Nästa artikel
Sverige ett steg närmare utsläppsmätning i verklig trafik
Nyheter

Sverige ett steg närmare utsläppsmätning i verklig trafik

Publicerad 13 december 2022
EU vill börja mäta utsläppen vid verklig körning i samband med besiktning och nu har den svenska regeringen tagit fram ett förslag. Systemet kostar miljonbelopp – och det kan bli bilägarna som får betala.

EU planerar att införa ett nytt system för att mäta bilarnas förbrukning och utsläpp i samband med besiktningen. Beskedet kom redan i mars 2021, och nu har den svenska regeringen tagit fram en proposition.

Redan i dag måste biltillverkarna ange hur hög förbrukningen och utsläppen är i nya bilar enligt den så kallade WLTP-körcykeln, som är mycket mer realistisk och verklighetstrogen än den tidigare NEDC-körcykeln.

Men EU vill införa ett skarpare system som även mäter de faktiska utsläppen vid verklig körning. Informationen ska laddas ned när bilen besiktigas och sedan användas för att se hur effektiva lagkraven är.

Att mäta utsläppen på det här sättet blir bara möjligt i nyare bilar – med tillverkningsår 2021 eller senare – som ska ha en standardiserad ”förbrukningsmätare” som kallas OBFCM (On-board fuel consumption meter). Laddbara hybrider ska också lagra uppgifter om energiförbrukning.

Varför även bilens chassinummer ska samlas in är oklart

Förutom uppgifterna om utsläpp och förbrukning lagras också bilens körsträcka och chassinummer, något som kan identifiera en enskild bil. Riktigt varför chassinumret samlas in är oklart – det motiveras inte uttryckligen i EU-kommissionens regelverk.

Varje land måste säkerställa att uppgifterna skickas till EU på ett säkert sätt och alla som vill kan säga nej till datainsamlingen av integritetsskäl. Det noteras då i Vägtrafikregistret.

Uppgifterna ska samlas in vid besiktningen och skickas vidare till EU. Men utsläppen mäts inte på vanligt sätt, vid själva besiktningstillfället, utan löpande av bilen under körning.

Kostar miljonbelopp

Transportstyrelsen måste ta fram ett it-system som samlar in uppgifterna, något som beräknas kosta 6,5 miljoner kronor, och den årliga driften beräknas kosta mellan 900 000 och 2,5 miljoner kronor per år.

Utöver det måste besiktningsföretagen uppdatera sina OBD-läsare för totalt mellan tre och fem miljoner kronor. Kostnaden kan till slut läggas på enskilda bilägare.

”Den ökade kostnaden som besiktningsföretagen får för den tillkommande uppgiften att läsa av uppgifter om verklig körning och rapportera informationen till Transportstyrelsen kan komma att läggas över på fordonsägarna. I vilken utsträckning de ökade kostnaderna för företagen kommer att leda till höjda priser för besiktningen är osäkert eftersom priset för besiktningar baseras på konkurrens mellan besiktningsföretagen”, skriver regeringen i propositionen.

Om förslaget röstas igenom i riksdagen träder det i kraft den 1 maj 2023, och den nuvarande fordonslagen måste ändras eftersom den här typen av datainhämtning inte kan göras med dagens lagstiftning. Tanken är att systemet ska börja användas inom EU från den 20 maj 2023.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 13 december 2022 Självkostnad är en helt…
  • 13 december 2022 Fast i grunden är det ju…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.