Nästa artikel
Yrkesgruppen som oftast kör för fort
Nyheter

Yrkesgruppen som oftast kör för fort

Publicerad 22 augusti 2019
Försäkringsbolaget Folksam har för tredje året i rad undersökt hur väl yrkesförare följer gällande hastighet.
Folksam konstaterar att hastighetsöverträdelserna fortsätter att öka. Efter att ha gjort mätningar i Stockholm och Uppsala har de kommit fram till att taxiförare är de största fartsyndarna. De bryter mot gällande hastighetsregler i tre av fyra fall vilket är mest av alla. Branscherna som granskades var bud, transport- och logistik, buss, bygg och anläggning, färdtjänst, livsmedel, SL-buss, taxi och återvinning. 

I snitt körde yrkesförarna för fort i sex av tio fall. Det upptäcktes att färdtjänst var det skrå som sämst höll hastigheten på 40-vägar, där de bröt mot reglerna i 96 procent av fallen.  
− Sedan vi började med mätningarna för tre år sen har det dessvärre gått åt fel håll med allt fler och kraftigare fortkörningar. Att nu färdtjänstförare sållar sig till taxibranschen med både många och grövre hastighetsöverträdelser är minst sagt olyckligt. Det här är två branscher som har passagerare i bilen, vilket även innebär ett ansvar för de som åker med. De som behöver färdtjänst kanske inte heller alltid kan säga ifrån om det går för fort, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

Jämfört med undersökningen från förra året har den genomsnittliga hastigheten vid överträdelse ökat, från 7 kilometer i timmen för mycket till 8,5 kilometer i timmen över skyltad hastighet. 

Bäst på att köra laglydigt är busschaufförer, även om också deras överträdelser har blivit fler genom åren. 
− Företag som är ISO39001-certifierade kör inte för fort i samma utsträckning som företag utan. Ett stort ansvar för fortkörningarna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilde föraren. De har ett ansvar att skapa förutsättningar för att deras transporter sker på ett trafiksäkert sätt där hastighetsbegränsningarna följs. Studien visar att ISO39001 är ett effektivt sätt att påverka detta i rätt riktning, säger Amanda Axelsson.

ISO39001 är en internationell standard i vägtrafiksäkerhet. Det är en certifiering som företag kan ansöka om för att bevisa att de jobbar aktivt för att förebygga olyckor i trafiken.  

Diskutera: Hur bra upplever du att yrkesförare efterlever hastighetsreglerna?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-22 09:22
Klarsynt

Jag kan inte säga att jag inte förstår dem: Hastighetsbegränsningarna har ju på sina håll blivit rent löjelseväckande låga. Samtidigt som deras plånböcker och arbetsgivare säkert kräver att de skall hinna med lika mycket som tidigare.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-22 09:56
L. Mäkinen

Kan man inte framföra sitt arbetsredskap enligt gällande regelverk bör man se sig om efter annan sysselsättning.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-22 10:40
johnkommentar

Det finns en logik bakom låga hastighetsgränser. I 30 så överlever 80-90% som bli påkörda, i 50 så dör ca 70%. https://www.trafikverket.se/contentassets/e076390bb5e14446995555c4164e86b7/nollvisionen-2.0-och-trafiksakerheten-for-oskyddade-trafikanter-i-resecentras-ankomstzoner.pdf

#4 • Uppdaterat: 2019-08-22 11:18
thulo

taxiförare är en skam för bilismen

#5 • Uppdaterat: 2019-08-22 11:38
1

Kan man inte framföra sitt fordon enligt gällande regelverk (t.ex. hastighet) bör man se sig om efter kollektivtrafik.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-22 14:51
Svenne60

Trafikverket är övertygade om att hastigheterna och därmed olyckorna sjunker om de redan låga hastighetsgränserna sänks ännu mer....Nu ska 425 mil skyltas om till lägre hastighet. Trafikverket räknar med att det räddar 16 liv per år. En siffra som är politiskt framtagen. Har inget med verkligheten att göra.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-22 16:48
Arne Nilsson1

Några som skriver här verkar ha fått sina idéer från gamla kommuniststater. Förbud, hårdare tag, övervakning, ja det är bara nackskott som saknas när man läser vad t.ex PutteFnask skriver. Att ha realistiska fartgränser samt att kontrollera att dessa efterlevs är OK. Men som det nu är? Löjligt låga fartgränser på sina håll. Men eftersom ytterst lite kontrolleras så är det ju för det mesta "fri fart" som gäller kan jag konstatera när jag är ute på vägarna. Aktar man sig inte så kommer det upp nån 5 meter bakom och blinkar trots att man håller strax över hastighetsgränsen och trafiken är tät.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-22 17:44
Axa

Det är ju inget försvar men jag gissar att de som kör färdtjänst inte har dem bästa arbetsförhållandena.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-22 19:56
Sabud2

Jag pendlar Stockholm-Åtvidaberg varje vecka året runt och har hygglig koll på `fartdårarna´ . Hantverkare med små skåpbilar (ofta risiga) försedda med överladdade dieslar ligger ganska högt i fortåkarligan.

#a • Uppdaterat: 2019-08-23 03:49
John2008

Min uppfattning är att majoriteten av förare till tunga lastbilar är notoriska fortkörare och som ofta har ovanan att hålla väldigt kort avstånd till framförvarande. De mest skrämmande trafiksituationerna jag varit med om toppas av lastbilschaufförer (ofta utländska) som kört olämpligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.