Bild
Nästa artikel
Subaru pausar importen till Norge på grund av hög straffskatt

Subaru pausar importen till Norge på grund av hög straffskatt

Nyheter

Subaru har än så länge inga laddbara modeller att sälja. Märket tar nu paus på den norska marknaden.

Biltillverkare som inte har några laddbara bilar i utbudet får det allt svårare i konkurrensen. Det märks inte minst på den norska marknaden som länge legat i framkant när det gäller elbilar.

I november stod elbilar för hela en av tio sålda bilar på den norska marknaden. Bensin- och dieselbilar stod tillsammans för bara drygt en av tio sålda bilar. Elbilar subventioneras kraftigt medan vanliga förbränningsbilar får rejäl straffskatt. För en vanlig suv som Subaru Forester ligger den på över 200 000 norska kronor plus moms.

För ett märke som Subaru innebär det stora problem. Märket har tappat försäljning för varje år och nu uppger branschsajten Bilnytt att Subaru pausar importen av bilar till Norge.

Säljmålet för nästa år är på bara 450 bilar, och det handlar enbart om lagerbilar. Inga nya lagerbeställda bilar ska säljas.

Importören hävdar dock att det bara handlar om en tillfällig paus. Subaru ska inte försvinna från den europeiska marknaden och ska göra comeback i Norge inom några år med en laddhybrid. Senare kommer även en helt eldriven modell.

Läs också: Subaru planerar europeisk elbil på Toyotagrund

Taggar: Nyheter, Subaru

Kommentarer

#1
2020-12-19 07:16

"I november stod elbilar för hela en av tio sålda bilar på den norska marknaden".
Nu blev det nog fel., borde väl vara 50% och inte 10%.

#2
2020-12-19 07:20

Skippa laddhybriderna, dom är redan pasé. Subaru kommer gå samma öde som Mitsubishi, som konstigt nog hade en Phev något år.

#3
2020-12-19 09:16

Mitsubishi hade väl en phev som nästan dominerade försäljningen i 5år. Men det kom liksom aldrig någon uppföljare så nu har konkurrenterna sprungit om.

200.000:- låter inte som någon ovanlig straffskatt i Norge för en förbränningsmotor.

#4
2020-12-19 09:29

Mitsubishis PHEV började säljas i EU i oktober 2013, och finns fortfarande att köpa ny så "något år" är inte riktigt korrekt.

Vad det gäller att Subaru "pausar" försäljningen i Norge, så är väl Subaru paradoxalt nog egentligen den perfekta bilen för Norges vägnät och klimat.

#5
2020-12-19 10:35

Korrekta siffror här:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-november-2020
56% elbilar
33% laddhybrider
11% resten
Norge 2020 november

Gissar att det är skrivfel i texten hela en ska bytas mot hela nio av tio.

#6
2020-12-19 11:48

Känns som någon mer vart inne på att det vore ingen högoddsare att satsa på att de drar sig tillbaks från fler marknader. Ett bilmärke som på 90-talet hade en del intressanta modeller men som sedan halkar mer och mer efter, inte bara vad gäller teknik utan även design. Deras nypresenterade modeller ser ut som från 2005 typ....

#7
2020-12-19 11:57

Subaru ägs till 20% av Toyota samt Suzuki ägs till 5% av Toyota, ser vi ett mönster, inga elbilar...
Toyota äger också 5% av Mazda som dock har en elbil men av sämre sort med kort räckvidd och långsam laddning.

#8
2020-12-19 12:04

Min gissning är att Hyundai/Kia-koncernen kommer gå om Toyota i storlek vad gäller personbilstillverkningen.

#9
2020-12-19 12:13

VW gick ju om Toyota 2019 och jag tror också Kia/Hyundai inom några år kommer att passera.

#10
2020-12-19 12:53

Ja men VW köpte ju Skoda, Audi, SEAT så VW får gärna vara störst men dom är inte världens största bilmärke. För övrigt så läs Forskning och Framsteg där en professor i batteriteknik förklarar att något superbatteri inte finns på kartan på lång tid ännu! Det finns ett inlägg om elbilar på klimatsans.com som 2 ingenjörer på KTH har skrivit som är väldigt intressant och där man belyser både nackdelar och fördelar. Men så småningom kommer ett teknikskifte men det dröjer nog då världens energitillverkning fortfarande är till ca. 80 % fossil. Dessutom finns ingen anledning att skynda fram en utveckling i ett litet land som Sverige med ca. 1 tusendel av jordens utsläpp så satsningarna på elbilar här kanske vore bättre i dom stora länderna.

#11
2020-12-19 13:09

Kenvik, följer du inte med alls? Det kommer fler nya elbilar på marknaden än fossilbilar redan nu.
VW liksom Toyota inkluderar bilmärken inom koncernen, så är det med alla på 10 i topp listan.
Men visst som enskilt märke är det ngt annat, men hur räknar du en Suzuki som säljs som Toyota och tvärtom, så ser det ut bland många enskilda märken idag. Toyota säljer även Mazda under Toyota-märket...

#12
2020-12-19 13:33

De batterier som kommer ut från fabrikerna om 5, 10 eller 20 år är helt säkert bättre än dagens. Men det finns ingen anledning att i dag tillverka fler avgasbilar. Dagens elproduktion kan inte heller användas som en ursäkt för att fortsätta bygga avgasbilar. Vi som bor mindre länder behöver också renare luft i lungorna för att förbättra folkhälsan. Beroendet av oljeimport är en annan anledning att påskynda omställningen. Vill Subaru och andra tillverkare hellre avvecklas än ställa om är det deras val. Innan omställningen är klar kan det bli fler märken vi bara hittar på veteranbilsträffar.

#13
2020-12-19 16:38

Jag är glad att jag inte bor i Norge. Allt är så dyrt där.

#14
2020-12-19 17:00

Men herregud.
Fortsätter elbilsdrömmarna .

Vad är det som är så svårt att förstå?

Med bibehållen världfärd går det inte att förbjuda fossilt bränsle.
Det går INTE.

men som AI frågat: vem står först i kön för att få det sämre?

#15
2020-12-19 17:20

Kodiaq, kanske dags att vakna? Hur tror du framtiden blir... tror du vi får det bättre när matbristen blir uppenbar? När biosfären kraschar och naturen inte längre klarar av att ge oss de naturresurser vi behöver för att bibehålla en välfärd. Det finns ingen framtid med fossilt bränsle, det är som att slänga bensin på elden. Här finns bara två utvägar, kraftigt minska befolkning på jordklotet (minst varannan människa måste bort), eller så måste tekniken hjälpa oss. Att fortsätta på samma bana som vi är idag leder mot avgrunden. Vi gör inga tekniska framsteg, eller kallar du tyngre bilar som kommer kortare sträcka utveckling? Tänk om vi idag hade bilar som drog 1/10 del av vad en bil förbrukade på 90-talet, det hade varit ett FRAMSTEG!

#17
2020-12-19 18:46

Lanseras i Norge under januari: nya Mitsubishi Eclipse Cross P-HEV. Ersätter Outlander PHEV. 15 cm längre än nuvarande eclipse Cross. Ny front o bak. Ska säljas i Tyskland också. Är Mitsubishi verkligen på väg ut från Europa? I Sverige sägs nuvarande importör upp.

#18
2020-12-19 18:48

Kodiaq: När vi nu börjar dra ner på fossilt bränsle kan det absolut påverka någras välfärd. Tänk bara på Opec, Norge, Rosneft och Saudiarabiska kungahuset. Köper vi i stället batterier från Skellefteå och drivmedel från Porjus får några ha tunnare guldkedjor runt halsen. Andra får erbjuda turister ridning på kameler eller besök på bilmuseer. Helt okej för min del.

#19
2020-12-19 18:49

Subaru är en liten spelare i Europa. Under 35000 bilar per år. Jämför med Mitsubishi med ca 150000 bilar sålda. Mazda 245000 bilar. Små märken

#20
2020-12-19 19:01

Kenvik, att hänvisa till "klimatsans.com" är troligen detsamma som att hänvisa direkt till Trumpens kompisar over there. Ta det för vad det är. Kolla bakgrundsfakta.

#21
2020-12-19 20:42

Illavarslande att högsta Chefen är så full av BS. Jag gissar att detta är ett uttryck för desperation och att det ser riktigt illa ut för Toyota. Jag har kikat på RAV4 plugin men detta avgör saken. Toyota inget att satsa på uppenbarligen (plus katastrofen i TVs älgtest...). Toyota på väg utför stupet...

#23
2020-12-19 22:03

Subaru kanske borde bygga upp en designavdelning till att börja med, deras design väcker ju inga ”vill ha” känslor direkt.

#24
2020-12-19 22:40

"Elbilar subventioneras kraftigt medan vanliga förbränningsbilar får rejäl straffskatt."

Ska inget börja mässa om "norsk extremism", när det är så populärt att göra det om den påstådda svenska?

#26
2020-12-20 19:08

Styggavargen, de skriver om matbrist "När biosfären kraschar och naturen inte längre klarar av att ge oss de naturresurser vi behöver för att bibehålla en välfärd." Menar du att vår utsläpp av koldioxid leder till detta. Ett påstående fullständigt utan stöd i vetenskapen, det är ju exakt tvärtom, matproduktionen har ökat dramatiskt sedan t.ex. 50-60-talet mycket beroende på högre halt av koldioxid i luften. Biosfären och växtligheten mår bara bättre av mer koldioxid, jorden blir grönare, till det bidrar också aningen högre temperatur som vi bara mår bättre av. Sedan vet vi inte när det börjar bli kallare igen med sämre skördar som följd, då kan det bli tal om matbrist

#27
2020-12-20 19:40

Svenne, det finns andra forum att vända sig till när man tror på vad 1% av forskarna säger. Dessa forskare skall man nog kolla extra på vad de får sina forskningspengar från.

#28
2020-12-20 22:12

McTar: Har du frågat 1% av forskarna (märklig grupp) om det eller menar du att man via ett slumpmässigt urval om 1% av denna grupp kan påstå att forskarna säger något specifikt?

Bara nyfiken om vad den där procenten representerar...

MVH AL

#29
2020-12-20 22:33

MCTar, Det finns andra forum att vända sig till om man menar att våra CO2 utsläpp leder till att "biosfären kraschar och naturen inte längre klarar av att ge oss...osv (men om du är intresserad av ämnet så läs vad t.ex. Elsa Widding säger, googla på henne)

#30
2020-12-21 08:45

Svenne
Oavsett vad koldioxid har för fördelar på växtligheten så är problemet klimatförändringarna. Det som händer är att det blir fler förlorade skördar på grund av torka eller för mycket nederbörd.
Att matproduktionen har ökat sedan 50-talet stavas effektiviseringar. Gissar att subventioner även gjort sitt.

#31
2020-12-21 10:15

Axa, klart att klimatet ändras, det har den alltid gjort, det är inte länge sedan vi hade den lilla istiden med hungersnöd, och klart att CO2 är en svag växthusgas, men vet du hur stor del av den höjda temperaturen på ca 1-1,5 grad sedan den lilla istiden beror på våra CO2 utsläpp ? Den samlade vetenskapen ingen aning om det och allt tyder på att ytterligare utsläpp inte spelar någon märkbar roll eftersom koldioxidens påverkan minskar logaritmiskt med stigande halt

#32
2020-12-21 13:00

Svenne
Det är ju ganska tydligt att ökade koldioxidutsläpp har ett samband med ökad global temperatur. Något vilket även Exxons forskare visade i den tidigare hemliga rapporten.
Det är uppenbart att flera skördar kommer gå förlorade om den globala uppvärmningen fortsätter.

#33
2020-12-21 13:27

Svenne och al. Bland klimatforkare så råder det konsensus. När 99% av dem är säker på sin sak så väljer de flesta (tydligen inte alla) att ta det för sanning.
Sedan finns det alltid de som vill sprida desinformation av olika anledningar.

#34
2020-12-21 14:06

McTar; helt rätt, det råder konsensus om att koldioxid är en växthusgas. Men inte alls om våra utsläpp leder till någon farlig temperaturhöjning. De flesta forskare som säger det ändå gör det för att det påverkar deras karriär, som de är beroende av. Hört talas om politik? Googla t.ex Elsa Widding klimatkarusellen

#35
2020-12-21 14:28

Elsa Widding? Snabb googling ger att hon är civilingenjör och debattör.
Jo jo...

#36
2020-12-21 14:54

Axa, Greta Thunberg? Snabb googling ger att hon är ett barn...Jo jo

#37
2020-12-21 16:51

Den som tror att vi inom överskådlig tid kan sluta använda flytande bränsle till våra fordon har inte alla hästar hemma. Har ni funderat på hur försvaret ska fungera? Eldrivna stridsvagnar? Eldrivna jaktplan, Trupptransport med elbussar? Nu är det jul. Snart kommer tomten också. För han finns väl?

#38
2020-12-21 17:27

McTar:

99% av alla "klimatforskare" är inte överens.

Det finns nämligen ingen som har frågat alla dessa forskare om vad de är överens om.

Vore de överens skulle vi inte ha någon forskning. Det ligger i vetenskapens natur att inte vara överens.

Jag tror du snarare tänker på att man visa skattningar vill påvisa att det finns en viss samsyn bland ett urval av forskare. Och sådana resultat kan man säkert få fram.

Men det är inte samma sak som att de är till 99% överens.

MVH AL

#40
2020-12-21 18:05

Axa: Skulle väl snarare vilja påstå att historien upprepar sig. Häxprocessen har återvänt, för att inte tala om mellankrigstiden i Europa eller de gamla öst-staterna. Där använder man också barn för att uppnå politiska syften och motiv (eller för att stärka och bibehålla diktatur).

MVH AL

#41
2020-12-21 18:22

Subaru är på gång med en elbil.

#42
2020-12-21 19:10

AL
Jag skulle vilja påstå att du gång på gång går över gränsen för att sprida dynga.

#43
2020-12-21 19:26

Axa: Alltid lika saklig och begåvad i din argumentation. Verkligen imponerande!

För övriga intresserade är historien väldigt klar. Barn har alltid varit ett effektivt verktyg för att bibehålla och stärka makten för skrupelfria krafter. Greta utgör inget undantag på den punkten.

Häxprocesserna
DDR
Tyskland på 30/40-talet
Sovjetunionen
IS

Osv.

MVH AL

#44
2020-12-21 22:59

Axa, du har fel, jag blir inte det minsta kränkt av detta barn, tror att hon är en god och fin flicka som tyvärr har vissa diagnoser, och tycker synd om henne som blir så hårt utnyttjad i politiska syften som hon inte begriper.

#45
2020-12-21 23:03

Svenne: Nu är jag absolut inte heller nåt fan av att göra ett barn till galjonsfigur men tror helt klart du är ganska mycket ute och cyklar både i att hon inte begriper och dina påståenden kring mycket annat här i tråden......ganska ofta känns det som du i dina inlägg är en person som fastnat i 90-talet vad gäller de flesta resonemang. Inget fel i det, alla hänger inte med i samtiden, men är man frånåkt kanske man inte ska streta emot för hårt, det tar mer energi än att luta sig tillbaks och åka med. ;)

#46
2020-12-21 23:13

Det som känns fel är att folk är okunniga om det vetenskapliga läget i klimatfrågan ock åker med den politiska alarmismen i massmedia och angriper person istället för att diskutera frågan på vetenskaplig bas. Läs Elsa Widdings bok "klimatkarusellen" i händelse av att ni verkligen vill veta om vad vetenskapen säger

#47
2020-12-22 11:37

Svenne
Jag nöjer mig med att läsa en kommentar till Klimatkarusellsen som dessutom använder sig av hänvisningar. Hur som helst, visst kan man läsa Elsas bok och uppskatta skönlitterära aspekterna. Som ett inlägg i klimatdebatten anser jag den inte seriös.

https://mathsnilsson.se/2019/07/18/fragor-om-boken-klimatkarusellen/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.