Nästa artikel
Tesla bäst på elbilsomställning – men utmanas av Kina
Nyheter

Tesla bäst på elbilsomställning – men utmanas av Kina

Publicerad Igår 6:30 (uppdaterad Igår 10:02)
Tesla behåller förstaplatsen i den årliga globala rankningen över elbilsomställning, men kinesiska märken närmar sig.

När det gäller omställningen till elbilar är Tesla fortsatt i topp. Kinesiska BYD ligger strax därefter, visar den årliga rapporten från International Council on Clean Transportation (ICCT), som bygger på data från de sex största bilmarknaderna.

BYD passerade Tesla i global elbilsförsäljning 2024 men tappade poäng på områden som energiförbrukning, räckvidd och strategisk vision. Det gjorde att Tesla behöll förstaplatsen.

Globalt stod elbilar för närmare 20 procent av nybilsförsäljningen 2024, den högsta andelen hittills. Kina, EU och USA är de största drivkrafterna, och tillsammans med Norge står de för nästan all elbilsförsäljning.

Kina står för mer än hälften av den globala elbilsförsäljningen, vilket stärker kinesiska tillverkares försprång. Geely, Changan och Chery har gjort märkbara framsteg genom nya modeller och förbättrad prestanda i sina elbilsflottor.

Tata Motors har som första tillverkare tagit steget från eftersläntrare till övergångsaktör, tack vare fler elbilsmodeller och förbättrad batteriåtervinning.

Globalt stod elbilar för närmare 20 procent av nybilsförsäljningen 2024, den högsta andelen hittills

Även Honda och Nissan har förbättrat sina positioner, medan japanska tillverkare generellt fortsätter att ligga efter. Hyundai-Kia halkade tillbaka i rankningen, bland annat på grund av bristande rapportering om batteriåtervinning.

Tesla och BYD är de enda tillverkare som redan i dag når de elbilsandelar som kommande regler i EU, USA och Kina kräver.

För första gången utvärderas tillverkarnas arbete med att minska stålrelaterade utsläpp. Flera aktörer, bland annat BMW, Mercedes och Volkswagen, har ökat satsningarna på grönt stål och förnybar energi i tillverkningen.

Ford lyfts fram för sitt stöd till klimatpolitik, medan Toyota kritiseras för att motverka lagstiftning som gynnar elbilar. Trots ökad elbilsförsäljning har ingen tillverkare ökat sina investeringar i nollutsläppsfordon jämfört med föregående år.

Bäst och sämst i elbilsomställningen

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • Igår 7:47 Varför skulle inte en…
  • Igår 7:27 Och för det straffas man av…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.