Nästa artikel
Tesla visar robot som kan gå – och dansa
Nyheter

Tesla visar robot som kan gå – och dansa

Publicerad 4 oktober 2022 (uppdaterad 6 oktober 2022)
Människoroboten Optimus stod i fokus under Teslas AI Day – men Elon Musk gav också nya löften om företagets självkörande bilar.

I fredags arrangerade Tesla sin årliga AI Day i Kalifornien – en tillställning de själva kallar för ett rekryteringsevent som ska locka duktiga ingenjörer och utvecklare till företaget.

Iklädd skinnjacka inledde vd:n Elon Musk med att presentera en prototyp av den tvåbenta roboten Tesla Bot, även kallad Optimus. När idén om humanoidroboten först lades fram under förra årets AI Day representerades den av en utklädd människa, men den här gången var det en en varelse i metall som på skakiga ben äntrade scenen och genomförde ett litet dansnummer.

I några förinspelade videoklipp presenterades sedan vad roboten kan användas till. Här fick vi se roboten vattna krukväxter, leverera ett paket på ett kontor och flytta omkring några små metalldelar i en fabrik.

Färdigheterna roboten uppvisar är, som har påpekats av flera medier, inte revolutionerande. Många andra företag har visat upp liknande humanoidrobotar genom åren – mest slående av vilka är kanske Boston Dynamics skräckinjagande skapelser.

Tesla visade också upp en andra robot som ligger närmare hur den färdiga produkten ska se ut när den är färdigutvecklad. Den hade däremot ännu inte lärt sig att gå, och blev därför buren in på scen av mänsklig personal.

Elon Musk menar att den färdiga roboten ligger mellan tre och fem år framåt i tid. Den ska då väga drygt 70 kilo, kosta omkring 20 000 dollar och kunna göra saker som att gå till affären och köpa det som står på inköpslistan. Musk har tidigare sagt att roboten kan komma att bli en ännu större framgång för företaget än vad deras bilar har varit.

Elon Musk menar att dagens humanoidrobotar ”saknar en hjärna”, alltså förmågan att lösa problem på egen hand. Optimus, å andra sidan, ska bli en ”extremt kapabel robot” som ska produceras i miljoner exemplar.
– Jag tror Optimus kommer bli otrolig om fem eller tio år, alltså, häpnadsväckande, sa han.

160 000 testförare

Resten av presentationen ägnades åt att visa upp de framsteg som Tesla har gjort kring sin självkörande teknik.

Tesla påpekade bland annat att deras FSD Beta-funktion, som under vissa omständigheter låter bilen köra på egen hand under uppsikt av föraren, sedan förra året har gått från 2 000 till 160 000 användare.

Och nu ska de frivilliga testförarna bli ännu fler – Elon Musk lovade att FSD Beta ska göras tillgängligt över hela världen innan årets slut. Systemet har hittills bara kunnat användas i Nordamerika.

Tesla bjöd också på en detaljerad inblick i den egna superdatorn Dojo, som används för att träna de neurala nätverk som de självkörande bilarna använder. Datorn samlar in videodata från de över en miljon Teslabilar som är i trafik i dag, och kör datan genom en simulator byggd i Unreal Engine. Den förbättrade mjukvaran skickas den sedan ut till bilarna via uppdateringar.

Enligt Paril Jain, Teslas chef för rörelseplanering, har FSD nu bland annat blivit bättre på att hantera mörker, dimma och regn. Systemet ska också kunna genomföra ”människoliknande” manövrar, bland annat när bilen planerar en vänstersväng på landsväg, något som är en utmanande uppgift för en självkörande bil.

Teslas försök till självkörande bilar har genom åren stött på patrull ett antal gånger, och utvecklingen har gått betydligt trögare än man först trodde. Elon Musk har tidigare lovat att en Tesla redan 2017 skulle klara att köra mellan USA:s kuster på egen hand, vilket företaget ännu i dag inte fått till. 

Självkörande Teslabilar är också föremål för en utredning av amerikanska myndigheter efter ett antal olyckor där bilar krockat med utryckningsfordon. Tesla har också anklagats för falsk marknadsföring rörande FSD-systemet, och de har blivit stämda av kunder som anser sig missledda kring vad bilarna är kapabla till.

 

Den som vill kan se allt innehåll från Teslas AI Day i videon nedan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.