Nästa artikel
Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit
Nyheter

Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit

Publicerad 10 september 2020
Ägaren gjorde en minst sagt ovanlig upptäckt i sin Tesla Model Y.

Flera Teslaägare som slagit till på suven Model Y rapporterar om en intressant ingenjörslösning under skalet i en tråd på forumet Tesla Motors Club, något sajten The Drive var först att rapportera.

Tesla, som annars ofta hyllas för effektiva drivlinor, hög tekniknivå och mjukvaruppdateringar via nätet, verkar i vissa fall ha spänt fast två simpla träbitar på en av bilens viktigaste komponenter.

Träbitarna, som ser ut att vara hämtade från en vanlig byggmarknad, sitter på det som kallas Liquid Cooled Condenser (LCC) och är fastspända med ett band. Komponenten sitter vid bilens främre bagageutrymme, det som brukar kallas ”frunken”.

”Jag spenderade mycket tid med att fixa karossglipor på bilen efter att Tesla vägrade. Den här fanns under en kåpa i frunken”, skriver en användare.

”Plåsterlösning”

I forumtråden spekuleras det i varför Tesla gjort på det här sättet men hittills har Tesla inte gjort något officiellt uttalande. Flera andra Model Y-ägare har också laddat upp bilder på sina bilar och i vissa fall verkar Tesla ha använt vita plastbitar istället för träbitar. Det finns ingenting i Teslas reservdelskatalog som liknar dessa träbitar.

LCC-enheten är en viktig komponent i kylsystemet som ska se till att hålla rätt temperatur i kupén, batteriet och drivenheten.

Sajten Jalopnik har kontaktat bilindustriexperten Sandy Munro, som skruvat isär flera Teslabilar för att analysera hur de är designade och tillverkade. Han kallar detta för en ”plåtserlösning” men har inte stött på just de träfärgade bitarna i de bilar han monterat isär.

– Tesla hittade förmodligen läckor eller fel under valideringen och testerna och gjorde sedan den här plåsterlösningen, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-10 20:25
ToRy

...och konklusionen för hugade spekulanter blir att vila på lagrarna ett år eller så!
Model Y skall kanske tillverkas i Berlin när fabriken där rullar igång? Made in Germany är kanske att föredra!?

#2 • 2020-09-10 20:36
saabnisse

Vad är det för fel att använda naturmaterial?
Ska inte det här vara en miljöbil?

#3 • 2020-09-10 20:38
V70Silver

Tesla verkar inte tillverka några förseriebilar. Hela den första årgången är prototyper.

#4 • 2020-09-10 20:54
bgl

Borde betraktas som träemballage och därför vara tillverkat enligt den internationella standarden ISPM 15 och skall då vara märkt med detta märke och vara behandlat mot skadegörare!

#5 • 2020-09-10 21:41
Raphael

Tesla gör alltså träiga bilar, då vart det bekräftat. :)

#6 • 2020-09-10 21:53
Henrik-Andersson

Vid första anblicken : "hahaha" fan vad uselt
Vid närmare eftertanke : Antagligen ett tillfäligt förband som skulle ha avlägsnats längre fram i linan pga att produktionen skulle bibehållas trots att en viktig detalj saknades. Det kan faktiskt hända att en underleverantör inte kan leverera rätt delar i rätt tid, för att hålla produktionen igång görs en tillfällig lösning som senare åtgärdas/eftermonteras. Några bilar slank oturligt igenom, vissa med träbitar andra med plastlister.

Det är väl ändå ingen som på fullaste allvar tror att den "konstruktionslösningen" är så på alla bilar !?

#7 • 2020-09-10 21:53
Grosser

Håller med Henrik ovan, klart att förbandet skulle tas bort.

#8 • 2020-09-10 22:21
John2008

Känns bäst att låta det vara, även om det ser ut amatörmässigt ut.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Ser mer ut som om någon på fabriken glömt ta bort transportemballaget på delen.
Men så klart kan man rösta på en pajas så kan det enkelt ske att man glömmer skyddsemballaget.

#a • 2020-09-10 23:09
Villevalle

Glömt? Borde väl efterkontrollen ha sett i så fall. Kanske finns fler träbitar i bilen. :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.