Bild
Nästa artikel
Taxi får avhyvling av trafikforskare

Taxi får avhyvling av trafikforskare

Nyheter

När mätningar gjordes på sträckorna Stockholm-Arlanda samt Göteborg-Landvetter visade det sig att 90 procent av taxibilarna körde för fort.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, skräder inte orden när de kallar taxibolagen för de värsta fartsyndarna på våra vägar. Det konstaterats efter att man analyserat mätningar som gjorts av NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande).

Vägarna där taxiförarna satts under lupp var E4 mellan Stockholm och Arlanda och riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Hastighetsmätningarna gjordes mellan april och juni 2017 och april och juni 2019. Mer än 90 procent av taxiförarna körde för fort på vägsträckorna där skyltad hastighet var 80 kilometer i timmen.

– Både taxi och vanliga personbilsförare är dåliga på att hålla hastighetsgränsen, men efterlevnaden hos taxi är sämre. Det innebär att taxi bidrar till att dra upp hastighetsnivåerna på de studerade vägarna, säger Anna Vadeby, senior forskare på VTI som har lett studien. Hon anser att det behövs nya arbetsmetoder för att få taxiföretag att prioritera frågan.

Taxi har sedan tidigare hamnat i skamvrån då försäkringsbolaget Folksam tidigare i år konstaterat att det är den grupp bland yrkesförare som är sämst på att följa skyltad hastighet.

Diskutera: Vad kan göras för att få taxi att sakta ner farten?

Kommentarer

#1
2019-09-09 09:18

Eftersom yrkeschaufförer borde kunna förväntas ha bättre kunnande om reglerna än lekmän så vore det rimligt att dra körkortet tidigare för dem. Kan man inte sitt jobb kanske man ska göra något annat?

#2
2019-09-09 09:30

Ett sätt att motverka problemet är förbud mot ackordslön, alltså att förarna straffas med lägre provitionslön om de kör i laglig hastighet. Det är kanske tungrodd att ändra lagstiftningen. Men lätt som en plätt att skriva in det i upphandling av färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.

#3
2019-09-09 09:52

Taxi... är det någon som har några förhoppningar kvar om den branschen längre?

#4
2019-09-09 10:04

Ja det är utan tvekan en yrkeskategori där det skulle behövas styras upp en hel del på olika sätt. Inte är de vidare bra på att efterleva tomgångsreglerna heller.....

#5
2019-09-09 10:57

taxi kör bara för fort tomma, med kund i bilen då kör dom lagligt, sitter lungt kvar i köer, stannar vid alla övergångtällen, trafikljus vid gult sken bromsar dom i god tid..

#6
2019-09-09 11:35

Thulo: Då har du haft tur när du åkt Taxi.......men hur förklarar du undersökningen då att 90% körde för fort om Taxi bara kör för fort när de är tomma? Jag anar att Taxi från och till flygplatser är med passagerare minst 50% av turerna........

#7
2019-09-09 12:52

Elbilisten, även om det vore möjligt att lagstifta mot ackordslön för anställda förare är en stor andel av taxiförarna egenföretagare så den lagen skulle bli synnerligen trubbig.
Men visst är det så att det finns en inbyggd stress i jobbet som förare att dra in så mycket pengar som mölijgt, det vet jag själv efter att ha kört taxi som extrajobb under studierna på 90-talet. Att den eventuella ökningen av intäkterna förmodligen är marginell även om man drar upp tempot spelar förmodligen mindre roll då det mer är en mental bild man skapar för sig själv, det är i alla fall vad jag tror.

#8
2019-09-09 13:04

Det är väl en sak att de kör för fort, vilket i sig är år h-e, men det största problemet ar deras beteende, i alla fall på E4:an mellan Stockholm-Arlanda, där de skapar merparten av köerna med sitt sätt att köra, tränga sig, ständigt byta fil, fuska sig fram vid Väsby-avfarten, åka genom Stora Väsby osv, allt i jakten på att tjäna 50m.
Jag förstår om man har en stressad resenär i baksätet och det köar på sig mot Arlanda, men alla som sitter där vill hem, kommer de försent så åkte de för sent...

#9
2019-09-09 13:29

Undrar om det finns statistik på hur stor andel av de Priusförare som fått böta för fortkörning som är taxiförare på väg mellan Upplands Väsby och Arlanda...

#10
2019-09-09 15:08

passagerare med fast pris, typ arlanda då går det nog fort.. passagerare med taxameter tickande, då går det långsammare. men deras beteende på e4 mot Arlanda är pinsamt

#11
2019-09-09 15:57

Det här måste väl ändå anses vara ett icke-problem. Taxibilar som kör lite för fort kan omöjligen vara något att gå i taket över. Att förarna däremot kör onödigt aggressivt i övrigt anser jag bero på att 95 procent av förarna idag är utrikes födda. De har inte på långa vägar samma förståelse och respekt för hur vi gör i Sverige som inrikes födda förare vanligtvis har.

Men desto allvarligare: Vad gör man för att få bukt med alla utländska lastbilschaufförer som kör i både 100 och 110 km/h med undermåliga däck, som kör med löjligt korta avstånd till framförvarande, som kör dåligt utvilade, som fuskar med arbetstiderna och så vidare? Fylleri känns som mer regel än undantag. Och vad gör vi alla de som med en dåres envishet fortsätter att köra med handhållen mobiltelefon? Vinglandet på våra vägar under allt SMS-skrivande och "twittrande" tycks aldrig ta slut.

Nej, det finns bra mycket värre beteenden på vägarna att hetsa upp sig över än att taxibilarna kör lite för fort.

#12
2019-09-09 16:01

Intelligentes: Vem har sagt att detta är det enda att hetsa upp sig över? Eller att detta är det enda som behöver tas tag i?! Det ena utesluter väl inte det andra? Nu var det EN undersökning som presenterades här och som det kommenterades på. Kan garantera att om det kommer ut en artikel om problemet du tar upp kommer du att få läsa massa kommentarer om det med.
Men att som du skriva att detta är ett ickeproblem är väl ändå att bagatellisera lite väl mycket....

#13
2019-09-09 16:32

@Henrik M: När det gäller tomgångskörning är det en konflikt mellan miljö och arbetsmiljö. Förarna kan i stället köra planlöst runt runt. Eller sprida helt orenade avgaser från en bränsledriven värmare - om det är värme man behöver. Problemet försvinner när tillverkningen av avgasbilar upphör.

#14
2019-09-09 20:48

Den övriga trafiken lär inte vara så speciellt mycket mer laglydiga vad gäller skyltad hastighet än vad taxi är. Utökad närvaro av polisen och fartkameror på aktuella platser kanske kan lindra problemet.

#15
2019-09-10 12:29

Det traigikomiska i detta uppstår när förare först kör medvetet alldeles för fort, sedan hävdar att de måste få behålla körkortet för jobbets skull.
Borde de inte tänkt på detta innan de körde alldeles för fort?

#16
2019-09-10 14:03

Hultarn: Precis, då undrar man ju lite om inte hälften av indianerna trillat ur kanoten......

#17
2019-09-11 10:38

Mja, här uppe där jag bor kör iaf de allra flesta taxiförare rätt bra. Håller hastigheter och allmänt riktigt hänsynsfulla men givetvis finns det enstaka undantag. Däremot vid besök i kungliga huvudstaden så är det en annan femma ... Så man ska inte dra alla över en kam!.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.