Nästa artikel
Stopp/start - en besvikelse
<b>MIKAEL SCHULTZ:</b>

Stopp/start - en besvikelse

Publicerad 5 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Stopp/startsystem sparar några centiliter om dagen i tät storstadstrafik. Knappast något att yvas över.
Helt klart är att stopp/startsystemen inte har mycket att ge för den svenske normalbilisten, varken miljömässigt eller ekonomiskt.

Global miljövinst
Men sett i ett globalt perspektiv blir situationen radikalt annorlunda.

Om miljontals bilar i världens storstäder står stilla några minuter om dagen blir miljövinsten påtaglig och det är så stopp/startekniken borde marknadsföras.

Mot den bakgrunden känns det ganska bakvänt att en del tillverkare försöker lansera systemen som något gynnsamt för den egna plånboken.

Dit hör Volvo, som i en brett upplagt reklamkampanj hävdar att start/stoppsystemet förlänger räckvidden för en V50 Drive med 17 mil.

Osmidiga
En annan reflektion efter testet, där vi nötte varv efter varv runt en rödljustät stadsslinga, är att stopp/startsystemen inte är helt smidiga att använda.

Kopplingen ska tryckas ned, växeln läggas ut och sedan ska kopplingen upp igen.

Först då stannar motorn, för att sedan starta om när kopplingen på nytt trycks ned.

Det finns viss risk att proceduren uppfattas som krånglig och att systemen därför inte används i full utsträckning, särskilt inte vid kortare stopp.

Och då sparas förstås inte en enda droppe bränsle.

Enklare system med automat
Än så länge finns få stopp/startsystem som kan kombineras med automatlåda. När de kommer blir allt betydligt enklare.

Lägg foten på bromsen så stängs motorn av och släpp bromsen så startar motorn.

Problemet är att dagen system inte är tillräckligt snabba för att klara att stänga av och starta om motorn på den korta tid det tar att flytta foten från broms till gas och tvärtom.

Det handlar om några tiondels sekunder. Men nya tekniska lösningar är på väg och lär inte vara alltför avlägsna.

Tysta stopp
Ytterligare en miljövinst av lite mer komfortabelt slag är att stopp/startsystemen gör att det blir alldeles tyst när man står där och väntar på grönt ljus.

Det är riktigt behagligt och ännu trevligare skulle det vara om även bilarna runt om tystnade.

Diskutera: Vad tycker du om stopp/startsystem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-05 17:04
totte (ej verifierad)

Volvo är ett "bluffföretag"

#2 • Uppdaterat: 2010-03-05 18:16
Krister (ej verifierad)

S/S kan ju aldrig fungera. Folk står ju inte stilla vid stopp eller trafikljus. Man skall tydligen sakta rulla hela tiden. Om folk körde fram, stannar och står stilla så kan jag förstå vitsen med S/S.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-05 18:29
pg (ej verifierad)

Det finns fler bilfabrikat än Volvo som bluffar med dessa siffror.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-05 23:35
Uffe (ej verifierad)

Det är nog bara ett försök från biltillverkarna att få oss konsumenter att tro att vi köper en miljövänlig bil.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-06 15:49
Sund (ej verifierad)

Det är väl inte svårt att förstå att man sparar minimalt med bränsle med start/stopp. Har man erfarenhet av bilkörning inser man detta rätt snart. Dessutom undrar man över hur länge detta system fungerar utan mankemang. Det behövs säkert ytterligare utveckling för att uppnå en tillförlitlighet som vi är vana vid.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-06 17:42
Bob (ej verifierad)

Volvo har aldrig påstått att körsträckan förlängs med 17 mil, det är något ViB hittat på. Att lägga ur växeln och släppa upp kopplingen är en teknik som tidigare lärdes ut i körskolan. Jag använder tekniken efersom jag tycker det kan vara ganska jobbigt att hålla kopplingen nertrampad i flera minuter när jag väntar vid järvägsbommar eller rödljus. Det är en vanesak som så mycket annat.
Eftersom fordonsskatten baseras på CO2-utsläppen och bilar som har S/S har lägre sådana så blir den kostnaden även lägre för dessa bilar. Många bäckar små.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-07 11:14
Jarl (ej verifierad)

Stopp/start som det eg. borde heta, är en bluffgrej som tillverkare tar till för att få ner sina bilar under 120gram/km. Inget annat.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-08 19:24
pg (ej verifierad)

Ja där slog du huvudet på spiken Jarl. Man får ju ner värdena i körcykeln.
Den bästa cykel som finns är dock trampcykeln, 0,00 Co.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.