Bild
Nästa artikel
Nyheter

Subaru planerar europeisk elbil på Toyotagrund

Publicerad 17 december 2020 (uppdaterad 17 december 2020)
Den elektriska suven kommer att släppas någon gång innan 2025.
Subaru säger att bilen kommer att vara en mellanklassuv i ungefär samma storlek som Subaru Forester.  Introduktion sker "någon gång under första halvan av 2020-talet", alltså senast 2025. 

Den kommer att byggas på en plattform som delas med Toyota och bilden Subaru skickar med är exakt samma illustration som Toyota använde när de i början av december berättade om sina planer på en elsuv i ungefär samma storlek som RAV4.

Plattformen heter e-TNGA och är utvecklad specifikt för elbilar. Toyotas tidsplan för sin elsuv är att släppa den "inom några år" och den kan komma med en ny typ av batterier, då biltillverkaren siktar på att börja bygga solid state-batterier i mindre skala 2025.

Diskutera: Vad tycker du om Subarus planer på en elsuv?

Kommentarer

#1 • 17 december 2020
Bandvagn

"...någon gång innan 2025".
"...inom några år".

Ja herregud. Elbilsrevolutionen är redan igång. Elbilarna tar större bit av försäljningskakan för varje månad. Varför är dom så sena på bollen? Obegripligt.

#2 • 17 december 2020
saabnisse

De ligger alltså mer än sex år efter i utvecklingen som de erkänt!
De borde nog omprioritera om de inte ska köra i diket fullständigt.
Det geniala hybridsystemet räcker inte till längre om man ska konkurrera med alla batteribilar som är på väg.

#3 • 17 december 2020
PREVIA

Revolution är väl att ta i ändå?
Electric vehicle sales worldwide could drop from 2.2 million in 2019 to 1.3 million by the end of this year, according to a new projection. Market researchers attribute this expected 43% drop in part to the novel coronavirus outbreak, which is affecting automotive manufacturing.

https://www.environmentalleader.com/2020/04/electric-vehicle-sales-2020/

Hybrider är nog inte helt uträknade delar av världen.
https://www.statista.com/statistics/960920/global-electric-vehicle-market-share-by-segment/
Försäljningen av fossila bilar är cirka 80 miljoner bilar per år så några år tar det nog att elbilarna tar över helt!

#4 • 17 december 2020
marauder

Dom valde att satsa på vätgas och tappade bollen. Nu väljer dom att gå en annan väg igen. Om dom lyckas lösa problemet med den korta livslängden på solidstate batterierna så kommer dom ha en fördel mot konkurrenterna. Undertiden blir dom omsprungna ännu mer.

#5 • 17 december 2020
gmogmo

Tyvärr har det ju visat sig flera gånger att japanerna inte riktigt hänger med i teknikskiften där mekanik blir elektronik.
Vi som var med på 90-talet minns när i princip allt ljud, bärbart och i hemmet kom ur utrustning från Sony, Hitachi, Panasonic, JVC, m.fl. sen missade man avmekanikaliseringen av ljud så blev det helt andra varumärken som ersatte de japanska för de allra flesta.
Om man var med på 00-talet minns man att alla bilder togs med japanska kameror, men sen missade man avmekanikaliseringen och idag har mobiltelefonernas kameror ersatt de japanska dedikerade kamerorna för de allra flesta.
Bilarna är nästa avmekanikaliseringsmarknad som japanerna missar. Toyota kommer nog att fortsätta vara den största tillverkaren av förbränningsmotorbilar, men det kommer att vara en minskande marknad, på samma sätt som Canon är den största tillverkaren av kameror, och Panasonic forsätter att vara den största tillverkaren av bluerayspelare, men på en minskande marknad.

#6 • 17 december 2020
Carl Trefalt

Subaru är tvungna att sälja elbilar i EU, för att få ner utsläppen.

#7 • 17 december 2020
PREVIA

Några elbilar har ändå Toyota på gång läser man här!
https://electrek.co/guides/toyota/

#8 • 18 december 2020
Henrik M

På gång ja......när andra redan har ute bilar på marknaden, en del sen över 8 år tillbaks....men jodå, snart så kommer Toyota hör man från fanatikerna, och då är de vassast! Jo man märker ju det när man läser specen på elbilen de lanserar under Lexusloggan nu, wow, vilken spec! ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.