Bild
Nästa artikel
Nyheter

Starkt halvår för Volvos laddhybrider

Publicerad 27 juli 2020 (uppdaterad 27 juli 2020)
XC40 Recharge plug-in hybrid
Trots att corona försämrat Volvos totala bilförsäljning under 2020 har intresset för Volvos laddhybrider fortfarande varit stort. Totalt har efterfrågan ökat med 80 % jämfört med förgående år.
Till år 2025 är Volvos mål att hälften av alla bilar som säljs ska vara helt eldrivna. Resten ska vara laddhybrider. Som ett delmål för att nå dit hoppas Volvo i år att 20 procent av den globala försäljningen ska utgöras av laddbara bilar. När vi nu passerat första halvåret 2020 ser Volvo ut att vara på hyfsat god väg dit.

Totalt har Volvo sålt 37 775 laddhybrider i år vilket är 14 procent av den globala försäljningen. Efterfrågan för de laddbara bilarna har ökat med så mycket som 79,8 procent.

79 procent av de laddbara bilarna såldes i Europa där de populäraste modellerna var hybridversioner av V60 och XC40. I Sverige står laddhybriderna för cirka 31 procent av Volvos bilförsäljning.

Volvos totala bilförsäljning för första halvåret 2020 minskade med 20,8 procent jämfört med samma period 2019. Något som har lett till en förlust på 989 miljoner kronor. Men enligt Volvos vd Håkan Samuelsson är detta inte något som förändrar biltillverkarens målsättning kring laddhybrider.

– Det har definitivt inte stoppats av pandemin. Våra kunder efterfrågar elbilar,säger Håkan Samuelsson till Automotive News 

Diskutera: Tror du att Volvo kan nå sitt mål under 2020?
 

Kommentarer

#1 • 2020-07-27 09:44
stonebreaker

Volvo och laddhybrider ... Volvo har målat in sig i ett hörn, med så stora, tunga törstiga bilar skulle Volvo inte sälja några bilar utan laddhybridteknik (förutom USA), så man förstår Volvos mål! Hoppas alla skattefördelar försvinner för hyckleriet med laddhybrider och miljöbil!

#2 • 2020-07-27 09:59
1

Skattefördelar för bättre miljö är nödvändigt, men sådana bilar som Volvo nu gör ska inte få vara med. Det ska vara bra miljöval som ska kunna dra fördel och hela tiden måste det bli bättre och bättre.

#3 • 2020-07-27 11:09
N-iklas

Konstigt att man säljer någon alls, svaga elmotorer som inte klara sig utan den vanliga motorn i verklig trafik och allt för kort räckvidd på el jämfört med konkurrenter.

#4 • 2020-07-27 11:32
EnannanRobban

N-iklas, det går utmärkt att köra Volvos laddhybrider utan hjälp av motorn till batteriet tar slut i verklig trafik, jag har testat, har du?

#5 • 2020-07-27 11:35
Styggavargen

Volvo drar det tunga lasset... ja ni vet vad jag menar :-)

#6 • 2020-07-27 12:52
N-iklas

Vad som går utmärk beror ju på vad man menar med utmärkt, om motorn går in så fort man trampar på gasen eller det blir lite uppförsbacke så går det knappast "utmärkt", fast självklart tycker Volvo att det går "utmärkt".

#7 • 2020-07-27 13:21
Henrik M

N-iklas: Vilken Volvo laddhybrid är det du har kört och har erfarenheter från?

#8 • 2020-07-27 19:41
humor

Korkad artikel, klart de säljer många laddhybrider när de inte har eldrivna! Sorgligt att folk köper denna skräplösning. Köp ett annat märke och gå på el redan nu.

#9 • 2020-07-27 21:12
Carl Trefalt

Volvos "vanliga" modeller har ju extra skatt i 3 år. Men var är Volvos elbilar?

#a • 2020-07-27 21:19
EnannanRobban

Carl, om man låter den extra skatten göra att man istället väljer laddhybrid så har ju målet lyckats.
Volvo XC40P8 lanseras i höst

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.