
Kina producerar många och billiga elbilar, vilket bland annat bidrog till EU:s handelstullar mot landet. Men nu verkar Kinas egen regering bli orolig över hur billiga bilarna faktiskt är, rapporterar The Economist.
I maj sänkte Kinas största elbilstillverkare BYD priset på 22 hybrider och renodlade elbilar. Numera kostar exempelvis BYD Seagull (heter Dolphin Surf i Europa) motsvarande 73 900 kronor. På två år har priset minskat med motsvarande 23 800 kronor.
För att behålla sina marknadsandelar har andra tillverkare i sin tur också sänkt priserna. Kinas industriministerium menade då att det inte finns några vinnare i ett priskrig. Priskriget har blivit en symbol för Kinas bredare ekonomiska problem eftersom regeringen är orolig över lönsamhet, säkerhet och nationellt rykte.
Enligt analysföretaget Jato finns 115 elbilsmärken i landet, men enbart ett fåtal förväntas leva långsiktigt och tjäna pengar. Den allt tuffare hemmamarknaden driver på den kinesiska exporten. År 2030 planerar BYD att sälja över hälften av sina bilar utomlands.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Igår 15:54 50-talisten skrev: Annars är…
- 2025-06-13 21:41 Annars är t.ex. BYD kreativa…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.