Nästa artikel
Teslas tvärvändning: Runda ratten tillbaka i Model S och X
Nyheter

Teslas tvärvändning: Runda ratten tillbaka i Model S och X

Publicerad 9 januari 2023 (uppdaterad 9 januari 2023)
”Flygplansratten” kritiserades av många – men har hittills varit det enda alternativet.

Två år efter att Tesla lanserade de uppdaterade versionerna av Model S och X med den så kallade Yoke-ratten som enda alternativ går det nu att i stället välja en vanlig, rund ratt i Teslas konfigurator.

Det var i januari 2021 som Tesla lanserade de nuvarande versionerna av de nu till åren komna sedan- och suvmodellerna. De första exemplaren av dessa bilar började levereras i Sverige innan jul 2022.

Bland nyheterna fanns en ny inredning med nya bildskärmar, en prestandavariant kallad Plaid med över 1 000 hästkrafter – och en platt ratt utan rattkrans som saknade spakar för blinkers och växelväljare. Resonemanget var bland annat att den platta ratten skulle ge bättre sikt framåt.

Det dröjde inte länge innan den platta ratten kritiserades av de som ägde eller hade provkört bilen. Motorjournalisten Jason Cammisa påpekade det ironiska i att Plaid-versionen av Model S har ett ”Drifting-läge”, när den platta ratten gör det i stort sett omöjligt att häva en sladd med bilen. Fred Lambert på hemsidan Elecrec var inne på samma linje, och menade att Yoke-ratten kommer bli ett ”verkligt problem” för de som kör sina bilar i halt väglag.

Tesla och Elon Musk valde länge att ignorera kritiken. När Musk sommaren 2021 på Twitter fick frågan om det skulle erbjudas en normal ratt som alternativ blev svaret helt enkelt ”Nej”.

Men nu ger de alltså efter. I Teslas onlinekonfigurator kan kunderna nu välja mellan Yoke-ratten och ett nydesignat, runt alternativ. Den runda ratten kostar inte extra, och verkar inte heller påverka leveranstiderna.

Skärmdump från konfiguratorn på Teslas svenska hemsida, den 9 januari.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 9 januari 2023 "Jag har inte ändrat mig,…
  • 9 januari 2023 Det är ju en god egenskap…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.