Bild
Nästa artikel
Ifrån det här tillverkningsbandet kanske det rullar Model 3 i framtiden.

Tesla tipsas om tillverkning i Trollhättan

Nyheter

En grupp intressenter försöker få elbilstillverkaren att börja bygga fordon i Nevsfabriken.

Business Sweden och leverantörsorganisationen FKG har tagit kontakt med Tesla och tipsat dem om att bygga sina bilar i Trollhättan. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Väst.

Sedan tidigare letar Tesla efter en plats att starta en ny europeisk Gigafactory på, likt den som nyligen blev driftsklar i USA. I Trollhättan skulle det redan finnas befintliga lokaler, nämligen gamla Saabfabriken, där Nevs nu huserar.

Fabriken i Trollhättan går just nu på sparlåga i väntan på att beställningar på Nevsbilar ska trilla in. Nevs säger till P4 Väst att man kan tänka sig ett samarbete och nyttjande av lokaler när det gäller biltillverkning.

Diskutera: Tror du att Tesla skulle välja Trollhättan som tillverkningsplats?
 

Kommentarer

#1
2017-02-22 16:32

Tvivlar på att de väljer Trollhättan. Kanske om de får driva allt i helt egen regi.

#2
2017-02-22 17:20

Roy J...du är verkligen en sådan som är full av visioner och driver utvecklingen framåt.

Men sitt du i din hörna och sura.

#3
2017-02-22 17:30

Rena lottovinsten för Trollhättan om det blir av.

#4
2017-02-22 17:54

Staden Trollhättan har ställt om och klarar sig bra utan SAAB-tillverkningen - men det vore jätteroligt för sta'n (å "bögda") om Tesla faktiskt vore minsta intresserade att tillverka bilar i fabriken på Stallbacka.

#5
2017-02-22 18:28

Roy, visst måste det bli i egen regi, något samarbete med Nevs tror jag aldrig skulle fungera.
Men kanske är det Nevs närvaro som spolar hela ide'n?

#6
2017-02-23 09:19

Dålig timing att inleda kontakter just nu. Amerikanarna tvekar nog rätt mycket över att låta svenskar bygga deras bilar nu när Sveriges rykte så kraftigt har devalverats de senaste dagarna med Rinkeby-kravallerna som kablas ut som förstasidesnyheter över hela USA.

#7
2017-02-23 10:04

Mattse, Rinkebykravallerna hade inte inträffat när de här kontakterna togs!

#8
2017-02-23 10:18

Man får väl förklara att Rinkeby inte ligger i Trollhättan.

#9
2017-02-23 10:34

Trollhättan har sitt Rinkeby i Kronogården. Men om Tesla startar upp tillverkning så är det ett ypperligt tillfälle att låta Kronogårdens ungdomar få sysselsättning som bilbyggare.

#10
2017-02-23 13:36

Jag tror att amerikanska och andra utrikiska företag passar sig noga för att investera i Sverige. Oroligheterna i de invandrartäta områdena påverkar nog minimalt. Men den aggressiva och företagarfientliga tonen från minoritetsregeringen där man hela tiden tjatar om att höja skatterna får företagen att avstå. Företag flyttar från Sverige. Inte till!

#11
2017-02-23 13:39

"Business Sweden och leverantörsorganisationen FKG har tagit kontakt med Tesla ", kan betyda vad som helst.
Undrar om inte ledningen på Tesla började asgarva? Bara för att någon tar "kontakt" så betyder det inte att kontakten är mottagen, accepterad eller ens önskvärd. Om en pedofil tar kontakt med barn på dagis så är det inte uppskattat eller önskvärt...

#12
2017-02-23 15:39

Skum jämförelse.

#13
2017-02-23 17:17

Två konkurrenter under samma tak? Icke sa Nicke. Det kan man ju räkna ut med röven.

#14
2017-02-26 14:22

Jag tänker, som framgått, lite som saabnisse och Thommys.
Jag instämmer även i trastens omdöme om Odedicerads märkliga jämförelse.

SiggeNn, du fäller väldigt snabbt ett förklenande omdöme om mig utan att du har något underlag.