Bild
Nästa artikel
Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit

Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit

Nyheter

Ägaren gjorde en minst sagt ovanlig upptäckt i sin Tesla Model Y.

Flera Teslaägare som slagit till på suven Model Y rapporterar om en intressant ingenjörslösning under skalet i en tråd på forumet Tesla Motors Club, något sajten The Drive var först att rapportera.

Tesla, som annars ofta hyllas för effektiva drivlinor, hög tekniknivå och mjukvaruppdateringar via nätet, verkar i vissa fall ha spänt fast två simpla träbitar på en av bilens viktigaste komponenter.

Träbitarna, som ser ut att vara hämtade från en vanlig byggmarknad, sitter på det som kallas Liquid Cooled Condenser (LCC) och är fastspända med ett band. Komponenten sitter vid bilens främre bagageutrymme, det som brukar kallas ”frunken”.

”Jag spenderade mycket tid med att fixa karossglipor på bilen efter att Tesla vägrade. Den här fanns under en kåpa i frunken”, skriver en användare.

”Plåsterlösning”

I forumtråden spekuleras det i varför Tesla gjort på det här sättet men hittills har Tesla inte gjort något officiellt uttalande. Flera andra Model Y-ägare har också laddat upp bilder på sina bilar och i vissa fall verkar Tesla ha använt vita plastbitar istället för träbitar. Det finns ingenting i Teslas reservdelskatalog som liknar dessa träbitar.

LCC-enheten är en viktig komponent i kylsystemet som ska se till att hålla rätt temperatur i kupén, batteriet och drivenheten.


Sajten Jalopnik har kontaktat bilindustriexperten Sandy Munro, som skruvat isär flera Teslabilar för att analysera hur de är designade och tillverkade. Han kallar detta för en ”plåtserlösning” men har inte stött på just de träfärgade bitarna i de bilar han monterat isär.

– Tesla hittade förmodligen läckor eller fel under valideringen och testerna och gjorde sedan den här plåsterlösningen, säger han.

Kommentarer

#1
2020-09-10 20:25

...och konklusionen för hugade spekulanter blir att vila på lagrarna ett år eller så!
Model Y skall kanske tillverkas i Berlin när fabriken där rullar igång? Made in Germany är kanske att föredra!?

#2
2020-09-10 20:36

Kul igen Tesla; )

#3
2020-09-10 20:36

Vad är det för fel att använda naturmaterial?
Ska inte det här vara en miljöbil?

#4
2020-09-10 20:38

Tesla verkar inte tillverka några förseriebilar. Hela den första årgången är prototyper.

#5
2020-09-10 20:54

Borde betraktas som träemballage och därför vara tillverkat enligt den internationella standarden ISPM 15 och skall då vara märkt med detta märke och vara behandlat mot skadegörare!

#6
2020-09-10 21:11

Bwahahaha.
På riktigt? Och folk undrar varför jag tycker att Teslor har usel kvalité?
Å andra sidan har Amerikanare alltid byggt sketet sammansatta bilar.
Ungefär som grodätarna.

#7
2020-09-10 21:41

Tesla gör alltså träiga bilar, då vart det bekräftat. :)

#8
2020-09-10 21:53

Vid första anblicken : "hahaha" fan vad uselt
Vid närmare eftertanke : Antagligen ett tillfäligt förband som skulle ha avlägsnats längre fram i linan pga att produktionen skulle bibehållas trots att en viktig detalj saknades. Det kan faktiskt hända att en underleverantör inte kan leverera rätt delar i rätt tid, för att hålla produktionen igång görs en tillfällig lösning som senare åtgärdas/eftermonteras. Några bilar slank oturligt igenom, vissa med träbitar andra med plastlister.

Det är väl ändå ingen som på fullaste allvar tror att den "konstruktionslösningen" är så på alla bilar !?

#9
2020-09-10 21:53

Håller med Henrik ovan, klart att förbandet skulle tas bort.

#10
2020-09-10 22:21

Känns bäst att låta det vara, även om det ser ut amatörmässigt ut.

#11
2020-09-10 22:39

Ser mer ut som om någon på fabriken glömt ta bort transportemballaget på delen.
Men så klart kan man rösta på en pajas så kan det enkelt ske att man glömmer skyddsemballaget.

#12
2020-09-10 23:09

Glömt? Borde väl efterkontrollen ha sett i så fall. Kanske finns fler träbitar i bilen. :-)

#13
2020-09-11 00:27

"emballage"?
Vilket konstig ide.
Ingen monterar väl delar i en bil utan att ta bort emballage först?
Är det ens möjligt att ta bort det efter att det monterats?

Är arbetarna så vårdslösa att man tvingas ha på embalage på delarna till i sista sekunden så är det en rätt nonchalant fabrik som tydligen anställer vem som helst.

Denna förklaring är absolut inte trovärdig och skulle det stämma gör det saken knappast bättre.

#14
2020-09-11 09:12

Skadeglädjen är tydligen fortfarande den enda sanna glädjen, speciellt i fallet Tesla...

Att ta reda på hur och varför saker sker är naturligtvis inte lika roligt som att spekulera i olika dråpliga scenarion.

#15
1
2020-09-11 10:34

Hade det varit plastbitar hade ingen sagt nåt. Men trä funkar ju lika bra och är knappast sämre miljömässigt.

#16
2020-09-11 14:34

Detr bu ingen slump att man brukar ju säga att sista årsmodellen av en bil innan den slutas tilverkas är den bästa.

#17
2020-09-11 20:36

Trä i bilen, det hade de i bilens barndom också.

#18
2020-09-12 20:21

Trä är lyx. Det har min bil i inredningen.

#19
2020-09-13 12:55

Det beror på var den används.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.