Bild
Nästa artikel

Studie: BMW & Toyota har flest nöjda kunder

Nyheter

BMW och Toyota har flest nöjda kunder i Sverige. Det visar en studie gjord av Svenskt kvalitetsindex - där Renault placerar sig sist.

Svenskt kvalitetsindex har återupptagit sina studier av bilbranschen i Sverige och har nu intervjuat 3000 personer som köpt en ny bil under de tre senaste åren.  De 3000 personerna har fått svara på frågan om hur nöjda de är med sina bilar - på en skala från 1-100.

Toppbetyg till BMW

Studien visar att BMW och Toyota har flest nöjda kunder i Sverige. Med 82,3 respektive 80,6 i betyg är dessa två märken de enda som når över 80 i betyg.

Därefter följer majoriteten av märkena mellan 70-74. Sämst placerar sig Renault, som endast får 61,4 i snittbetyg - en bra bit efter segraren BMW.

Medelbetyg till Volvo och Saab

De svenska hemmahoppen Volvo och Saab får 72,0 respektive 71,0, vilket är precis vid branschens snittbetyg på 71,1 (se hela listan till höger).
Taggar: Nyheter
Studie: BMW & Toyota har flest nöjda kunder

Kommentarer

#1
ulf mossberg
2009-02-09 12:44

Jag är inte alls förvånad att Hyundai kommer på tredje plats på listan.Vi är inne på vår ffjärde Hyundai och allt brukar fungera utan problem.Att försäljning och verkstad sköter sig fint är ännu ett plus, Hyundai Center, i
Malmö.

#1
jojo
2009-02-09 12:55

Så olika bilar som Toyota och BMW toppar. Det gör dom av olika anledningar. Ingen har berömt Prius och Corollans köregenskaper exempelvis.
Det är svårt att dra slutsatser av en sådan rapsodisk undersökning. Möjligen av bottenresulaten.

#1
Johan
2009-02-09 13:04

Jag kör en Corolla från 2003 och den är skön att köra vad än alla säger..Ingen rallybil men funkar alldeles utmärkt vid längre färder oxå..Inte Volvo komfortmen mycket bra bil för pengarna.Bmw behöver man äl inte säga något om det är väl det märket dom flesta drömmer om.Och skulle jag ha råd med Bmw skulle jag nog inte klaga direkt.

#1
Christian
2009-02-09 13:15

Nej, Jojo: BMW och Toyota toppar inte av olika anledningar. Undersökningen gäller kunders förväntningar och upplevd kvalitet. Vari ligger det rapsodiska? Och varför skulle bara bottenresultaten vara intressanta? Utveckla gärna.

#1
Svensson
2009-02-09 15:38

Jag har en nyare BMW 530i E60 och kan instämma i att bilen är fantastisk! Dessutom inte dyrare att serva än andra bilar! Visst är den dyrare i inköp men man får liksom vad man betalar för!
Blir fortfarande efter 2 års körning glad när jag kör bilen!
Kvaliten är också på topp. Teknikens värld testade för övrigt 5-serien nyligen, som begagnad och rekommenderar till köp! Det fanns inga direkta fel på bilen trots många mil! Bästa bilmärke jag ägt utan tvekan!

#1
lennart
2009-02-09 17:41

Jag har en Volvo S60 2,4 T -02. Jag har ägt och kört många bilar "i mina dar". Denna S60 är jag otroligt nöjd med. Den har nu gått 12000 mil utan ett enda problem! Bilen är snabb och komfortabel, med stolar som det är världsklass på och väldigt tyst. Bränslesnål i förhållande till levererad effekt och fantastiskt rolig att köra.Jag njuter av varje mil iden!

#1
Staffan Lundgren
2009-02-09 17:46

Jag har haft 7 Volvo. Började med Pv 544. Därefter 2 st 142:or, 3 245:or och nu en V 40. Har aldrig haft några problem med mina Volvobilar.
Kommer aldrig att köpa en aisatisk bil.

#1
Anders Ek
2009-02-09 18:00

En intressant undersökning, men för de flesta bilägare är det mer intressant att veta hur bilen fungerar när vägmätaren anger 20 000 mil och bilen är mer än 5 år gammal. Hur ser rangordningen då ut? Men mer intressant: hur ser kostnadsbilden ut för att köra bilen och hur ser miljöbelastningen ut när bilen måste skrotas pga för höga underhållskostnader? Kan Vi Bilägare belysa detta problem?

#1
Tobbe
2009-02-09 18:09

Svensson..du tar orden ur min mun..:)

#1
Johan
2009-02-09 19:40

Staffan Lundgren..Men om Volvo får en ägare i Kina då? Byter du till Saab då eller BMW? tcker det är lite inskränkt att säga att man inte ska köpa en bil från Asien..Det är så många märken som kommer därifrån och det är ju bevisat att dom gör högklassiga produkter i Asien allt från Tv apparater till bilar. Honda & Toyota är dom största biltillverkarna och strävar framåt efter olika miljöalternativ i framtiden. Vad gör Volvo? Inget..Jo just ja dom kom med en törstig SUV =) Köp inte amerikanska skitprodukter skulle jag vilja säga och där räknar jag Volvo

#1
Micke
2009-02-09 20:41

Staffan Lundgren>> med andra ord är du den typiske Volvo ägaren, om du bara haft Volvo hur kan du då veta om hur det är att äga ett annat bilmärke. Korkat!!!! Den som bara äter falukorv, vet inte hur fläskfilé smakar. Thats it!

#1
Roland
2009-02-09 22:01

Både BMW och Toyota levererar det kunden önskar sig och är beredd att betala för. Det har man jobbat hårt och länge för att uppnå. Ni andra biltillverkare gör detsamma, ställ frågan; vad är det kunden värdesätter!

#1
Conny Karlsson
2009-02-10 00:48

Är inte ett dugg förvånad över kommentaren från Volvoägare att bilarna är så felfria och bra. Det tyckte jag också när jag åkte Volvo att de var bra och att en japansk bil "kunde" ju inte vara bättre hur skulle det se ut ! Jag ska tala om för dig att Volvo inte når Toyota till knäna när det gäller kvalitet och kundbemötande. Prova så vet du sedan att du har fel som många andra Volvo ägare som inbillar sig att de kör det bästa fortfarande. Men många gånger har de heller inte kört något annat. Lägg ihop 2+2 av alla undersökningar som presenteras där Toyota alltid är med i toppen. Och bilprovningen + alla andra undersökningar utomlands där det är samma resultat. Då tycker man att det skulle gå upp ett ljus någongång.....

#1
Orre
2009-02-10 09:05

Micke:
Just det! Å andra sidan den som bara äter fläskfilé, som Du, förstår inte på att smaka annat än japansk illa smakande fläskfilé á la Toyota...

#1
Carl
2009-02-10 09:09

Conny Karlsson:
Ja, inte är jag förvånad över att Du bara ORKAR tjata och tugga på om Din Toyota. Tack och lov är inte alla lika insnöade Toyota fanatiker son Du. Se Dig omkring, kom ut ur Din grotta och se...ja, det finns faktiskt en värld bortom Toyota himlen. Conny, kom igen....

#1
Samuel
2009-02-10 09:13

Min granne har just en Toyota Prius, en 06:a som tjänstebil. Han pendlar ca 4 mil om dagen med Toyotan och säger att den INTE är prisvärd. Den drar oerhört mycket bensin oftast ÖVER 0,6 att jämföra med runt 0,45 som Toyota anger. Den är bara snål i ren stadstrafik då elmotorn jobbar. Betänk då att elmotorn ibästa fall fungerar ett par kilimeter!!!
Toyotan är dessutom väldigt slö särskilt vid omkörningar och i långa sugande uppförsbackar, det finns många sådana här på Värmdö, östra Stockholm. Den är vidare dyr i inköp. Den kostar tex 50 000 kr mer än en Golf TDI, diesel som dessutom är betydligt större och har en betydligt bränslesnålare, rappare och körgladare motor. Sammantaget menar han att han INTE kan rekommendera andra att köpa en sådan Toyota eftersom den är liten jmf med priset och att den bara fungerar ett par kilometer på elmotorn....

#1
Christian
2009-02-10 11:53

Samuel, har "din granne" svarat på undersökningen som de här kommentarerna borde handla om? Det skulle vara så intressant att till exempel få veta vad han/hon hade för förväntningar om räckvidden på enbart elmotorn. Du kanske kan be honom eller henne att skriva istället?

#1
S-E S
2009-02-10 12:34

När garantitiden och de fria serviserna tar slut kanske BMW-ägarnas entusiasm ändrar sig litet?
SAMUEL: Tänk dig att din granne startar sin Prius i Ystad med så tomt batteri det går, kör till Haparanda på snabbaste lagliga sätt och kommer fram med tomt batteri. Vad tror du bensinförbrukningen blir? Jag har hört om långfärdsvärden på väl över 0,70.

#1
Johan
2009-02-10 13:21

Snälla Samuel och ni andra..Hybrider är gjorda för att skona miljön i storstäder och där funkar den perfekt..Om du ska pendla långt och på landsväg kan jag rekommendera vilken anna bil som helst.Man måste ta saker för vad dom är helt enkelt.

#1
Gunnar
2009-02-10 13:42

Denna kundundersökning ömfattade inte eventuella fel som bilarna haft under de 3 åren. Däremot kundbemötande ur ett 10-tal synvinklar. Att Renault hamnar sist kanske har att göra med försäljarorganisationen, eftersom dom helst vill att folk ska köpa Volvo.

#1
Christian
2009-02-10 15:10

Tack, Gunnar, för att du återkom till ämnet som ju intresserar mig och många andra. Tack också för att Renault fick en försvarare. Du har säkert en liten poäng när det gäller återförsäljarens roll i det hela och det ska bli spännande att se om tre år hur Renault klarar upp det hela. Synd att du har så fel när det gäller själva undersökningen. Den presenteras i mer detalj på http://www.kvalitetsindex.se och handlar självklart inte bara om kundbemötande.

#1
S-E S
2009-02-10 17:44

Att Prius endast är en miljöbil när den framförs tätorter borde Toyota göra tydligare. Fick den 10 000 kr i miljörabatt? Det finns väl Priusförsäljare i Norrland. Varför då?

#1
Kel
2009-02-10 19:37

Toyota är hållbar men inte världens Trevligaste bil att äga. Bmw är väldigt trevlig bil att äga men inte super hållbar

#1
Tommy
2009-02-10 20:16

Brons till Hyundai, en bil som kostar hälften av de flesta andra märken är ändå före på listan, visar att beprövad teknik vinner i längden stick i stäv med biljournalisternas raljerande som sågat Hyundai's enkelhet i testkörningarn, tydligen tycker förarna annorlunda. Viva Hyundai!!!

#1
Anders E
2009-02-11 09:44

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#1
Christian
2009-02-11 11:42

Anders E: Bilprovningen själva borde kunna göra det du säger - de har ju mätarställningen vid varje besiktningstillfälle och kan lätt räkna ut "antalet fel per mil" om de vill. Jag överlåter till dig att patentsöka idén och tipsa dem.

#1
Anders E
2009-02-12 12:33

Javisst! Tänk så bra det vore om bilprovningen kunde genomföra statistik baserat på miltal. Men det låter sig inte göras så enkelt säger de. Jag har talat med dem vid ett par tillfällen under de senaste åren. Det låter sig inte göras... Det kostar mkt pengar att omprogrammera datasystemet samtidigt som det inte är deras primära roll att föra detaljstatistik utan enbart den övergripande med avseende på generella sk systematiska fel. Tyvärr. Av detta lär vi oss att de små bilarna tex Toyota kommer i fortsättningen att gynnas i besiktningsstatistiken vilket de "slår mynt av" i sin marknadsföringsstatistik. Besiktningsstatistiken hos tex Toyota är som ordstävet säger "lögn och förbannad dikt" alltså man mäter bara antalet fel PER år och INTE per mil...

#1
Christian
2009-02-13 13:39

Det kan inte vara Bilprovningens uppdrag att skriva böcker ihop med motortidningar heller....
Eftersom jag själv kör Toyota i storleksordningen 3000 mil om året så tror jag förstås att du har fel och att varken Toyota eller andra märken i toppen av statistiken har så mycket att förlora på kompletterande siffror.
Men jag tycker ändå det vore en bra idé att Bilprovningen kunde anstränga sig lite och beräkna fram just den statistik som din idé går ut på. Naturligtvis är inte antalet fel/mil heller så intressant som ensamt mått. Många fel är säkert åldersrelaterade också.

#1
BENet
2009-02-13 19:19

Det var ett jäkla hackande på Toyota. Om Toyotaägarna får vad de förväntar sig, är väl det bra - vad det nu är de förväntar sig. Samma sak med BMW-ägarna. De får trevliga och underhållande köregenskaper samt en bil som andas "endast för välsituerade", och resten kanske inte är så intressant, etc. ... Vad jag försöker säga är att det är svårt att från denna, och andra liknande, undersökningar säga vilken bil som är bäst. Undersökningen mäter endast utfallet utifrån personers skilda förväntningar, och dessa är subjektiva och därför svårare att rangordna sinsemellan. Till sist: Jag har haft mer än 20 bilar hittills; Tyskar, japaner, engelsmän, fransmän, svenskar, ... varav nuvarande är en V70 - den första Volvo jag någonsin haft, och en av de absolut bästa bilarna hittills, inte minst i kyla och vinterväglag. Når den upp till mina förväntningar? Absolut, den t.o.m. överstiger dem. Jag hade inte så höga förväntningar efter allt klankande jag läst från svenska tyckare. Är den därmed bättre än BMW och Toyota? Vet ej, jag har inte kört någon BMW eller Toyota av de tre senaste årsmodellerna. Däremot har jag åkt taxi i Stockholm i en Toyota Prius, och det gör jag inte om frivilligt.

#1
Emil
2009-02-14 22:06

Helt konstigt undersöknig! Vad är det som säger att folk svarat ärligt? Har haft en Toyota Avensis och aldrig mer, jag nappade för det goda rikten om den skitbil som kostat mig bode pengar och tid. Service och bemötande är lika med noll gemfört med VW-s som alla krittiserar och jag är mer en nöjd både med sevice och min nya Passet som rullat 3000 nu och gjorde första service föra vecka 1623 kronor (Toyotas var med tilleg 3800).Hade Passt innan Toyota var nöjd men som sagt nappade för det som Toyotaäggare de melan 65 och döden tycker om. BMW är suveren kompisen har en riktig pärla moste säga.

#1
Tommy
2009-02-14 23:27

Om inte min bil vinner är det fel på undersökningen. Ungefär så låter det här bland kommentarerna. Vist kan man ifrågasätta undersökningar. Men de märken som är i topp, är i topp i de flesta undersökningar. Och inte beror det på att bilarna är dåliga med missnöjda ägare i varje fall. Vad mer vill man ha av en bil än att man är nöjd med den?

#1
pg
2009-02-15 19:34

Att försäljar/serviceorganisationerna har med resultatet att göra är ett klart faktum. Sedan har kundfrågorna olika karaktär, där en del handlar om vekstadstimmar. Just där är redovisningen i de flesta fall missvisande. I mitt frågeformular fick jag frågan om hur många timmar min bil varit på verkstad, inte vad som felade och ev. arbetstimmar. Jag går inte närmare in på denna detalj.
Andra länders undersökningar stämmer för det mesta inte alls överens med Svenska. man får med andra ord ta alla dessa uppgifter med en nypa salt.

#1
Hanzzon
2009-07-24 15:20

Lennart, Jag jobbar som Personbilstekniker och med olika bilmärken hela dagarna och däribland kör många av våra kunder Volvo och jag kan tyvärr inte tro på att du inte haft ett enda fel efter 12000mil i din S60, för nog måste du åtminstonde ha bytt några spindelleder, nån styrled, bromsslang eller kränghämmarstag som alla S60 kunder som vi servar har fått gjort om du ska vara ärlig?
Vi säljer och monterar oxå Volvos "orginaldelar" och så långt håller i regel inte dessa delar på Volvo S60/V70, det vet jag av erfarenhet från verkligheten...

#1
Hanzzon
2009-07-24 15:43

Staffan Lundgren, Äldre enkla bakhjulsdrivna Volvo-modeller höll hög kvalitet och var väldigt slitstarka, inget snack om den saken!
Men för den sakens skull så gör inte dom nyare mer avancerade Volvo-modellerna det automatiskt.
I dag håller generellt Asiatiska bilmärken och Toyota i synnerhet klart högre kvalitet än Europeiska bilmärken som tex. Volvo.
Det komiska i det du skriver att du aldrig skulle köpa en Asiatisk bil är att du tyvärr redan äger en!
Jag vill inte göra dig besviken men den Volvo V40 du äger är i själva verket en förklädd Mitsubishi Carisma, med samma hjulupphängningar, bottenplatta, bromsar och hela chassiet som är identiskt, kollar man på en V40 och en Carisma under som jag ofta gör så går det inte ens att skilja bilarna åt och många reservdelar är oxå exakt lika på både S/V40 och Carisma...
Men det kanske oxå är därför du fortfarande är nöjd med din Volvo... =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.