Bild
Nästa artikel
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.
Svenskt forskningsinstitut har lett insamlingen av utsläppsdata från 700.000 dieselbilar i Europa. Resultatet: De släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.

Svensk forskning visar på för höga dieselutsläpp

Nyheter

Moderna dieselbilar släpper ut fem gånger mer kväveoxider än vad som tillåts, enligt mätningar på 700.000 fordon i Europa.

IVL Svenska Miljöinstitutet har lett en studie i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien, där de hälsofarliga kväveoxidutsläppen från sammanlagt 700.000 dieselbilar uppmätts utifrån verklig körning.

Preliminära resultat visar att dieselbilarna överskrider gränsvärdena med cirka fem gånger. I somras publicerade IVL Svenska Miljöinstitutet resultatet av mätningar av 30.000 förbipasserande dieselbilar i Göteborg och den mer omfattande Europaundersökningen bekräftar resultaten därifrån: Att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger, men att tidigare klassningar, framförallt Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

Nu ska rapporten presenteras för Europaparlamentet.
– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning. Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
 
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-09-29 09:34

Efter att ha bytt bort euro6 dieseln som på vintertid regenererade avgasreningen i tid och otid pga kyla och olämplig körning som jag antar beror på höga utsläpp och jag tror att det ligger någonting i utredningen.
Nu med min nya octavia och 1,0 tsi bensin så inser man att man måste inte ha diesel i alla lägen då den går lika billigt som moderna dieseln.
Hur 1,0an släpper ut vet jag inte men den går i alla fall billigt.

#2
2017-09-29 09:44

Förbrukning är det samma som utsläpp, så en låg förbrukning är bra ur alla synvinklar. Diesel är ett ofog och ett steg i fel riktning. Personbilar skall inte behövas köras på diesel, så enkelt är det. Min Octavia med 1,4 motorn är också hyfsat snål. I mitt bostadsområde hör man varje morgon "knattret" ifrån alla XC60/70 bilarna. Hela Sveriges befolkning lurades in i "diesel träsket", i början var det mest vanliga bilar med det tog inte lång tid förrän man upptäckte att en SUV kunde man nu köra till en "låg" nivå (runt 0,6-0,7 liter/mil) utan en tanke på att detta är ganska hög förbrukning för en bil utrustad med dieselmotor. Men folk är djupt inrotade att bara bilen drar under 0,8 liter/mil så behöver man inte bry sig om det är diesel eller bensin trots att de innehåller olika mängd energi per volymenhet.

#3
2017-09-29 09:49

Ungefär samma erfarenhet har jag med min bil i samma storleksklass som den mso 1000 har - alltså en C-segmentsbil. Bytte ifrån en Euro5-diesel i mitt fall till en liten 1,2 bensin-turbo och min snittförbrukning över året är i stort sett identisk. Och "gångkulturen" är avsevärt mycket trevligare med bensinaren och den är likaså flexiblare i gången trots lite lägre maximalt vridmoment.

#4
2017-09-29 09:57

Nej Vargen. Det är det ensidiga fokuset mot just låg förbrukning och koldioxid som medfört att andra utsläpp hamnar på en nivå som är högre än vad den behöver vara. Det gäller både för diesel som bensinmotorer. I vargens fall med sin Skoda ligger partikelutsläpp en exempelvis på en högre nivå än nödvändigt.
Så problematiken bottnar i ensidighet och fundamentalism.

MVH AL

#5
2017-09-29 10:02

Jag tänker att många kommer att gå över till bensinmotorer på sina Volvo-kärror och behöver dra till med åtminstone 250-300 hk för att hänga med i trafikrytmen.

#6
2017-09-29 10:13

Om nu utsläppen överstiger det tillåtna på en hel hög fordon så borde de väl beläggas med körförbud + återkallelser från respektive tillverkare! Jag uppfattar det som att om ngt ej är tillåtet så är det i lag förbjudet att osv! Rubriken är missvisande eftersom det inte finns några normer för utsläpp vid normalt bruk utan endast just under testcykeln. Kan man inte någon gång angripa den bakomliggande orsaken till varför det är så stor skillnad mellan testcykel och hur vi faktiskt använder våra fordon?
Vargen, hade det varit bättre med bensindrivna SUVar som drar över 1 L/mil?

#7
2017-09-29 10:21

A.L, så du håller inte med om att diesel medför tyngre bilar? Som tex att folk kör SUV och fyrhjulsdrift? Hade dieselmotorn inte funnits hade nog tex Volvo's XC modellprogram inte ens existerat. Skiftet i Sverige ifrån bensin till diesel satte igång SUV trenden. Även diverse "skogsmullebilar" med ful plast såldes nu i rasande takt. Nu kanske jag pratar mest för mig själv, men jag tycker det är väldigt onödigt att folk köper dessa modellerna. Senaste åren med snack om terräng och markfrigång och SUV samt fyrhjulsdrift står mig upp i halsen då jag inte kan relatera till alla dessa "must have" saker på bilen. Jag har klarat mig utmärkt med en lagom stor bil utan alla dessa "attribut" som nu blivit livsnödvändiga för nästan alla. Men visst, jag har bara ägt bilar i ca 25 år... så möjligt jag är omedveten och missar allt det nödvändiga?

#8
2017-09-29 10:23

Tomas, varför SUV överhuvudtaget? För 15 år sedan körde ingen SUV och det har funnits i tex USA i över 30 år. Precis som Mallorcas turistproblem med för många besökare så får vi problem om alla skall köra runt i en 2 tons SUV. Är det nödvändigt med en SUV för den normala bilägaren som skall köra sin bil på vanliga vägar?

#9
2017-09-29 10:27

Diesel kommer fortfarande ha ett berättigande på tunga bilar eller husvagns ägare etc men med en modern vridmomentet stark trepipare på en modern lätt stor bil så fungerar bensin bra för vissa fabrikat. (Inte alla bevisligen).
Dessutom varför skall man betala 20-40 tusen mer för en dieselknattrande bil som alltid hörs mera inne i bilen.
Man kan väl också anta att partickel filter är på gång på bensin också.

#10
2017-09-29 10:24

@Styggavargen.
Men håller du fast vid ditt inlägg nr 2, att låg förbrukning är bra ur alla synvinklar?

#11
2017-09-29 10:26

Ja MSO 1000
Det är partikelfilter på gång på alla bensinbilar då direktinsprutningen bland annat togs fram i jakten på att spara bensindroppar (som jag förstod det), gör att snåla bensinbilar spyr ut mkt partiklar.

#12
2017-09-29 10:32

SUV tror jag bottnar i rädsla, man känner sig säker och vill ha fördelar säkerhetsmässigt. Men detta drar med sig allt fler, för vem vill sitta där i en lätt bil när det smäller? Min solidaritet tryter, jag tänker inte ta smällen om utvecklingen går mot 2 tons SUV's i trafiken. Mot min vilja kommer jag inom något år att köpa en SUV för att vara säker i trafiken. Det ligger något osunt över att alla kör runt i "förtäckta stridsvagnar" med otroligt högre utsläpp för att vi är rädda för varandra!? Istället borde vi fokusera på att göra bilarna lättare, mer effektiva .. inte motsatsen som tex en SUV. Nu har visserligen SUV blivit lite bättre, men det innebär att bilarna måste bli lägre och lite mer mot personbilshållet, plötsligt är den där SUV en Crossover. Trots allt säkrare bilar med allt mer inbyggda system som skall förhindra krockar, kör vi allt sämre i trafiken. Dagliga kollisioner på våra motorvägar, är det inte bättre att lösa grundproblemet?

#13
2017-09-29 10:33

ÄNTLIGEN !!! Jag har i minst 15 års tid påtalat för min omgivning Dieseldriftens VANSINNE. Min bensinbil är ett rart "gossedjur " jämfört med Tyrannosaurus Rex som Dieselbilar är oavsett storlek. Det som öppnade för Diesel var Oljeindustriens lobbying därför att dieselöverskottet vid raffinaderering (som man får före bensin) inte hade tillräcklig efterfrågan. Biltillverkare i maskopi med sina försäljningsorg. LURADE både Köpare och nästan ALLA politiker samt oupplysta motorjournalister med lite mindre koldioxidutsläpp och någon cl.mindre bränsleförbrukning. Köparna fick dock högre servicekostnader -tätare oljebyten bl.a. och högre inköpspris så dieselbilsköp för en normal bilägare blev en förlustaffär både för köparna och människosläktet. Detta p.g.a.sot och kväveoxid och dioxid. Katalysatordravlet gör att de "stora" sorparticklar som våra flimmerhår i hals.luftrör kan transportera upp omvandlas till nano-sotpartiklar och ner till våra lungblåsor men inte därifrån. Grattis Diesellovers !!!

#14
2017-09-29 10:34

Det du förbränner måste ta vägen någonstans, ingen rök utan eld. Låg förbrukning genererar lägre utsläpp. Benny du får gärna upplysa mig om du vet något revolutionerande på detta tema.

#15
2017-09-29 10:54

R Benny.
Undrar om min 1,0 tsi octavia som jag kan köra ner mot 0,45 i gynsam körning spyr ut mer particklar än den nya lilla bensin Kian som dom skrev i vibilägare och klagade på att den drog 0,84.
Det var ju en ny bil men en motorkonstruktion från 2008 .
Eller i35 dieseln som snittade 0,87 över 500 vinter mil eller han med ceed som låg på 0,78, och det finns många exempel på snål diesel som i verkligheten håller måttet.
Jag tror många är lurade på konfekten helt enkelt om man skulle kolla upp det vilket gemeneman inte gör eller orkar.
Man betalar Statoil räkningen på 3000 och ser glad ut.

#16
2017-09-29 10:38

Det är nästan bisarrt, antagligen är bilar ifrån 90-talet bättre ur miljösynpunkt än dagens nya bilar. Titta på en 90-tals bil, och se hur "slim" och hur karossen gjorts för att bilen skall få lågt luftmotstånd. Bilarna var lättare och förbrukade mindre. På 2000-talet tog det fart med allt större modeller och vikten skenade iväg. Många bilar ifrån 90-talet vägde 1200-1500 kg, idag ligger intervallet på 1600-2200 kg. Klart detta straffar sig. Sedan valde man att stoppa in fyrhjulsdrift och som pricken över i så gör man karossen som en SUV kostym så att den får luftmotstånd som ett utedass. Hur tänker man? Har man glömt bort allt man lärt sig på 30-40 år? Eller stoppar man huvudet i sanden? XC60 såldes inte alls mycket när den kom, då var diesel något "ont". Idag säljer den som smör!? Fundera lite på det...

#17
2017-09-29 11:03

Styggavargen. Det är ju faktiskt rena sanningen du skriver men nån smart designer eller bilindustrin har lurat på oss detta med höga tunga bilar.
Ta den populära lilla höga peugot 3008 suw tror jag den heter med en snål trea.
Frågade säljaren om förbrukning.
Ja du får räkna med 0,8 i stan och 0,65 på vägen och man kan inte lita på broschyren.
Han var iaf ärlig.

#18
2017-09-29 11:12

Som Benny just var inne på Vargen så är inte låg förbrukning en garanti för låga utsläpp.
Kväveoxider och partiklar är komponenter som ökar i samband med att man förbrukningsoptimerar motorn. Det har skett hos Vargens Skoda (som spyr ur sig hälsovårdliga partiklar) och det är ett faktum hos nyare dieslar.

MVH AL

#19
2017-09-29 11:12

Bra poäng mso 1000, vet dock inte om Kian är direktinsprutad eller inte, internet vet säkert.

http://teknikensvarld.se/moderna-bensinbilar-spyr-ut-lika-mycket-skit-so...

Ovan artikel fokuserar på partiklar, viktigt att komma ihåg.

#20
2017-09-29 11:30

Men vad får folk att välja en 3008 framför en 308? Det har jag inte förstått, vad tillför 3008 som inte 308 kan uppfylla när det kommer till funktion och transport A till B? Det torde inte vara någon nyhet att en SUV drar mer för att den är tyngre och har högre luftmotstånd, men man måste ha en SUV ändå trots högre förbrukning och utsläpp. Att sitta högre upp och ha "överblick" är mer värt än våran gemensamma miljö? Detta med SUV har spårat ur, ingen är heller kritisk längre?

#21
2017-09-29 11:34

Vargen, det kan man fråga sig, (varför SUV) fast det är bekvämt med ett lite högre fordon om man börjar bli lite ovig! Dessutom kan man få mkt volym i en kort bil så helt galet är det ej. Annars är jag som väl du också är mkt mot trenden till allt tyngre fordon, spelar ingen roll om de är SUV'ar eller ej. Tycker att årliga skatten kunde höjas för de med hög vikt tex över 1500 kg. + ngn form av skatt även på inköpspris för att styra mot lättare bilar.

#22
2017-09-29 11:35

Benny, den artikeln är vinklad. Hade själv en Carsima och deras GDI motorer sotade speciellt mycket, så mycket att bilen gick ryckigt och då var det bara två saker att ta till. Lägga automatlådan i 1:a växeln och gasa tills motorskyddet gick in vid 6500 varv, alternativt börja tanka bilen med 98 oktan (vem gör det av fri vilja? = dyrare). Jag tröttnade på att behöva "sota" ur motorn varje månad och köpte en SAAB 9-3 istället. Artikeln jämför en gammal bil med en speciellt dålig motor, hur svårt är det att påvisa höga utsläpp av partiklar? Man måste ha "justa" jämförelser, annars blir det inte speciellt trovärdigt.

#23
2017-09-29 11:36

Detta är en av de största miljöskandalerna på länge. Märkligt tyst om det i Sverige. Men det beror väl på att EU och bilindustrin går hand i hand här...

#24
2017-09-29 11:42

Tomas, lastar du på höjden i din bil? Överlever du krocken i din SUV och motparten dör och millisekunden därefter dör du av din egen tunga väska som kommer flygande ifrån bagaget? Många tänker inte på att saker blir upp till 25 gånger (25g) när man krockar, en helt vanlig "padda" som ligger i baksätet blir en farlig projektil som kan göra stora skador. Lastnätet som sitter i en del bilar klarar inte tyngre föremål när det smäller. Det finns galler om man vill vara mer säker.

#25
2017-09-29 11:47

Men jag är inte förvånad längre, folk kan inte lasta. Syner som den på Byggmax där kunder har en stor trästolpe som sticker ut genom höger framdörr där rutan är nervevad är vanliga idag. Folk som kör i 110 km/h i timmen på motorvägen med släp som "ålar" som värsta saragasso ålen är mer regel än undantag idag.

#26
2017-09-29 11:52

@Styggavargen.
Faktum är att vissa motorer drar mindre bränsle om man tankar på 98 oktan och går bättre, så kostnaden för 98 oktan är inte så dyr som man kan tro.
Om du läser hela artikeln så ser du att det inte bara var Carisma som testades.

#27
2017-09-29 12:23

Vet väl alla att diesel är skit för hälsan idag.

#28
2017-09-29 12:49

Benny, såg att det var mer än Carisma ... men ville bara belysa att de inte omnämner problemet som fanns med denna modellen och deras GDI motorer. Jag vet också att 98 oktan så kan förbrukningen sjunka, men oftast handlar det om högpresterande motorer som kräver 98 oktan, SAAB viggen (gul) är ett typiskt exempel på bil som måste köras på 98 oktan. Mitsubishi Carisma hade ingen carisma och saknade kraft, så att tanka 98 oktan i en sådan bil tar emot om du förstår mig rätt. Känner en som har en SAAB 9-3 viggen, där har man ett leende på läpparna när man precis tankat bilen på 98, och drar iväg! Är bilen chippad blir det ännu roligare!

#29
2017-09-29 13:00

Vargen, lastar sällan på höjden och du har rätt i att det jag/man oftast behöver är stor yta. Däremot så är det lättare att få bra benutrymme i en kort bil men hög där man sitter upprätt än en lågbyggd där man mer måste sträcka ut sig. För övrigt så är det ganska så skönt att komma upp en bit från vägen när man kör, bättre överblick, blir inte bländad så ofta tex. Kör nu en BMW 3 serie och hade gärna kommit upp ngn decimeter just pga av dessa orsaker. Nästa bil kommer att bli högre men också lättare, får gärna vara dieseldriven, ser inga större problem med det mer ekonomisk och lägre CO2 utsläpp än motsvarande bensinare.

#30
1
2017-09-29 14:19

Skrota bort dieselbilarna. Straffa bort dem med höga skatter.

#31
2017-09-29 15:46

Stoppa jakten på moderna dieselbilar, ge oss i stället ett bränsle som är miljövänligt. Satsa på. PREEM, de är på gång med ett!!!

#32
2017-09-29 16:01

Klimatpåverkan är långt ifrån bara utsläpp vid körning. Bilindustrin, uppbackad av omdömeslösa politiker, försöker få oss att köpa nya "miljövänliga" bilar och skrota våra gamla. Då har man glömt att tillverkningen av en bil belastar miljön mer än bilens utsläpp i trafiken. Och värst är elbilarna. En ny Tesla påverkar miljön innan den har rullat en meter än en gammal Volvo 740 under hela sin livscykel. För att inte tala om vad som sker när elbilarna "en masse" börjar rulla på vägarna och man måste starta upp alla gamla kolkraftverk igen.
Vad än människan hittar på inser hon efter en tid att det var ett helt felaktigt beslut.

#33
2017-09-29 16:27

Testa vid minus 15 grader, en temperatur som är relevant för om vi får problem med utsläppen.

#35
2017-09-29 17:17

Styggavargen vill att alla ska köra Trabant.
Styggavargen vill ha planekonomi.
Jag kan inte se någon annan rimlig förklaring till Styggavargens Volvohat. Jo, det kan ju vara avundsjuka också med tanke på att Styggavargen har en sunkig Skoda.

Vi har trots allt demokrati, det fria valet och marknadsekonomi. Marknadsekonomi och det fria valet gör att vi själva får välja vad vi köper och biltillverkarna tillverkar det kunderna vill köpa.

Sedan har vi den tekniska aspekten också. Volvo och övriga premiummärken har lagt stora resurser på att utveckla teknik som får ner förbrukningen. Detta höjer priset på bilarna väsentligt. Just därför har en 5 meter lång och 1600kg tung Volvo V90 D3 samma förbrukning som 3,5 meter lång och 865kg tung Fiat 500 med minsta bensinmotorn.

Det är många saker som påverkar förbrukningen. Vikt och storlek är bara två av väldigt många.

Premiumsegmentet utgör 10-15% av totala marknaden. Att de övriga 85% små billiga bilar har en förbrukning som ligger 30-50% högre än vad som är tekniskt möjligt är ett miljömässigt mycket större problem än de 10-15% stora tunga bilar som har mycket teknik som får ner förbrukningen på dem. Men, men, Styggavargen silar mygg och sväljer kameler, och hatar Volvo och fortsätter sin okunniga klagovisa som en raspig utsliten grammofonskiva.

Som både jag och andra påpekat så är det myndigheterna som bestämmer certifieringskörcykeln, så är du missnöjd med att den inte visar "verklig" förbrukning så klaga då på myndigheterna och inte på biltillverkarna.

Att Dieslar nu dominerar marknaden beror främst på att regeringen har styrt marknaden dit med skattereglerna och miljöbilspremierna som varit CO2 baserade. Bilköparna har anpassat sig till det och det har bilindustrin också.

#36
2017-09-29 22:13

Fjollor och 1,0 tsi. Hahaha.
Vad är det för fel att åka billig bensin bil och dessutom snål.
Ingen ser vad man har under huven när man ligger och matar om i 180 på motorvägen vid Uppsala utan det kan vara en 190 hk tdi dom inbillar sig kör om.
Men kör man en Yaris eller prius ser man vad det är för fjolla.
Vad styggt sagt.
Hehe.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

#37
2017-09-29 17:35

Varför forska i något som vi alla vetat i tiotals år! Försöker säkert få Miljöinstitutet mera synligt!?
Dom är antingen populister eller idioter, vet inte vilket är värre i detta fall? ;)

#38
2017-09-29 17:35

Milson. Håller med det om myndigheterna och att dom enligt mig vaknat 8-10 år för sent tyvärr.
Dom skatterabatterade bilarna från 2010(miljöbilarna) var det största chämtet sedan länsman......
Är inte helt inne på din linje som Volvo mfl har vad det gäller tunga bilar.
Jag väntar med spänning på Volvos nya trea och hybrid linan på den.
Det kan bli en hit om folk nu inte är så konservativa och dumma att dom ratar den för att det är en trea.
Hoppas på Volvo framöver och att dom lyckas göra en mer folklig bil i en vettig prisklass.

#40
2017-09-29 21:43

Jodu Vargen skall förklara varför vissa väljer en 3008 istället för en 308. Vissa människor är trötta på att ducka/åla in ur bilen som Skalman. Kollade på nya bilar då jag vill pensionera min EU5 bil. Testade en 3008 helt ok för mig men min son kunde inte sitta bakom så den föll bort. Tittade samma dag på Peugeot 508 men märkte tyvärr att den är som octavia,V70,passat etc helt uruselt benutrymme bak. Plus att om man är 2 m lång så suger dessa bilar fett. Blev en Ford Kuga istället Diesel självklart.

Tills dom hittar nåt som är billigare kraftfullare med mer vrid och bränslesnålare så kör jag på det. Miljön skiter jag i för att OM det verkligen var viktigt för Sverige och Sveriges regering skulle man erbjudit säg 60-100 i skrotpremie för å bli av med gamla bilar om man köper ny. Men dom kör straffvarianten för den stora folkmängden för det blir billigare för regeringen.

#41
2017-09-30 03:28

Har en octavia, där är otroligt bra benutrymme i baksätet. Så jag tror dig inte att en kuga skulle vara bättre på just den punkten. På längden (höjden) i baksätet får jag enkelt rum, är rätt stor ca 182 cm. Många säger att utrymmen skulle vara bättre i en SUV men jag upplever det precis tvärtom. Bilarna är korta, men höga. Men höjden brukar ta stryk av att bilen är högre utvändigt så invändigt blir det oftast ingen fördel.

#42
2017-09-30 08:35

NoX utsläppen är snar eleminerade eftersom alltfler biltillverkare inför SRC katalysatorer med AdBlue tillsats. Tex ALLA Volvos diesel bilar får det från och med vecka 46 i år.

#43
2017-09-30 09:20

Alltså, folk och medier har ju en märkligt tolkning av saker och ting.
- Om det är så att dieselbilar (eller bensinbilar) inte uppfyller utsläppskraven under de förhållanden som de testades vid godkännandet så ska biltillverkarna självklart tvingas att ordna till det.
- Om bilarna däremot faktiskt uppfyller kraven i testet, men släpper ut mer föroreningar under verklig körning, så är det i första hand myndigheterna som konstruerat testet som skall hållas ansvariga.
Konkurrensen på bilmarknaden är ju stenhård och går det att spara pengar på att förenkla avgasreningen och den fortfarande klarar testerna så kommer biltillverkarna mer eller mindre tvingas att göra det. Dom som "slösar" pengar på en "onödigt bra" och dyrbar avgasrening går under i längden.
Alltså, tekniken finns ju och har funnits sedan länge, men myndigheterna måste konstruera testvillkoren så att dom motsvarar verkligheten så som görs för lastbilar.

#44
2017-09-30 19:53

@Stoor
Problemet är att sådan rening kostar, det kan man sätta på dyrare bilar med större marginal men dessa kostnads ökningar blir de inte lönsamt att ha dieslar i mindre bilar med små marginaler.

#45
2017-09-30 20:57

Jo du vargen. Octavia precis som V70 å många andra bilar e bra om du e max 185cm lång. Då kan faktiskt någon kort person sitta bakom. I just Octavia och V70 som vår familj provsuttit kan inte ens min 9 åriga son sitta bakom mig. Tur att det finns bilar för alla smaker typ SUV när man vill gå in och ur bilen.

Ford Kuga är en av dessa bilar som uppfyller grundkrav för en bil jag vill ha. Att jag kan sitta bakom mig själv med min 198cm långa kropp ( har långa ben vilket gör det än värre). Till och med vår andra bil Renault Modus har bättre sittutrymme bak än Octavia/V70 etc. Dock är lastutrymmet inte mycket för världen.

#46
2017-10-01 00:49

Antar att sitter alltid i baksätet? Det är mycket "gnäll".. och "jidder". För mig låter det mest som att du måste rättfärdiga ditt val av bil. Många idag som kör SUV klagar ofantligt mycket på vanliga personbilar, hur gick det att köra dem tills nu? Ni måste haft problem i över 20-30 år? Plötsligt tycker alla att man inte ta sig in och ur bilen. Har inte hört någon med dessa problem innan, men nu när SUV trenden är här så är detta man först tar upp. Har alla tryckt sin näve i fickan under alla dessa år och inte vågat säga att de inte kan ta sig in och ut ur den vanliga personbilen???

#47
2017-10-01 09:56

Jaha rätt vargen men är man över 190-195 så kan man nog förstå att det finns vissa begränsningar och lite behov av suv buss körställning för att komma tillrätta med längden.
Jag med mina 173 cm provade outlandern pev men för mig var det en katastrof i sitt och körställning jämförelsevis med min standard octavia. Det kändes som Max 10 mil innan träsmaken kom.

#48
2017-10-01 10:22

Kuga är fel val om man är så lång, då är en VW caddy mycket bättre.

#49
2017-10-02 18:28

Inget nytt. Det är välkänt sedan tidigare av de som är bilintresserade. Frågar är: Varför har endast VW fått utstå spott och spe när alla dieselfordon, jag vågar säga alla, utan undantag är syndare?

#50
2017-10-02 20:59

Ja Vargen du har rätt en Caddy hade funkat. Har i mitt liv haft en låg bil en Opel Astra combo. Men efter flertal bulor, fetvurpor på vintern när man skulle ut eller in så har jag aldrig köpt en "normal" bil i dina ögon. Har varit scenic,Quasqai Peugeot Partner och nu sist en Fiat Freemont. Men nu är barnen större och åker inte med lika mycket och behov av barnvagn och annat minskat.
Så då funkar Kuga bra. Blev det valet pga sittutrymme, den sett till övriga marknaden snåla Eu6 motorn och diesel pga bränsleförbrukning kraft och karaktär.

#51
2017-10-03 23:03

Att dieselbilarnas partikelutsläpp är högre än i verklighet än vid test är inget konstigt. Att testet är inte nära verkligheten är problemet. Biltillverkarna skall ha något att gå efter och alla kan inte ha sin variant av verklighet. Det hela talar om tjänstemannens och politikers oduglighet. inte om konsumentens ilvilja. Å andra sida har biltillverkarna försökt att trycka på diesel för att minska sina totala CO utsläpp vilket har varit ett krav. Förbjud diesel för personvagnar som oftast körs i stadsmiljö och nära människor, fasa ut diesel utan något idiotiskt straff avgift. Folk har köpt dieselbil som miljöbil. De skall inte straffas för att bilindustrin är girig och plotiker är idioter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.