Bild
Nästa artikel
Svenskar mest frustrerade av bilköer

Svenskar mest frustrerade av bilköer

Nyheter

Varje dag sitter 100 000 svenskar fast i bilköer. Trots det blir vi sällan sena på grund av trafiken, men blir mest frustrerade.

Svenskar och tyskar är de trafikanter som i högst utsträckning blir frustrerade av att inte veta när de kommer att nå sin destination. Det visar en undersökning som ICM Research har genomfört i elva länder.

I Sverige kommer vi dock sällan för sent av trafikrelaterade orsaker, samtidigt som varken vi eller tyskarna bor i länderna som har mest bilköer. Totalt sitter svenskarna i bilköer 350 000 timmar i veckan.

Sex av tio svenskar använder bilen varje dag, varav 85 procent av dessa oftast använder den för att ta sig mellan hemmet och jobbet. Sex procent av svenskarna säger att de sitter i bilköer under mellan en halvtimme och en timme av bilresan.

Om du är den av dem som frustreras av bilköer kan du skratta dig lycklig över att du inte bor i Sydafrika eller Italien. I Sydafrika ägnar en av fyra bilförare 30 minuter till en timme i bilköer när de kör bil. I Italien sitter åtta procent av invånarna i bilköer varje dag, att jämföra med cirka tre procent i övriga länder.

Diskutera: Vilken erfarenhet har du av bilköer?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#2
2011-07-18 16:15

Jag har, sedan länge uppfattat att du bor i Stockholm Leifer, men du vet väl bäst själv? :oD
.
Är jag informerad om långa köer tar jag gärna en omväg ... väl medveten om att det sällan går fortare men det "känns" bättre när det rullar på.

#4
1 Tysken
2011-07-18 20:12

Vilken tur att det bor så många i Stockholmsområdet , så slipper vi dom i resten av landet

#5
Raymond K
2011-07-19 13:11

Bilköer gör mig aldrig frustrerad så bråttom har jag aldrig. Jag blir mer frustrerad på alla de som skiter i högerregeln, att använda blinkers, struntar i lämna företräde, de som måste ligga i 120 på 90 väg för att må bra.

#6
2011-07-19 23:32

Ja att någon annan åker snabbare än en själv är ju oerhört mycket mer frustrerande än att ta sig 5 kilometer på en halvtimme ;)

#7
2011-07-20 10:39

Inte lustigt att det blir köer i Stockholm, när det är så många som trilskas att ta bilen trots att de är ensamma och trots att det finns utmärkta allmänna kommunikationer.
Om fler tänkte till, och antingen använda allmänna kommunikationer, eller skaffade t.ex. en scooter eller MC skulle köerna bli så myckte mindre. Dessutom mindre parkeringsproblem.

Sen är det ju självklart extra trist att vägarbetena tränger igen de få bra leder som finns, Men, nån gång måste de ju göra underhåll, kanske införa nattskift?

Å andra sidan finns det ju andra saker att störa sig på än köer, t.ex. dåligt uppträdande i trafiken. bristen på blinkers, korta avstånd, söndagåkning, mm

#9
2011-07-20 22:46

Leifer:
Frågan är ju vilket som är smartast, 20 min på buss eller t-bana, eller 1 timme i egen bil.
Visst finns det många yrkesfordon i trafiken, men de har ju faktiskt en mer legitim tillvaro i trafiken, det handlar inte om en komfortfråga.

Och visst finns det mer att göra för cyklister, för cykel är ju ett smart alternativ för många. Och är det för långt att cykla är som sagt scooter eller MC ett bra alternativ.

Visst får var och en göra som den vill, men då ska man inte heller klaga på köerna. Man är ju själv delorsak till dem...

#11
2011-07-21 11:47

Leifer:
Jag ber om ursäkt om jag raserar din bild av vad jag förstår, när jag berättar för dig att jag arbetar i Stockholm, och ser trafikeländet varje dag....

#13
2011-07-21 16:49

Men då är väl grundproblemet Leifer att, många som bor i norr borde bo i Söder och vice versa? Lösningen är kanske en större vilja att själva ta tag i sina problem istället för att vänta på hela landets skatteinsats? (som näppeligen löser några problem, utan möjligen förändrar dem)
Köer i städer är normalt, vill man absolut inte trängas i trafiken ska man nog inte bo och verka i en större stad!
.
Kanske allt för sällan småstadsbor gnäller över bristen på den service de saknar som andra har, trots sämre lön och samma skatt? :o/
Ursäkta en lite avig kommentar men för mej är valet enkelt!

#15
2011-07-21 19:37

Leifer:
Jag tillbringar mina veckor i Stockholm (utom nu när det är semester..) , åker med SL och undviker biltransport.
Jag ser ju hur många som sitter ensamma i sina bilar i oändliga köer, inte lustigt att det blir stora köer...

En del har förstås svårt att välja bort bilen, då de ska köra förbi dagis, men hur stor andel har det så? Jag ser då inte många bilbarnstolar bland de köande.

Och som sagt: fler borde välja tvåhjuligt, så skulle trafiksituationen förbättras betydligt, eller hur?

Sen kan det ju förstås vara så att arbetsplatsen ändrats från "rätt sida om city" till "fel sida", så man därför tvingas ta sig genom city.

Men, jag anser fortfarande att det är lite av ett lyxproblem när så många sitter ensamma i sin bil och köar.

#17
2011-07-21 20:09

Leifer:
Du undrar vad jag har för lösningsförslag för att minska köerna?
Jag har ju 3 (tre) gånger kommit med förslag i mina inlägg, mer tvåhjuligt. Har du verkligen lyckats missa det?

Visst är det så att man ska ha frihet att köra vart man vill, när man vill, men...
För det med sig att trafiken havererar, så är med andra ord ett lyxproblem. Man kan inte alltid göra som man vill.
Jag är mot biltullar, men om de verkligen kan minska ensamåkandet (och därmed köerna), så är det kanske den rätta vägen.

#18
2011-07-21 21:15

En kompis's ex-fru bor i Tokio. Hon köar minst 4 timmar/ dag .... men var väldigt lycklig den dagen hon fick egen parkering hemmavid a' 9000 sek/mån :o)
.
Det är nog ganska vanligt att man finner olika anledningar till att saker som inte är helt bra, eller i varje fall kunde vara bättre ... Vidare klagar vi gärna över att ingen gör något åt det utan alla verkar göra det sämre
Frågan är kanske .. Vem är "Ingen" och vem är "Alla"?

#21
2011-07-22 10:55

Hur kan MC öka trängseln jämfört med bil? En MC tar ju ungefär en fjärdedel av bilens yta.
Kommunen har förstått poängen med MC, då de har särskilda avgiftsfria parkeringar fär MC i innerstan. Det visar ju på att jag inte är fel ute.

Dessutom är det ju inte enbart fråga om MC, som jag sagt tidigare: det finns ju scooter och cykel också.

Och kom nu inte och säg att man inte kan cykla på vintern, jag cyklade när det var minus 25 i vintras.

#23
2011-07-22 14:29

Leifer:
Nej, jag har inte hävdat att MC ska " tränga sig förbi bilar". Däremot är det onekligen så att en MC tar en fjärdedel av bilens yta, med andra ord: köerna blir så mycket mindre, eller hur?

Du säger: "Du förstår väl i övrigt att alla inte kan åka MC så resonemanget känns väl rätt meningslöst."
Varför hävdar du att jag säger att alla ska åka MC?

Jag sa ju senast i inlägget innan:
"Dessutom är det ju inte enbart fråga om MC, som jag sagt tidigare: det finns ju scooter och cykel också."

Avgaskraven höjs hela tiden för MC, så utvecklingen går ju redan mot renare MC, precis som du önskar.

Renast är förstås cykel som jag också föreslagit.

#25
2011-07-22 20:02

Leifer:
Varför tyder du mina svar så konstigt?
Varför har du fastnat på just MC, när jag har gett dig flera alternativ?
Och varför kan du inte inse att fler tvåhjulingar ger mindre köer?
Och vad är det som säger att man inte kan handla när man kör MC (eller scooter)? Det finns ju utmärkta väskor.

Men, då du inte vill svara, så får vi väl låta saken bero.

Men, min åsikt är ändå bestående:
Köerna är till stor del ett lyxproblem.

#27
2011-07-23 15:40

Visst är en rejäl förbifart runt Stockholm viktigt, något som också ältats i många år.

Och visst är det viktigt att yrkestransporterna kommer fram, vi vill ju alla ha service, mat och prylar.

Men, när de fastnar för att "Svensson" är bekväm och hävdar sin rätt att köra bil, då blir det ett lyxproblem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.