hur många år den är....

#1
pg
2009-03-17 19:47

Kan du läsa innantill Simon, hittar du uppgifter dels i Tyska Auto bild, dock inte nätupplagan, men du kan om du är intresserad ta reda på det själv genom WWW/Opel.se. De kan glatt visa upp vilka nr. dessa utgåvor har.
Rekonditioneringskostnader finns tillgängliga på bilhandlarnas prislistor. De är dock inte åtkomliga för allmäheten.
Såg en lista för ett par år sedan.
Där fanns uppgifter om att Audi och VW skulle vara de dyraste, medan Volvo, Toyota, fanns i topp, tätt följda av Opel och Saab.
Sedan tycker jag att du ska sluta prata skit om något du har hört av andra. Du tycks inte veta mycket om bilar.
Du ska veta att jag kört rally med både Opel och Saab. Det var betydligt mindre skruvande mellan tävlingarna med Opeln än med Saaben, men bättre uppbackning ekonomiskt gjorde att det blev Saab.
Jag har dessutom ägt 3 st Mazda, som jag har den erfarenheten, att bilarna verkar ta slut efter ca 20000 mil. Jag kan ha haft otur med dessa "andrabilar" som hustrun ägt, men jag sprider inte skit om Mazda för det. Dorck har jag betänkligheter för säkerheten och rostskyddet, men det är en annan fråga, att ev.debatteras i ett annat forum.

#1
Simon
2009-03-17 21:01

Ja PG jag kan läsa innantill, har sökt På Opels sida det var intressant, så här skriver dom: 2007-02-19
Opel Meriva får topplacering i stor tysk kvalitetsundersökning
Bäst i kategorin små fel/Övriga opelmodeller visar förbättrat resultat 2007
Opels Meriva är den bil som får topp placering i kategorin små fel....:) Övriga Opelmodeller har blivit som de säger bättre...:)
Det är något helt annat än att vara i topp....
Mina kunskaper om bilar får du gärna pröva, kul att du kört rally, då känner du antagligen min farbror som startade SM-bilar i Vetlanda, han är en mycket känd rallyförare, själv har jag bara jobbat som mekaniker på Rolf Skoghags Starlet och en god väns Escort men det är några år sedan....
Vad är det jag snackar skit om...?
Ps. jag håller nu på att ladda hem rapporten så jag återkommer...!

#1
Saabnisse
2009-03-17 21:25

Egentligen ska jag inte uttala mig om dessa två bilar eftersom jag inte kört någon av dem.
Men jag har två överskuggande kriterier när det gäller bilval, (förutom de naturliga när det gäller säkerhet o.s.v.) och det är främst komfort, jag tillbringar ganska mycket tid i bilen och då vill jag att det ska vara tyst och bekvämt.
Jag har hittills inte hittat någon bekvämare bil när det gäller stolar än Saab och Volvo (inkl. fläskmerca!), det finns säkert, men jag har inte hittat någon ännu.
Sedan får man inte glömma fjädringskomforten, här tror jag ingen bil slår Citroen, de har varit i särklass sedan mitten av 1950-talet, då de lanserade sin gasfjädring.
Nästa gäller buller, det finns inget mer jobbigt än en bullrig bil efter många mil.
Och det idiotiska här är ju att man hela tiden försöker få större hjul med bredare däck som väsnas så mycket som möjligt och kostar så mycket som möjligt i utbyte.
Jag ska testa dessa två bilar och återkomma med ett omdömme, f.n. är de något för små, men det kan ändra sig.

#1
Simon
2009-03-17 22:14

Sådär ja, då var det hemladdat, och har läst innantill, ingen rolig läsning, du hävdade att Opel var i topp på 7 år gamla bilar... Så här ser det ut mellan Toyota och Opel
Plats:
4. Toyota Rav4
7. Toyota Yaris
13. Yoyota Corolla o Avensis
27. Opel Agila
47. Opel Corsa
51. Opel Astra
53. Opel Omega
57. Opel Vectra
62. Opel Frontera
67. Opel Zafira
Hur ska du förklara det här...?

#1
Rikard
2009-03-17 22:41

Ja man kommer ju ihåg rubriken när Agila testades som begbil.
"Den bästa bil Opel gjort"
Receptet var altså att ta en japan och klistra dit ett Opelmärke för att göra en bra bil.
Ett annat Opelcitat man aldrig glömer.
"För vem mins inte kalkon Kadetten och ångest Omegan"
Men vi ska inte ropa hej än, Toyota kanske har gjort en kalkonbil, och Opel en kanonbil, det får framtiden utvisa.
Men chansen att det blir tvärs om är det nog högre odds på.

#1
Joachim
2009-03-17 22:50

Förr sa man "My Toyota is fantastic" nu säger man "My Toyota is fan så taskig". Efter 2003 har Toyota bara blivit sämre. Den enda riktigt bra Toyotan var Camry. Men den finns ej längre... Alltså: "My Toyota is fan så taskig" är vad som gäller numera!

#1
Berra
2009-03-17 22:56

Joachim: Kul komentar. Jag hörde eller läste ngt liknande häromveckan!

#1
Simon
2009-03-17 23:07

Berra, det roliga med Joakim är att han byter namn varje gång, men han kan bara upprepa samma inlägg.....:)

#1
Per erik
2009-03-17 23:30

Simon:
Vad 17 gör det om inte alla gillar Toyota som DU verkar göra. Jag själv gillar estetiska bilar och därmed diskvalificerar sig Toyota...

#1
Simon
2009-03-17 23:56

Per-Erik, det gör inget om man inte gillar Toyota, däremot bemöter jag mer än gärna osanningar och faktafel i debatten, du får självklart gilla estlänska bilar...:)

#1
pg
2009-03-18 13:34

Om din trovärdighet inte ska få en knäck får du nog visa vart du hittat den statistik som du åberopar.
Det är i vart fall inte Auto bilds, utan verkar mera vara Svensk bilprovnings kanske?
Det kan mycket väl stämma, att inte Opel varit på topp, utan hamnat i mellanskiktet. skillnaden mellan bilar i detta mellanskikt är inte stora, men finns dock.
Men i sammanhanget kan nämnas, att som jag påtalat tidigare, de flesta felen härrörande till belysningsfel.
Opel har kanske aldrig varit på topp, men det har aldrig varit någon dålig bil.
Nya Insignian har den bästa komforten framtill av alla bilar jag hittills provat. Må så vara att det är lågt i tak bak, men mina 185 cm ger inga som helst problem därvidlag. Jo kanske att man får ta av sig mössan!!
Kvaliteten i dagens Opel förefaller vara hög, och jag har hitintills inte sett någon negativ skrivning av bilpress runt hela europa, vad gäller Insignias kvalitet.
Du är snabb att fördöma Simon, vilket flera är. Men skrattar bäst som skrattar sist, sanningens ögonblick kanske även närmar sig för er.
I min familj och i vår släkt och vänkrets har dt ägts massor av Opelar. Inga av dessa hara varit dåliga maskinellt, men vissa har haft rostproblem. Detta ska inte förnekas.
När det gäller trafikfarliga fel, är inte Opel överrepresenterad på något sätt i bilprovningens statistik. Den säger dock inte allt, eftersom bilar med sådana fel oftast åtgärdas innan besiktning.
Det finns dock ett annat besiktningsutfall hos vägverket, från polisens och vägverkets flygande inspektioner. Inte heller där är Opelbilarna överrepresenterade.
jag har aldrig sagt att Toyota är någon dålig bil kvalitetsmässigt. Det kan den ju inte vara när Opel är lika bra eller hur?

#1
Rikard
2009-03-18 16:24

Apropå taxi, 020, Prius mm, så gjorde jag en högst ovetenskaplig undersökning nyss när jag var en sväng till Uppsala, jag noterade alla Taxibilar i mötande filer på E4an mellan Kista norr o Stockholm och Arlanda.
Volvo V70 14st varav 2st 020
Prius 18st varav 8st 020
SAAB 95 11st
MB Vito/B klass 4st varav 1st 020
Opel zafira 3st varav 1st 020
Crysler 2st
Hyundai Trajet 1st
En Koreansk bil vars namn jag inte kan stava till Sy...... ??

#1
Rikard
2009-03-18 16:36

PG !!!
Varken du, jag, eller nån biltidning kan uttala oss om bilarnas kvalite, vi pratar ju om 2 helt nya bilar som änu inte utsats för folk, väder o vind.
Om nått år kan vi se om dom drabbats av några barnsjukdomar, om ett par tre år får vi veta om dom har några prylar som ger upp i förtid.
Japanska bilar, och framförallt Toyota är kända för att dom i princip aldrig drabbas av barnsjukdomar.

#1
Conny Karlsson
2009-03-18 19:52

Påtal om Taxibilar, såg ni nyheterna häromdagen och Arlanda flygplats. Där ska miljöbilar typ Toyota Prius få förtur att hämta resenärer mot vanliga taxi bilar för att minska utsläppen. På frågan hur man ska kolla upp Taxi bilar som ska köras på etanol att de verkligen kör på etanol och inte bensin för att omfattas av denna förmånen att ha förtur att hämta taxikunder. Så fick man till svar från den intervjuade för flygplatsen "att de skulle göra stickprov och kolla upp hur och var de tankas med hjälp av fakturor som jag fattade det !! Herre gud det var detta jag var rädd för när de började med etanolen att de inte kommer att köras på etanol. Och sedan detta som Arlanda flygplats ska kolla med Taxibolagen hur den och den Taxibilen tankats, vilket arbete att hålla reda på detta. Och säkerligen kan man mygla med detta som allt annat. Nej, jag hoppas på plug-in hybrider av Prius som går på el som taxibil eller gas bilar istället för detta skämtet med etanolen som är som gjort för att fuska med.

#1
Joachim
2009-03-18 19:52

Hejsan alla Toyota fans. Jag säger som jag sagt förr: Det finns INGA bra Toyotor efter Toyota Camry. Jag skulle aldrig köpa en Toyota Avensis efter det jag hört från bla Volvo i Åkersberga. Där har kunder bytt in mängder av nästan nya Toyota Avensis mot nya Volvo V70. Toyota ägarna har nämligen upptäckt att Toyota är en mycket överreklamerad bil som kunderna har märkt efter ett års körning och bytt till just Volvo V70. Ring och tala med dem själva. Bilia - Volvo - i Åkersberga. Toyota efter årsmodell 2003 har blivit MYCKET sämre efter Camryn!!!

#1
Simon
2009-03-18 20:01

PG det trodde jag framgick av mina inlägg att det är den undersökningen från Tyska Auto bild som du hänvisade till, tyvärr kom den i fotoformat så jag kunde inte klistra in den.....
Därför tog jag ut enbart Opel och Toyotas modeller och placeringar vilket också denna tråd handlar om.....
Så nu får du gärna förklara hur Opel är bättre enligt denna statestik som du så vackert hävdade, 40% bättre om jag inte mins fel...
Ja det vore ju ett önsketänkande att Opel vore lika felfria som Toyota, men du lär nog få vänta...

#1
Patrik
2009-03-18 20:02

Conny Karlsson:
Den som menar att bara för att man kan tanka både etanol eller bensin i tex en SAAB 9-5 Biopower och menar att det är en nackdel att tanka det som är billigast och samtidigt säger att det är bra med Plug in hybrider som man i huvudsak kör på el kommen från kärnkraft eller olje - kol - kraft från Tyskland eller Baltländerna vet "nada" om miljökonsekvenser! Tack och lov finns Biopower bilar från SAAB; Volvo, VW, Ford, Opel, Peugout, Citroen mm som man kan tanka på det billigaste bränslet. Det ger bilägaren en ekonomisk valfrihet samtidigt som man värnar om miljön. OKQ8´s etanol är certifierad och släpper ut ca 76% MINDRE CO2 jmf med bensin. Tillika ger den som tankar etanol arbete till fattiga bönder i 3:e världen. Vem tror att elen och bensinen blir billigare i framtiden? Tack och lov finns det Biopower bilar!

#1
Simon
2009-03-18 20:10

Joachim eller vad vi nu ska kalla dig, OLA 20 FEB 2009
Förr hette det "My Toyota is fantastic". 2009 heter det "My Toyota is f-n så taskig"!
PELLE 25 JAN 2009
"My Toyota is fantastic" idag heter det visst: "My Toyota is fan så taskig" !
JOHAN B 1 MAR 2009
Man säger allt oftare:
"My Toyota is f-n så taskig" istället för "My toyota is fantastic"...
Du är inte särskilt trovärdig, Volvo i Åkersberga har endast två inbytta Avensis....:)

#1
Jörgen
2009-03-18 21:17

PG: Vi väntar fortfarande på att få ta del av den där undersökningen som säger att Opel håller så fantastiskt bra kvalitet.
Conny: Prius är inte en etanolbil...
Joachim: Trovärdig är inte direkt vad jag skulle kalla din utsaga. Kolla statistiken över bilmärken och modeller med mest nöjda kunder. Där huserar INTE Volvo i topp.
Kan ingen, förutom Simon, presentera något annat än "jag hörde av en kompis brorsas kusins pojkvän"-fakta?

#1
Roy
2009-03-18 21:25

Vad ska man då dra för slutsats av alla inläggen härunder?
Åsikterna är mycket bestämda, så deet blir ett mycket bestämt jaså!

#1
Jörgen
2009-03-18 22:38

Ska förtydliga mig lite i min kritik mot Joachim, så inser ni att det bara är trams han skriver.
Kolla den här artikeln från Dagens Industri. Första meningen i ingressen är: "BMW och Toyota har flest nöjda kunder."
Genomsnitt för branchen 71,1. Toyota fick 80,6, BMW fick 82,3. De två var i särklass bäst.
Volvo 72, Saab 71. Ungefär som snittet.
Opel fick 66,8...
Minst antal klagomål? Toyota.
Ja, just det. En länk också, eftersom den här undersökningen faktiskt existerar. Tyvärr är länken lång.
https://di.se/Nyheter/?page=/Funktioner/ArtikelKommentarer.aspx%3FarticleId%3D2009%255C02%255C09%255C323504%26acmShow%3Dtrue%26SectionID%3DDinapengar%26menusection%3DStartsidan;Huvudnyheter%26sortby%3D1%26Page%3D32

#1
pg
2009-03-18 23:16

Den artikel jag läste i autobild, läste jag i Tyskland när jag väntade på tid för hjulbyte i samband med punktering på Autobahn 2007. I den svenska upplagan fanns inte artikeln med överhuvudtaget.
Efter detta har jag upptäckt vid ett flertal tillfällen där jag jämfört utgåvorna, har alltid den svenska varit helt olik den Tyska.
Kanske är min värdering felaktig beträffande dessa sk. kvalitetsundersökningar.
Men jag har alltid tagit undersökningar med en nypa salt. kanske har jag blivit lite för kaxig, nu när Opel själva hävdar att man förbättrat kvalitén, påhejad av pressen.
Att jag med flera, undrar över tillförlitligheten efter 7 - 10 års användning av en japansk bil, kommer sig av att jag haft otur med mina 3 Mazda, samt att denna otur visat sig efter 18000 mil. Jag har fått byta stötdämpare runt om på alla, brustna fjädrar, elfunktioner som slutar fungera, knappar som lossnar. listan kan göras lång.
Nu är det ju så att dessa Mazda köpts i andrahand, från Göteborgsområdet. De Oplar vi ägt, har jag förts kört som tjänstebil, för att därefter säljas vidare till bekanta.
Sedan en sak till. I dag skiljer det inte mycket kvalitetsmässigt mellan olika bilmärken. Det är först när man jämför skillnaden mellan de 2 bästa och de 2 sämsta, som man kan se någon skillnad. Knappt ens då.
Den skillnad som märkesfanatiker hävdar finns inte, och jag har hitintills inte sett att Opel är så dålig som vissa här påstår.

#1
Simon
2009-03-19 01:06

PG all heder till dig som kan ta ett bömötande på ett sakligt sätt, den undersökning jag laddade hem är den tyska, tittar vi på bilar 11 år gamla så ser det ut så här:
Plats:
2. Toyota Rav4
3. Toyota Starlet
6. Toyota Corolla
8. Toyota Carina
9. Mazda MX-5
14. Opel Corsa
21. Mazda 323
28. Mazda 626
31. Opel Vectra
42. Opel Astra
48. Opel Omega

#1
Conny Karlsson
2009-03-19 02:46

Jörgen.
Jag vet att inte Toyota Prius är en etanolbil, men det kanske verkade så när jag skrev. Men hellre en Toyota Prius än en kalkon bil som etanolen är. Som gjord för att fuska med, hur många tankar etanol idag ? Inte en enda ! Och då är det inte en miljöbil ! Precis detta var ju EU lite betänksamma mot när Sverige och Andreas Carlgren lobbade och ville ha dessa särskilda regler för etanol bilar då saab och Volvo hade dessa bilar då dessa var förhållandevis billiga att ta fram. Nu är vi där EU befarade att ingen tankar etanol !
Och nu ska Arlanda flygplats kontrollera att dessa miljö/etanol bilar tankas med etanol, man tar sig för pannan vilken cirkus detta medför. Nej fram för hybrider och gärna plug-in hybrider om något år kan vi köpa Toyota Prius plug-in hybrid. Och då kan vi vara säkra på att bilarna fungerar utan mankemang, det är ju en Toyota !!

#1
Joachim
2009-03-19 08:18

Simon:
Är det Du eller ett av alla Dina nick namn? Hur som haver är det bäst att hindra fortsatt spridning av lögner om Toyotas kvalitet etc. Då Du skrev inlägget igår om att Volvo i Åkersberga bara bytt in två? nästan nya Avensis är det ytterligare en lögn! Dels var det stängt då du "kollade" för det andra var jag DÄR och talade med en av säljarna eftersom jag går i bitbytartankar. Simon: Sluta ljug och upphöj en överreklamerad Pellejönsbil som Toyota de facto ÄR!!!!

#1
Conny Karlsson
2009-03-19 15:52

Joakim.
Vilken säljare ska man tala med på Volvo vad heter han ? Och du tror inte att de sprider en massa dynga om Toyota nu i och med nya Avensis som är en konkurrent till deras V70 som de antagligen är liv rädda för. Plus att det pågår ett ord krig mellan Volvo och Toyota vilken bil som är säkrast, då blir det lite tjuv nyp. Men det var Volvo som började med att anklaga Toyota för när de annonserade att Avensis var Sveriges krocksäkraste bil, men det påstod dom inte själva utan Folksam baserat på verkliga olyckor. Volvos kampanj att XC 60 är kroksäkrast i världen är det dock Volvo själva som gått ut med, de har inget som styrker detta. Det hade däremot Toyota bakom sitt påstående om Avensis genom Folksam. Då får Volvo stå sitt kast att Toyota anklagat dom till Marknadsdomstolen för falsk marknadsföring, vilket det ÄR ! De har inget som styrker påståendet. Så Volvo började med tjuv nypen. Dock tvivlar inte jag på att XC 60 är en krocksäker bil, men kan du erkänna att Toyota är det när man tänker på hur resultaten från Euro-ncap och Folksam talar samma språk ?
Att du inte kan räkna ut själv att de påståenden från säljarna på Volvo åkersberga bara är tjuvnyp. Men vist det kan väl vara sant att de bytt in flera Avensis, men än sen då ? Jag har sett flera flera V70,S 80, S-60 mfl modeller av Volvo inbytta på Toyota, men inte har jag hört försäljarna på Toyota tala skit om ett konkurrent märke någon gång, det är de för smarta för att göra. Och det vinner man absolut inga nya kunder på bara skapar irriterade kunder som går därifrån. Ta en sväng till Toyota och titta på bil vetja ska du se att de inte är så dumma, om du nu inte är en gring Volvo försäljare förstås som ser dina gamla kunder gå över till Toyota.....din propaganda för att Toyota är en pellejönsbil är det ingen som går på idagens läge såpass upplysta är folk i dag, du gör dig själv bara till en pellejöns när du påstår detta !!

#1
pg
2009-03-19 17:31

Den som påstår att Toyota är en pellejöns bil är nog en pellejöns själv. Kanske inte riktigt torr bakom öronen.
att inte tåla att Toyota har bättre leveranskontroll av bilarna än Volvo och andra bilar, (bevisat av kundenkäter samstämmigt i hela världen) vittnar om dåligt omdöme.
Att sen Opel sticker upp är ett friskhetstecken.
Det ska bli intressant att Följa Opel nu när alla Opelåterförsäljare i Europa går in med kapital för att köpa loss GM Europa från GM USA.
Inget bilmärke har gjort så stora förbättringar kvalitetsmässigt de senaste 10 åren än just Opel. Det bådar gott för for framtiden, särskilt när GM Europe slipper styras av USA. GM USA har ju erkänt att de behöver Opel/Saab/Wauxhalls kunnande för maskinell utveckling.

#1
Anders
2009-03-19 18:25

Hejsan!
Idag har jag testat den "nya" Toyota Avensis i kombiutförande med 2,2 liters motorn, premium pkt och panoramatak. Summa 341 000 kr. För en Toyota!!!!!! Jag måste säga att jag är inte alls imponerad, sätena var hårda, inredningen visserligen ombonad med ändå väldigt trång. Hyfsat med plats i baksätet men med ett pyttelitet bagageutrymme. Det blev väldigt svårlastat eftersom taket lutar starkt snett nedåt - bakåt och samtidigt smalar det av i sidorna. Vi har en tämligen liten hund, en labrador tik, som inte ens kom in i bakluckan eftersom hon slog ryggen i bagagelucketaket och blev rädd och vägrade ett nytt försök. Hon måste baxas in i bilen. Annars var den ganska tyst om inte alls lika tyst som vår 2 år gamla Volvo V70. Så till det riktigt trista, dörrstängningsljudet: Det låter som en plåtburk á la Amazon modell 1967 då man tar i lite och stänger dörrarna... Nu talar vi om en bil av årsmodell 2009. Nä, ska man söka få ut 341 000 kr för denna blir det inte många sålda. Tro mig. Jag frågade vidare om det inte finns en diesel modell också men då sa handlaren att det inte finns någon sådan än eftersom Toyota har haft stora problem med dieselmotorn den sk D4D motorn. Varför de ej släppt en dieselmodell än. Finge man två Toyotor för 341 000 kr vore det, kanske, en annan sak...

#1
Simon
2009-03-19 23:40

Joachim,till skillnad från dig har jag bara andvänt ett enda nick, det räcker....:)
Om du inte visste det så har Volvo i åkersberga en hemsida tillgänglig dygnet runt, vi lever inte på 70 talet längre, den har också en sökfunktion där man skriver in Avensis så får man upp de bilar de har, enligt dig var det massor Avensisägare som bytt mot Volvo..... Ändå fanns det bara 2 st Avensis hos dom, det är ingen lögn utan fakta....!

#1
Simon
2009-03-19 23:45

Anders, det roliga är att Toyota inte har någon Avensis bensin med 2,2 litersmotor......:)

#1
Joachim
2009-03-20 09:01

Simon:
De har dels en 1,8 liters motor med sekventiell automatlåda samt den större motorn som enl. Toyota säljaren är på 2,2 liter. Men den "stora" och riktigt slöa motorn gick ej att få med samma sekventiella automaten utan det kommer en vanlig automatlåda till den eftersom den "nya" automaten inte håller för den "stora" motorn som i sig inte var rolig att köra. Den är oerhört slö att köra. Körglädje knappast! En turbosnurra på motorn så skulle den förmodligen kännas bra. Jag kan nämna att min nuvarande Volvo V70 med dieselmotor som rullat drygt 9000 mil på drygt två år har den lilla 163 hästars motorn, med automatlåda och som i sig är slöare än den nya stora 185 hästars dieseln, känns som en racerbil jämfört med "nya" Toyota Avensis stora bensinmotor. Att sedan bagageutrymmet är så trångt och svårlastat så att inte en normalstor hund kommer in gör inte saken bättre. Dörrstängningsljudet är en katastrof. Lyssna på Volvo, Mercedes, SAAB 9-5 och 9-3, Audis alla modeller och BMW så hör och känner ni hur en dörr ska höras och kännas att stänga och öppna. Nä, det enda positiva med Toyotas "nya" Avensis modell var att förarmiljön kändes ganska ombonad med panorama taket men lite för plastig och att det finns hyggligt med plats i baksätet. Resten av bilen är faktiskt inte något vidare. För att inte tala om priset 341 000 kr för en Toyota visserligen med skinn, GPS, backsensor, xenon. Då lägger jag hellre till lite pengar och får den nya Volvo V70 II eller en Audi Avant, BMW 525 etc.

#1
Patrik
2009-03-20 10:01

Joachim:
Varför tycker du att bilen är så plastig innuti? Själv tycker jag att Toyota Avensisen visserligen är trång i bak men inte lika plastig iaf som den förra Avensisen är. Annrs brukar ju Toyota generellt vara plastigare än tex Europeiska bilar.

#1
pg
2009-03-20 14:34

Toyotan är en bra bil, men den räcker på långa vägar inte fram till Insignians komfort. Insignians drivlina, som man delar med Saab, är den kanske driftsäkraste på marknaden.
När det gäller dieslar har jag ett litet frågetecken kring. Nämligen den att jag sett att taxibilar i Estland och Lettland utgjörst främst av ganska nya Avensis. Ingen av de taxiförare jag pratade med, kände till några problem med Toyotas Diesel Men det kanske inte är samma typ av motor som hos den som säljs i Sverige?
GM s nya diesel verkar ju gå bra, oavsett det står Saab eller Opel på bilarna. Och 2,0 litersturbon med 220 hk är en upplevelse. Där hamnar Toyota ohjälpligt efter.

#1
Simon
2009-03-20 16:34

Joachim, då får du upplysa Toyotasäljaren om att Avensis endast finns med 1,8 och 2,0 i bensin, diesel däremot finns med 2,0 och 2,2

#1
Jörgen
2009-03-21 02:00

PG: All heder till dig, som vågar erkänna att man du kanske läst lite fel. Skitbra! Inte många vågar erkänna sånt. Jag blir ordentligt imponerad.
Jag kan helt och fullt förstå att man tycker att Avensis (eller någon annan Toyota) inte bjuder på samma bekvämlighet eller motorstyrka som konkurrenterna. Absolut, jag är helt med på det.
När det gäller faktiskt kvalitet (dvs hur ofta går min bil sönder?) däremot, tror jag att Toyota är i topp. Och i den toppen befinner sig Toyota och Bmw, om vi inte ska räkna med de märken som har riktigt små leveranser av bilar. Ska vi räkna med ganska små leveranser så måste vi ta med LEXUS, som är det märke som har de mest nöjda ägarna någonsin, när mätningarna görs över hela världen.
Så, var görs Lexus? Tja, i Toyotas fabriker. Det är Toyotas premium-märke.

#1
Jörgen
2009-03-21 02:11

PG:
Tror du verkligen att Toyota tillverkar en annan motor till Baltikum jämfört med den de tillvekar till Norden?
Inser du hur dyrt det skulle bli? Min åsikt: Så dyrt att det inte blir värt besväret.
Men som jag skrivit tidigare, PG: Enorm heder till det du skriver om de som anser att Toyota är skit.
Och till er andra: Javisst, jag äger en gammal Toyota, som det knappt har varit några fel på. "Problemet" är att det aldrig är några fel på bilen.
Däremot är Toyota, enligt min mening, ofta ganska tråkiga bilar. Det som är bra är hållbarhet. Körkänskla och liknande prioterar de intem tyvärr.

#1
Kenta
2009-03-21 20:37

Vill bara kommentera en liten sak om alla dessa bilar ni rosar o risar.Har haft många tyska bilar o även svenska - alla i mellanklass o stora, men fick nog av att alltid ha prestigebilar, gick och köpte mig en ny japansk småbil, det ända positiva är att man SPARAR pengar något otroligt mycket varje månad + att den tar mig från punkt A till B utan problem, sedan blir det utlandsresor 4 ggr per år istället.Ni kan väl gissa vad min nästa bil blir......??

#1
Rikard
2009-03-22 00:23

Jag undrar lite om Opels strålkastare, i tidningan kan man ju se att den har riktigt bra halvljus men sämre helljus, men bländningsrisken är mycket hög, enligt grafen har halvljuset ingen asemetri (stavning ??) utan lyser lika mycket åt båda hållen, kommer detta bli ett kommande iritationsmoment i trafiken ??
Är ljusbilden ens godkänd ??

#1
pg
2009-03-22 22:41

Mycket intressant det här med den nya belysningen. Tur att den inte är standard utan tillval än så länge.
Man vill ju verkligen prova vad det här nya ljuset går för. enl. instruktionsboken kan man välja bort automatiken i systemet. Kvar står ändå hur man löser detta med ljusbilden i olika situationer. Kan man montera fjärrljus eller andra extraljus på bilen?
Ljuset är tillåtet och typgodkänt i Europa av tillverkningslandets motsvarighet till transportstyrelsen som det heter numera.
Enl. motorskribenter verkar det nya ljuset fungera bra, men jag vill nog själv se först.

#1
Rikard
2009-03-23 01:23

Att nått är typgodkänt, CE märkt e.t.c betyder tyvärr inte idag att nån verkligen har kollat att det är så.
I dagens läge intygar man ju själv att saker o ting håller måttet, mem det har ju visat sig att så inte alltid är fallet, ViB har ju konstaterat det tidigare i ljustester.
Hur som helst, villken kväll som helst möter man väl den Första Insignan och får se hur det ligger till.

#1
pg
2009-03-23 14:29

Nej så enkelt är det inte, att tillverkarna själva godkänner sina produkter.
Inom EU har Europarådets samtliga länder tagit ett gemensamt underlag för hur typgodkännanden ska se ut.
Utöver detta har varje land rätt att göra tillägg, men inte att utesluta det som bestämts gälla centralt.
Du hade undringar över asymetrin.
Jag tror att dina farhågor är överdrivna. Mercedes har provat systemet med separat ljuskälla för upplysning av högra vägkanten, (Hella), under flera års tid, utan att det klagats på just asymetrin och ev. bländning. Denna belysning är mer distinkt än ett vanligt asymetriskt ljus, som även det kan blända mötande i högersvängar.

#1
Rikard
2009-03-23 22:21

Nja, jag tänkte mera på att dom lös så mycket åt vänster.
Inte vet jag, men tror du att nått oberoende kontrollorgan eller myndighet praktist har kontrollerat den där lycktan ??
Jag läste nån stans att dom flesta bilar typgodkänns i Portugal, där var det tydligen lättare att få dom godkända.

#1
pg
2009-03-23 22:40

Tyskarna har ungefär samma krav som svenska myndigheter, det är dock möjligt att typa bilarna i ett annat land, men då krävs att just den modellen tillverkas där förutom i tyskland som exempel.
Att lampan skulle blända till vänster vet jag inte vart du fått från. kan det vara så att du läst en artikel i någon motortidning från England?

#1
Anders
2009-03-27 15:46

Detta är rolig läsning, det är precis som på släktträffarna jag är SAAB/OPEL fans, svågern TOYOTA/LEXUS fantast jag känner igen allting det är kul.
Oavsett vilket bilmärke man är svag för så är varken Toyota eller Opel dåliga bilar smaken är ju så olika det är ju därför det finns flera märken. Men sen hör man i diskutioner att en del är ju fanatiska det hjälper ju inte vad man pekar på det står ju ett bilmärke i pannan på de.
Insignian är underbar (kör en 2.8 sedan några veckor) lyset är helt underbart och allt känns bra måste jag säga.För övrigt så är ju Toyotan säkert jättebra det är jag övertygad om.Fortsätt diskutera det är kul att läsa.

#1
Palle
2009-04-02 00:40

Godkväll. Ville bara berätta att jag provkört "nya" Toyota Avensis under en helg och kan bara konstatera att vårt bolag kommer definitivt ej att köpa Toyotan till vår bilflotta. Den är för plastig, trång och faktiskt förvånansvärt slö att köra. Vägegenskaperna är väl OK, varken bättre eller sämre än konkurrenternas men interiören är både mörkt solkig, trång och otidsenligt plastig för att vara en ny bilmodell. Det enda som var "rent" var förarmiljön. Den var OK, resten var tyvärr tummen ned!

#1
Anders
2009-04-04 09:21

Jag glömde säga att som jag ser det står bokstaven "T" i Toyota för Trist, Tråkig och Tafflig!

#1
Anders Karlsson
2009-04-04 14:57

Anders 4:e april är inte Anders 27:emars

#1
LS..
2009-04-11 01:47

VB skriver "Snett bakifrån påminner Avensis en hel del om Toyotas lyxbil Lexus LS men elegansen störs av en ovanligt ful, rakskuren baklucka."
Nu kommer tillverkarna av bilar få det svårt, då även
2010 Mercedes E-Class Sedan.
valt att göra en rakskuren baklucka som Lexus och Toyota Avensis och 2010 BMW 5-serie Audi S5 osv.Dom borde ha lyssnat på Marianne Sterner Mudsam här på VB så skulle det inte blivit fel från början.Möjligt är att nästan alla biltillverkare, valt den raka bakluckan av aerodynamisk hänsyn som blir viktigare för vart år, då detta ger ett bättre släpp, och därmed ett lägre luftmotstånd för bilen.Det står om bilars luftmotstånd på den här sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
Här ser man hur stort bilens luftmotstånd är vid vid olika hastigheter, och rullmotstånd.
http://blog.gadgetlite.com/wp-content/uploads/2008/11/iphone-ipod-touch-greenmeter-app-application-3.jpg

#1
Patrik
2009-04-14 00:02

LS:
Vad gäller Toyotans design är den verkligen inget vidare. Det var ngn som skrev att den liknar en "död gädda" på Konsums fiskdisk. Och visst, det stämmer förbaskat väl. Vad gäller köregenskaper och kvalitet är det visst bar förarmiljön som är OK, enligt en insändare som testat den. Jag såg den nya Toyotan på stan idag och den liknade faktiskt en "död gädda" då jag såg den snett framifrån!

#1
pg
2009-05-01 02:37

Nu har jag provkört och även provåkt i baksätet bå Insignian.
Den slår Toyotan i hästlängder. Antisladd och diffbromsen är snabbare och effektivare vid halka på Opeln, Komforten i framstolarna går bara inte att jämföra. Skönare stolar än Insignians har jag aldrig upplevt. I kombin gäller samma sak i baksätet.
Jag skulle gladeligen betala 50000 mer för Insignian är för Toyotan, för jag tror den här bilen är minst lika bra som Toyotan kvalitetsmässigt

#1
Niklas
2009-05-29 00:19

Helt ointressant hur det ligger till med Toyota eftersom det är betydligt mer prestige i att överträffa BMW, Mercedes, Audi och VW.
Vem bryr sig om Toyota?
Sedan är det så att dagens bilar är mycket komplicerade medan människor fortfarande är ganska primitiva och därför vill de flesta bedöma bilar på samma sätt som man gjorde 1920 när bilarna bara ägde ett fåtal egenskaper och allt var enkelt.
I dag måste man bedöma minst 60 olika punkter på en bil för att kunna uttala sig om hur bra den är och det kräver expertkunskap, alltså fortsätter de flesta tjata om kvalitet tex. "Peka med hela handen", enkelt språk för enkelt folk.
1920 var det relevant men utvecklingen har sprungit ifrån denna primitiva nivå, likväl envisas många med att det fortfarande är 1920.
Plocka bort kvaliteten och Lexus från Toyota och vad blir kvar?
En ganska trist medelmåtta, finns ingenting alls av intresse, utan kvalitet är Opel fortfarande en otrolig bil, utan kvalitet är Toyota ingenting.
Har kört Avensis 6 månader.
TÛV-rapporten: Opel Meriva felfriast
Björn Bergman - 2007-01-31 11:36
Av Tysklands 45 miljoner bilar rullar drygt 8 miljoner omkring med allvarliga fel på bromsar, chassi och belysning. Under 2006 underkändes 18,2 procent av de två och tre år gamla bilar som besiktigades av tyska bilprovningen TÜV. Felfriast var Opel Meriva.
Andelen bilar med "allvarliga fel" - som kräver åtgärder på verkstad - sjönk 2006 en aning till 18,2 procent av drygt sju miljoner besiktigade bilar på tyska marknaden. Omräknat till hela tyska bilparken på 45 miljoner bilar betyder det att drygt åtta miljoner bilar kör omkring med allvarliga fel i den tyska trafiken. Räknar man in även "mindre fel", betyder det att hälften av alla bilar i Tyskland är behäftade med ett antal fel, av vilka de flesta har betydelse för trafiksäkerheten.
Av alla bilar som kontrollerades 2006 av TÜV (186 modeller) gick 48,3 procent igenom utan anmärkning, 33,5 procent hade "lättare fel" och 18,2 procent underkändes. Året innan hade 18,9 procent blivit underkända.
Bäst av de kontrollerade två- och treåringarna klarade sig Opel Meriva och på andra plats kom Ford Fusion, en vardagsbil i samma kategori. Av två- och treåriga Meriva noterades 1,6 procent för allvarliga fel, medan motsvarande siffra för Ford Fusion blev 2,6 procent.
2008 Auto Bild Quality Rankings
1. Toyota
2. Honda & Mazda
4. Opel
5. Hyundai
6. Mitsubishi
7. Audi & Mercedes & Nissan
10. BMW & Volvo
12. Suzuki
13. Skoda & Smart
15. KIA & VW
17. Seat
18. Ford
19. Fiat
20. Citroen & Renault
21. Peugeot

#1
Vilket fint namn på websidan, vi bilagare. Vi som agar våra
2010-07-20 14:08

Niklas 28 maj 2009
Helt ointressant hur det ligger till med Toyota eftersom det är betydligt mer prestige i att överträffa BMW, Mercedes, Audi och VW.
Vem bryr sig om Toyota?
Niklas, helt ointressant verkar det inte vara med Toyota eftersom du bryr dig. Dessutom, världens mest sålda bilmärke kan inte vara ointressant.
Något som däremot är fullständigt ointressant för mig är prestige.
En jämförelse Avensis och Insignia emellan var helt rätt pga storlek och pris, prestigen kan du stoppa upp...

#1
Niklas
2010-07-28 23:24

Nja Opel kan ha bra kvalite. Tex astran 04- har kallats för tysklands corolla eftersom den har varit så felfri. Men jag som har erfarenhet från båda märkena säger nog ändå att Toyota håller lite bättre i alla fall upp till 20 000 mil. Igår var det självklart men idag har Opel ryckt upp sig något otroligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.