Bild
Nästa artikel
Toyota C-HR återkallas, liksom…
Toyota C-HR återkallas, liksom…
…Toyota Prius.
…Toyota Prius.

Toyota återkallar en miljon bilar

Nyheter

Slitna kablar kan orsaka bränder i Prius och C-HR. Drygt 6.700 bilar finns i Sverige.

Toyota har upptäckt att fordonsvibrationer kan göra att kablarna som ansluter till hybridsystemets Power Control Unit nöts mot ett skydd vid en av kontakterna. I värsta fall blir det en kortslutning som i sin tur kan leda till att bilen börjar brinna.

I Sverige omfattas totalt 6.723 bilar av detta, varav 824 Prius, 423 Prius Plug-in samt 5.476 C-HR. Bilarna är tillverkade mellan juli 2015 och maj 2018. 

Erik Gustafsson, PR-chef på Toyota i Sverige berättar att svenska kunder kommer att kontaktas inom kort:
– På verkstaden kommer man först kontrollera kabelhärvan för att se om den aktuella bilen berörs. Om så är fallet byts kabelstammen mot en ny som också har ett förbättrat skydd. Om kabelhärvan inte är skavd kommer ändå ett förbättrat skydd installeras. Självklart utan kostnad för bilägaren. Om bara skyddet behöver installeras tar det omkring 20 minuter. Om kabelhärvan behöver bytas tar det ca 4 timmar och 40 minuter för Prius-modellerna och 4 timmar för C-HR, säger han. 

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Kommentarer

#1
2018-09-06 13:34

Säljer man många bilar med fel på får man återkalla stora mängder.

#2
2018-09-06 14:07

Bra! Att man inte låter kunden ta kostnaden senare. Tråkigt dock för kunden att ta sig till verkstaden med sin relativt nya bil. Dock ett enkelt fel att fixa.

#3
2018-09-06 15:01

Toyota är inte var det har varit. Fel och återkallelser står som spön i backen.

MVH AL

#4
2018-09-06 15:29

Men oj... För någon vecka sedan så återkallade vw för en lampa som kunde bli för varm. Då kraxade tåjåta-kramarna glatt.
Undrar om denna återkallelse är lysande i deras ögon eller om de är tyst.

#5
2018-09-06 15:41

Mc Tar: Kan du länka till artikeln om den varma lampan? Det senaste jag hittat angående VW´s återkallningar är den om kadmium i VW's laddbilar från början av augusti och där har "tåjåta-kramarna" skött sig exemplariskt. Länk: http://www.vibilagare.se/nyheter/giftigt-amne-i-volkswagens-laddbilar

#denvuxneirummet

#6
2018-09-06 15:46

Haha, plus ett på den...

#7
2018-09-06 15:54

Mc Tar: Jag hittade artikeln angående innerbelysningen vid taket som kan kortslutas om det kommer in fukt, om det är den du menar, och inte heller där är det några "tåjåta-kramare" som kraxat glatt,
länk: http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-700000-bilar

#9
2018-09-06 16:15

Va, nu igen? Detta "kvalitetsmärke"?

#10
2018-09-06 17:59

Toyotas famösa kvalitet..

#11
2018-09-06 18:14

Mc Tar: Fortfande inga länkar till kraxande "tåjåta-kramare" på denna sajt. däremot kraxande i inlägg #9 och #10 i denna tråd. Vad kallar du dem?

#12
2018-09-06 18:42

ja det er faktisk et tegn på kvalitet at man på 1 bil ud af 1 million har lugtet et eller andet , det er super godt Toyota altid dhecker deres biler og sikkerhed, dette kunne BMW ,AUDI OG FOLKEVOGN LÆRER MEGET AF ,HER LADER MAN KUNDERNE I DET LANGE LØB BETALE.. tack til TOYOTA..

#13
2018-09-06 18:54

Tobo: Läs då båda. Cykloper finns i flera läger.

#14
2018-09-06 19:16

Att det har sålts så många fler hybrid-C-HR än Prius var en nyhet för mig.

#15
2018-09-06 19:57

Toyota har verkligen fått ett rejält hack i återkallningsskivan.

Återkallning-hack-återkallning-hack-återkallning.

Hur mycket tål ägarna innan de börjar titta på tillförlitligare alternativ?

#16
2018-09-06 20:17

Och vilka andra alternativ (bilfabrikat) har klarat sig obefläckade genom åren?
Jag tycker det är bra att bilar återkallas när man upptäcker sådant som kan innebära problem.
Det här är ju rena bagatellerna mot BMW:s och Audi:s felkonstruerade kamdrifter (kedjor) som ett exempel.

#17
2018-09-06 22:43

[Redigerad: Du ligger väldigt nära en avstängning nu HT19. Skärpning om du vill vara kvar! // Deeds]

#18
2018-09-07 10:03

Himla tur att vi inte köpte en C.HR då. Vi tittade på den men hustrun tyckte den var för dyr och för ful. Hennes Renualt Captur är över ett år nu har gått klanderfritt. Fast det är ju förstås ingen hybrid.

#19
.
2018-09-07 18:34

Själv är jag besudlad med en Avensis sedan 4 år. Återkallad 4 gånger, inlämnad 11 gånger varav jag, trots garanti fått betala allt själv. Bilen verkar dessutom vara osäljbar.
Men ibland funkar den till nöds flera veckor.
Du jörgenn som tycks vara övertygad, du får mycket gärna köpa min Avensis -14 7800 mil till gällande marknadspris minus 30%. Bilen helt original och både nya däck, nya bromsar och ny vattenpump (juli 2018). Två nya hjullager denna veckan. Bilen är mjukvaruuppdaterad vid 7 tillfällen, nu senast i mitten på augusti.
Elhisskontakten överhettade vilket byttes på garantin. Tyvärr ingår inte interiören i fabriksgaranti så det ser lite, vad ska man säga lite skumt ut kring knappen. I övrigt inga som helst skador varken inne eller ute.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.