Bild
Nästa artikel
Topplista maj 2011: Mest sålda bilarna

Topplista maj 2011: Mest sålda bilarna

Topplista

Volvo och Volkswagen intar de sex översta platserna på listan över Sveriges mest populära bilar. Se hela topplistan med 289 modeller.

Ständiga storsäljaren Volvo V70 återfinns även i maj i försäljningstoppen med 2 110 registrerade exemplar, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Kombifavoriten har dock tappat 20 procent av sin försäljning jämfört med 2010, räknat över årets första fem månader. En förklaring är förstås nya Volvo V60 (1 090 registreringar) som parkerar på fjärdeplatsen i försäljningsligan.

På andra respektive tredje plats hittar vi Volkswagenbilarna Passat (1 837 registreringar) och Golf (1 244 registreringar).

Nyregistreringar januari-maj 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70, 8 659 (10 806)
2. Volkswagen Golf, 5 821 (5 103)
3. Volkswagen Passat, 5 754 (5 228)
4. Volvo V60, 4 451 (0)
5. Volvo V50, 4 409 (4 367)
6. Volvo XC60, 2 835 (2 115)
7. Audi A4, 2 766 (2 967)
8. Kia Cee'd, 2 764 (3 346)
9. BMW 5-serie, 2 555 (1 391)
10. Renault Megane, 2 374 (2 484)

11. Saab 9-3
12. Ford Focus
13. BMW 3-serie
14. Skoda Fabia
15. Skoda Octavia
16. Mercedes C-klass
17. Toyota Auris
18. Renault Clio
19. Nissan Qashqai
20. Volvo S60N

Klicka här för att se hela topplistan för maj med 289 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för maj?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-06-02 09:48

Roligt att det säljs mkt bilar i Sverige...

#2
2011-06-02 10:35

Mycket bätter vore det om biltillverkarna gjorde bilar som håller, det är aldrig bra om det säljs mycket prylar och dylikt (stackars vår planet)...

#3
2011-06-03 17:31

För många är nog bilköpet en kompromiss mellan vad man vill ha och vad man har råd med. "Populäraste" måste vara den man vill ha och "mest sålda" den man har råd med och köper.
Jag ser inte det omedelbara likhetstecknet mellan den mest sålda och den populäraste modellen.
.
Vidare undrar jag om exempelvis Passat gäller både sedan och variant modellerna ... i så fall borde ju även Volvos sedan och kombi-modeller räknas ihop .. Eller?
.
Men det är i varje fall kul att 9-3 inte är längre ner än 11 ...

#4
2011-06-03 22:30

Köpte en 9-3 cab idag från 2005 för 50 000 kr. Rätt dyrt med tanke på ålder men ändå kul med hårruffs.

#5
2011-06-04 19:47

Ja, 50.000 kan vara för dyrt. 90.000 kan vara för billigt. Beror på vad det är för exemplar. (Vi hårlösa tycker cabbar är urfåniga. Melanom-magneter.)

#6
2011-06-05 23:08

Öh det 9-3-cabbarna från det året som ligger på blocket kostar mellan 120 och 189 000 kr.

#7
2011-06-05 23:32

Roger, skilj på önskedrömmar från entusiastiska ägare, och de pengar som till slut blir bytet.

#8
2011-06-06 00:21

Fast 50 000?! Många mil?!

#9
2011-06-06 09:07

Kan vara många mil, direktimport, skadad suflett, död AC. Eller en säljare som fått skambud vid inbyte. (Men jag är så långt ifrån expert på begagnad cabbar, som någon kan vara. Ville bara framföra åsikten, att en 7 år gammal bil kan vara av mycket obestämbart värde.)
PS. Kan ju också vara så att nef är en skämtare. Av låg medelklass Jag känner icke den nef.

#10
2011-06-06 11:25

Ja var den defekt på något vis som du beskriver det (allvarligare fel) så kanske den kunde kosta som den gjorde.
Som jämförelse så får man en Mazda MX-5 från typ 1996 för dessa pengar. 91'orna börjar runt 30 ungefär. En 05'a kostar 130-140 000 kr. Denna kostade dock hälften av vad Saaben gjorde ny.

Måste nog vara ett vrak eftersom han dessutom säger att det var dyrt... ;) Vad hade han räknat med för en cab som kostade 450 000 kr ny? :p Inte ens Jaguar faller så snabbt i pris :p

#11
2011-06-06 16:35

Re. .nef
"Köpte en 9-3 cab idag från 2005 för 50 000 kr. Rätt dyrt med tanke på ålder men ändå kul med hårruffs."

Va kul och häftigt! Vad har den för reg. nr.?

#12
Geno Diantus
2011-06-07 22:43

.nef kommer säkert använda Saabs dåliga rostskydd som argument och säga att den rostat bort. Allt för att förstöra för svensk industri.

#13
Geno Diantus
2011-06-07 23:27

Alltså att skylten rostat bort...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.