Bild
Nästa artikel
Tesla bygger superladdare i Sverige

Tesla bygger superladdare i Sverige

Nyheter

Amerikanska elbilsmärket Tesla utökar nätet med snabba laddstationer. I sommar öppnar den första snabbladdaren i Sverige.

Tesla är i full färd med att bygga ett nätverk av laddstationer, så kallade ”Superchargers”, i Europa. Vid stationerna kan den som äger en Tesla ladda bilens batterier till hälften på 20 minuter för att få drygt 20 mils extra räckvidd – helt gratis.

Till en början fanns ”elmackarna” endast i Kalifornien, där Tesla har sitt huvudkontor, men i fjol kom de första stationerna till Europa. Norge, som subventionerar elbilar kraftigt, stod först på tur och i dag finns sex stationer i vårt västra grannland.

Nu utökas nätverket med ytterligare åtta snabbladdare, fyra i Tyskland, två i Nederländerna, en i Österrike, och en i Schweiz. Men expansionen stannar inte där, senare i år planerar Tesla att öppna flera ”superladdare” i Sverige.

– Vi kommer definitivt till Sverige och jag tror att det blir i sommar, säger Esben Pedersen, kommunikationschef vid Tesla Motors Scandinavia, till Vi Bilägare.

Planen går ut på att bygga laddstationer så att Tesla-ägare ska kunna åka mellan till exempel Stockholm och Oslo och längs vägen ha möjligheten att snabbladda batteriet.

Under 2013 registrerades endast 16 Tesla i Sverige. Bilen som finns till salu heter Model S och det handlar om en eldriven sportvagn som har en räckvidd på 50 mil i sitt mest batteritäta utförande. Toppmodellen Model S P85 kostar från 837 500 kronor. Lite billigare är instegsmodellen Model S 60 som går på 627 000 kronor.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs att fem Tesla Model S registrerades under 2013. Rätt siffra är 16.

Diskutera: Vad tycker du om Teslas laddstationer?

Kommentarer

#1
2014-01-23 15:43

20 minuter var 20:e mil känns inte direkt som "snabbladdning".

Hypen kring denna bil är total men verkligheten håller på att hinna ikapp.

5 bilar sålda i Sverige....mångdubbelt fler tomtar påstår på nätet att de äger en.

Men det är klart med en laddstation bör det inte finnas mer än 5 bilar annars kan "snabbladdningen" ta 1 timme om man ska köa.

#2
2014-01-23 15:51

Hur många snabbladdare får Sverige? Det finns runt 3000 bensinmackar i Sverige ...

Den praktiska nyttan med dessa snabbladdare är rejält överdriven. Man kan möjligen se dem som någon slags nödladdare om man har turen att passera en plats som har den. I LA är dessa laddare konstant upptagna, så de är inte ofta man laddar där. Den huvudsakliga laddningen sker hemma och på kontoret, med lite sporadisk påfyllning vid de parkeringsplatser och garage som har gratis laddning.

Hemma i Sverige lär laddningen i princip uteslutande ske i hemmet varför en investering i kraftfull laddning måste tas med i kalkylen - och man är fortfarande i praktiken begränsad till den räckvidd som nattens laddning erbjuder.

#3
2014-01-23 16:45

80 av procent 85kwh på 40 minuter =68kwh / 2kwh/mil dvs man tar sig 34 mil till om man har fikat/lunchat etc.
Ser man på teslas karta angående förväntade laddstationer i sverige vid slutet av 2014, så ser man att dom blir till en service för norrmännen så att dom kan åka runt i sverige med alla sina teslor.

#4
2014-01-23 18:02

Så länge laddningen tar mer än fem minuter och batterierna väger omkring femhundra kilo så är bilen i det närmaste obrukbar till annat än stadskörning.

#6
2014-01-23 20:13

@leifer, Känns det bra att behöva planera din "långresa" efter var Tesla har sina fyra (eller hur många det nu blir) snabbladdare?

#7
2014-01-23 20:32

Nej tack!! Det ska ryka från en bil!

#8
2014-01-23 20:57

Japp .. ju mer ryk desto mer bil ;o)

#10
2014-01-23 22:20

Från 2003 till 2013 drog Tesla på sig över 6 miljarder kronor i skulder. Man fick aktieägartillskott elva gånger (tror jag det var), men hur många miljarder man fick in på dessa vet jag inte i dagsläget. Därefter kom en börsintroduktion för att få tillgång till ytterligare mångmiljardbelopp som riskkapital. Tesla självt räknar med att visa lönsamhet först i år. Undrar jag hur smala marginalerna har varit. Och är.

#11
2014-01-23 22:27

Etanol mer miljövänligt än el så länge man inte har någon bra källa att ta fram el ur.

#12
2014-01-23 22:49

Marginalerna har varit små för Tesla som själva säger att 2008 var det Daimler som räddade företaget när man genom ett lån från ett rikt arabland lyckades hålla företaget på fötter. Sedan valde Toyota 2010 att gå in med pengar i företaget.

#14
2014-01-23 23:47

Verkligen kul att Superchargers kommer nu! En karta i artikeln vore väl inte fel: http://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger

Jag har kört Model S i USA sedan i somras. Bilen har överträffat förväntningarna på alla plan och jag har testat SuperChargers ett par ggr, funkar kanon. Men det var otroligt vad mycket nejsägare och pessimister det fanns i kommentarerna här i vib :-) Är ni inte glada att det kommer ny teknik till lilla Sverige??

#15
2014-01-24 06:26

Teslaförare - kan inte annat än hålla med dig. Det är tydligen väldigt lätt för många att vara kritisk till ny och mera miljövänlig teknik medan man sväljer nackdelarna med fossildrivna bilar med hull och hår. Sanningen är nog att vi får vänja oss med flera olika "drivmedel" i framtiden och att målet borde vara att fasa ut så mycket som möjligt av de fossila drivmedlen. Sen fungerar kanske inte alla alternativa drivmedel för alla enskilda individers transportbehov eller för vissa fordonstyper men det får vi nog också acceptera - i alla fall kortsiktigt.

#16
2014-01-24 07:34

Oops, såg du leifer ... Självaste hatobjektet Daimler gick in och räddade Tesla. Daimler = Mercedes! Kan vi få ett tack till tyskarna från din sida nu då?

#18
2014-01-24 10:00

Jag tror att mycket av skepticismen mot Tesla beror på att det är just Tesla.
Om bilen hade varit tillverkad av Audi, MB eller Toyota så skulle det nog låtit lite annorlunda, förutom det vanliga Tyskland vs Japantugget då :-)

Att bilen till råga på allt är amerikansk gör det hela inte lättare att smälta för somliga, alla som vet något om bilar vet ju att spjutspetsteknologi inom bilindustri absolut inte kommer från det skräniga landet i väst.
Dom kan hålla sig till sina pickuper och lämna ny avancerad bilteknologi till oss europeer, och då helst tyskar ;-)

Att ett relativt nystartat företag har likviditetsproblem är inget nytt och i det här fallet så tror jag inte det i förlängningen kommer att ställa till problem för Tesla, de ligger rätt i tiden med en bra och uppmärksammad produkt så finansiärer kommer inte att saknas.

De har ju ändå lyckats med konststycket att få den så förlöjligade elbilen att plötsligt verka sexig, bara en sån sak...

#19
2014-01-24 11:20

"Nej-sägarna" behöver inte heller oroa sig för att Tesla kommer att äta upp deras fosilbilar då det är valfritt vilken bil man vill köra. Gör det ont att se en elbil på laddning? Gör det även ont att veta att en bil kan framdrivas på ett annat vis än med flytande bränsle? Varför jämt ett sådant negativt tugg? Spelar det verkligen någon roll om Tesla har haft ekonomiska problem samt vem som har "hjälpt" dem med detta? De inblandade i denna hjälp har givetvis ett stort egenintresse utav detta.

Fortfarande negativa? ...Tråkigt i så fall att behöva tala om ännu en gång att även elbilen får plats i bilparken.

#20
2014-01-24 11:25

Nystartat? Tesla har funnits i över 10 år och aldrig varit i närheten av att visa svarta siffror.
Tesla är en underdog. Därav hypen. Hade någon av de stora kommit med exakt samma upplägg hade det aldrig blivit samma masshystei.
Skepsismen kommer från det faktum att elbilar funnits sedan 1800-talet och de konkurrerades ut av en anledning.
Elbilen har precis samma begränsningar idag som de hade då, trots att de nu förpackats i en förförisk kaross.

#21
2014-01-24 11:29

Jag vill också poängtera att jag inte har något emot elbilar i allmänhet eller Tesla i synnerhet. Jag tror jag har mer erfarenhet av Tesla än de flesta här.

Men det stör mig när människor, helt utan egen erfarenhet, höjer bilen till skyarna och fullkomligt ignorerar de ganska allvarliga begränsningarna som elbilstekniken ändå dras med.

#22
2014-01-24 12:10

Nej, leifer, poängen är INTE att du tidigare har skrivit att det finns Mercedes-komponenter i Teslan "vilket borde göra mig positivt inställd till bilen". Jag bad dig uttryckligen om ett tack till tyskarna för att de räddade din kelgris ... Kan du rikta ett tack till Daimler och Mercedes utan krångel?

Fantastiskt för övrigt att Mercedes får rädda alla möjliga märken. I åratal fick Mercedes betala Chryslers förluster samtidigt som man skruvade upp Chryslers kvalitet, och sedan fick Mercedes alltså rädda Tesla. Snyggt av Mercedes.

Snyggt skrivet, Swemba: "Men det stör mig när människor, helt utan egen erfarenhet, höjer bilen till skyarna och fullkomligt ignorerar de ganska allvarliga begränsningarna som elbilstekniken ändå dras med."

#25
2014-01-24 13:01

Vem sa något om att vara bussig? Du får nog lov att begripa att även Mercedes räddade Tesla av affärsmässiga skäl ...

Men skriv nu typ: "Tack Daimler och Mercedes för att ni rädda mitt Tesla". Du borde klara det.

#26
2014-01-24 13:04

Jodå, visst finns det allvarliga begränsningar med elbilars batterier, räckvidd och "tankmöjligheter" speciellt, men någonstans måste man dock börja, annars skulle de flesta projekt dö i sin linda.
Förbränningsmotorn var också starkt begränsad i sin ungdoms glada dar, men den har sedan haft över hundra år på sig att utvecklas ganska ostört från alternativa bränslen.

Nu när Tesla tagit det första svåra klivet och övriga tillverkare ser att det går att lyckas med en elbil så kommer det inte att dröja länge innan de stora hänger på, och då kommer också utvecklingen med effektivare batterier, snabbare laddning och fler tankställen att skyndas på.

Kommer nu också BMWs i3 att bli en succé så höjs statusen ytterligare för elbilarna då det är ett välrenommerat premiummärke som ligger bakom.

#27
2014-01-24 13:30

@leifer. Det du och många elbilsförespråkare inte verkar inse är att Teslas affärsmodell inte fungerar i dagsläget. Bolaget går med back och har gjort så i 10 år. Man lever på investerare och riskkapital och Tesla köper marknadsandelar i hopp om att dominera en marknad som med tiden kan bli lönsam. Men det kan lika gärna misslyckas.

Tesla har en acceptabel räckvidd, inte pga något tekniskt genombrott eller revolutionerande innovation, utan för att man valt att slänga in massor av batterier. Nackdelen är att bilen blir dyr och tung, vilket också är anledningen till att bolaget inte lyfter ekonomiskt.

#28
2014-01-24 15:29

Swemba, när du skriver
"Men det stör mig när människor, helt utan egen erfarenhet, höjer bilen till skyarna och fullkomligt ignorerar de ganska allvarliga begränsningarna som elbilstekniken ändå dras med."

På vilket sätt menar du att vi 30000 personer som kör Tesla och de otaliga journalister som provkört den och höjt den till skyarna inte har någon egen erfarenhet av bilen?

Kanske skulle nämna att Consumer Reports rapporterade högsta kundnöjdhet för Model S av alla bilar i USA, 99 av 100 möjliga. Så tydligen höjer folk den över alla andra bilar även efter att ha erfarenhet av den.

#30
2014-01-24 15:56

@Teslaförare, jag pratar om de som oftast kommenterar i svenska bilforum.

Men som sagt, jag har ingenting emot Model S som bil. Det är lätt att bli imponerad av dess prestanda och förförd av utseendet.

Jag pratar om elbilens begränsningar. Begränsningar som helt verkar glömmas bort i Tesla-euforin.

Jag pratar om Tesla som bolag och dess affärsmodell och om en bil som borde kosta 1,5 miljoner, men som säljs med "förlust" för att ta marknadsandelar.

Jag pratar om en produkt och en affärsmodell som egentligen är ohållbar men görs möjlig tack vare riskkapital.

Men elbilsfanatikerna vil inte se något av detta. I deras ögon har Tesla en revolutionerande produkt med spjutspetsteknologi och de kan inte förstå varför ingen annan lyckas komma fram med något liknande ...

#31
2014-01-24 15:58

Varifrån fick Vi Bilägare siffran 5 sålda Tesla i Sverige år 2013?

Enligt vägverkets statistik registrerades ju 16 Tesla Model S i Sverige under 2013! Varav 5 i Stockholm...

#32
2014-01-24 16:11

Konstiga inlägg om att Tesla Motors går back.
Det beror ju på att de i fjol betalade tillbaka statliga lånet de fick - fem år i förväg, och öppnat massor med butiker runt hela världen och inviger en ny supercharger station bokstavligen varannan dag. Och utvecklar två nya bilmodeller (Model X och Model E).

Visst, gör man allt det där så är det svårt att samla pengar på hög.

#33
2014-01-24 16:18

Tesla Motors planerar under 2014 bygga tolv Supercharger snabbladdstationer i Sverige som ska täcka hela södra Sverige upp till Sundsvall ungefär.

http://teslaclubsweden.se/har-vill-tesla-bygga-superchargers-i-sverige/
http://www.teslamotors.com/en_SE/supercharger

#34
2014-01-24 16:39

Leifer - LiIon är inte speciellt ny - den har nog funnits i kommersiella applikationer i klart > 10 år. Efter denna teknologi har både LiPo och LiFePO4 introducerats även i kommersiella produkter. LiPo är nog av olika orsaker inte så lämpad trots att den är energitätare och kan leverera avsevärt högre effekt. LiFePO4 däremot får vi säkert se mera av men dessa ackar är ännu klart dyrare men avsevärt tåligare mot både elektrisk och mekanisk misshandel - och i synnerhet när man jämför med LiPo-ackar. I tex elcykel-sammanhang börjar LiFePO4 bli allt vanligare på bekostnad av samma celltyp som sitter i Tesla nämligen s k 18650 LiIon-celler.

#36
2014-01-24 18:55

leifer, tacktalet till Daimler och Mercedes ...

#37
2014-01-24 18:57

Det är lite kul att denna smått revolutionerande bil byggs i det konservativa USA.
Det krävs nog en särskilt inspirerande och drivande innovatör som Elon Musk.
För satsa måste de! De gör helt rätt som bygger en bil som även eldriften förutan kan hävda sig i prisklassen. Det är en oerhörd utmaning att lansera bilen så stort som de ju faktiskt gör. De har helt enkelt gett sig fan på att ta in det 100-åriga försprånget som den förbränningsmotordrivna bilen ju har.
Därför måste de erbjuda något extra.
Än så länge kan de inte konkurrera fullt ut med räckvidden. Men snabbladdarna hjälper upp en del. Elon Musk har ju även andra planer. De har ju visat att batteribyte går mer dubbelt så snabbt som att fylla tanken i en vanlig bil. Kostnaden är tänkt att motsvara just en full tank, mendans snabbladdningen blir gratis.

Det satsas alltså stort över hela linjen.
En sådan satsning kostar naturligtvis multum, så det är faktiskt märkligt att företaget nu redan kan betala tillbaka en del lån.
De här tankarna har Prestigelös beskrivit bra.
Det kan ju tilläggas att det är mycket på gång inom batteritekniken - och även inom bränleceller, faktiskt.

Så hur kan man gnälla över att något så nytt och omdanande inte ännu är lika utbrett som sekelgammal teknik som med elektronisk hjälp lyckats göras hjälpligt rumsren.

En förbannat intressant bil - även om jag tycker att modell X är ännu mer intressant. Jag hoppas att de får igång produktionen.

#41
2014-01-24 19:42

T B: skrev; "Det beror ju på att de i fjol betalade tillbaka statliga lånet de fick - fem år i förväg,...."

Detta apropå Teslas usla resultaträkning.

Nu påverkar ett lån inte resultaträkningen (annat än räntekostnaderna), vilket är det som Tesla har problem med (förlusterna). Ett lån, i en eller annan riktning, påverkar bara balansräkningen. Se där, vad okunskap kan rendera.

En återbetalning av ett lån kommer således att påverka resultatet positivt = mindre räntekostnader.

#42
2014-01-24 19:49

leifer - eftersom jag ägnar en relativt stor del av mitt liv åt batterier så kan jag säga att den främsta anledningen att de tagit plats i bilar nog är rent ekonomisk - dom har alltså successsivt blivit billigare. Sen är det mycket riktigt även en säkerhetsfråga men själva cellerna har nog inte utvecklats speciellt mycket ur den synvinkeln - däremot har vi blivit duktigare på att elektroniskt övervaka cellerna individuellt i st f i "paket" och detta höjer säkerheten och livslängden högst avsevärt. En LiIon-cell i denna applikation belastas i sammanhanget relativt lite och utvecklar av den orsaken inte heller speciellt mycket värme och det är en av orsakerna att man kan köra med LiIon eftersom dessa i grunden inte är så belastningståliga. Behöver man större relativ belastning så är LiPo-teknologin helt överlägsen men tyvärr har den andra nackdelar i denna applikation. Även LiFePO4 kan belastas högre men dessa är fortfarande klart dyrare och har något lägre energitäthet. Dock betraktas denna teknologi som den säkraste av dessa 3 så faller priserna är det fullt möjligt att vi kommer att se en successiv övergång till LiFePO4. Men eftersom vi talar om batterier med totalt mycket stor energimängd så är priset, liksom givetvis vikten, säkert en helt avgörande parameter för biltillverkarna.

#46
2014-01-24 20:26

@Audi A5 SB: för att kunna betala tillbaka ett lån på 1000 spänn måste du först ha tjänat 1000 kronor. Det kan man inte komma ifrån oberoende av bokföringstrick.

#49
2014-01-24 22:03

"Som jag sa så är det business, Daimler och Toyota "hjälpte" Tesla för att tjäna pengar, ingenting annat."

Nej, så sa du inte från början.

#53
2014-01-24 23:19

Kapten - jag lägger mig i precis så mycket jag vill. Så nu skall jag vara väldigt rak och säga att du låter enbart löjlig med ditt tjat och nedvärderande kommentarer. Bättre kan du förhoppningsvis!

#57
2014-01-25 14:20

2TT2,: leifer gav sitt beröm till Toyota, och då kan man väl för fan begära att han ska ge samma beröm till Mercedes?

Sätta en peng ... Vilket är ditt maxbelopp?

#58
2014-01-25 14:38

Jes, tänk på vad du vräker ur dig!

Kapten, sansa dig!
Vem som helst har rätt att justera den kommentar man nyss skrev. Jag har själv rättat stavfel och förtydligat någon formulering ibland.
Och du får definitivt sluta upp med att beordra andra här i spalten vad de får och inte får göra!
Vill du ha någon privat polemik så får du ta det någon annanstans!
OK?

#59
2014-01-25 15:08

Nu är det verkligen dags att sluta med påhopp.
Håll er till ämnet.
Jag har raderat några olämpliga inlägg.

#60
2014-01-25 16:29

Här kan man läsa något mer om Teslas start som biltillverkare.
http://www.wired.com/magazine/2010/09/ff_tesla/all/

#61
2014-01-25 16:33

Tror ni alla läsare att dessa "superchargers" kommer att bli en flipp eller flopp?

Än så länge är det ju bara dom närmast sörjande/intresserade som har en aning om vad som håller på att byggas upp. Om det var något revolutionerande, skulle det då uppmärksammas mera i övriga media?

Vad tror ni?

#63
2014-01-25 18:05

Nej Kapten, helt riktigt behöver du ju inte ta några order från Roy eller kanske inte från någon annan heller, men eftersom jag själv jobbar med många inom det militära, vet jag att de blir lärda att lyda order, även befäl som t.ex. kaptener.
De som vägrar får finna sig i att bli ersatta.
I ditt fall får du finna dig i att bli raderad om du vägrar en trevlig samtalston.

#64
2014-01-25 18:37

Till Kapten who?.

Don't under estimate the power of a women.....

http://slightlyviral.com/what-this-driver-did-to-an-elderly-woman/

#65
2014-01-25 19:03

saabnisse, allt fungerade bra ända tills bland andra Pi började lägga sig i. leifer var stor i orden om att Toyota räddade Tesla, men tyst som en mus om Daimlers och Mercedes räddning. Därför avkräver jag leifer samma fina omnämning av just Daimler och Mercedes. Och blanda inte in det militära i allt detta. Det här är en civil miljö, dold bakom anonyma nick. Har ni alla problem med att sköta ert eget?

#67
2014-01-25 19:36

Kapten, jag har varnat dig och även leifer och jag har även raderat en del olämpliga inlägg som jag skrev om 15:08.
Jag föreslår att du och även leifer försöker anta en trevligare ton, det kommer att bli avsevärt bättre här i kommentatorsfältet.
Tack.

#68
2014-01-25 19:43

I visas moderna länder i Europa finns det redan snabbladdare på högst 6 mil från varandra i hela landet till skillnad från Sverige som tävlar om att hamna bakom Albanien inom många områden , och det är man i Sverige på god väg att lyckas med.
http://ecoast.nu/2013/11/22/den-stora-elfordonssatsningen-i-estland-banbrytande-marknadsutveckling-eller-en-bubbla-som-brister/
Nu försöker EU stoppa den typen av laddare som Estland satt upp för att stödja laddare som tagits fram i Europa genom att inte tillåta den nu uppsatta typen av laddare efter 2018. Laddutrustningen behöver inte sitta vid någon tråkig mack utan kan sitta var som helst vilket kan vara ett sätt att locka till sig kunder som vill äta eller handla hos framsynta affärsidkare med laddare placerade vid sin affärsrörelse.

#69
2014-01-25 19:44

Japp Roy .. Jag tänker ..
Jag reflekterarde egentligen mot leifers ständiga propaganda för Toyota, en propaganda som påminner helt otroligt mycket om onda tider. Ger verkligen vibbar om extremism. Dock har leifer tyvärr en tendens att radera ett o annat inlägg här o där varför mitt "urvräkande" nu kan framstå som lite isolerad.

#72
2014-01-25 20:10

Vad f-n en massa skitkommentarer och påhopp. Det har jag inte sett på länge.................fattar ingenting.

Ahhhh Nu ser jag att min webbläsare "glömt" att logga in mig automatiskt - Gör detta manuellt och helt plötsligt är det roligt att läsa i kommentatorsfältet igen !!!!!

Ignorerafunktionen på ViB är verkligen en gudagåva !!

PS - Jag är kanske lite gnällig, men ligger sjuk i influensa då blir man extra känslig - Eller rättare sagt - Jag blir extra känslig.

#73
2014-01-25 20:15

Previas inlägg var riktigt intressant och drunknade lite i Shoguns dravel. Är det någon som vet vad det kostar att bygga en laddstation?

Att bygga ett antal laddstationer vid mataffären vore kanon, gärna då superchargers och väldigt gärna subventionerat av staten. Jag tror att elbilarnas framgång är beroende av nytänkande, nu är man nog lite låst av att laddningen ska ske vid en mack. Bygger man laddare på ställen där man ändå stannar för att göra ärenden så tycker jag att det blir smidigare än att behöva åka till en mack och titta på bilen i 30 minuter när den laddas.

#76
2014-01-25 20:32

Tja, leifer, gör det enkelt för dig; dementera ditt påstående, så slipper vi detta skitsnack.

Så, återigen: "Nu vill jag att du visar när var och hur jag gjort just det! Jag kommer inte att ge mig i detta hänseende!"

#78
2014-01-25 20:35

Hur kan Shuggan veta om en tråd han inte ser?
.
Nåväl leifer .. Toyota är väl det fabrikat som mörkar mest i bilvärlden??

#79
2014-01-25 20:37

Hur funkar elbilarnas batterier när det gäller laddcykler? Är det som en laptop där man helst ska ladda ur batteriet så mycket som möjligt innan laddning, eller funkar att toppa upp batteriet ofta utan att påverka batteriets kapacitet?

#80
2014-01-25 20:41

IKEA .. I varje fall här .. har redan laddplatser för elbilar. (jag brukar parkera där .. alltid ledigt)
Största problemet för mindre, halvstora och ganska stora städer är att systembolaget ligger på en gågata .. varför man behöver en stor dieselbil för att handla korv, majonäs och tobak på Coop i stadssvålen och sedan in på en kostsam p-ruta i centrum för drickat ..

#81
2014-01-25 21:15

Glöm inte det viktigaste, den är otroligt snygg

http://www.dragtimes.com/blog/wp-content/gallery/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red/2013-tesla-model-s-p85-multi-coat-red-007.jpg

Lite åt Aston Martin DB 9
http://photo.netcarshow.com/Aston_Martin-DB9_2004_photo_01.jpg

Och sämre förebilder kan man ju ha då DB9:an med lätthet kvalar in i topp fem listan över snyggaste bilarna.

#82
2014-01-25 21:18

Fan Henrik, byt profilbild. Jag kan inte koncentrera mig på vad du skriver........

#84
2014-01-25 21:23

Jodå, leifer, du målade upp Toyotas insats som något väldigt ädelt grundat på att Toyota räddade Tesla för att Toyota skulle vara ensamt om att typ "förstå modern teknik" och ha förstånd att tjäna pengar på den. Du målade upp Toyota som en ängel i sammanhanget. Men att Daimler och Mercedes - av samma anledning - räddade Tesla INNAN Toyota hoppade på tåget (!) valde du att hoppa över.

Jag ser återigen i tråden att det som vanligt är bara du som får alla emot sig. Nu är det nya turer med Audi A5. Det är faktiskt så här leifer: Du raderar inlägg/helt skriver om inlägg hux flux och lämnar det eller de inläggen som följde att framstå som helt "konstiga". Senast som detta var aktuell var när du antydde att Jes var nazist.

#85
2014-01-25 23:29

Har raderat en hel rullebör med inlägg nu i denna artikeln, fasligt vad ni är snarstuckna.

Moderator Hackenbush

#86
2014-01-25 23:52

Rullebör??? Danska?

#88
2014-01-26 10:26

leifer, jag tror inte att du är rätt man att kräva radering av inlägg ...

#89
2014-01-26 10:46

Leifer....testa saklig diskussion istället för att ropa efter censur!

#90
2014-01-26 11:06

Dark Overlord,
En chademo laddare kostar runt 200 000kr + fundament och kabeldragningen.
Batteriet i elbilar mår bäst av att laddas upp direkt när man har möjlighet till det, batteriet håller längre med låg laddström än med mycket hög laddström.
Batterierna har ingen minneseffekt så man behöver inte ladda ur batteriet för att behålla kapaciteten.
Men även Taxi som kör 10 000 mil per år har 20 timmar per dygn att ladda batterierna för de trettio mil man kör per dygn om man inte har några långkörningar utan som de flesta taxibilar i storstäder kör korta körningar,men det bygger på att man installerar sladdlös laddning på Taxirutorna och då slapp man även tomgångskörningen som tydligen inte är olaglig för Taxibilar men för alla oss andra. Titta bara vid Stockholms Centralstation där ca: 50 Taxibilar går på tomgång dygnet runt över halva året vilket miljökontoret i Stockholm inte hade en aning om.

#94
2014-01-26 13:23

PREVIA - mycket av det som står på Megamods sida är korrekt men inte allt.
Jag har tidigare skrivit lite om olika Li-batteriteknologier och det skiljer rätt mycket mellan LiIon och LiPo där den sistnämnda är energitätare men framförallt mycket mera belastningsbara - kan alltså lämna avsevärt högre ström kontra batteriets kapacitet. Dock även känsligare för både elektrisk och mekanisk "misshandel" så de är nog mindre lämpliga att använda i fordonssammanhang. Däremot borde LiFePO4-batterierna passa rätt bra frånsett just nu prisbilden.
F ö håller jag till fullo med dig om att Li-batterier varken skall eller bör laddas ur maximalt och genom att ladda dom även efter relativt liten "tömning" så förbättrar man oftast livslängden. Sen är det så att ett Li-batteri som inte används skall enligt den kunskap vi har idag förvaras ungefär halvladdat för att bibehålla sina egenskaper så bra som möjligt.

#95
2014-01-26 13:48

Shogun, din länk var ju bara underbar! :-D
Liksom Lord Overlords kommentar om Henriks profilbild som tyder på ett verkligt lyckat könsbyte.

Kapten, andas djupt och tänk sen efter lite. Vad har skrivits här? Och främst - vad har du själv skrivit?
Det här är en offentlig spalt och inte ditt privata forum. Du kan alltså inte anklaga någon för att lägga sig i och mer eller mindre beordra vederbörande att hålla käft (även om du inte använde exakt de orden).
Däremot har jag mandat att hålla efter påhopp och liknande och du får allt tåla en tillsägelse - eller bli raderad.
Det är heller inte så att bara leifer alltid får alla emot sig. Har du någonsin tänkt på din egen situation?
Det är naturligtvis helt OK att reflektera och att ha egna åsikter - och det gäller alla.

#96
2014-01-26 14:17

Många lever kvar i tänket från de gamla NiCd-batterierna som mådde bäst av att laddas ur innan de åter laddades upp.

Pi, jag har sett att du i flera inlägg skrivit om Lilon-batterier. Det ser ut som att det är ett litet L inne i ordet när du skriver på det sättet. Det skrivs på engelska som Li-Io (Lithium Ion) men bör egentligen på svenska skrivas lijo-batterier eftersom vi aldrig skriver olika material med versaler.
Och visst har litiumjon/polymer-batterierna (som de bör kallas om man ska vara fullständig) sina fördelar.

#93
2014-01-26 14:18

Batterierna har skydd för att inte laddas för högt och inte laddas ur för lågt. Om batterierna laddas ur under en viss gräns så blir dom förstörda så det vill till att skyddet av batterierna fungerar. Här läser man om dessa batterier som även används inom hobby.
http://www.megamods.se/lipo.php
Ännu mer!
http://alienmotion.se/tekniken

#97
2014-01-26 14:51

I hybridbilar där man använder NiMH batterier låter man inte batteriet vara fulladdat någon gång för att kunna ta emot laddning vid fartminskning av bilen vilket inte vore omöjligt med ett helt fulladdat batteri och även för hållbarheten av batteriet. Här ser man batteriets hållbarhet beroende på hur urladdat man låter batteriet bli och hur fulladdat man låter batteriet bli.
http://priuschat.com/threads/understanding-nimh-hypercycles-to-prolong-prius-hv-battery-life.64978/

#98
2014-01-26 16:14

Tack för infon Previa och leifer.

Jag har för mig att jag någonstans läste en artikel om en Teslaägare som var på utlandsresa och när han kom hem var batteriet helt urladdat. Tesla hade en rekommendation om att koppla ur batteriet vid längre avställning vill jag minnas. Ni får rätta mig om jag har fel.

Intressant också med prisuppgiften på supercharger, att installera 5 laddstationer är runt en miljon alltså. Det kanske räcker med 5 platser vid stora köpcentra och kanske 1 eller 2 utanför vägkrogen. Vore nog bra om staten kunde erbjuda ett investeringsbidrag motsvarande halva kostnaden. De är ju snabba med straffavgifter så lite subventioner skulle uppskattas.

Tänk vad smidigt i framtiden när priserna gått ner på elbilar och infrastrukturen är utbyggd, man behöver aldrig tanka utan bara att koppla in laddkabeln när man är hemma, på jobbet, vid affären eller vägkrogen.

#99
2014-01-26 16:22

Magister Roy - jag skriver ihop orden Li samt Ion - inte speciellt ovanligt. Det du ser är alltså inget litet "L" utan ett stort "i".

#100
2014-01-26 17:05

Roy skriver: "Det är heller inte så att bara leifer alltid får alla emot sig. Har du någonsin tänkt på din egen situation?"

De enda som jag ibland får emot mig är just leifer - och Shogun. I övrigt är det sällsynt. Några dispyter med Audi, Jes och någon annan inträffar (sällan), men det är ju lika för alla. I leifers och Shoguns fall är detta i praktiken regel. Och detta har du väl sett?!

#101
2014-01-26 17:26

Är det nåt sån här som är på g i sverige också tro?

http://insideevs.com/first-ever-supercharged-tesla-model-s-coast-to-coast-road-trip-is-complete/

#102
2014-01-26 17:41

Tesla har kommit med en uppdaterad mjukvara som tillåter bilen att gå ner i ett viloläge som inte kräver den rätt stora strömförbrukningen som tidigare tilläts för att hålla datorerna igång hela tiden vilket förkortade bilens räckvidd om den inte var ansluten till elnätet.
http://green.autoblog.com/2012/12/06/tesla-model-s-will-gain-range-in-sleep-mode-update/
Kust till kust i Sverige klaras nog utan någon laddning under vägen med våra korta avstånd.

#104
2014-01-26 20:26

När Tesla bygger en supercharger, passar den då bara till en Tesla eller kan Nissan Leaf-förarna också ladda där?

Känns ju för det första märkligt om man inte bara ska sälja bilar utan även måste bygga laddstationer också, och för det andra så blir det ju ett jävla byggande om varje märke måste bygga sina egna.

Det är ungefär som att Volvo skulle bygga egna mackar. Här måste samhället gå in och ta ett ansvar om de menar allvar med den gröna omställningen. Och branschen måste ta sitt ansvar och standardisera systemen om de inte redan gjort det.

#107
2014-01-27 16:31

leifer - detta diskuterades tidigare och som vanligt är det som låter lite för bra också ofta lite för bra...
Och även om dom hittat nåt helt nytt så talar vi säkert om ca: 10-talet år innan nån bilfabrik är redo att använda det. Men som vanligt - den som lever får se. Dock knappast redan om 1 år....

#108
2014-01-27 18:23

Dark Overlord, det här med laddstationerna påminner inte så lite om situationen med de olika mobilnäten och alla reläsändare (BTS).
Förhoppningsvis kommer det att utvecklas någon standard.
Men den verkligt pådrivande aktören är ju Tesla.

#110
2014-01-28 21:41

Roligt med ett batteri som kostar bara 1865 kr per kWh lagrad energi vilket naturligtvis gör att en gammal elbil blir som ny med ett sådant batteri.
Här var det många batteri och elbilsnyheter.
http://www.electric-vehiclenews.com/search/label/Battery%20News
Och.
http://www.electric-vehiclenews.com

#111
2014-01-28 21:54

Vetefan om Tesla räcker som pådrivare.
Experimentet har redan provats i Danmark (dock med utbytbara batterier) och nedlagts .. Tesla må vara stora i Norge men det är ju inte Europas största marknad man har satsat på precis .. Norge är inte ens med i EU.
5 bilar i Sverige .. Det gäller verkligen att placera den där laddaren strategiskt ;o)
Fast om de fem bilarna är köpta av en och samma återförsäljare är det ju bara att ställa laddaren i bilhallen :oD

#112
2014-02-01 21:38

Beträffande den intensiva utvecklingen av batterier för elbilar som pågår, så har jag samlat mycket info om detta på min elbilssida:
http://xje.se/ebil/Framtidens-bil.html
Om dagens elbilar under 300 kSEK typiskt går 10 - 20 mil per laddning, så spår jag att om 3 - 4 år går de 20 - 40 mil. Och om 15 år kommer de att gå 100 - 200 mil. Slut på räckviddsångest.

#113
2014-02-02 00:01

Tesla som bilmärke skriver om historien... Elektricitet, interaktiv bil med stor display, ingen kompromiss med prestandan, snabb laddning, inga mellanhänder i USA alltså online försäljning och hem leverans, nybils samma pris till alla och transparent utan rabatter och fifflande, service på garage uppfarten om så önskas... Osv.
Tesla ska få 2014 åretsbil pris kanske, men definitivt kommer Tyska biltillverkare att försöka kopiera alla Teslas finesser i sina bilar så fort som möjligt eftersom nästan alla som har provkört Tesla har samma åsikt: "jag vill ha en Tesla"... Att dem är dyra det är en annan femma...

#114
2015-01-14 19:31

Undrar om alla de snabbladdarna Tesla skeppar ut nu blir gamla inom 2 år då den nya tekniken för laddning av mobiler och bilar kommer?
http://www.itbyggare.se/wp/ladda-mobilen-snabbt-med-storedot/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.