Bild
Nästa artikel
Yrkesgruppen som oftast kör för fort

Yrkesgruppen som oftast kör för fort

Nyheter

Försäkringsbolaget Folksam har för tredje året i rad undersökt hur väl yrkesförare följer gällande hastighet.

Folksam konstaterar att hastighetsöverträdelserna fortsätter att öka. Efter att ha gjort mätningar i Stockholm och Uppsala har de kommit fram till att taxiförare är de största fartsyndarna. De bryter mot gällande hastighetsregler i tre av fyra fall vilket är mest av alla. Branscherna som granskades var bud, transport- och logistik, buss, bygg och anläggning, färdtjänst, livsmedel, SL-buss, taxi och återvinning. 

I snitt körde yrkesförarna för fort i sex av tio fall. Det upptäcktes att färdtjänst var det skrå som sämst höll hastigheten på 40-vägar, där de bröt mot reglerna i 96 procent av fallen.  
− Sedan vi började med mätningarna för tre år sen har det dessvärre gått åt fel håll med allt fler och kraftigare fortkörningar. Att nu färdtjänstförare sållar sig till taxibranschen med både många och grövre hastighetsöverträdelser är minst sagt olyckligt. Det här är två branscher som har passagerare i bilen, vilket även innebär ett ansvar för de som åker med. De som behöver färdtjänst kanske inte heller alltid kan säga ifrån om det går för fort, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Jämfört med undersökningen från förra året har den genomsnittliga hastigheten vid överträdelse ökat, från 7 kilometer i timmen för mycket till 8,5 kilometer i timmen över skyltad hastighet. 

Bäst på att köra laglydigt är busschaufförer, även om också deras överträdelser har blivit fler genom åren. 
− Företag som är ISO39001-certifierade kör inte för fort i samma utsträckning som företag utan. Ett stort ansvar för fortkörningarna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilde föraren. De har ett ansvar att skapa förutsättningar för att deras transporter sker på ett trafiksäkert sätt där hastighetsbegränsningarna följs. Studien visar att ISO39001 är ett effektivt sätt att påverka detta i rätt riktning, säger Amanda Axelsson.

ISO39001 är en internationell standard i vägtrafiksäkerhet. Det är en certifiering som företag kan ansöka om för att bevisa att de jobbar aktivt för att förebygga olyckor i trafiken.  

Diskutera: Hur bra upplever du att yrkesförare efterlever hastighetsreglerna?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-22 09:22

Jag kan inte säga att jag inte förstår dem: Hastighetsbegränsningarna har ju på sina håll blivit rent löjelseväckande låga. Samtidigt som deras plånböcker och arbetsgivare säkert kräver att de skall hinna med lika mycket som tidigare.

.

#2
2019-08-22 09:56

Kan man inte framföra sitt arbetsredskap enligt gällande regelverk bör man se sig om efter annan sysselsättning.

#3
2019-08-22 10:40

Det finns en logik bakom låga hastighetsgränser. I 30 så överlever 80-90% som bli påkörda, i 50 så dör ca 70%. https://www.trafikverket.se/contentassets/e076390bb5e14446995555c4164e86...

#4
2019-08-22 11:18

taxiförare är en skam för bilismen

#5
1
2019-08-22 11:38

Kan man inte framföra sitt fordon enligt gällande regelverk (t.ex. hastighet) bör man se sig om efter kollektivtrafik.

#6
2019-08-22 12:38

Lätt åtgärdat och tekniken har funnits i minst 25 år. Idag får "Stalkers" förpesta tillvaron för oss andra som sköter oss som följer reglerna som inbillat sig att ytterfiler är deras egna racerbanor som skall hållas rena från framförvarande bilister så kräken kan blåsa på i 250 km/h trots att det är samma hastighetsregler i samtliga filer.
Detta otyg får man bort om man tvingar bilfabrikerna att montera in plomberade sensorboxar i varje fordon (Även motorcyklar) och att Vägverket monterar bommar med givare över alla vägar där hastigheten ändrats som automatiskt ändrar hastigheten till det givaren bestämt samtidigt som avståndet till framförvarande fordon hålls. Då försvinner all osämja för "Stalkers" tvingas hålla samma hastighet som de andra.

#7
2019-08-22 14:51

Trafikverket är övertygade om att hastigheterna och därmed olyckorna sjunker om de redan låga hastighetsgränserna sänks ännu mer....Nu ska 425 mil skyltas om till lägre hastighet. Trafikverket räknar med att det räddar 16 liv per år. En siffra som är politiskt framtagen. Har inget med verkligheten att göra.

#8
2019-08-22 15:05

Trafikverket borde veta bättre. Det är inte hastigheter det är fel på, utan hönshjärnorna bakom ratten som inte håller avstånd till framförvarande fordon och dom som bufflar sig fram i trafiken.

#9
2019-08-22 16:48

Några som skriver här verkar ha fått sina idéer från gamla kommuniststater. Förbud, hårdare tag, övervakning, ja det är bara nackskott som saknas när man läser vad t.ex PutteFnask skriver. Att ha realistiska fartgränser samt att kontrollera att dessa efterlevs är OK. Men som det nu är? Löjligt låga fartgränser på sina håll. Men eftersom ytterst lite kontrolleras så är det ju för det mesta "fri fart" som gäller kan jag konstatera när jag är ute på vägarna. Aktar man sig inte så kommer det upp nån 5 meter bakom och blinkar trots att man håller strax över hastighetsgränsen och trafiken är tät.

#10
2019-08-22 16:55

Tog du bort mitt inlägg. Du är alltså nöjd med idiotfasonerna som nu råder där var och ens regler är tillåtna. Det luktar som att du är en av "Stalkers" som inte vill få bort er från gatorna. Det vill jag.

#11
2019-08-22 17:44

Det är ju inget försvar men jag gissar att de som kör färdtjänst inte har dem bästa arbetsförhållandena.

#12
2019-08-22 18:51

Arne Nilsson1 begriper tydligen inte att det är "Stalkers" som är orsaken till att man tvingats sänka hastigheten som är orsaken till samtliga idiotiska tilltag på vägarna. Med Sensorboxar och vägbommar tvingar man dessa kräk att följa reglerna som möjliggör högre hastigheter.

#13
2019-08-22 19:56

Jag pendlar Stockholm-Åtvidaberg varje vecka året runt och har hygglig koll på `fartdårarna´ . Hantverkare med små skåpbilar (ofta risiga) försedda med överladdade dieslar ligger ganska högt i fortåkarligan.

#14
2019-08-22 20:52

"Stalkers" har alltid ursäkter för sina tilltag i trafiken som anklagar alla andra för alla tilltag dom utsätter andra trafikanter för. Jag arbetade inom flyget i många år på Arlanda där jag såg snorungar i sina svarta BMW bilar terrorisera bilar som råkade ligga i ytterfilen när dom närmade sig bakifrån som svängde av vid Arlandaavfarten och detta gjorde dom varje morgon. Polisen som fått nog av dessa marodörer prioriterade dessa med dryga böter och körkortsindragningar. Hoppas för resten av livet.

#15
2019-08-23 03:49

Min uppfattning är att majoriteten av förare till tunga lastbilar är notoriska fortkörare och som ofta har ovanan att hålla väldigt kort avstånd till framförvarande. De mest skrämmande trafiksituationerna jag varit med om toppas av lastbilschaufförer (ofta utländska) som kört olämpligt.

#16
2019-08-23 01:24

Yrkestrafiken som är dom enda som måste vara i trafiken kan jag förstå, som blir irriterade på svenssons som hindrar dom att komma fram med sina varor. Chafförer i sina rishögar från öststatsländerna skall självklart förbjudas köra i Sverige. Trafikreglerna gäller alla.

#17
2019-08-23 07:56

att notoriskt köra för fort är tecken på omognad. vuxna män kör bil som artonåriga snorvalpar fulla testosteron

#18
2019-08-23 10:53

@PutteFnask Du åsyfter väl geofencing när du menar plomberade sensorboxar? Jag kan till viss del acceptera att detta utförs på yrkesfordon och att man gefencar gator där trafik inte skall finnas eller inte skall gå att framföras snabbare än skyltad hastighet. Tex Drottninggatan, utanför skolor och idrottsplatser samt sjukhus.

Men att geofenca privatpersoners bilar är jag skarpt emot. Det har enkom med att det sparkar under stolen av den personliga integriteten. Eftersom det hela är GPS-styrt skapar det även möjligheter att följa personers rörelsemönster och liknande. Detta tycker i alla fall jag är ytterst oroväckande, och även skrämmande att vissa tycker att detta är en bra idé, visar på hur kortsiktigt tänkande och på en övertro på staten och dess myndigheter.

#19
2019-08-23 12:33

Skit i integriteten. "Stalkers" bryr sig inte om någonting annat än sina egoistiska fasoner. Det är inte så att äga bil har med mänskliga rättigheter att göra utan politiska undanflykter för att slippa bekosta andra färdmedel, som långa snabba tunnelbanelinjer under mark där det aldrig snöar, ej heller några hindrande köer. 90 procent av svenssons biltransporter har med onödig bekvämlighet att göra.
All denna lättja kommer inom kort få en lösning genom att göra privat bilanvändning dyrare för infartsköerna kommer att bli längre .
Ja, dessa bommar är monterade på platser där hastigheten ändrar sig. På Drottningatan är det 30 hela vägen mellan Stallgatan och Odenplan.

#20
1
2019-08-23 15:22

Puttefnask är inne på rätt spår. Vi kan inte låta idioterna göra som de vill på våra vägar, det bevisar de själva varje dag. Teknik för hastighetsreglering kommer att komma, var så säker.

#21
2019-08-23 16:58

Taxi - vilken överraskning...

#22
2019-08-23 19:19

Måste ta Taxi Göteborg i försvar, åker ofta med dem och det är ytterst sällan som deras chaufförer inte följer trafikreglerna. Sansade lugna körningar. Undviker alla andra bolag i GBG.
Annars så är det bedrövligt att yrkeschaufförer inte längre är "vägens riddare" som de var förr i tiden.

#23
2019-08-24 10:42

Bara ointelligenta kör för fort, de förstår inte de ökade riskerna samt att tidsvinsten blir väldigt liten i förhållande till om man planerar sin dag. Man vinner inget på att stressa som en galning..i många fall skapar de olyckorna på motorvägen som drabbar alla.

#24
2019-08-25 09:57

Taxi i Sthlm är en tragisk historia. Det finns fortfarande duktiga och föredömliga chaufförer, men tyvärr är det många chaufförer som inte borde syssla med det de gör. Allt för många kör på tok för fort och bryter mot diverse trafikregler. Jag har svårt att förstå chaufförer som sätter sin försörjning på spel när de trycker gasen i botten. När de blir av med körkortet blir de ju även av med jobbet, men upptäcktsrisken är tydligen inte tillräckligt hög vilket förmodligen är anledningen till att de gasar på.

#25
2019-08-25 21:22

Överpompösa företagare i tjänstebil. De kör nog inte hetsigast men väl ”oskyldigt” fort ofta...

#26
2019-08-25 21:24

Stygga
Prova räkna på tidsvinst på årsbasis.

#27
2019-08-27 10:49

Axa, då det oftast inte går att köra för fort eller avvika ifrån andra bilisterna så blir tidsvinsten minimal. Hade du varje natt kört Malmö till Stockholm i 200 km/h så hade du sparat dagar på ett år. Men nu när trafiken är i vägen blir det bara stress utan några tidsvinster. Dessutom ökar risken för olycka. Senast i morse körde jag 80 km/h ute på landet, fick lite möte då och då.. vägen har inte några direkta omkörnings sträckor, det ligger en Outlander bakom så tätt att reg skylten täcks av min baklucka. Varför inte ligga tre sekunder bakom istället? Skall man köra om är det bättre..i detta fallet kunde man inte köra om. Vad är vinsten med att köra så tätt inpå???

#28
2019-08-27 16:13

Folk gnäller ofta över bilister som håller ex.vis 86 km/h på 90 väg. Ligger ni kvar efter en sådan bilist handlar det inte mer än en skillnad på gångfart. När jag är ute på promenad håller jag en hastighet på 5-6 km/h. Så det handlar små marginaler tidsmässigt.
En rolig sak är när vi kör en Skoda i 90 km/h ska alla förbi.Sen har vi även en sportbil som är spärrad till 250 km/h. Kör jag med en och håller 86 km/h ska nästan inga köra om. Vad kallas denna paradox ??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.