Bild
Nästa artikel
Nyheter

Sverige får vänta till 2018 på Ampera-e

Publicerad 14 december 2016
Norrmännen kan köpa Opel Ampera-e idag, svenskarna får vänta till 2018.
I Norge har den redan börjat säljas, men här i grannlandet Sverige dröjer det till 2018.
Opel har inlett försäljningen av sin elbil med mer än 50 mils uppmätt räckvidd, Ampera-e, i Norge. Här kostar den från 299.900 norska kronor – lite drygt 326.000 svenska kronor.

Norge blir första land i Europa för Ampera-e, och trots att Sverige ligger så nära kommer inte försäljningen här att inledas förrän 2018. Detta beror enligt Opel på att produktionsvolymen än så länge är liten och att man vill satsa på de mest elbilsvänliga länderna först.  

− Vi visste redan från dag ett att tillgången på Ampera-e skulle vara begränsad under uppstartsfasen i fabriken i Orion, Michigan. Därför tog vi beslutet att lansera bilen stegvis med början i de länder som redan har en infrastruktur och de som har visat att de vill vara ledande när det gäller elbilar. Det har lett till följande lanseringsordning: Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Vi är dock flexibla och kommer att kunna lägga till länder eller ändra ordningen med kort varsel om något land till exempel skulle bli extra attraktivt tack vare ändrade incitament för elbilar. Produktionstakten kommer succesivt att öka och vårt mål är att ha tillräcklig kapacitet 2018 för att kunna erbjuda hyggliga volymer i de flesta Europeiska länder, säger Peter Christian Küspert, vd för Opels säljavdelning.
 
Diskutera: Vad tycker du om att vi får vänta till 2018 på Opel Ampera-e?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-12-14 17:36
Mattse

MP, Gröna bilister och andra elbilslobbyister slår sig hårt på bröstet över Sveriges kraftiga elbilssatsningar. Och så meddelar Opel att de ratar Sverige för att istället satsa på mer elbilsvänliga länder, Snopet var ordet.

#2 • 2016-12-14 17:56
Lasse J

Beror inte på bristande tillgång på laddmöjligheter (se uppladdning.nu). Sannolikt den vanliga politiska räddhågsenheten och beslutsvåndan inte minst vad gäller miljöbilspremien som sänder negativa vibbar till omvärlden.

#3 • 2016-12-14 20:57
adzam

Bara dom riktigt inbitna hetsar upp sig över att behöva vänta..

#4 • 2016-12-14 21:39
Grosser

Nej vad tråkigt! Hade verkligen hoppas på att kunna se den i Sverige under 2017. :-(

#5 • 2016-12-14 23:21
rikast

Det går väl att importera en från Norge på egen hand om det är bråttom.

#6 • 2016-12-15 10:43
per penna

Enligt tu.no blir priset endast 289.900 nkr ca 35.000 lägre än tidigare förmodat pris. Motsvarar ca 315.000 skr
Och det ryktas om att körsträckan i de pågående NEDC-testerna kommer att överstiga 500km.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-15 11:00
per penna

Ser nu på opel.no att tu.no verkar ha fel...dvs att lägsta priset är 299.900nkr.

#8 • 2016-12-16 06:06
per penna

Det lägre priset är utan leverans-kostnad, och förekommer på flera norska källor.

#9 • 2016-12-16 18:47
Roy J

Om den håller vad GM lovar, så har den längre räckvidd än Tesla 3 och blir billigare.
Och inte behöver man vara någon inbiten nörd för att se fram emot denna, som vissa bakåtsträvande fossiler hävdar.

#a • Uppdaterat: 2016-12-16 20:47
Lasse J

Håller med! Var inne på Opels norska hemsida och byggde ihop en bil. För under trehundratusen norska, runt trehundratjugofemtusen svenska kr får man en tillräckligt utrustad bil med solid lack. Drygt tjugo- respektive fyrtiotusen billigare än "Lövet" med 24 respektive 30 kWh batteri. Vissa tillverkare kommer att få problem om dom håller kvar nuvarande prisnivå.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.