Nästa artikel
Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest
23 modeller testade

Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest

Publicerad 2024-02-01 09:42 (uppdaterad 2024-02-05 07:34)
Den kinesiska uppstickaren HiPhi satte alla andra elbilar på plats i ett nytt räckviddstest i vinterklimat – både när det gäller räckvidd och avvikelse från den uppgivna siffran.

Norska organisationen NAF har genomfört en ny omgång av det stora räckviddstestet av elbilar som görs två gånger om året. I vinterns omgång stod kinesiska uppstickaren HiPhi Z som klar vinnare.

– Tesla har dominerat våra räckviddstester sedan 2020. I dag har HiPhi Z slagit Tesla Model 3 när det gäller räckvidd, säger Nils Sødal, kommunikationsrådgivare på NAF.

Den officiella räckvidden är 55,5 mil vilket är 7,4 mil kortare än Tesla Model 3. Men HiPhi kunde ändå köras 52,2 mil i testet – vilket är 8,1 mil längre än Teslan.

– Det är sex procent kortare än WLTP-räckvidden. Det är imponerande i vinterkylan, säger Nils Sødal.

Jeep Avenger som utsågs till Årets Bil hamnade sist i räckviddstestet. Foto: Simon Hamelius

Förutom längst räckvidd hade HiPhi Z alltså minst avvikelse mellan den faktiska räckvidden och den officiella siffran enligt WLTP-körcykeln. Även Hyundai Ioniq 6 och flera andra modeller slog Teslans räckvidd.

Volkswagen, Toyota, Volvo och Polestar hade störst avvikelse mellan faktisk och officiell räckvidd. I alla fyra elbilar låg den på 30 procent eller mer.

Toyota ville inte ställa upp officiellt i räckviddstestet med elbilen bZ4X, som tidigare fått hård kritik för sin korta räckvidd framför allt på vintern. NAF hyrde i stället en bZ4X hos Hertz. Den hade inte de senaste uppgraderingarna som modellen fått som ska förbättra snabbladdningen.

Så görs testet
  • Räckviddstestet körs på en specifik sträcka med genomsnittlig norsk långfördskörning.
  • Bilarna körs tills batteriet är helt urladdat och bilen behöver bärgas.
  • Marknadens alla elbilar är inte med, eftersom många bilar har testats tidigare.
  • Det är viktigt att känna till att testet inte ger hela bilden av hur långt bilen kommer på en laddning. Det beror på en mängd olika faktorer som körstil, väder och lastvikt. Men testerna ger ändå intressanta fakta, som att räckvidden oftast blir lägre än WLTP-siffran på vintern.
  • Som lägst beräknades temperaturen vara elva minusgrader under testet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (131)

  • 2024-02-12 08:42 Jag ser fortfarande det här…
  • 2024-02-11 11:55 Raphael jag tror nog de…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.