Bild
Nästa artikel
Toyota återkallar 136 000 bilar

Toyota återkallar 136 000 bilar

Nyheter

Styrservon på Toyota iQ och Toyota Passo riskerar att haverera. Nu återkallas 136 000 exemplar av modellerna.

Toyota tvingas nu uppmana ägare till 136 000 bilar att besöka verkstad, den senaste i en lång rad återkallelser från den japanska tillverkaren.

Bilarna är tillverkade mellan 2008 och 2010 och har sålts i Europa och Japan. Modellerna Toyota iQ och Toyota Passo omfattas, varav endast Toyota iQ säljs i Europa där totalt 70 800 bilar berörs.

Problem med servostyrningen
Orsaken är ett mjukvarufel som riskerar att slå ut styrservon när bilen kör på ojämna vägar eller över farthinder. En varningslampa tänds och bilen kräver mer kraft för att styras. Inga olyckor har dock rapporterats.

Mjukvaran ska nu uppdateras på verkstad, vilket enligt Toyota ska ta ungefär två timmar.

Det senaste året har Toyota återkallat omkring 12,5 miljoner bilar över hela världen.

Diskutera: Vad tycker du om det växande antalet återkallelser?

Taggar: Nyheter, , Toyota, Toyota iQ

Kommentarer

#1
2010-11-08 14:28

Verkar som att inte ett endaste fel får finnas på bilarna längre, det är bra för kunderna och vad gäller just Toyota så har de sagt att deras bilar ska bli felfria så det är nog inte sista gången de återkallar för att göra en bra bil ändå perfektare.....

Nu är de ju långt ifrån ensamma, bara i höst har Chrysler, Kia, Ford, Mazda, Ferrari, Bentley, Lexus, BMW, Volvo, Honda, Mercedes, Suzuki och Nissan återkallat.... Det verkar bara vara de franska bilarna som inte återkallar, men deras ägare är nog ganska vana vid småfel ändå...:)

Så det ligger i tiden att se till att bilarna ska vara så perfekta som möjligt...

#2
789
2010-11-08 15:20

Toyota är inget annat än "Jap´s shit" Nu är det dags igen! Behöver man säga något ytterligare mer än att "My Toyota is fan-så- taskig....

#3
HAUBITS77B
2010-11-08 15:27

Toyota kan man lita på!

#4
Jägaren
2010-11-08 15:53

Jag trodde inte att längre fanns några kort i korthuset som kunde fall ner. Men ack så fel jag hade! Jag tycker att hela Toyota skall återkallas och läggas ner.

#5
2010-11-08 15:53

Med så mycket datorstyrd i en modern bil är det helt logiskt med en hel del medfödda småfel.
Att fabrikanterna återkallar sina produkter vid dylika behov är mycket bättre än att låta bilköparna stå där med sitt öde! Det är en klar förbättring mot förr ...
.
Det är nästan så att världens alla tillverkare och säljare av diverse produkter och tjänster har något att lära av bilfabrikanterna :o)

#6
2010-11-08 16:10

Hatdrevet mot Toyota är här igen.....;)

Alla normalt funtade förstår ju att det gynnar bilägarna när tillverkaren fixar hittade fel eller till och med möjlighet till fel.... 789, Haubits77b och Jägaren... Hur förklarar ni alla andra bilfabrikanters återkallelser...?

#7
2010-11-08 16:14

Tänk om alla hade samma höga kvalitetstänk som Toyota. Perfektion är Toyotas motto!

#8
2010-11-08 16:14

Tänk om alla hade samma höga kvalitetstänk som Toyota. Perfektion är Toyotas motto!

#9
Jägaren
2010-11-08 16:24

Ja, du Jarl... Motto är en sak, verkligheten en annan. Det är fel på varenda bil.
--
Simon no1: Vi pratar om snart 13 000 000 bilar. Toyota lirar därmed i en egen division.

#10
2010-11-08 16:38

Smågrejer! Värre med oilsludge och sånt tjafs. Heja Toyota!

#11
789
2010-11-08 16:42

Jägaren:
Håller med dig, Toyota kothuset bör återkallas helt och hållet och därefter läggas ned. Helt! Att någon enda ens vågar köpa en Toyota är för många en ännu olöst gåta!

#12
2010-11-08 16:42

The principles for continuous improvement include establishing a long-term vision, working on challenges, continual innovation, and going to the source of the issue or problem:
Challenge
Form a long-term vision and meet challenges with courage and creativity.
Kaizen (continuous improvement)
Improve business operations continuously, always driving for innovation and evolution.
Genchi Genbutsu (go and see)
Go to the source to find the facts to make correct decisions, build consensus and achieve goals at best speed.

#13
789
2010-11-08 16:46

Det enda positiva med min Toyota Avensis är att Toyota har en oerhört kraftig och mycket tålig lack som absolut INTE behöver lackförsegling tex DITEC, Mr Cap, vax etc. Lacken håller sig väldigt fräsch utan vård. Här har de flesta andra bilmärkena mycket att lära av Toyota. Att sedan bilen för övrigt är skit är en annan sak...

#14
2010-11-08 16:46

Det roliga är att t ex Saab har samma fel (plus massa fler) men dom tar inget ansvar så man kan ju undra vem som är lurad!

#15
2010-11-08 16:47

Lite svårt att förstå hur du tänker Jägaren ... Man kan naturligtvis inte återkalla fler produkter än man tillverkar! Alltså återkallar Toyota många bilar därför att man tillverkar väldigt många.
.
En annan sak är att ditt favoritmärke MB borde ju återkallat mycket mer än vad man gör och gjort. Inte minst med de makabra rostproblem som definitivt inte hör hemma i det segmentet. Din favoritbil har dessutom betydligt fler och återkommande elektronikproblem än någon Japanbil känt för världen, så här långt i varje fall.
Toyota må främst levereras med tygklädsel men för den som uppskattar både Toyotas och Mercedes fördelar finns ju Lexus .. Där får du grädden av grädden till samma pris!

#16
Jägaren
2010-11-08 16:48

Toyota = Tala Om Yrsel Och Total Apati

#17
Jägaren
2010-11-08 16:50

Vad lågt det är av folk att använda andras nick. Att det ska vara så svårt för en webmaster att råda bot på detta.

#18
2010-11-08 17:46

Jo, visst är det så att MB rostar värre än naken plåt i saltvatten. Att folk en köper MB är för mig en gåta. Rosthögar.

#19
789
2010-11-08 18:31

Jarl:
Må folk lära sig och inse att Toyota som bil är skrutt bilar! Att sedan du inte insett detta efter alla dessa spaltkilometer som skrivits om Toyota och även Lexus alla otänkliga fel är för mig oförklarligt. Men det kanske går att "söka" för det?

#20
789
2010-11-08 18:33

Jarl: OM du är åtminstone lite påläst vet du att Mercedes INTE rostar längre. Visst de hade problem med rost men dessa problem är lösta sedan knappt 10 år tillbaka. Nu vet du men om du minns och förstått vad jag skrivit är en annan sak...

#21
2010-11-08 18:46

Nej, inte igen. Jag lider med alla Toyota-ägare. Nu hoppas jag att det är slut på återkallelser från Toyotas sida på ett tag. De stackars ägarna måste få lite frid i sinnet. Alla dessa återkallelser kunde man som kund ej förutspå vid inköpet, ingen skugga skall falla över dessa drabbade kunder.

#22
2010-11-08 19:25

MB rostar sjukt mycket. Kan inte vara kul att vara ägare till en sådan dålig bil.

#23
2010-11-08 19:26

Gjorde en snabbsök på Mercedes ..

Om man inte är så beläst som 789 så finner man att Vib skrev om allvarliga rostproblem på Mercedesbilar för 4 år sedan
http://www.vibilagare.se/opinion/ledare/rosten-forfoljer-mercedes-15768

.
Och så var det ju något fel på servostyrningen även på självaste Mercedes

http://www.vibilagare.se/nyheter/mercedes-aterkallar-85-000-bilar-27745
.

#24
2010-11-08 19:28

http://www.autopower.se/galleriet/bloggbilder/00008722_s640.jpg

Ska det se ut så här? Svara på det?!

#25
HAUBITS77B
2010-11-08 19:29

Mercedes är sämst. Nu har turen kommit till nya A-klass. Det handlar om nära en halv miljon bilar och rosten beror på att en tätningsmassa tryckts på den rena plåten i dörrar och motorhuv INNAN plåten rostskyddsbehandlades.

Så nu när det gått ett par år, och massan börjar släppa kommer rosten som ett skott.

Om den 30-åriga rostskyddsgarantin gäller?
Nej, självklart inte. Det handlar ju om rost som kommer på ytan, inte rost som kommer underifrån. Och då gäller ju inte garantin.

#26
2010-11-08 19:36

Så här funkar Toyota; upptäcker dom ett fel (ofta underleverantörer som klantat sig...) så räcker det att en bil på miljonen kanske har felet för att dom sen ska återkalla SAMTLIGA. Då detta enligt japansk tradition är det enda sättet att bygga bilar med VERKLIG kvalité. För andra märken, typ Saab eller MB är det tvärtom.

#27
Jägaren
2010-11-08 19:42

Jarl är nu desperat. Bilden i länken är en 210:a - den modell som i praktiken ensam har stått för rostproblemen. Inget nytt under den solen, inte!
--
Jes: Den nedersta länken handlar om futtiga 85 000 bilar - jämfört med miljoner Toyotor. Den översta länken hänvisar till en artikel från 2006 (!). I denna artikel sägs ingenting om vilken modell som avses (själv misstänkter jag gamla 210:an) och därför är värdet i artikeln lika med noll.
--
Jarl igen: Nej, det är inte en bil på miljonen. Det är typ 13 000 000 av 13 000 000!

#28
789
2010-11-08 19:46

Jägare:
Att Jarl inte förstår vad som skrivs är inget nytt. Tyvärr. Att Jarl sedan blandar samman kortleken är heller inget nytt. Att sedan Jarl skriver "så här funkar Toyota" ska tydas "så här fungerar INTE Toyota"...

#29
2010-11-08 20:30

Vad är det för dravel Jägaren?
85000 Mercor .. mot 70800 Toyotor ... och då är faktiskt Toyota ett betydligt större fabrikat än Mercedes (till antalet byggda enheter räknat). Det var fel på styrservon här ... För Toyota ett mjukvarufel men för Mercedes ett hårdvarufel, skillnaden för kunden är endast att Mercan kan skita ner garagegolvet annars är problemet det samma.
.
Rost i Mercedes är ett välkänt problem ... och oavsett ditt märkliga försvar för Mercedes problem om någon specifik modell som av besynnerliga skäl inte räknas enligt dej. Löjligt trams.
.
Nej du ... Så värst saklig är du då inte!

#30
2010-11-08 20:30

Ni lyssnar ju inte.

#31
Jägaren
2010-11-09 00:29

Jes: Vad yrar du om? Var har du fått att jag försvarar Mercedes problem om någon specifik modell som av besynnerliga skäl inte skulle räknas enligt mig? Det är faktiskt så att det i huvudsak är 210:an som har rostat. Men den räknas väl? I alla fall i min värld. Har det verkat vara motsatsen? Eller är du full?
När jag pratar om futtiga 85 000 bilar + en del andra det senaste året ska det ses mot typ 13 000 000!!! Toyotor på ett enda år. Bättre då att bygga färre bilar med bättre marginaler än tvärtom.
Avslutningsvis råder jag dig att bespara oss artiklar från 2006 som bygger på kända brister som har sammaställts från rapporter ändå från säkerligen 2001/2002 fram till just 2006. Och rent skräp är vad det är när det inte framgår i artikeln vilken modell eller vilka modeller som berörs. Men jag är helt övertygad om att det handlar om 210:an (för 210:an hade problem med sönderrostande fjäderfästen). Och det är ganska tröttsamt att läsa ditt och andras drävel om Mercedes och rost. Ni ser rost precis överallt och kan inte hålla isär vilken modell eller vilka modeller det är frågan om, utan får det att låta som att varenda bil "faller i bitar så fort man vänder ryggen till". Så kritisera inte andra för att vara osakliga när du inte har ordning på torpet själv.
--
Toyota har fel på snart varenda modell. Och det kommer att komma mer. Var så säkra.

#32
2010-11-09 02:12

Jägaren, om det så skulle vara 13 000 000 bilar som återkallas för att rätta till eventuella felmöjligheter så är det den mest ansvarstagande biltillverkaren, jag skulle kunna rabbla upp problem som mina vänner som inte kör Toyota har haft med sina bilar, tyvärr har de själva fått stå för notan....

Under mina 30 år som Toyotaägare så har jag en stor reparation (topplockspackning som gick vid 22 000 mil)
Så det är inte konstigt att jag är nöjd, hadde gnisslande belägg på min corolla -03 men det byttes utan minsta bekymmer, en värmeslinga i passagerarstolen byttes på min T-sport -05 utan problem trota att de menade att det kan hända om man sätter knät i stolen med några kilon bakom....:)

Detta är allt som reparerats på mina 24 Toyotor, inte konstigt att man är nöjd...:)

#33
truebeliver
2010-11-09 06:39

30 år med riskokare? då har du inte lärt dig något. toyota och alla asiater är skit det är fakta när ska folk vakna upp. japansk kvalitet ?

#34
2010-11-09 07:57

Re truebeliver, jag skulle påstå att jag verkligen lärt mig otroligt mycket om Toyota under dessa år, ofta har jag mer än en bil samtidigt och jag har även haft Opel, Saab, WV och Volvo, vad har du själv för erfarenhet av märket....?

Eller är du bara en i raden av Toyotahatare...?

#35
789
2010-11-09 11:43

Simon:
Toyota är riskokare är riskokare är riskokare är...

#36
2010-11-09 12:32

Toyota bryr sig! Världens bästa märke, världens bästa filosofi, världens bästa bilar!

#37
johann
2010-11-09 12:55

Går inte så bra för toyota nu

#38
johann
2010-11-09 12:56

Går inte så bra för toyota nu

#39
789
2010-11-09 13:56

Jarl:
Toyota går på "high way" till helv....

#40
Raymond K
2010-11-09 17:37

Oj så bra Toyota är

#41
z655
2010-11-09 18:14

För f....n. skärp er eller skaffa ett liv!!!! Jag tycker att det är roligt att diskutera bilar med andra bilintresserade människor,men här verkar de flesta vara antingen korkade märkesfanatiker eller bara ute för att provocera och sprida skit. Mycket tråkigt för oss som är SERIÖST motor intresserade. Det är väl säkrast att lägga till att jag inte är Toyota fantast eller märkesfanatiker överhuvudtaget.

#42
2010-11-09 18:31

Mycket småbarn som håller till här, trodde forumet skulle bli bättre när det kom inloggning, men VIB verkar inte klara av att hålla trollen borta från forumet.....

#43
Jägaren
2010-11-09 19:04

Simon no1: Nä, precis så. Värst är att flera använder flera nick - och använder ANDRAS nick när det passar.

#44
Jagaren Småland
2010-11-09 22:16

Vad menar du Jägaren?
Mitt nick kapas väl inte? Skulle vara av Somaliska sjörövare kanske?
Med "nick" är det förstås inget problem, ett nytt är ju gratis och det finns varken status eller premium att hämta i ett nick. Eller har du någonsin sett en jägare klätt i ädelträ?
Vad gällde frågan egentligen? Jo, Toyota och ännu en återkallelse. Nu styrservon. Lite klurig rubrik därför att det handlar om ett mjukvarufel som ingalunda havererar styrservon, felet sätter systemet ur funktion. Naturligtvis blir problemet detsamma för stunden men åtgärden är en programmering eller möjligen byte av en elektronisk komponent. Inte så dramatiskt som exempelvis premiumbilen Mercedes där styrservon helt enkelt brister och oljan sprutar hej vilt .. Inte kul om man får hydralolja på skinnkädseln, men det finns faktiskt saker man får tåla i premiumvärlden, en golfboll i huvet är inte heller kul!
.
Smakar det så kostar det
.
;o)

#45
2010-11-11 20:09

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#46
MR X
2010-11-11 20:32

Jag blir inte förvånad över att antalet återkallelser "verkar" ha exploderat. Ju mer teknikstinna bilar tillverkarna tar fram oavsett märke ju oundvikligare blir det att tekniken felar. Idag verkar mentaliteten hos biltillverkarna världen över vara att vi stoppar in så mycket teknik som man någonsin kan i sina produkter. För att inte förlora mot de andra. Men man tycks ha glömt att testa hållbarhet och tillförlitlighet. Det vore bättre om man tog en steg tillbaka lugnade ner sig och testar tekniken ordentligt innan man släpper ut produkterna på marknaden.
Anders Thiberg Alias Mr X

#47
Uno Lööv
2011-01-05 19:47

Inte ens en liten bil klarar de av att bygga...

#48
2011-01-05 19:51

Jasså..? Vad grundar du det på....?

#49
Uno Lööv
2011-01-05 19:54

Du ser väl vad vi bilägare skrevde i artikeln

#50
2011-01-05 19:56

Ja, jag har läst artiklen och det står ingenstans att de inte klarar av att bygga en liten bil... Vill du förklara...?

#51
Uno Löövs bror Bruno Lööv
2011-01-05 19:56

Haha, folk utan IQ tror de blir smartare när de köper en IQ men de framstår bara som ännu dummare.

#52
Uno Lööv
2011-01-05 19:58

Jo, de får ju ÅTERKALLA. Men tydligen är det återkallningarna som lockar vissa köpare. Den sista idioten är inte född än... Dessutom är det en skitbil.

#53
2011-01-05 20:17

Re Uno, på vilket sätt är det en skitbil, om du anser att Toyota inte klarar av att bygga en liten bil, stå då för det och påstå inte att det står att läsa i texten....!

Att kalla de som köper en bil för idiot visar bara på vilken låg nivå du befinner dig...!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.