Bild
Nästa artikel

Svenskar ratar GPS – väljer mobilen

Nyheter

Årets största trafikhelg är här, men få väljer GPS för att ta sig till sitt julfirande. I stället använder svenskarna karttjänster i sina smartphones.

Den tekniska utvecklingen går fort framåt. GPS:en utsågs till Årets julklapp så sent som 2007, men redan i dag ratas den av julfirande svenskar på vägen. För att hitta till rätt destination är det i stället de smarta mobiltelefonernas karttjänster och inbyggda GPS som gäller. Det visar en ny undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av Nokia.

När 1 000 svenskar i olika åldrar ger sig ut på julresan väljer 35 procent att använda sin smartphone för att hitta rätt. Samtidigt väljer 22 procent den numer omsprungna GPS:en. Det är särskilt ungdomarna som tar till telefonen för att inte köra vilse, hela 51 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år väljer kartan i luren.

Norrland väljer GPS
Att välja den smarta telefonen är vanligast i Stockholm, där 47 procent navigerar med mobilen. I Norrland är det dock GPS som gäller, då den används av 36 procent av förarna. Samtidigt använder vissa svenskar fortfarande mindre högteknologiska lösningar för att hitta till sitt julfirande, till exempel den traditionella kartan och nedskrivna instruktioner.

I Sverige ratar vi dock GPS i betydligt högre utsträckning än våra nordiska grannar. Medan 22 procent av svenskarna använder GPS är motsvarande siffror 45 procent i Norge och 58 procent i Danmark. Samtidigt navigerar 24 procent av norrmännen och 30 procent av danskarna med sina mobiler, jämfört med 35 procent av svenskarna.

Diskutera: Väljer du GPS eller mobilen för att hitta fram till julfirandet?

Kommentarer

#1
2013-12-23 14:51

Det är inte korrekt att göra skillnad på telefonen och GPS (Global Positioning System). Det är ju GPS som visar positionen oavsett om man använder sin mobil eller en speciell navigator.

#2
2013-12-23 15:04

Tja Gunnar, GPS är väl ett av de mest missbrukade begreppen. Att kalla en navigator GPS är ungefär som att kalla en tidning boktryckarkonst.

#3
2013-12-23 22:37

Jag använder mobilen och ringer upp de jag skall till om ber om vägbeskrivning. Annars kan man ju använda navigatorn i mobilen som fungerar via GPS.

#4
2013-12-23 23:53

Jag kopplar på GPS:en i mobilen och kör efter Nokias utmärkta kartsystem.

#5
2013-12-24 02:50

Många nya bilar liksom vår Hyundai i30 har GPS som standard nu för tiden. Hustrun har den alltid påslagen när hon kör för den varnar för fart- och rödljuskameror.

#6
Rustan Werling
2013-12-24 08:41

Hackens lösning verkar spännande, den vill jag höra mer om. Får du dina bekanta att säga "om 200 meter, sväng höger" o.s.v alltså? ;)

Och hur låter dom cid fartkameror?

#7
2013-12-24 11:06

"Får du dina bekanta att säga "om 200 meter, sväng höger" o.s.v alltså? ;)"
Japp så är det Rustan och när det är en fartkamera så säger de ojojojoj.
Fungerar jättebra.

#8
Rustan Werling
2013-12-24 11:18

En sån navigator har jag också Hacken. Har t.o.m gift mig med henne......

#9
2013-12-24 14:13

GPS? Inte i min Ericsson GH 337 i allafall. Men en vanlig karta duger bra den också.

#10
2013-12-25 00:20

Jag tycker just trafikkameravarningen är en av de bästa funktionerna i navigatorn. Min Tomtom kvittrar glatt 200 m innan jag når en fast kemera och jag har just förnyat uppdateringsservicen för ytterligare ett år. Jag tror inte man kan få den fuktionen i mobiltelefonen.

#11
Rustan Werling
2013-12-25 00:25

Självklart kan du få den funktionen i mobiltelefonen, jag har den i min iPad. Jag kör ju med Navigonappen och då är iPaden som vilken köpe-navigator som helst. Jag får fartkameravarning, trafikinformation, information om vägarbeten.....rubbet

#12
2013-12-25 10:36

Måste bara tipsa om Waze, ett navigeringsprogram till smartphone där användarna tipsar om olyckor, köer, vägarbeten, hastighetskameror etc.
Programmet räknar om din rutt utifrån dessa förutsättningar.
Eftersom trafikupplysningen inte fungerar på svensk radio så är detta det snabbaste sättet att få reda på vad som händer i trafiken.
Installera och använd Waze, det är gratis :)

#14
2013-12-25 19:23

Personligen tycker jag att det är viktigare att veta vilken begränsning som gäller vid varje tillfälle än var ev fartkameror står. Den info som finns i navigatorer typ Tomtom och Garmin är tyvärr sällan speciellt uppdaterade på just hastighetsgränser. Men till Smartphonen finns lösningen i t ex NTFs app "Rätt fart" - för den som är intresserad... Vill man ständigt ligga över tillåten hastighet så är det INTE rätt app - då kan varningarna bli väldigt störande. Men speciellt när man inte är ensam i bilen och kanske sitter och snackar så är det lätt att missa nån hastighetsskylt och då hjälper den appen - om man har för avsikt att följa begränsningarna vill säga.

#16
Rustan Werling
2013-12-27 12:03

Såg att Lc4ever tipsade om Waze. Det är väl ett hyfsat gratisalternativ om du åker på de lite större vägarna. För min egen del var det alldeles för stora ytor som Waze inte hade med i sina kartor för att det skulle vara användbart. Numera är dock Waze uppköpt av Apple så den lär väl utvecklas en hel del framöver. Tycker nog att Google slår Waze som gratisalternativ med hästlängder.

#17
2013-12-27 12:23

Köpte en TomTom av värre modell till frun i julklapp, provade den igår och kunde tyvärr konstatera att den inte fungerar lika bra som min Nokia Lumia 920.
Bla klarade den inte tunneln i södra länken, när gps signalen försvann frystes bilden och den blev tyst. Telefonen (ouppkopplad) kör en simulerad rutt, håller man normal hastighet funkar det utmärkt.

Körde av vid en ganska avancerad trafikplats, Nynäsvägen mot Tyresö, där man på en kort sträcka kan svänga av åt flera håll, jag fick anvisning om att svänga av, följa vägen mot Tyresö och fortsätta ut på motorvägen, bilden efter avfarten var en fryst bild föreställande påfarten upp på Motorvägen. Telefonen som jag hade på samtidigt gav exakta hänvisningar både med ljud o bild.

#18
2013-12-28 12:28

Min Tomtom VIA620 kör en simulerad rutt i tunnlar vilket jag finner helt värdelöst då man ganska ofta fastnar i köer inne i tunneln. Jag tycker det är mycket bättre om bilden fryser och återgår till ¨live¨ närt man är ute ur tunneln.

#19
2013-12-28 14:10

Jo, men den här tunneln har en massa avfarter, jag fick ingen anvisning om vilken jag skulle ta. En oinvigd hade nog fortsatt rakt fram och hamnat åt skogen.

#20
2013-12-28 21:35

I kväll åkte jag genom söderledstunneln, då funkade GPSen utmärkt, och visade på metern när jag skulle vika av upp på Hornsgatan, det den inte berättade var att jag inte får köra där med dubbdäck ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.