Bild
Nästa artikel
Topplista juni 2012: Mest registrerade bilarna

Topplista juni 2012: Mest registrerade bilarna

Topplista

Volkswagen knaprar in på Volvos försprång. Topplistan för nyregistreringar i juni visar att det tyska märket är på väg att köra om.

I juni registrerades 25 562 nya personbilar, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Det är en inbromsning med sju procent jämfört med samma månad i fjol.

Ständiga bästsäljaren Volvo tappade tolv procent av försäljningen under månaden och noterade till slut 4 625 bilar. Samtidigt fortsatte andraplacerade Volkswagen sin frammarsch. Märket ökade med hela 31 procent till 4 393 bilar.

Skillnaden mellan Volvo och Volkswagen var således bara 232 bilar. Det ser ut som en tidsfråga innan Volvo blir omkört på sin egen hemmamarknad.

När det gäller registreringar av enskilda modeller placerar sig Volvo V70 överst på topplistan, före Volkswagen Passat, Volvo S/V60 och Volkswagen Golf.

Nyregistreringar juni 2012:
(Antal registreringar juni 2011 inom parentes)

1. Volvo V70, 1 584 (1 986)
2. Volkswagen Passat, 1 375 (1 167)
3. Volvo S/V60, 1 361 (1 147)
4. Volkswagen Golf, 1 272 (1 081)
5. BMW 3-serie, 724 (378)
6. Volkswagen Polo, 591 (390)
7. Volvo XC60, 530 (812)
8. Kia Cee’d, 511 (620)
9. Skoda Fabia, 504 (463)
10. Ford Focus, 441 (506)


Nyregistreringar januari-juni 2012:
(Antal registreringar januari-juni 2011 inom parentes)

1. Volvo V70, 10 543 (10 645)
2. Volkswagen Passat, 8 725 (6 921)
3. Volvo S/V60, 6 910 (7 182)
4. Volkswagen Golf, 5 566 (6 902)
5. Volvo V50, 3 604 (5 177)
6. Kia Cee’d, 3 090 (3 384)
7. Volvo XC60, 2 963 (3 647)
8. BMW 3-Serie, 2 795 (2 464)
9. Ford Focus, 2 649 (2 668)
10. Audi A4, 2 346 (3 361)

Klicka här för att se hela topplistan med alla modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för juni?

Kommentarer

#1
2012-07-02 14:46

Jag blir mer och mer övertygad om att jag kommer att bli ägare till en Volkswagen en dag - Volkswagen är jämte Mercedes ryggraden i allt vad tysk bilindustri heter. Volkswagen tillverkar alldeles utmärkta bilar baserat på en viss "enkelhet" med utmärkt kvalitet som tilltalar folk.

#2
Granlund
2012-07-02 15:05

Kapten, det därmed kvalite kan diskuteras. Upplevda kvalite i kupen är hög. Hur bra allt sedan håller så tycker jag vw ligger sämre än snittet.

#3
2012-07-02 15:05

Jag förstår att fler och fler väljer Passat framför V70. För prisskillnaden mellan V70 och Passat är inte motiverad. Det V70 är bättre på (tycker jag) är väl ljud- och i viss mån fjädringskomfort. Även om en Passat med DCC (ställbara dämpare) också är hyfsat bekväm i komfortläget. Möjligtvis att kvalitetskänslan är snäppet bättre i V70 ,men skillnaden är inte så stor.

#4
2012-07-02 15:13

VW har också en stor fördel i att kunna erbjuda en modell i alla klasser, från Up till Phaeton, vilket gör att de kan nå ut till en bredare kundkrets än vad Volvo kan.
Sen verkar de även ha en trogen kundkrets som stannar kvar hos sitt märke trots sin ökända verkstadsavdelning, ett aber som knäckt nästan vilket annat märke som helst.

#5
2012-07-02 15:34

Att Avensis ökat med 75% var ju intressant..... Visserligen faceliftad men inte så mycket nytt...

#6
2012-07-02 16:12

Jag tror nog som du Prestigelös.
VW's stora akilleshäl är nog kundvård, eller rättare bristerna i just kundvård. Hade den varit bättre, alltså helst upp till "bra" skulle WV, med sitt betydligt bredare utbud och jämförbara kvalité nog passerat Volvo på den Svenska marknaden för länge sedan ...

#7
2012-07-02 16:14

Kostnads skillnaden för föraren av en tjänstebil Passat eller V70 är minimal, eftersom dessa bilar till 75-80 % ägs av finansbolaget,
Idag har finansbolaget en stor påverkan över vilket märke och model som är valbart för företagen så att de kan sänka sina kostnden, man se krasst på restvärdet om 3år...hos oss är exv. Avensis inte längre ett valbart alternativ,

#8
2012-07-02 16:16

Jag tror näppeligen Toyota hotar Volvo som toppsäljare på den svenska marknaden Simon ...

#9
2012-07-02 17:23

Volkswagens kvalitet har inte varit direkt lysande på sista tiden om vi talar om motorer och automatväxellådor. Tysk "kvalitetskänsla" finns nuförtiden i nästan alla andra tillverkares bilar också.

Volvo V70 är den bil som jag anser är bästa kompromiss utan att göra större kompromisser på något område. :)
Har dock inte vågat mej på en Volvo sedan 460 som tyvärr inte hade nån kvalitet alls i sej och kom inte och säg att den var holländsk för en Volvo var det i varje fall. Begagnade franska har jag kört länge och det har tills vidare varit ett väldigt klokt beslut, blivit väldigt billigt att köpa och i billiga driftskostnader (Renault och Peugeot).

#10
2012-07-02 17:39

Segrare kommer att bli den som säljer rimlig kvalitet till ett överkomligt pris OCH har en eftermarknad som konsumenterna vill ha till ett lågt pris. Inköpspriset har en tendens att bli det låga när man summerar servicekostnaderna vid en framtida försäljning...
Hur har annars Toyota överlevat alla skandaler, jo kunderna gillar hur de tas om hand efter köpet.

#11
2012-07-02 17:42

Likväl ser vi knappt nåra mrplot ..

#12
2012-07-02 17:45

@ Jes_ det beror troligtvis på att du inte kikar efter dom....:)

#13
2012-07-02 18:55

"KNAPRAR IN"??? Knappar in heter det på svenska. Det har med knapphet, litenhet att göra, inte att knapra, som på en pepparkaka.

#15
2012-07-02 19:45

Oomkullrunkelig, vilken tur att inte jag skrev det där! :-)

Hello Kissie måste vara samma fån som Hello Uno.
(Dock lyckades han den här gången att få ihop böjningsformen "äro" med rätt numerus.)

#16
2012-07-02 20:27

Skillnaden Roy .. är att Oomkullrunkelig uppmärksammar ett fel journalisten, som ju borde vara välskolad i språket .. gör.
Du anmärker ofta på vem som helst, även där det är uppenbart att språkförbristningar föreligger, typ invandrare med svenske som andra eller tredje språk och/eller ordblinda (kan just nu inte stava till det egentliga och synnerligen taskiga ordet för det handikapp :o) )

#17
2012-07-03 04:03

Jes, eftersom jag är just så språkkänslig som jag är, så skiljer jag på (för mig) uppenbar dyslexi och slöhet. Många bryr sig inte om att utveckla sig, i synnerhet inte språkligt.
För övrigt är det mest tips jag ger som vem som helst kan ta till sig - om man vill, istället för att ta alla förslag som förolämpningar.

#18
2012-07-03 13:23

Det är starkt av Volvo att hålla 1:a platsen, för de har ju 3:e platsen också.

#19
2012-07-03 13:27

Passats försäljning omfattar både kombi och sedan. Volvos V70 är bara kombi, och ändå säljer de fler. När Volvo byter ut V70 blir det kanske S80 och V80, och då blir försäljningssiffran ännu större.

#20
2012-07-03 14:44

Han kanske verkligen menar att VW knaprar in sig? Vet ej :P

#21
2012-07-04 14:04

Anledningen till att VW Passat klättrat så är för att det är en riktigt trevlig och fin bil. Miljbil med 140 dieselhästar, Volvos dito är ju V70 DrivE, med klena 115 hästar. Vilken skulle du välja. En snik v70 DrivE eller en välutrustad VW Passat med 140 diselhästar. Valet är enkelt.

Vidare är det nog många tjänstebilsförare som kört SAAB tidigare som valt att köpa Passat. För det är ju inte så enkelt som vissa KTH-professorer verkar tro, att när SAAB gick i KK så skulle alla köpa Volvo. Tvärt om, En sann Saab-förare köper & kör inte Volvo. Det är en av anledningarna till att VW Passat klättrat i försäljningsstatistiken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.