Bild
Nästa artikel
GM bygger folk-elbil
GM bygger folk-elbil
GM bygger folk-elbil
GM bygger folk-elbil

GM bygger folk-elbil

Nyheter

Chevrolet Bolt ska bli den folkliga elbilen, det menar åtminstone General Motors (GM).

Chevrolet Bolt, som nu visas på bilmässan i Detroit är billigare än BMW i3, har 32 mils räckvidd och är stor nog för en liten familj. Det ska enligt GM göra den till den första folkliga elbilen i USA när den börjar säljas senare i år.

Priset ska landa på 30 000 dollar, det vill säga drygt 250 000 svenska kronor. Vad priset kan tänkas bli i Sverige är svårt att gissa och än så länge finns det inga offentliggjorda planer på att lansera bilen i Europa. Troligtvis ska GM se hur Bolt tas emot i USA innan de antingen lanserar bilen här eller överför tekniken till en motsvarande Opel. 

Diskutera: Vad krävs för att du ska bli intresserad av en elbil?
GM bygger folk-elbil
GM bygger folk-elbil
GM bygger folk-elbil

Kommentarer

#1
2016-01-14 10:02

Trevlig form, väldigt bmw i3-lik. Jag hade gärna sett tunnare stolar i en så kompakt kupé, som också såg lite spännande ut.

Jag kör elbil ganska regelbundet, lågt pris och god räckvidd är viktigt för mig, god säkerhet och vettig form är också viktigt förstås

#2
2016-01-14 10:04

Detta skriker ju Opel/Vauxhall, kolla C-stolpen och jämför med Astra
En Opellogga i fronten och fila lite på lyktorna så är bilen klar.

Inredningen ser helt ok.

#3
2016-01-14 10:32

Folkbil i den storleken för 250.000kr? När produktionskostnaden sänkts med 100.000 kan man möjligen hävda att det är ett ämne till en folkbil.

#4
2016-01-14 11:13

Torde väl hamna i samma prisklass som e-Golf skulle jag gissa - om nu GM tar den till EU och Sverige. Dock har väl denna högre batterikapacitet och därmed också längre räckvidd.

#5
2016-01-14 11:19

Ser ut att vara en vettig bil, utseendet är tilltalande i mina ögon också....

#6
2016-01-14 11:22

Ser riktigt vettig ut, jag kan då tänka mig en trots en eventuell Opel-logga i fronten.
Förhoppningsvis kan väl priset hamna närmare e-up! än e-Golf, alltså under 300 000 kr...

#7
2016-01-14 11:34

Äntligen en El-bil som ser normal ut och som har hyfsad räckvidd.
Kan de dessutom ta den till Europa och sälja till ett vettigt pris så kan det bli en succe av denna bilen.

#8
2016-01-14 11:44

Litet Honda Jazz i designen, inget fel på det, spännande att se om elbilarna kan få ett genombrott.

#9
2016-01-14 12:08

I sverige kommer den nog säljas för närmare 300k.
"Folkbil" blir det ju knappast.

#10
2016-01-14 12:20

Ogillar sån där hög lasttröskel, klart avskräckande tror jag för den svenska marknaden. Nya Volt har samma problem. Annars verkar det mesta i övrigt vara bra och prisvärt men dom kommer väl tyvärr salta priset rätt bra hos oss. Frågetecken är ju också hur såna här elbilar funkar med svensk vinter.

#11
2016-01-14 12:33

Ni som ser priset som högt. Tänk på att driftskostnaderna sjunker drastiskt.
Få man en elbil med 30 mils räckvidd för 300 000:- så är det med dagens mått billigt iaf.
Och ja de fungerar på vintern.

#12
2016-01-14 15:58

Ja - om priset kan man ju bara spekulera men Car and Driver har en sammanställning där man kan se priserna och prisrelationerna i US - http://www.caranddriver.com/chevrolet/bolt
Bolt är t o m dyrare än e-Golf så vänta er inte för mycket prismässigt om den kommer till Sverige,
De priser (30.000 $) som angetts är nog i så fall de skattesubventionerade priserna för i verkligheten har den ett ca-pris på 37.500 $ . Så nog lär den minst kosta som en e-Golf här i Sverige. Och när ni jämför med US priserna - glöm inte att vi har 25 % moms också...

#13
2016-01-14 17:05

Klarar man sig med en elbil så kan man kanske stå ut med att den kostar lite mer. En helt vanlig bil kostar 25000-40000 kr/år i bara bränslekostnader. Äger man en elbil några år så borde man ligga på plus så att säga...

Men vi har redan problem med elnätet när det är lite kallare, vi får importera ström. Så hur kommer det att sluta när alla köper en elbil när vi ens klarar försörja oss själva i landet utan måste importera el från grannländer när det blir lite kallare!?

#14
2016-01-14 17:54

Med de mil som en medel-elbilsägare tillryggalägger per år så kan du nog vara lugn Styggavargen - det blir inte mera energi per fordon än vad som diffar mellan olika år i elförbrukningen på ett normalt småhus. Och alla bilar kommer dessutom aldrig att bli eldrivna.

#15
2016-01-14 20:29

Renault Zoe är redan här med lägre pris men har inte blivit något hit. Jag antar att de som köper el-bil använder den mer i statsmiljo och har kort körsträcka. Bränslekostnaden blir inte hög, sisådär 700-1000 per månad och batterikostnaden per månad ligger ungefär där plus uppladdnings kostnaden. Alltså det blir dyrt i inköp och drift. Och många ser ingen ekonomiskvinst i detta, samt miljövinsten är tvivelaktig också!

#16
2016-01-14 20:46

Skulle vilja säga att elkostnaden för en "normalbilist" med en mindre elbil typ Zoe ligger runt 120 kr/månad om man laddar hemmavid. Men problemet med Renaults koncept är nog ändå batterihyran - i t ex Norge så har dom tvingats sälja bilen med batterier inkluderade och det kanske säger nåt. Med batterigarantier typ 8 år och 15000 mil, med kanske 70--75 % av nominell kapacitet kvar, så är det tveksamt om man vill betala de hyreskostnader som Renault och i viss mån Nissan vill ha för batteriet.

#17
2016-01-14 21:47

Styggavargen har faktiskt rätt här, skulle t.ex. alla i ett villakvarter skaffa elbil och ansluta för laddning ungefär samtidigt och man också utnyttjar fastigheternas övriga elförbrukare, kommer inte det nuvarande elnätet att klara av det.
Det kommer att krävas en utbyggnad av elnätet i de flesta områden för att det ska fungera.
Men eftersom det inte kommer att ske en övergång till eldrivna fordon över en natt kommer det nog att lösas automatiskt.

#18
2016-01-14 22:26

Men nu tror jag du är ute på en liten seglats, saabnisse. Men stor sannolikhet så kommer de flesta att ladda med 10 A/230 V eftersom det är enklast. Så 2,3 kW per hus under några timmar med, realistiskt, lite olika starttid tror jag personligen inte sänker elnätet. Tänk bara på vilken effekt uppvärmningen kan dra i en villa - t ex när ett par av dess boende har duschat. Med 2,3 kW laddeffekt så "laddar man in" ca: 1,5 mils körning per timme och har man då kört t ex 4 mil så talar vi om laddtider på ca: 2,5 timmar. Det säckar knappast elnätet ihop av - det tål väsentligt högre variationer. Sen är ju hela frågan felställd för "alla" kommer inte att köra elbil inom överskådlig tid - som du själv också konstaterar.

#19
2016-01-15 00:03

Är nog strunt samma hur bra paket de sätter ihop. GM måste först förbi stämpeln amerikanskt skit. Var lite sugen på Ampera på riktigt faktiskt. Tills jag såg hur hela infotainmentsystemet verkade vara översatt med Google Translate. En bil kan ha hur bra egenskaper på pappret som helst. Klarar man inte av en så basic grej så blir man fundersam.

Tror snarare en elektrifierad Opel Astra skulle kunna slå här, om man ska välja nåt ur GM's portfölj. Astran är redan populär som den är, och kan knappast kosta mer att elektrifiera än Bolt. Möjligen att Bolten har högbyggdheten till sin fördel då...

#20
2016-01-15 07:02

Frågan var: "Vad krävs för att du ska bli intresserad av en elbil?"
Drivlinan är bara en liten del av alla önskemål en bil ska uppfylla. Om jag förutsätter att den är lika bra och bekväm som min gamla 9-5:a så är kravet att den ska gå att köra till stugan, 28 mil enkel väg, även vintertid med värmen på och ett släp därbak. En timmes rast efter vägen går väl att stå ut med, ifall den då går att ladda såpass att jag kommer ända fram.

#21
2016-01-15 10:21

Vad som krävs för att jag ska köpa en el-bil? Förutom laddmöjligheter både hemma och på jobbet, så man både kommer dit och hem, alternativt laddmöjligheter hemma och räckviddsförlängare, så krävs det att det i övrigt är en bra bil.

Två olika testteam har oberoende av varandra kommenterat tidigare försök från GMs sida att prestera "folkbilar": Den här bilen köper man inte för att den är billig, för SÅ billig är den inte. Man köper den för att man inte provat något annat. Det gäller vad jag förstår inte de lite större Oplarna (Astra och större) men det säger i alla fall en hel del om GMs ryckte under den tiden jag kan ha någon åsikt om (1990 och framåt).

Så i valet mellan en Chevrolet Bolt och en Volkswagen E-up väljer jag folkan 6 gånger av fem. Vill jag ha något lite flashigare åker jag några mil och köper en i3.

#22
2016-01-15 13:16

Hoppas elbilar snart blir mer folkliga, men det kräver volymer och billigare batterier. Jag skulle köpa en elbil om den fyllde alla mina behov som min fossildriva gör. Räckvidden bör vara 40-50 mil. Alternativ 10-15 min laddning efter 20 mil. Rymlig, komfortabel, säker. Kan ha drag upp till 1800 kg. Grundpriset måste ner till ca 250 000:- för en mellanklassare.
Om denna Bolt hamnade vid max 200 000:- så skulle den kunna ersätta andra bilen.
Fler tillverkare, fler modeller, fler köpare driver tekniken framåt = sänker priserna. Då först får vi el folkbilar. För det räcker väl inte med en, eller?

#23
2016-01-15 15:06

0-100 på under 7 sekunder är ju trevligt också, går därmed inte att jämföra med fossila snik-modeller i samma storlek.

Jag är sugen på denna som nästa familjebil, så fort vi slipper den stora barnvagnen.

Mer än 32 mil per dag kör vi ytterst sällan. De gånger det händer bör man kunna planera in ett stopp för snabbladdning samtidigt som lunch. Alternativen hyrbil eller att byta bil med bekant som har fossilbil finns ju också för dessa tillfällen.

Förutom bränslebesparingar så borde servicekostnaderna även bli lägre.

#24
2016-01-16 17:20

En elbil med en verklig räckvidd på 40-50 mil, ett pris på runt max. 200 000 kr och möjlighet att snabbladda upp till 80 % på 20 min., är bra förutsättningar för att få mig intresserad.

#25
2016-01-16 22:25

Pi, jag ville mest belysa att miljömuppar har avskaffat kärnkraften och vi måste importera elen. Det blir inte precis bättre om vi får sådana här kallare vintrar i kombination med fler elbilar. Jag är positivt till elbilar för att skona miljön och många skulle säkert klara sina vardagliga behov med en sådan. Sedan har det blivit något konstigt över tiden, idag skall vi köpa bilar som klarar precis allt.. den skall kunna dra 2,5 ton släp, den skall kunna köra i terräng osv. Man köper en bil som skall klara allt fast det inte finns något behov!? Sedan denna SUV trend som jag tycker är dålig på alla sätt, att vi blandar bilar i olika format både höjdmässigt och viktmässigt. I USA har det bubblat i debatterna att det uppstår många problem med SUV och "trucks" när dessa krockar med vanliga bilar som är lägre. Skadekostnaderna skjuter i höjden när kofångarna inte tar upp smällarna. SUV och "truckar" borde vi egentligen inte ha på våra vägar som vardags fordon. Så var det lite förr, en bonde som hade behov körde med sin rätt en sådant fordon....men nu när alla i kvarteret köper dessa onödiga fordon så ballar det ur!?

#26
2016-01-17 10:51

Styggavargen - håller med dig i det mesta du skriver förutom då detta med elnätet. Men annars är det märkligt vilka krav folk har på bilarna idag och man kan ju fråga sig varför så många anser sig ha behov av stora SUV:ar vilka om inte annat är en stor risk för övriga i trafiken som kör mera "normala" bilar. Har staten en nollvision för trafiken så borde man också fundera lite över denna biltrend som egentligen är utan värde för de flesta individer men kan ställa till det skademässigt. Men "demokrati" i fordonsstorlek och krockvåld är väl inte att tänka på i dagens egocentrerade samhälle.

#28
2016-01-17 11:57

Då Sverige är på väg mot ett ännu större elöverskott än vi har idag så behöver man inte oroa sig över att inte elen räcker till. Den el Sverige exporterar idag räcker till att ladda dubbelt så många bilar som vi har totalt om alla bilar vore elbilar. Ser man till genomsnittlig körsträcka för våra bilar så motsvarar elbilens laddning den effekt som en handdukstork har, som den här torkpatronen.
https://www.e-badrum.se/en/shop/prodView.asp?idproduct=116
I Nordens gemensamma elmarknad så står kärnkraftselen bara för 20 % av elproduktionen om alla kärnkraftverk fungerar vilket inte alltid är fallet.

#29
2016-01-18 14:16

Märkligt, jag läste senast igår att om miljöpartiet får som de vill och kärnkraften stängs ner får vi problem i Sverige och det pratades om att elpriset kan då komma att stiga till 30:-/kwh. Vet inte om det är skrämseltaktik eller om det verkligen kan bli så.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.