Bild
Nästa artikel

Toyota Avensis - en lyckad uppföljare

Provkörning

Den är lite större, något snålare, mycket bekvämare och mer avancerad. Toyota har ägnat några år åt att bygga en ny Avensis. Och  lyckats, förstås.

"Perfekt obalans". Så vill Toyotas chefsdesigner Wahei Hisahi karakterisera nya Avensis, den tredje generationen sedan 1997. Lite oväntade svängar, bukter och detaljer gör att en bil inte blir tråkig att titta på, menar han.
Resultatet av den japanska ritpennan är väl inte det vackraste man sett. En del former är tämligen dissonanta, men Avensis är dessbättre inte obalanserad att köra.

Som tidigare görs den stora Toyotan i två varianter varav den sju centimeter längre kombin kommer att säljas mest i Sverige,  trots att den kostar 9 000 kronor mer än sedanmodellen.

Storleken är ungefär som förut, med fem centimeters tillägg på längden och bredden. Utrymmena räcker väl för fem. Baksätet testsitts av en drygt 180 centimeter lång man som hävdar att han har det bekvämt.

Till Sverige kommer Avensis med fem olika motorer; två bensin och tre dieslar. Billigast är en 1,8 liters bensinmotor på 147 hk som går att köpa för bara 202 500 kr (i sedanmodellen).  Pappren lovar att den klarar sig med 0,67 l bensin per mil och med dagens höga dieselpris kan man fråga sig om det är värt att betala cirka 26 000 kr mer för att få den minsta dieseln på 126 hk. Den drar bara 1,4 deciliter mindre bränsle per mil än den avancerade bensinmotorn.

Jag sticker iväg med en 1,8 Valvematic,  ihopkopplad med Multidrive S, Toyotas egen steglösa och remdrivna växellåda.

Jobbar bra

Beteckningen Valvematic betyder att motorns ventiler öppnar olika beroende på hur hårt föraren gasar. På insugssidan styrs både öppningshöjd och tid, på avgassidan regleras enbart öppningstiden. Tekniken gör förbränningen effektivare. Motorn drar mindre bränsle och får bättre dragkraft.


Provkörningen har inte pågått länge förrän jag är övertygad:  1,8-litersmotorn och den steglösa växellådan jobbar perfekt tillsammans.
Remdrivna bilar brukar låta som kaffekvarnar när de accelererar. Men Toyota har lyckats dämpa skavandet till en behaglig nivå. I jämn fart låter det inte mer om Avensis Multidrive än om vilken annan bil som helst.

I bilköerna rullar Avensis ryckfritt och lugnt, på trafiktomma kurviga vägar är det bett i accelerationen. Med elektronikens hjälp har CVT-lådan blivit extra trevlig. Istället för att entonigt mala upp i varv "växlar" den i sju mjuka steg likt en riktig automatlåda.
Riktigt inspirerande blir växellådan på manuella läget. Växlingarna sker blixtsnabbt när spaken trycks framåt eller bakåt.

Som standard har Toyota Avensis en sexväxlad manuell låda. Den steglösa Multidrive-lådan kostar
12 600 kr och det är den värd. Automatväxlingen kostar bara tio centiliter mer soppa per mil.

Nya Avensis har ungefär samma hjulupphängningar som modellen från 2003, men komponenterna är nya och väghållningen har blivit lite fastare, samtidigt som åkkomforten mjukats upp. Fjädringen är bekväm.
Gamla Avensis var en bullerlåda som Toyota fick ta tillbaka och ljudisolera bättre. Nya modellen ska vara tystare, lovar teknikerna, men frågan är hur mycket. Provkörningsvägarna är mestadels släta men på de få skrovliga partierna mullrar det oroväckande från däcken. På motorvägen räcker det med dryg svensk fart för att luften ska fräsa runt vindrutestolparna.
Oljudet når dock aldrig några alamerande nivåer.

Sveriges säkraste

Nya Avensis ger intryck av att vara precis så välbyggd som man kan förvänta av en Toyota i familjeklass. Redan gamla modellen utsågs av Folksam till Sveriges säkraste bil och den nya lär inte vara sämre.

Krocksäkerheten har förstärkts bland annat med skydd mot pisksnärtskador i framstolarna och sju kuddar är standard. Körsäkerheten kan förbättras med ett antal system - Toyotas teknik ligger inte efter konkurrenternas.

Nya Avensis lanseras i en kärv tid då många hellre håller i pengarna än rusar iväg för att spana in en ny familjebil. Men Toyota har taktiken klar. Den som inte vill köpa en Avensis kan prenumerera på den för från 4 337 kr per månad (i tre år).  Med ett sådant erbjudande kan nog Toyota få avsättning för säljplanens alla 4 000 bilar.

Kommentarer

#1
Josef
2009-01-26 10:47

"Som tidigare görs den stora Toyotan i två varianter" - Gamla Avensis fanns i halvkombi, en variant som nu är bortrationaliserad.

#1
Johan
2009-01-26 11:19

Japanska pennan =) haha När gjorde Volvo en bil som är snygg?? Bara undrar dom har väl gjort bilar som är helt fyrkantiga fram tills nyligen och nu har dom ganska mycket japanska influenser men det talas det tyst om haha vilket b.ll sh.t..Nya Avensis är väl en dröm om du jämför med V50 som måste vara bland dom tråkigaste modellerna som tillverkats..V7 på andraplats..C30 är tuff men grillen är tråkvolvo.
Nej det var Toyota vi skulle prata om..Riktigt fin bil den där.

#1
Josef
2009-01-26 11:35

Intressant att fotografen och artikelförfattaren har så lika namn... ;)
Marianne och Marienne, systrar?

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-01-26 11:38

Josef// Vilken fantastisk syn du har. Betydligt bättre än min i alla fall. ;-) Givetvis ska det står Marianne gånger två, men tydligen har det blivit fel när namnen skrevs in för några år sedan. Ska se om jag kan fixa det.

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-01-26 11:39

Josef// Titta vad snyggt det blev! Tack för påpekandet.

#1
Calle
2009-01-26 13:01

Äntligen en Toyota med snygg europeisk design (kombin). Kommer nog att bli storsäljare! Men var är miljötänket? Hört talas om mindre än 119 mg Co ?!

#1
pa_forsgren
2009-01-26 13:18

119milligram? Per meter då eller?

#1
Bengt
2009-01-26 13:41

"Automatväxlingen kostar bara tio centiliter mer soppa per mil."
Det är motsvarar en dryg krona per mil och det tycker jag är ganska mycket.

#1
Simon
2009-01-26 13:43

Det är felskrivet i texten, den drar 1 cl mer med automat, inte 10
0,65 manuell och 0,66 automat...

#1
Henrik Karlsson
2009-01-26 13:48

Var in och provkörde nya Avensis med denna cvt låda, och den bilen gick verkligen fint. Skulle mycket väl kunna tänka mig att byta min v70N mot denna. Desseutom tycker jag bilen är riktigt snygg. Det pratas om växlingssteg i artikeln om denna cvt låda själv märkte jag inte ens av stegen vid växlingarna så mjukt växlade lådan och det tycker jag är imponerande. En detalj önskar jag att man hade på bilen och det är att man skulle kunna vicka upp stolen i framkant som på Volvo, det tycker jag är bekvämt för mig och jag har blivit vant det. Annars är detta en mycket lyckad bil från Toyota som kommer att göra succe. Om ett år ska jag byta bil och då ligger nya Avensis kombi mycket bra till ! När kommer det fullfjädrade testet av bilen i tidningen Vibilägare ?

#1
Johan
2009-01-26 14:25

Nr 3 2009.

#1
Oscar
2009-01-26 14:30

Jag var och tittade på den nya toyotan och måste säga att den är fruktansvärt ful, trots att jag annars är toyota vän. Jag hade en toyota innan min nuvarande BMW 325 X drive. Toyotan var väl OK, men inte så mycket mer, trist inredning och slöa köregenskaper. Den nya toyotan ser faktiskt ut som en "död gädda" som ligger framför en på konsums fiskdisk. Jag menar att den ser för bred och platt ut i fronten, som ett gädd huvud, samtidigt som den sväller mot bilens mitt för att sedan tvärt ta slut. Vidare är de bakre sidirutorna oproprotionerliga. Nä, den ser heltenkelt ut som en "död gädda". Tyvärr...

#1
Daniel
2009-01-26 15:02

Nu vet jag att jag kommer få arga mail från trogna toyota ägare. Men jag måste hålla med, inredningen är kvar i det gamla 75-80 taliga stilen. Jag förstår inte varför toyota inte gör något lyft på insidan. Det ser tråkigt ut att sitta i en toyota, tyvärr men de är sant.
Syrran har en avensis 2005, och den ser ut som en camry från 1994 på insidan.
De är därför jag inte köpt toyota, fastän jag tyckt att på utsidan är vissa modeller riktigt snygga.
Daniel

#1
Oscar
2009-01-26 15:31

Oscar om du kör en BMW 325 xi varför ens testa något annat du har ju den kompletta bilen..
Men för oss som inte har råd med BMW så är Toyota det ultimata märket.

#1
Tommy
2009-01-26 16:28

Det är många Volvoägare som funderar på nya Avensis. Men Volvo ägarna kommer att bli besvikna. När de bestämt sig för att Avensis är bilen de vill ha kommer kallduschen. Volvon är inte värd vad de tänkt sig! De får gå besvikna där ifrån utan något nytt bilkontrakt. Det kostar att byta bil.

#1
Krille
2009-01-26 17:51

Trevlig bil och högsta säkerhet, fast det finns fina konkurrenter.
Kan inte låta bli att jämföra med testen som gjordes på golfen. Fortfarande testar man japanskas bilar med mycket kritiska ögon och inget fel med det. I testen av golfen nämnde man aldrig den sladdriga mattan i bagaget eller det stenhårda baksätet. Vilken bil skall man välja?

#1
Lasse
2009-01-26 18:20

Marianne säger att automatlådn "bara" drar 1 dl mer per mil. ! dl ökning på 7 dl normalförbrukning är ungefäe 15% mer - det är inte "bara"

#1
Lägerleffe
2009-01-26 18:20

Jag var och klämde på den i helgen. Mörk och trist i kupén och vill-ha-känslan uteblev. Besökte även Volvo och mådde gott i den ljusa interiören på bl.a. V50 DRIVe. Jag varken provkörde eller räknade på saken. Kände bara efter. Men det är ju ett första intryck i alla fall.

#1
Simon
2009-01-26 18:30

Det är felskrivet i texten, den drar 1 cl mer med automat, inte 10
0,65 manuell och 0,66 automat...

#1
Simon
2009-01-26 18:59

Lägerleffe, du vet väl att den går att få med ljus inredning med....?

#1
Johan
2009-01-26 20:53

haha vilket skämt.."Jag tyckte inredningen var för mörk" Var du verkligen hos en bilhandlare? Tror du blev lurad Leffe =) I dagens samhälle kan man välja färgen på inredningen...Ibland förstår jag mig inte på folk och deras fördomar..Haha Köp du din volvo v50 skitbil..haha

#1
P.H
2009-01-26 21:06

Var in o provade nya avensis i helgen med 147hk. Bilen var så otroligt slö o seg att jag blev tokig. Snacka om att inte vara värd pengarna, synd på en sådan helt okej bil. Ska jag köpa den nya avensis så blir de lätt en diesel.

#1
Henrik Karlsson
2009-01-26 21:15

Läggerleffe
Här tycker jag att du har fel, när du jämför Volvo v50 med nya Avensis.
V50 når inte Avensis ens till knäna enligt mig v50 är en klass mindre. Jag provade nämligen v50 samma dag som jag provade Avensis. Avensis känns mer gedigen i inredningen som du klämt och känt på, sedan om du provar en bil med ljus inredning så ska du se att allt blir bättre. Och hjälper inte det så köp en bil med panorama tak, då kommer du att få det ljust i kupen ! Det har inte Volvo att erbjuda engång. Avensis konkurrerar framgångsrikt med V70 som jag själv har nu och de är i samma klass de bilarna. jag uppmanar dej att ta en sväng till till Toyota handlaren för att verkligen klämma och känna lite bättre denna gång. Allra helst provköra bilen och jämför med V50, men du oss emellan välj Avensis mellan dessa båda bilar ;o)

#1
Simon
2009-01-26 21:21

P.H vilken låda körde du med, jag har också kört 147 hkr varianten och tyckte som i testköningen ovan att den var riktigt rapp.... Vi var tre i bilen och alla var lyriska hur motorn och lådan jobbade....

#1
P.H
2009-01-26 21:35

Jag körde standard lådan det vill säga den 6 vxl manuella. Jag fick växla hela tiden för att försöka hålla en jämn trafik rytm. Jag blev väldigt besviken på motor och lådan.

#1
L. Jansson
2009-01-26 21:52

Collade inya Avensis i höstas på Parissalongen.
Det verkar vara en bra bil, eftersom det är en Toyota, så vet man att det stämmer också.
Det blir till att byta S80:an till en Avesis för mig.

#1
Johan
2009-01-26 22:15

Enligt katalogen måste man välja Executive för att kunna välja ljus klädsel.

#1
John
2009-01-26 23:00

Hej allihopa!
Jag håller verkligen med den som skrev att Toyotan ser ut som den "död gädda" på konsums fiskdisk. Designen är ooootroligt FUL för att inte säga disharmonell. Bilens yttre är det första man ser och är den ful spelar det ingen roll hur resten är. "Död gädda" är inget att ha. Det är bara döda fiskar som flyter medströms...

#1
Oscar
2009-01-26 23:09

Oscar min namnfrände tycker att Toyotan är för de som inte har råd att köpa tex BMW. Men tänk så här istället: Eftersom toyotan ser ut som "fan själv" så måste det vara bäst för alla oavsett om man har råd att köpa en dyrare bil eller inte, att ändå spara och köpa den bil man egentligen vill ha och varför inte en begagnad bil man trivs i och med istället för den "döda gädd" bilen som man kan köpa nu? Nä hellre en begagnad trevlig och snygg bil än en ny toyota som ser ut som en "död gädda"! En bil ska man ju leva i och med under många år.

#1
Rolf
2009-01-26 23:45

Då är det ju tur att vi alla tycker olika ! Själv tycker jag nya Avensis är en snygg bil som sticker ut. Vanligtvis brukar Toyota få mfl andra japaner få kritik för att de är mesiga i designen och inte sticker ut, när de nu gör det så är det fel också !? Hur ska ni ha det ?
Avensis må vara en "gädda" i vissa personers ögon, men den är defenetivt inte död så den flyter med strömmen. Den simmar mot strömmen och det är bra, fortsätt så Toyota, bilen börjar väcka känslor för och emot, då är ni på rätt väg.

#1
Fredrik
2009-01-27 12:02

Jag måste verkligen säga att nya avensisen ser klart snyggare ut än föregående modell och inte som död gädda som en del här tycker.
Jag väntar bara på att dieseln som kommer i April,sen får vi se om det bli nåt köp.
Tycker man inte om den så köp den inte då,
Är det bättre att lägga pengarna på en SNYGG BMW för 500.000kr kanske ? för det får man ju räkna med om man vill ha den utrustad

#1
Daniel
2009-01-27 12:39

Hur snygg som helst!
Det blir nog en avensis nästa, en maxad D-CAT 180! Runt 340000kr.
Kollar man värdeminskningen, så håller avensis bättre än passat, v70 D5 m.m. Med samma utrustning.
Sorry c-klass. Avensis, mer bil för pengarna.

#1
Johan
2009-01-27 13:23

En knegare i dagens sverige tjänar runt 250-300 tusen ska man då köpa bil för 500 tusen..Jag skulle gärna köra den fetastte BMW till och med en X6 men jag har inte råd med det..Ringde idag till min bank och pratade om ett lån på 100 tusen och dom skulle kolla upp både det ena och det andra och det är bra för man ska inte kunna köpa miljon villor och lyxbilar om man är vanlig knegare..Då får man ta tagi sig själv och plugga till läkare eller advokat..Toyota gör någorlunda billiga bilar iaf..Sverige håller på att bli som Usa där alla ska köpa sig lyckliga med statussymboler..Kolla upp dokumentären Vem äger Usa den gick på tv igår den visar hur snedvridet det kan bli och är.

#1
Johan
2009-01-27 13:27

250-300 tusen i årsinkomst menar jag. Bankkvinnan sa förresten att min kreditvärdighet var det finaste hon sett..Hon menade att folk brukar ha krediter upp över öronen och då förstår jag varför folk kommer i sina BMWs till fabrikerna där dom måste jobba övertid tills magen pajar..Nej man är inte fri så länge man har skuld.

#1
Simon
2009-01-27 13:53

P.H man har sänkt varvtalet rejält med nya 6 växlade lådan och därför blir det som du säger att den känns seg, det krävs betydligt mer växlande, det är där den nya automatlådan kommer in, den är värd varenda krona, extremt mjuka växlingar på snudden till okännbara, mycket snabb reaktion och drar dessutom bara 1 cl mer soppa, jag har aldrig gillat automat innan men den här skulle jag aldrig tveka på.....
Testa den och jag tror du kommer att tycka att 1,8 an är pigg....

#1
Johan
2009-01-27 14:58

Från HonestJohn:
Having thought diesel was the way to go, our real surprise was the next car we drove, a one-up-from-base TR spec 1.8 Valvematic manual.
This is a new chain-cam engine that, as well as having variable valve timing also has continuously variable lift for the intake valves by means of a screw thread actuator mechanism. This allows more precise control of the flow of air into the engine giving multiple benefits of improved fuel efficiency, lower emissions, increased power and better engine response.
You both have your cake and get to eat it. The engine is incredibly smooth, almost inaudible at idle, and really good to drive, making the car (on sensible 215/55 x 17 tyres) a pleasant, relaxed cruiser pulling a high (for a petrol car) 28mph per 1,000rpm in top.

#1
Orre
2009-01-27 15:53

Jag såg faktiskt en toyota avensis, den nya, på en toyota kund park. Jag måste verkligen säga att det var en av de mest feldesignade bilarna jag sett. Proportioner, karosslinjer, bakre fönster mm mm T o m FULARE än Skoda Roomster och toyota avensis i lastbilsutförande, vet ej vad den heter men ser ut som en Golf Caddý ungefär fastän MYCKET FULARE. Fy f-n vilken bil... Magnus Uggla skrev en låt som bör vara tillägnad nya toyota avensis: "Jag mår illa" osv

#1
Trabant
2009-01-27 16:14

Orre tycker jag känner igen skriv och uttrycks sättet från någon som kallat sig något annat nick här förut.....men det kan ju vara tillfälligheter.....och att det rörde sig om Toyota även de gångerna väldigt mycket matnyttig info du kommer med till oss iallafall om Avensis men jag tror jag står över din info och litar på mer förtroende ingivande personer som beskrivit bilen bättre som stämmer med verkligheten när jag provade bilen i helgen och den var en mycket positiv bekantskap. Betydligt mer positiv i verkligheten än på de bilder man sett i tidningar, så tummen upp Orre !!

#1
Kenta
2009-01-27 16:32

Efter att ha ögnat igenom alla kommentarer så kan man konstatera att många pratar bara om utseendet, designen etc. Det kan väl inte vara det allra viktigaste.! Kvaliteten på bilen, garantier och märkets återförsäljare och verkstadskvalitet måste väl vara mycket viktigare. Det man kan också kan konstatera är att de flesta europeiska märken har svagare garantipaket än japanerna, sämre kvalitet eller hur, eftersom de inte vågar stå för sin produkt lika länge.Går man sedan vidare till verkstäder och återförsäljare och det har man ju gjort i Vi Bilägare så blir ju bilden entydig att Honda, Toyota och Subaru ligger i toppskiktet! Om man nämner Volvo och SAAB så har de ju en förskräcklig återkallandefrekvens för alla barnsjukdomar som de brukar ha och det kan väl inte vara ett tecken på kvalitet!
Jag provkörde Avensis i helgen och kan bara tycka att det verkar vara samma kvalitet som tidigare och att den är snäppet bättre äm tidigare modell.
Med det modellprogram Toyota har och kommer med, kommer man förmodligen att vara världens största tillverkare bra länge än.
(Dessutom har storleken betydelse, Volvo är 5% av Toyota)

#1
Orre
2009-01-27 17:15

Till Trabant:
Ja, det stämmer att jag var inne för ett par veckor sedan då man behandlade gas drivna bilars fördelar. Där såväl etanol som gas hör framtiden till. Toyota har ju ingen riktig miljöbil som drivs av etanol eller biogas. MYCKET svagt. Det enda de har är en Prius som är oerhört bränsletörstig jmf med tex Golf diesel där både Golfen och toyotan drivs på fossilt bränsle dvs bensin resp diesel.

#1
Messerschmitt
2009-01-27 17:26

Värst vad många ivrare för att japanska bil arbetare ska få ha kvar sina jobb.
Att ni inte skäms?
I förlängningen med uteblivna skatte inkomster från industri arbetarna, kan vi inte ha kvar alla lärare, dagis personal, läkare, sjuksköterskor, äldre vårdare mm mm
Tänk på det när ni kör era japan bilar!!!

#1
Trabant
2009-01-27 18:21

Orre är du säker på att etanol är så bra i förlängningen för oss alla som vandrar på denna jord ? Jag är inte lika överväldigad som dig över det. och det var väl mest ett billigt sätt för Saab och Volvo att få fram något som var miljö klassat av staten och även subvetionerat av staten för att hålla Saab och Volvo under vingarna. Kanske hade man drivit framgångsrik lobby verksamhet för detta skulle gå igenom hos staten. Toyota har jag läst är heller ingen vän av etanolen då det finns brister som man säger och jag tror Toyota har rätt !! Toyota har etanol motorer på de marknader som kräver det tex den brasiljanska marknaden. Men vad säger vi om etanol bilarna nu som kör omkring med bensin i tankarna, var det det som var meningen ? Gas är däremot bättre och Toyota har ju utvecklat en hybrid för gasdrift, bra va ?

#1
Olof
2009-01-27 19:31

Det är bra om Toyota planerar att bygga en gasdriven bil. Men Volvos valmöjligheter är bättre. Med Volvo V70 2,5FT alltså etanol Volvon kan man välja mellan tre 3!!! bränslen. Bensin, etanol och - eller - biogas. Det ger Volvo ägaren en oerhörd valfrihet att välja det billigaste bränslet av de tre. Väljer man å andra sidan en vanlig etanol Volvo, SAAB, Ford, VW, Audi, Renault eller Opel med flexifuel motor har man möjlighet att välja eller blanda etanol eller bensin. Det ger också en stor ekonomisk frhet att välja eller blanda bränslena efter pris eller miljö. Det kan man inte göra med Toyota och därför man av långsiktiga ekonomiska skäl INTE köpa en Toyota för vem tror att skillnaden mellan bensin och etanol förblir lika liten som idag? Betänk hur priserna låg för bara 3 månader sedan. Då skiljde det MER än 5 kr mellan bensin och etanol. Vem tror som sagt var att denna låga skillnad mellan etanol och bensin består?

#1
Trabant
2009-01-27 20:31

Orre eller jag menar Olof
vem tror att när flertalet gått över till etanol från bensin att staten sitter still och inte höjer skatten på etanol ! Flödet av pengar in till statskassan ska vara konstant, så.......etanol är en återvändsgränd. Toyota har större utvecklings potensial än Volvo med sina hybrider och plug in hybrider det är min tro, men håller staten fingrarna borta från skatten på plug in hybrider eller elen ?....Fortfarande så sitter rumpan bak !

#1
Simon
2009-01-27 20:48

Olof du anser att det blir billigare ekonomiskt att köpa en Volvo för att du kan välja bränsle.... Jag vill upplysa dig om att Volvos tapp i andrahandsvärde äter upp hela den tanken....:)
Till er som pratar om att måna om svenka jobb vill jag bara säga... Inte ett nytt ryssland tack....!
Var glad för att vi fritt kan välja det vi tycker är bäst, utan andra bilmärke kommer inte Volvo och Saab att behöva utvecklas mer, det vill nog ingen.....

#1
Olof
2009-01-27 22:30

Trabant: Du menar att staten kommer att höja skatten på etanol då alltfler går över från bensin till etanol för att säkerställa skatteintäkterna och av den anledningen ska man köpa elbilar istället. Så vad tror du kommer att hända med elpriset då alltfler gått över till elfordon? Jag bara undrar? Nä, valfrihet i bränslemixen är det bästa tex Volvos V70 2,5 FT där man i gasvarianten kan köra på bensin, etanol eller biogas beroende på prisbilden på resp. bränsle. Valfriheten i bränsle skall och kommer att löna sig i längden!

#1
Josef
2009-01-28 12:19

Olof: Volvo V70 FT är en etanol/bensinbil, finns ingen möjlighet att tanka gas så vitt jag vet?
Messerschmidt: Avensis byggs i England av Engelska bilbyggare. Jag skulle tro att om Volvo eller Saab får packa ihop så kanske vi bygger Toyota eller liknande i Torslanda.
Varför ska man köpa Volvo S40 som byggs i Belgien?

#1
Olof
2009-01-28 12:58

Josef:
Jovisst, finns Volvo V70 2,5 FT också i biogasutförande. Vi Bilägare har t o m skrivit om det för ett par veckor sedan. Denna version där man kan välja mellan tre bränslen är oslagbar: Biogas, bensin - och - eller etanol. Kör på det som för stunden är mest ekonomiskt - det är genuin valfrihet!

#1
LS
2009-01-28 15:39

Här kan man se vilken bil som drar mest, och vilken som är bäst för miljön.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/2009_Toyota_Prius.shtml
http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/2005_Volkswagen_Golf.shtml
Svårt det där med E85, eller är det som med Priusen bara tanka E85 och köra vidare.
Priusen drar 32,81% mer bränsle när den går på E85 och avgaserna blir lite renare, motorn ger några hk mer på E85 vilket man ser här under.
http://www.greenenergynetwork.com/media/studies/prius-e85.PDF
När nu Prius blir pluginhybrid kan även den gå på två bränslen och el!

#1
Hagge
2009-01-28 16:29

Läste just att Toyota återkallar massor av bilar. Säkerhetsbältet strular, säker bil med rökutveckling i kupén i samband med panikbromsning...? Tvi tvi tvi säger man om Toyota samt "Toyota is fan så taskig"!

#1
Johan
2009-01-28 18:52

haha visste att folk skulle hugga direkt pga Yaris problemet men dom åtgärdar det nu..Har man inte läst om Saab & Volvo hundratals gånger om återkallande hit och dit men ändå pajar bilarna. Gas v70 är ett hemmabygge som tar upp halva trunken så den är inte att rekommendera till någon.

#1
Trabant
2009-01-28 19:23

Olof jag tror du missade i mitt inlägg om etanol och staten och el och staten. Det spelar ingen roll vilket vi kör på så kommer staten att vilja ha in sina kulor, det vad det jag menade med att alltid ha rumpan bak ! Läs mitt inlägg igen !
Men jag föredrar en Toyota Prius plug -in hybrid framför en Volvo. Då de Volvo bilar jag ägt tidigare orsakat mig alldeles för mycket strul, och så vill inte jag ha det.
Etanol vill jag heller inte ha pga service intervallen som blir för täta och dyra då Volvo har svindyr service idag. Sedan kan man undra hur blir livlängden på en motor som körs på etanol ?! Jag tror/vet att den blir avsevärt kortare.
Hagge (ett nytt namn igen) detta med rök utveckling i kupen det var inte en Volvo du passerade, Sveriges största utegrill, de brukar ju brinna och ryka rätt vad det är,kunnde inte låta bli, hihi

#1
Hagge
2009-01-28 19:56

Trabant mfl. Vad gäller rökutveckling i kupén gäller det specifikt Toyota. Läs artikeln i Vi Bilägare så ser Du. Vad gäller strulande Toyota Avensis står det också att läsa i nämnd tidskrift, Vi Bilägare och det som man kallar "Konsumentfallet". Läs och begrunda vad Leif i Hudiksvall säger om sin Toyota Avensis.

#1
Tomas
2009-01-28 20:05

Trabant
Läs teknikens värld nummer 5 2007. Volvo brinner absolut inte oftast. Franska bilar brinner oftast. Jag har för mig att t.ex. BMW också brinner oftare än Volvo.
Men det är ju dumt att ta reda på fakta innan man uttalar sig.

#1
Trabant
2009-01-28 22:29

Hagge och Tomas. Vi betar av en i taget av er. Hagge jag tycker det är mer intressant att läsa om alla de som fått hjälp av Toyota som haft problem med nämnda Avensis motor 1,8, men kan du läsa om det så mycket ? Och jag väntar på att Vibilägare gör det repotaget, kan vi vänta oss det ?! Tomas, nej Volvo brinner inte mest det är som du skrev de franska bilarna. Men du glömde en väsentlig detalj ! Du glömde att berätta vilka som brinner minst !? Eller var det ett taktiskt drag ? Jo, det är Toyota och de japanska syskonen, men det visste du säkert redan utan att säga det....fy skäms ! När vi ändå är inne på det så kan vi ju också ta det med maskinskador. (Kolla gärna med Länsförsäkringar) Här är Toyota och Lexus åter i toppen, men också Volvo ligger bra till men inte som Toyota ! Sedan så kommer Honda och de andra japanska märken bra till igen som vanligt och så här håller det på. Så det är bara att lägga ner snacket och innse att Toyota ligger med i toppen oavsett hur vi vänder och vrider på det för att andra ska försöka komma bättre till, men de gör det inte. That'ts facts guys.

#1
Tomas
2009-01-29 09:03

Trabant.
Det var du som hävdade att Volvo brinner "som en utegrill". Det jag gjorde då var att svara på detta.
Jag hittar inte tidningen i fråga så jag bara tog fram ur minnet vad jag kommer ihåg. Det jag kommer ihåg är att de franska bilarna brinner i särklass oftast, men även att BMW brinner oftare än Volvo. Anledningen till att jag kommer ihåg detta var att jag letade ny bil just då och reagerade på att vad tidningarna skriver om Volvo långt ifrån alltid är förankrat i verkligheten.
Japanerna gör bra bilar, inget snack om det. Dock så tycker jag att de är för tråkiga för min smak.

#1
Berra
2009-01-29 09:17

Toyota avensisen var är och förblir en Pellejöns bil för de som saknad design och smak för det genuint äkta. Jag läste någonstans att ngn sa att de tre första boktäverna i toyota bildar det ord som dvs "Toy" som toyota var, är och förblir dvs en leksak. Toy betyder leksak på engelska eller som andra sagt tidigare "Jap´s shit"!

#1
Johan
2009-01-29 14:06

Berra & ni andra pellejönsar
GÄSP

#1
Trabant
2009-01-29 20:48

Tomas, det är lungt jag har ganska bra minne det jag läser då jag är intresserad av bilar. Det att jag skrev att "Volvo är Sveriges största utegrill" var ett försök att vara rolig på Volvos bekostnad förstås efter alla skriverier i kvällspressen om Volvo bilar som brinner. Alltså lite ironi.
Sedan tycker jag att du gör fel när du säger "japanerna gör tråkiga bilar för din smak" Menar du verkligen alla japaner över en kam ? Kan man säga så ? Jag tycker inte det ! Finns många japanska bilar som är otroligt roliga både gamla och nya japaner av olika märken. Jag har kört ett flertal modeller och märken och i jämförelse med Volvo då igen så är många betydligt roligare. Och flera är på samma nivå som Volvo och några är tråkigare.
Vad en sådan som BERRA gör på en sån här site kan man fråga sig, tillför inget och inte ens värt att bemöta. Men ändå är det väl någon som insett hur bra japanska bilar är äntligen och nu i frustration att han haft fel i många år så går det ut över Toyota och modellen Avensis här som han så gärna skulle vilja ha istället för den surdeg till bil han har nu som inte gått igenom besiktningen de senaste 10åren och inser ny Toyotas förträfflighet på detta område och det tål han ju inte och resten är ju historia. Tycker Avensis är en mycket fin bil även om jag inte kör en själv, men jag skulle gärna vilja göra jag också BERRA. Bilen kommer att bli en framgång för Toyota är jag övertygad om.

#1
Civilekonom
2009-02-02 09:45

Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka. Detta med tanke på deras statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar.

#1
Johan
2009-02-03 00:16

I Japanär BMW en prestige bil men jag tror knappast Volvo eller Saab är det frågan är om det ens säljs svenska bilar där? Dom har ju Honda Toyota Nissan mistubishi mazda mfl som alla gör bra bilar ok kanske inte misubishi..Just det jag glömde Subaru är också japanskt..Varför skulle dom vilja importera Volvo? Lär ju var extremt nischade bilar där men det kanske går hem dom gillar ju svensk musik =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.